Læserbrev

Bæredygtigt Landbrug truer forening med retssag, fordi de opfordrer til at købe økologisk

Bæredygtigt Landbrug er efterhånden berygtet for at lukke munden på kritikere gennem trusler om sagsanlæg, og nu truer de Økologisk Landsforening med retssag, fordi foreningen opfordrer til at købe økologisk, skriver Henrik Kuske Schou i dette debatindlæg
22. oktober 2019

Det er efterhånden velkendt, at Bæredygtigt Landbrug har stævnet professor ved Aarhus Universitet, Stiig Markager, der har været stærkt kritisk over for øget brug af kvælstofgødning efter Landbrugspakken.

Markager har rejst en fagligt begrundet bekymring for vandmiljø og drikkevand.

Desværre er angrebet på Markager ikke en enlig svale.

Senest truer Bæredygtigt Landbrug også Økologisk Landsforening med retssag, fordi foreningens kampagne Ren Madglæde opfordrer til at købe økologisk og dermed være med til at redde grundvandet. Man mener, at kampagnen er populistisk propaganda og et angreb på det øvrige landbrug.

Bæredygtigt Landbrug er efterhånden berygtet for sin brug af trusler om sagsanlæg som en måde at lukke munden på kritikere af konventionelt landbrug.

Debattør og gårdejer Kjeld Hansens kritik af landbruget resulterede i 2011 i, at Bæredygtigt Landbrugs daværende direktør, Vagn Lundsteen, i et medlemsblad opfordrede til at danne selvstyrende regionalgrupper for at »værne om landbrugets gode navn og rygte« og sågar nævnte Hansens privatadresse efterfulgt af spørgsmålet:

»Kender vi nogen, der bor i nærheden?«

Samme år blev Danmarks Naturfredningsforenings daværende direktør, René La Cour Sell, trukket i retten for injurier efter at have påpeget, at 100 drikkevandsboringer årligt måtte lukke på grund af sprøjtegift.

Bæredygtigt Landbrug tabte sagen, og La Cour Sell blev frikendt.

For samme udtalelse blev daværende fødevareminister Mette Gjerskov truet med sagsanlæg. Det blev dog blev trukket tilbage, da hendes politiske ytringsfrihed var beskyttet.

Heldigvis har Bæredygtigt Landbrug tabt langt størstedelen af sagerne. Men der er god grund til bekymring for, at disse metoder kan skabe frygt blandt kritikere af konventionelt landbrug. Og at vigtige stemmer fremover vil tie for at undgå sagsanlæg.

Det er højst sandsynligt netop det, Bæredygtigt Landbrug ønsker at opnå, når de fortsætter deres sagsanlæg til trods for, at de taber i retten. Det ligner en udmattelseskrig mod kritikerne. Og Bæredygtigt Landbrug har desværre tilsyneladende ressourcerne til at fortsætte krigen.

I så fald vil den vigtige demokratiske debat om vores landbrug blive meget fattigere.

Henrik Kuske Schou er næstformand i Frie Bønder – Levende Land.

To udsagn i et debatindlæg af forsker Stiig Markager er usande og æreskrænkende over for landbruget, mener Bæredygtigt Landbrug, der nu har stævnet forskeren. Han fastholder sine konklusioner. Svært at få øje på æreskrænkelsen, vurderer juraprofessor
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Svend Erik Sokkelund
  • Flemming Berger
  • Erik Karlsen
  • Steen K Petersen
  • Hans Larsen
  • David Breuer
  • Morten Lind
  • David Zennaro
  • Katrine Damm
  • John Hansen
  • Carsten Svendsen
  • ingemaje lange
  • Britta Hansen
  • Jens Hedegaard Laursen Pind
  • Anders Graae
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Dina Hald
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Johnny Christiansen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Ejvind Larsen
  • Anker Heegaard
  • Eva Schwanenflügel
  • Niels-Simon Larsen
Svend Erik Sokkelund, Flemming Berger, Erik Karlsen, Steen K Petersen, Hans Larsen, David Breuer, Morten Lind, David Zennaro, Katrine Damm, John Hansen, Carsten Svendsen, ingemaje lange, Britta Hansen, Jens Hedegaard Laursen Pind, Anders Graae, Peter Beck-Lauritzen, Dina Hald, Bjarne Bisgaard Jensen, Johnny Christiansen, Lise Lotte Rahbek, Ejvind Larsen, Anker Heegaard, Eva Schwanenflügel og Niels-Simon Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jens Holm Møller

Jeg er ikke overrasket, det er hvad man kan forvente af den forening, der i praksis går ind for alt, bare der er penge i det.

birgitte andersen, David Breuer, David Zennaro, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen, John Hansen, Benta Victoria Gunnlögsson, Mona Blenstrup, Peter Beck-Lauritzen og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Anker Heegaard

Historierne om Bæredygtigt Landbrug leder mine tanker hen på klubber, hvor rygmærker er en del af identiteten.
Det forbavser mig gang på gang, at man i Bæredygtigt Landbrug tror, at de kan få sympati for deres synspunkter ved at anvende bøllemetoder.
Det virker som om, at der i foreningen er et behov for et etisk grundkursus.

Lillian Larsen, Svend Erik Sokkelund, Flemming Berger, Steen K Petersen, lone hansen, Hans Larsen, David Breuer, Morten Lind, David Zennaro, Susanne Kaspersen, John Hansen, P.G. Olsen, Benta Victoria Gunnlögsson, Mona Blenstrup, Peter Beck-Lauritzen, Ete Forchhammer , Rikke Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

Anker Heegaard, Bæredygtig Landbrug ønsker ikke sympati, de vil have penge. Det eneste de er interesseret i, er at larme så befolkningen bruger tid på at diskutere og forarges - i stedet for at kræve at politikerne smækker kassen i. Skatteydernes bidrag til landbruget på 10 mia. årligt + det løse, som ikke er småpenge, er motivationen, ikke andet.

Vidste I for øvrigt, at der i landbrugspakken også var en ændring af det kommunale selvstyre, så kommunerne ikke længere må afslå svinefabrikkerne at udvide, med henvisning til miljø og samfund - det eneste der skal tages hensyn til, er storbøndernes ret til profit. Så svinefabrikkerne kan ikke stoppes i uendelige udvidelser, som loven er nu. Brug en halv times tid på at se denne videofilm om en svinebaron og hans naboer.

https://www.youtube.com/watch?v=eyJFSm_Fyf8&fbclid=IwAR2fsm6NIWEzUumW1XM...

Når I så har set svineriet, kan I hoppe ind på denne underskriftsindsamling for at standse Danmark som svinefabrik.
https://www.greenpeace.org/archive-denmark/da/hvad-du-kan-gore/koedfabri...

Steen K Petersen, lone hansen, Morten Lind, David Zennaro, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen, Erik Tvendager, John Hansen, Mona Blenstrup, Peter Beck-Lauritzen, Ete Forchhammer , Dina Hald og Anker Heegaard anbefalede denne kommentar

Interessant hvor Bæredygtig Landbrug har deres midler fra.
Det meste af landbruget er jo kunstigt holdt i live af støttekroner, og det kunne da være interessant at bore i, om de mange EU støttekroner bliver misbrugt til at køre sagsanlæg.
Så vil Morten Messerschmidt-sagen jo blegne i forhold til.

birgitte andersen, Palle Jensen, Steen K Petersen, Hans Larsen, David Zennaro, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, John Hansen, Benta Victoria Gunnlögsson, Anne-Marie Krogsbøll, Mona Blenstrup, Britta Hansen, Ib Christensen, Peter Beck-Lauritzen, Ete Forchhammer , Anker Heegaard, Agnete La Cour, Bjarne Bisgaard Jensen og Johnny Christiansen anbefalede denne kommentar
Agnete La Cour

Har en eller anden ikke mod på at oprette en forening til økonomisk støtte af folk, som mister penge ved Bæredygtigt Landbrugs retssager? Jeg vil straks melde mig med et bidrag - og også med et ønske om medlemskab.

Steen K Petersen, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, Benta Victoria Gunnlögsson, Anne-Marie Krogsbøll, Mona Blenstrup, Jens Hedegaard Laursen Pind og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

Ser for mig ud til at BL er modstander af både fri konkurrence og ytringsfrihed.
Der må være masser af skeletter i skabene når de har den indstilling.

birgitte andersen, Steen K Petersen, Torkil Forman, Peter Beck-Lauritzen, Eva Schwanenflügel, Erik Tvendager, Anne-Marie Krogsbøll og Mona Blenstrup anbefalede denne kommentar
Mona Blenstrup

BL består af store jordbesiddere. Ikke at forstå at de har mange penge personligt. Men jord kan købes ved at vride Kreditselskabers arme rundt: giv mig lån eller jeg går konkurs! Og det har kreditselskaberne ikke råd til. Så stavnsbåndet fungerer stadigt i 2019 bare på en anden måde. For mig at se demonstrerer den forening som jeg altid vælger at omtale som blæredytigt landbrug sin totale mangel på evne til at agere i et demokratisk samfund, og udviser en herremands attitude som er en enevældskonge værdig. dog virker de nærmest Holbergsk. Et emne til en revy?

birgitte andersen, Peter Beck-Lauritzen, Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Agnete La Cour:

"Har en eller anden ikke mod på at oprette en forening til økonomisk støtte af folk, som mister penge ved Bæredygtigt Landbrugs retssager? Jeg vil straks melde mig med et bidrag - og også med et ønske om medlemskab."

Sympatisk tanke, men er det virkeligt nødvendigt at forsvare sig mod den påstand? Hvis ikke vores retssystem kan finde ud af at sortere en sådan sag fra uden udgifter til advokater, så er vi godt nok nået langt ud i hampen. Det er jo en joke! Godt nok en uhyggelig joke, men en joke.

Det eneste der kan bekymre mig er, at BL jo erfaringsmæssigt har venner in high places. Så med den forkerte regering kunne den nye paragraf til fratagelse af statsborgerskab, hvor man ikke engang behøver at have gjort noget ulovligt, men bare noget efter ministerens opfattelse skadeligt for landet, for at miste sit statsborgerskab, blive ret anvendelig - for BL-sammenrendet vil sikkert mene, at det er skadeligt for landets interesser at propagandere for økologi.

Flemming Berger, birgitte andersen, Hans Larsen, Peter Beck-Lauritzen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Det må være fantastisk at være næstformand i en forening der får spalteplads i Information uden at have brug for at fortælle hvad ens forening står for. Hvis målet med foreningen er at rakke andre landmænd ned med direkte usandheder og fordrejelser fårstår man nok bedre at foreningen ikke er større. Det fremmer ihvertfald ikke forståelsen for landbruget generelt.

Henrik Kuske Schou
løber med en halv vind

Henrik Kuske Schou løber med en halv vind. Både overskrift og indlæg er forkert. Men hans indlæg har da givet en række kommentatorer lejlighed til at skælde ud på Bæredygtigt Landbrug og landbruget i det hele taget.

Bæredygtigt Landbrug har ikke truet Økologisk Landsforening med en retssag, fordi foreningen opfordrer til at købe økologisk. Kuske Schou forveksler Bæredygtigt Landbrug med Foreningen for Bæredygtig Grundvandsbeskyttelse.

Det er advokat Hans Sønderby Christensen, Randers, som i en pressemeddelelse fra Foreningen for Bæredygtig Grundvandsbeskyttelse, har anbefalet retsskridt mod Økologisk Landsforenings kampagne Ren Madglæde.

Advokaten mener bl.a., at det er en sigtelse mod dansk landbrug for at forureningstrue grundvandet, når Økologisk Landsforening anbefaler forbrugerne at købe økologisk for at ”redde grundvandet”.

Sigtelser, som ikke kan bevises, kan være strafbare. Efter min vurdering er det retsstridigt at rette sigtelser mod landbruget om, at andre skal redde grundvandet fra dansk landbrugsproduktion, siger Hans Sønderby Christensen i pressemeddelelsen.

Hvis du ikke køber økologisk
skal vi alle sammen dø nu

I den nyeste version af den kampagne opfordrer Økologisk Landsforening forbrugerne til at købe økologisk for at ”redde rundvandet”.

- Hvis du ikke køber økologisk, så skal vi alle sammen dø nu.
Sådan synger Malte Ebert, kaldet Guldreng, i en video, der kan hentes på forsiden af kampagnen Ren Madglæde - se:
https://renmadglæde.dk

Dette er slet ikke morsomt, men en spredning af enorm frygt for de fødevarer af høj kvalitet, der bliver producereret af konventionelle danske frugtavlere, gartnere og landmænd.

Jeg har studeret kampagnen Ren Madglæde meget grundigt. Kampagnen er en blanding af usandheder og værst tænkelige scenarier om mulige virkninger af rester af pesticider i dansk mad og drikkevand.

Jeg forstår ikke, at økologi her i landet skal sælges på en blanding af usandheder og frygt, som der ifølge eksperter på området slet ikke er grundlag for.

Og jeg forstår heller ikke, at Økologisk Landsforening har fået 20 mio. kr. til at gennemføre denne kampagne, der tilsyneladende har opbakning fra mange leverandører af økologiske fødevarer og den danske dagligvaresektor, som lukke øjnene for kampagnens mange fejl og mangler.

Læs om Foreningen for Bæredygtig Grundvandsbeskyttelse på: www.ffbg.dk

Anne-Marie Krogsbøll

"Kuske Schou forveksler Bæredygtigt Landbrug med Foreningen for Bæredygtig Grundvandsbeskyttelse."

Det er jo pinligt, det kan der ikke være to meninger om... Har de to foreninger noget med hinanden at gøre? Og har Gunner Buck noget med nogen af de to foreninger at gøre?

Jeppe Lindholm

Først Landbrug og Fødevare. Nu Bæredygtig Landbrug - Et og det samme. Når argumenter ikke rækker begynder skyderiet fra hoften. Marketing, advokater, lobbyister frem for samfundsinteresser og fornuft. Jo, Danmark er blevet "moderne" som resten af verden. Før var vi noget unikt, noget fremragende i menneskelighedens historie med velfærdsstaten, som har gjort os til et af verdens absolut rigeste lande.

Mig og mig og grænseløs griskhed synes at være de nye "moderne" værdier i det danske samfund. Super duper. Ik.

Hilbert Larsen

Det ville efter min mening være positivt hvis Blæredygtigt Landbrug repræsenterede hele den konventionelle husdyrproduktion – så ved befolkningen da hvor den står og kan så forhåbentlig snart finde ud af at droppe det konventionelt producerede kød, som medfører en helt urimelig dyremishandling af mange millioner husdyr.
Døm selv:
Forstå den vandvittige lovgivning for konventionel svineproduktion:
https://onedrive.live.com/?authkey=%21AJMIor8bUCYryYk&cid=DB9F27FD8E93F0...
Se forskellen mellem konventionel og økologisk husdyrproduktion:
https://onedrive.live.com/?authkey=%21ANEgWFxHrtaVGZ0&cid=DB9F27FD8E93F0...

Jeppe Lindholm

Problemet er, at det konventionelle landbrug som Bæredygtig Landbrug og Landbrug og Fødevare er dybt afhængige af bankerne og andre kapital interesser grundet en gæld på 362 milliarder kr.. Kan de ikke afdrage gælden hedder det konkurs og ødelagte familier. Så hvis vi virkelig mener det med en grøn og klimavenlig omstilling bør starten overtage ansvaret for den gæld, som mange landmænd er havnet uforskyldt i grundet dårlig rådgivning og stærke finansielle interesser. Starten og for den sags skyld EU bør omlægge landbrugsstøtten til at favorisere økologisk drevne landbrug for på den måde at udvikle økologiske landbrug og lukke ned for den pesticid drevne gældsplagede konventionelle landbrug.

Anne-Marie Krogsbøll spørger, om jeg har noget at gøre med Bæredygtigt Landbrug og / eller Foreningen for Bæredygtig Grundvandsbeskyttelse, og om de to foreninger har noget med hinanden at gøre.
De to foreninger må selv svare for deres relationer.
Men jeg får hverken løn eller honorarer fra nogle af de to.
Det er langt værre. Jeg er opvokset på et landbrug, uddannet i landbruget og blev agronom i 1970. Siden da har jeg arbejdet som redaktør ved forskellige landbrugsblade og som presseansvarlig for Ungskuet i 10 år, for Agromek i godt 25 år og i snart 40 år med informationer for og til grovvaresektoren, som Henrik Kuske Schou også er tilknyttet.
Med den baggrund har jeg kontakter i store dele af landbruget, og jeg har selvfølgelig spurgt i Bæredygtigt Landbrug, om de truer Økologisk Landsforening med et sagsanlæg, inden jeg skrev min kommentar i går.
Anne-Marie Krogsbølls spørgsmål burde jo udvides til alle deltagere i denne og lignende debattråde.
Fortæl os venligst, hvilken baggrund har I hver især, siden I véd meget mere om, hvordan dansk landbrug burde drives, end os, som har arbejdet med landbrugssektoren altid. Og især, hvorfor I véd meget bedre end de eksperter, som har arbejdet i årtier med for eksempel pesticider eller andre detailemner i den danske landbrugs- og fødevaresektor.
I mine øjne fortjener danske frugtavlere, gartnere og landmænd samt hele den danske landbrugssektor en langt bedre omtale, end de får i den shitstorm, som Henrik Kuske Schous forkerte oplysninger har udløst her, og i mange lignende debatter på de sociale medier.
Jeg deltager i ”debatten” helt på egne vegne og privat, fordi jeg brænder for, at få korrekte, faglige oplysninger frem om dansk landbrug

Nej, jeg er ikke medlem af de nævnte foreninger, men jeg ser en del af deres informationer.

Det gælder også det aktuelle, at en af Bæredygtigt Landbrugs journalister har afdækket, hvordan vandværkerne i Aarhus Kommune i årevis brugte midlet Prefix til at holde områderne omkring deres vandboringer fri for ukrudt. Resultatet er, at de fleste boringer i kommunen er lukket på grund. af nedbrydningsstoffet BAM, som også er årsag til langt de fleste sløjfninger = total nedlukning af vandboringer landet over. Det drejede sig i øvrigt om én boring i hele landet i 2017.

Prefix er aldrig brugt på markerne. Trods det, er det alligevel landbruget, der får skylden for de lukkede boringer med det resultat, at der nu venter forbud mod sprøjtning på store markområder i Østjylland og andre steder i landet.

Se mere herom i artiklen: ”Vandværks-pesticider: Den uanstændige fortielse” Nederst i artiklen findes links til flere artikler om afsløringen. Artiklen kan hentes her:
https://baeredygtigtlandbrug.dk/2019/10/vandvaerkspesticider-den-uanstae...

Hilbert Larsen, jeg kommer ikke til at anbefale dit indlæg. Heller ikke selv om du fremlægger din kompetence, der åbenbart sætter dig i stand til at afgøre, at mange millioner husdyr i dansk landbrug bliver udsat for ”en helt urimelig dyremishandling”. Det, du skriver, kan jeg ikke helt få til at være i overensstemmelse med det faktum, at der dør omkring 50 procent flere pattegrise i produktionen på friland inklusive økologisk end i den konventionelle produktion.

Jeg støtter og anbefaler også økologisk landbrug, afventer et sagsanlæg fra Bæredygtigt Landbrug, jeg skal jo nok ikke afvente, at de begynder at arbejde på at gøre landbruget bæredygtigt.