Læserbrev

Danske forældre bør have mulighed for at fravælge daginstitutionerne

Minimumsnormeringer er en debat baseret på en forkert præmis om, at alle børn skal i institution. Vi burde i stedet sørge for, at folk har mulighed for at fravælge institutionerne og selv passe deres børn, skriver social- og sundhedsordfører for Liberal Alliances Ungdom, Thomas Herman Nørgaard, i dette debatindlæg
23. oktober 2019

Børn har ikke brug for flere offentligt ansatte, men mere tid sammen med deres forældre, og derfor er debatten om minimumsnormeringer fuldstændig misforstået.

Debatten om minimumsnormeringer er igen blusset op i forbindelse med de igangværende finanslovsforhandlinger – hvis man altså overhovedet kan sige, at den på noget tidspunkt har været på lavt plus. Men hele debatten er baseret på en forkert præmis.

»Børn i timånedersalderen er i den allermest følsomme alder i forhold til at skabe en tryg tilknytning til en person, der vil dø for dem,« sådan sagde Ole Henrik Hansen, lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse i Debatten tidligere på året.

Og meget kan man forvente af vores pædagoger, men dette er et krav, som de selvsagt ikke kan leve op til.

Min kæreste og jeg venter tvillingepiger. Og tanken om at vi skulle udlicitere den basale omsorg, som vi er biologisk udpeget til at give, til fremmede offentligt ansatte, strider imod mine grundlæggende menneskelige instinkter. Og sådan tror jeg også, at mange andre har det.

Men som forælder skal man jo hurtigt ud og træde i velfærdsstatens hamsterhjul. Med det nuværende skattetryk er det tæt på umuligt for en familie at leve af én almindelig lønning.

Så når langt de fleste mennesker vælger at sende deres børn i vuggestue fra timånedersalderen, så er det sandsynligvis mere af nød end af lyst.

I Danmark sender vi ifølge OECD vores vuggestuebørn mere i institution end noget andet land. Vi er med andre ord i gang med verdenshistoriens største menneskeeksperiment, som vi endnu ikke har set udfaldet af.

Ifølge Ole Henrik Hansen er det i vuggestuealderen, at fundamentet for et barns selvværd, evne til at kommunikere med og skabe relationer til andre samt deres evne til at tænke kritisk og kreativt bliver grundlagt. Og når vi ser, hvordan den danske ungdom mistrives som aldrig set før, så er der måske en sammenhæng.

Jeg skal på ingen måde gøre mig til dommer over, hvad andre forældre vælger at gøre. Min pointe er blot, at forældrene netop skal have et valg. Og med vores nuværende samfundskonstellation er det de færreste, der har det.

Thomas Herman Nørgaard er social- og sundhedsordfører for Liberal Alliances Ungdom.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jørn Rasmussen

Nogle rigtige gode argumenter.
Niels Arbøl FT-kandidat for De Radikale og forfatter til bogen "Det moderløse samfund" skriver:
"Men Danmark har altså verdensrekord i institutionalisering af de 0-3 årige. Mens kun 16 procent af alle 0-3 årige passes i daginstitutioner i 30 timer eller mere om ugen for gennemsnittet af EU-landene, så ligger tallet for Danmarks vedkommende på hele 70 procent. Selv i forhold til Sverige og Norge ligger vi meget højt. Uanset hvor mange anstrengelser, dygtige pædagoger gør, så er vuggestuer en dårlig erstatning for en mor. De kan ikke opbygge det nødvendige stress-beredskab hos børnene, men risikerer lige modsat at forårsage alvorlig stress hos dem. Først når børnene kommer op mod 3 års alderen, og de bliver mere motiveret for andre sociale relationer end deres forældre og søskende, er det for de fleste børn fornuftigt at sende dem i børnehave."

Dorte Sørensen

Det er da dejligt at LA's ungdom nu mener at forældre skal ha' mere tid til deres børn - Betyder det så at LA også frasiger sig krav om at alle skal arbejde mere og stå til rådighed for arbejdsmarkedet lige meget om de er syge osv. Vil LA så give svage , stressede og folk med andre "skavanker" mulighed for at kunne være noget for deres børn uden at kræve at de med eller uden seng SKAL møde op til den ene arbejdsprøvning efter den anden?

Ligeledes kan samfundet også sørge for billigere boliger alle stedet så vil beboersammensætningen blive bedre og samfundet undgår at rive gode boliger ned fordi nogle politikker ikke kan lide beboersammensætningen i visse boligområder. Hvis "vi" fik mange billige boliger så ville en familie kunne gå ned i tid så længe de havde små børn og under børns sygedom.

MEN en nedsat arbejdstid for småbørnsforældre er ikke lig med bortfald af krav om bedre normeringer i "vores" daginstitutioner. Flere pædagoger til "vore" børn er hel afgørende for at samfundet kan få glade, velfungerende og trygge børn. Samfundsmæssigt kan det også skabe mange besparelser på uddannelsesområdet, sundhedsområde osv. ........ på den "lange bane".

Tænk om Fogh Rasmussen ikke havde undermineret SKAT - så havde samfundet haft rigelig med penge til flere pædagoger osv.