Prøv lige at læne dig tilbage i din næste indånding og virkelig mærke det: Livet på de dybe oceaner. Du er en tobis nu. En 15 cm lang snackfisk, der svømmer i flok og glinser som sølv.
Du har altid været næring, fast kød og protein i havet, og det var fint, indtil de store planteædere og de arme laks i dampbrugene også skulle have en bid.
I snakker ikke om det i flokkene, for det er uhyggeligt og uundgåeligt som kræft efter et langt liv med rygning, men nettene kommer oftere nu. Store, slidte og ubarmhjertige som kun undskyldninger for folkemord kan være det.
De store, brede bundtrawl, der udligner havbundens konturer for at samle dig og hele din generation op på et metaldæk, hvor 18 sæt hænder står klar i ly af mørket, i rytme for at fordele skylden, i rytme for hurtigst muligt at sortere og smide ud.
Jeg ved ikke med dig, pust ud, du er menneske igen, men jeg bryder mig ikke om de kommercielle trawlere. Særligt ikke når endemålet for alt dette tyveri, hårde arbejde og ødelæggelse af verdenshavene er at skabe billigt fiskeprotein.
For bønner er også en god proteinkilde, og de gror så stærkt og rankt.
Det virker i hvert fald ikke, som om nogen rigtig vinder noget ved at kunne købe lidt billigere fisk og husdyr. Taberne ved trawl er alle tobiserne, alle de dyr og mennesker der lever i og af, og ved og på havet – og så selvfølgelig havene selv. Dem der er så fulde af fascinerende og ukendt liv, men behandles som miner for brunkul.
Hvilket er synd, og forkert, for tobisen er ikke brunkul, men en af dem, der desværre trak loddet om at være føde for mange andre dyr, og hvis vi først fjerner den fra ligningen, vil det tage os lang tid at finde på noget andet, der i lige så høj grad kan passe sig selv.
Jeg mener, vi skal gøre bundtrawl ulovlige. Hvilket måske kan lyde som meget at bede om, for hvad med verdensøkonomien? Og Danmark er jo også bare en lille dråbe i havet, og alt det der fodskraben.
Men hvis nu fiskeriministeren læser avis, var hele ideen med al den her udenomsfantasi, Mogens, at minde dig om, at hvert eneste år står gode danske supertrawlere for 90 procent af den årlige europæiske tobisfangst, og det virker altså fuldstændig unødvendigt.
Af Søren Uttenthal, sejler og musiker
Selvfølgelig skal vi det, fiskene reddes ikke af kvoter, men af fangsmetoder og her er bundtrawl de værste.
Udsmid? Er det lovligt?
At opfiske/fjerne et led i fødekæden, vil give sult og død hos de større fisk, som bl.a. går til menneskeføde. Det er idioti! Tag lige at få det stoppet! Tåber.
Måske burde man starte med at indse, at et chefjob i Deloitte eller en københavnsk scient pol ikke nødvendigvis giver en spidskompetence ift en bæredygtig fiskeripolitik:
https://fiskeristyrelsen.dk/nyheder-og-presse/nyhedsarkiv/2019/maj/nye-l...