Læserbrev

Dybt skadeligt for den grønne omstilling, at benzin er billigere end biogas

I transportsektoren ønsker vi at gøre biler, busser og tankstationer grønnere, men for høje afgifter på biogas blokerer for, at vi kan lave de nødvendige investeringer, skriver administrerende direktører i hhv. Nature Energy og KP Logistik i dette debatindlæg
2. oktober 2019

Hvis du i dag sætter dig ind i en bil, bus eller lastbil, som kører på grøn CO2-neutral biogas og kører 100 kilometer, er afgifterne højere, end hvis du tilbagelægger distancen i selv samme køretøj, bare med diesel som brændstof. Det er paradoksalt.

Lad os tage et eksempel: Kører man i en Iveco-varevogn, vil den økonomiske besparelse i løbet af ti år være på 115.800 kr., såfremt man kører på benzin frem for biogas, viser tal fra Foreningen Biogasbranchen. Det er dybt skadeligt for transportens grønne omstilling.

De høje afgifter på biogas i Danmark betyder, at transportsektoren holder igen med at investere i klimavenlige køretøjer, selv om viljen til grøn omstilling er stærk.

I december sidste år bestilte vi i KP Logistik hele 100 gasdrevne lastbiler i Tyskland, hvor lovgivningen modsat i Danmark sikrer, at det kan betale sig at køre energivenligt på gasdrevne køretøjer. Og i Danmark er lignende grønne investeringer på ingen måde utænkelige – tværtimod.

Faktisk har vi i KP Logistik for få måneder siden købt fire gaslastbiler, som kører CO2-neutralt for butikskæden Netto. Vi har altså viljen til at køre CO2-neutralt. Men det kræver, at afgifterne på biogas sættes ned, hvis de grønne investeringer skal blive til virkelighed.

Sættes afgifterne ned, er vi som biogasselskab og vognmand klar til at investere og gøre Danmark grønnere gennem flere gastankstationer og en CO2-neutral vognpark. Vi mangler bare politikerne.

Vælger et flertal i Folketinget at indføre en lavere afgift på biogaskøretøjer, som flugter med ambitionerne om et reduktionsmål på 70 pct. i 2030, vil det åbne op for et mærkbart potentiale i hele sektoren. Det vil betyde, at op mod 12.700 lastbiler og busser potentielt kan gå fra diesel til biogas frem mod 2030, konkluderer en rapport fra Damvad Analytics.

Samme rapport viser også, at svenskerne har allerede set fordelene ved biogas. Her kører 17 pct. af busserne på alternative energiformer, mens tallet i Danmark kun er lige over én pct. Det kan vi gøre bedre.

Trods den forældede beskatningsmodel har vi i Nature Energy alligevel valgt at investere i biogas som brændstof. Forleden købte vi yderligere ni biogastankstationer og ejer i dag 16 af de 19 biogastankstationer, der er i Danmark. Hvis det skal blive en bæredygtig forretning for Danmarks bedste, kræver det et tidssvarende afgiftssystem, der støtter de klimavenlige transportselskaber.

Et flertal i Folketinget må i det mindste blive enige om, at det ikke skal være dyrere at køre én kilometer i et køretøj, der kører på biogas, end at køre den samme distance i selv samme køretøj – bare på diesel.

Ole Hvelplund og Lars Petersen, adm. direktører i hhv. Nature Energy og KP Logistik

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Morten Lind
Morten Lind anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu