Kommentar

Det er et fælles ansvar at læse mere og åbne litteraturens verden for andre

Det kan være svært at få åbnet bøgerne, når der er mange andre ting, som skriger på vores opmærksomhed. Men det er afgørende, at vi holder fast i læselysten. Nordisk Råds priser er en fantastik anledning til at hylde de store nordiske kulturskatte, skriver kulturminister Rasmus Prehn (S) i dette debatindlæg
Det er et fælles ansvar at læse mere. Og ikke mindst er det et fælles ansvar at åbne litteraturens verden for andre. Jeg kalder det kultursolidaritet. Bare fordi vi selv har haft forældre, venner eller en god bibliotekar, der kunne åbne bøgerne, boghandlerne og bibliotekerne for os, så er der mange, for hvem det ikke er en selvfølge at læse, skriver Rasmus Prehn.

Det er et fælles ansvar at læse mere. Og ikke mindst er det et fælles ansvar at åbne litteraturens verden for andre. Jeg kalder det kultursolidaritet. Bare fordi vi selv har haft forældre, venner eller en god bibliotekar, der kunne åbne bøgerne, boghandlerne og bibliotekerne for os, så er der mange, for hvem det ikke er en selvfølge at læse, skriver Rasmus Prehn.

Anders Rye Skjoldjensen

29. oktober 2019

Vi er sikkert mange, der har prøvet at være helt fortryllet af en bog. Oplevet, at den er umulig at lægge fra sig – uanset hvor sent på natten det bliver. Oplevet, at det bliver en af de læseoplevelser, man aldrig glemmer.

En af de tydeligste erindringer, jeg selv har om det, var sjovt nok dengang, jeg fik min første iPad. Jeg fandt nemlig ud af, at bibliotekerne havde eReolen, hvor man kunne downloade bøger. Det skulle jeg da også prøve! Og jeg forsøgte mig – lidt tilfældigt – med Helle Helles Rødby-Puttgarden.

Wow. Jeg sov ikke den nat! Jeg var helt opslugt af hendes minimalisme, af hendes nøgne skildringer af et råt hverdagsliv, af hvordan hun ved at fortælle om livet i Rødby på Lolland samtidig kunne fortælle om hele vores verden. Det var som at få kylet en portion sociologisk hverdagssafari lige smask i ansigtet. Husk bare romanens første linjer:

»På en uge døde fire, sådan var det hernede. En af dem hed Martin. Han boede i blokken bag os. Vi havde talt om at invitere ham til kaffe, men det blev aldrig til noget.«

Bang, så er vi i gang. Derefter fortsætter romanen så helt ublu i et markant langsommere tempo med at fortælle om hverdagen for de to søstre, der er romanes hovedpersoner. Som om de indledende linjer blot havde indeholdt beskrivelserne af en indkøbstur i Brugsen eller andre lignende hverdagsbanaliteter – og ikke fire dødsfald på en uge.

Dér oplevede jeg, hvordan litteraturen kan give os en slags oplevelsesoptur. En optur, der åbner sindet, ikke bare for vores eget liv, men også for andres. Derfor glæder jeg mig også til, at jeg i aften som kulturminister skal deltage i uddelingen af Nordisk Råds priser i Stockholm, hvor Helle Helle er en blandt flere nominerede til den store litteraturpris.

Hun er nomineret for sin seneste bog de, der også emmer af lige dele hverdagstrivialiteter og uudtalt alvor, sorg og tab. Jeg glæder mig selvfølgelig ikke kun, fordi Helle Helle er nomineret – i øvrigt sammen med Jonas Eikas spændende novellesamling Efter Solen. Jeg glæder mig, fordi Nordisk Råds priser er en fantastisk anledning til at hylde de store nordiske kulturskatte inden for både litteratur, film, musik.

Et skatkammer, hvor mange andre danske kunstnere bidrager. Vi kan være stolte af dem alle sammen. Og de fortjener at blive delt vidt og bredt.

Kampen om opmærksomhed

Men det er, som om at det kniber med det vide og det brede i disse år. I hvert fald har jeg på fornemmelsen, at det er svært at få åbnet bøgerne, når der er mange andre ting, der skriger på vores opmærksomhed.

Kulturministeriets Bog- og Litteraturpanels årsrapport fra 2018 viser, at voksne mennesker generelt bruger mindre tid på læsning end tidligere. For børnenes vedkommende viste en stor undersøgelse baseret på tal fra 2016, at kun 20 procent af de danske skoleelever i 3. og 4. klasse rigtig godt kan lide at læse. Det er synd og skam – særligt, når vi sammenligner os internationalt, hvor tallet er helt oppe på 43 procent.

Vi fortjener alle at have litteraturens oplevelsesopture som fast livsledsager! Og alle os, der elsker litteratur, skal gøre vores for, at den forbliver en vigtig byggesten i den folkelige dannelse.

Anker Jørgensen læste skønlitteratur hver eneste morgen, før han gik i gang med dagens pligter som statsminister. Litteraturen var for ham ikke en tænkepause eller tidsfordriv, men en åndelig vitaminpille, der gav ham et nyt perspektiv på tingene og gjorde ham i stand til at løse alle de andre opgaver!

Tænk at have adgang til den slags oplevelser bare ved at læse en bog! Forfattere er en slags forskere i, hvad det vil sige at være menneske, og med sproget som mikroskop kan de se ting, som vi andre ikke opdager. At læse og lade sig opsluge af litteratur er noget, der bør være alle forundt – for vores egen skyld og for hinandens skyld!

Vi bør alle finde rum i hverdagen til at lade os rive med af Helle Helles stille hverdagshumor, Kim Leines rå og dragende fortællinger eller Hans Scherfigs sylespidse og stærkt underholdende satire.

Det er et fælles ansvar at læse mere. Og ikke mindst er det et fælles ansvar at åbne litteraturens verden for andre. Jeg kalder det kultursolidaritet. Bare fordi vi selv har haft forældre, venner eller en god bibliotekar, der kunne åbne bøgerne, boghandlerne og bibliotekerne for os, så er der mange, for hvem det ikke er en selvfølge at læse. Derfor mener jeg også, at vi har en forpligtelse – ikke kun for vores egne børn, men måske endnu mere for ungerne på vejen, der ikke selv finder vej til børnebiblioteket.

Alt det vil jeg tænke på i aften, når Nordisk Råds priser bliver uddelt. Og jeg vil krydse fingre, ikke bare for de danske kunstnere, men for os alle sammen og især for læselysten.

Rasmus Prehn er fungerende kulturminister.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Morten Hjerl-Hansen
Morten Hjerl-Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ete Forchhammer

... og jeg krydser fingre for at p.t.kulturministerens læselyst udvides til også at være en lyttelyst!
Lyttelyst der tilfredsstilles af gedigen musik.