Efter årtiers tavshed om den elendige vare, som professionsuddannelserne leverer, bryder Annegrete Juul og Rasmus H. Holm fra Københavns Professionshøjskole lidt af dette svigt i deres kronik i Information den 4. september. Dog kun lidt! I stedet for at væve gennem en hel kronik om forholdet mellem karaktersnit og forventning til uddannelse ville det klæde de to at kalde en spade for en spade.
Antallet af undervisningstimer på pædagog- og læreruddannelsen er faldet til et niveau, der er så lavt, at det er absurd at kalde det en uddannelse – gennemsnitligt otte timer om ugen. 12.000 studerende og 2.000 undervisere på samme fabrik skaber ikke grobund for udvikling af relationskompetencer. Pseudoakademisering af uddannelsen og konsekvent nedprioritering af musiske fag rimer ikke på det, børn i daginstitutioner har brug for.
Tænk, hvis de akademiserede dekaner, lektorer, og hvad de ellers kan smykke sig med af titler, havde stillet sig solidarisk med de studerende og med fagområdet, som i alt for lang tid er blevet bombet sønder og sammen. Så kunne kronikken have været så kort som dette:
Studerende med højt snit søger væk fra elendige uddannelser til job med elendige arbejdsvilkår og latterlig løn!
Ib Jensen er udviklingskonsulent