Klumme

Først da jeg gik på pension lettede årtiers dårlig samvittighed

I årtier levede jeg med en simrende nervøsitet, en svag fornemmelse af hele tiden at skulle nå noget. Jeg skulle forlade arbejdsmarkedet, før nervøsiteten, som åbenbart dækkede over dårlig samvittighed, forsvandt, skriver journalist Karen Syberg i denne klumme
I årtier levede jeg med en simrende nervøsitet, en svag fornemmelse af hele tiden at skulle nå noget. Jeg skulle forlade arbejdsmarkedet, før nervøsiteten, som åbenbart dækkede over dårlig samvittighed, forsvandt, skriver journalist Karen Syberg i denne klumme

Stuart McIntyre

21. oktober 2019

»Hvorfor taler du altid om lønarbejdets forbandelse,« spurgte et par af mine veninder mig en dag lidt irriteret. Jeg kan ikke huske, hvad der irriterede dem ved det, men jeg ved, at det var efter, at jeg var gået på pension, og til trods for mit privilegerede arbejdsliv havde følt et usynligt pres langsomt men sikkert lette fra mine skuldre.

Jeg skulle ikke noget.

Eller ikke ret meget: En klumme hver 14. dag, en anmeldelse i ny og næ – resten af tiden kan jeg nu bruge nøjagtigt, som det passer mig.

Jeg bor på landet. Jeg er ikke plaget af trafikstøj, jeg bliver ikke mødt af travle menneskestrømme, så snart jeg går ud ad døren. Jeg har altid arbejdet meget hjemmefra eller taget toget, så jeg ikke har skullet transportere mig gennem myldretider, og alligevel har jeg levet med en simrende nervøsitet, en svag fornemmelse af hele tiden at skulle noget.

Også når jeg ikke havde en deadline foran snuden. Ja, især, når jeg ikke havde en deadline, for den har jeg faktisk altid følt som et velkommen skub til at få sagerne gjort, siden jeg perfektionerede kunsten at skrive mine stile på vej til skole i skolebussen.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Lillian Larsen
  • Tommy Clausen
  • Klaus Lundahl Engelholt
  • Steffen Gliese
  • jørgen djørup
  • Lise Lotte Rahbek
  • Ole Frank
  • Carsten Sperling
  • Christian Estrup
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Carsten Munk
  • Katrine Damm
  • Eva Schwanenflügel
  • Steen K Petersen
  • Thomas Tanghus
  • Svend Erik Sokkelund
  • Britta Hansen
  • Poul Erik Pedersen
  • Hans Larsen
  • Christian Mondrup
  • David Zennaro
  • Ib Christensen
  • Claus Kristoffersen
  • Henning Kjær
  • Oluf Husted
  • Cristina Nielsen
  • Troels Ken Pedersen
  • Maj-Britt Kent Hansen
Lillian Larsen, Tommy Clausen, Klaus Lundahl Engelholt, Steffen Gliese, jørgen djørup, Lise Lotte Rahbek, Ole Frank, Carsten Sperling, Christian Estrup, Peter Beck-Lauritzen, Carsten Munk, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Thomas Tanghus, Svend Erik Sokkelund, Britta Hansen, Poul Erik Pedersen, Hans Larsen, Christian Mondrup, David Zennaro, Ib Christensen, Claus Kristoffersen, Henning Kjær, Oluf Husted, Cristina Nielsen, Troels Ken Pedersen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Sådan Karen! Tak for hvad du skrev med dårlig samvittighed, det var velskrevet.

Nu glæder jeg mig til at læse, hvad du kan med god tid og samvittighed.

Selv har jeg 28 års erfaring, som tvangspensionist, og indtil efteråret 2018 følt,
at jeg skulle påpege svindel og sjusk hos SKAT, Tragikstyrelsen, samt i Finansverdenen,
og i alle Justitsministeriets mange underafdelinger.

Siden sidste år har de ovennævnte samfunds"støtter", og dygtige journalister, afsløret
deres svigt og pinligt dårlige lederevner og jeg har kunnet sige: "Hvad sagde jeg"?

Det flyder i Trafikstyrelsen, især hvad angår helbredstjek for piloter og flyveledere.

U-Danske Bank(er) og Finanstilsynet lejer kispus med Danmarks troværdighed.

Anklagemyndighederne kan ikke finde de rigtige ejere og afsløre deres forsikrings-
svindel, efter mordbrandene på Scandinavian Star, i april 1990.

SKAT er ringere end intet SKAT, blot vi genindfører "Åbne Årsopgørelser" ville den
selvjustits, der ville genopstå, bringe mere indtægt til staten end nu, og mængder af
højtuddannede kunne sættes i arbejde med klimainitiativer og eksport, i stedet for,
som nu, at hjælpe den bedst tjenende 1/3 af danskerne med at undgå beskatning.

Lillian Larsen, Tommy Clausen, Carsten Wienholtz, Hanne Ribens, Ole Frank, Morten Sørensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Peter Beck-Lauritzen, Susanne Kaspersen, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Kim Houmøller og Jens Flø anbefalede denne kommentar
Claus Kristoffersen

»Jeg mener, at der udføres alt for meget arbejde i denne verden, at umådelig skade forårsages af troen på, at arbejde er en dyd.«

Bertrand Russel 1932

Birte Pedersen, Lillian Larsen, Tue Romanow, Tommy Clausen, Carsten Wienholtz, Hanne Ribens, Finn Bendixen, Ebbe Pedersen, Steffen Gliese, jørgen djørup, Arne Albatros Olsen, Kim Øverup, Lise Lotte Rahbek, Ole Frank, Morten Sørensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Peter Beck-Lauritzen, Dennis Tomsen, Susanne Kaspersen, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Steen Obel, Thomas Tanghus, Brian W. Andersen, Svend Erik Sokkelund, Poul Erik Pedersen, David Zennaro og Oluf Husted anbefalede denne kommentar
Bjarne Toft Sørensen

Kommentar til:
"Jeg skulle forlade arbejdsmarkedet, før nervøsiteten, som åbenbart dækkede over dårlig samvittighed, forsvandt".

Argumentationen holder ikke. Der er f.eks. mangemillionærer, der overhovedet ikke holder øje med, hvor meget de tjener, men som er vildt optaget af deres arbejde og mener, at der er noget vigtigt, de skal nå. Det er så bare ikke for lønnens skyld.

De samme gælder ældre forskere, der mere eller mindre er blevet tvunget til, formelt set, at forlade arbejdsmarkedet for at give plads til yngre, men som stort set fastholder det samme aktivitetsniveau, fordi de føler, at de beskæftiger sig med noget, der er vigtigt. Det er så bare heller ikke for lønnens skyld.

Lillian Larsen, Steffen Gliese og Frank Hansen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

God artikel, selvom jeg ikke gennem mine 45 års arbejdsliv kan genkende at have haft hverken en følelse af nervøsitet eller dårlig samvittighed.

Men det er rart at kunne tage en lur mere, når det regner, og man ikke bare springer ud af sengen til alt det andet, man nu har fundet på at plage sig selv med.

Sanne Samuelsen, jørgen djørup, Peter Beck-Lauritzen, Susanne Kaspersen, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel og Svend Erik Sokkelund anbefalede denne kommentar

Det at se Paul Lafargue blive støvet af. Måske kunne det inspirere et forlag (Informations?) til at genudgive 'Retten til dovenskab'.

Lillian Larsen, Tommy Clausen, Carsten Wienholtz, Finn Bendixen, Ebbe Pedersen, Steffen Gliese, Ole Frank, Christian Estrup, Peter Beck-Lauritzen, Susanne Kaspersen, Holger Madsen, Katrine Damm, Jørgen Larsen, Eva Schwanenflügel og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Bare TAK Karen - igen :-)

Tommy Clausen, Carsten Wienholtz, Ebbe Pedersen, Steffen Gliese, Ole Frank, Oluf Husted, Peter Beck-Lauritzen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Tak til Karen - og til alle andre; glæd jer til, " føst en hal tim' på den jen side".etc.

Tommy Clausen, Susanne Kaspersen, Ole Frank, Oluf Husted og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Danny Hedegaard

Skyldes et pludseligt fravær som pensionist, af ens nervøsitet for at skulle nå noget, mon ikke helt basalt set?
At den mere usikre, men nødvendige lønindtægt til at klare dagen og vejen, nu er blevet afløst af den sikre pension, som ikke længere kræver at du yder det der skal til, for at kunne opretholde en lønindtægt.

Sådan har jeg det selv som en lønslave, der stadig har 14 år til at jeg kan gå på pension, med en god pensionsopsparing, og sådan tror jeg at jeg vil føle det, når jeg ikke længere er nødt til yde, for at kunne nyde.

Men simpelthen bare kan nyde at der penge nok, uden at jeg længere skal yde noget for dem:-)

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

Lillian Larsen, Susanne Kaspersen, Steffen Gliese og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

Ledegang er livets blomst , siger et gammelt kinesisk ordsprog.

Ledegang eller osse kaldet dovenskab, er en af tidens oversete tabuer.

Lillian Larsen og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Lediggang er roden til al kunst, sagde Asger Jorn.

Lillian Larsen, Tue Romanow, Tommy Clausen, Susanne Kaspersen, Peter Beck-Lauritzen, Carsten Wienholtz, Arne Albatros Olsen, Eva Schwanenflügel, Hanne Ribens, Klaus Lundahl Engelholt og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar

Ja,holda helt kæft, det er dejligt at være fri, tak Karen! Og min dålige samvitighed er helt væk, nu kan man gøre det man har lyst til, bare mal det hele sort, det lysner!

Søren Kristensen

Mangler der ikke noget ligestilling her, når kvinder har 3-5 år længere tid til at nyde den følelse i, simpelthen fordi de lever længere - eller er det i virkeligeheden så rædselsfuldt at blive gammel, at det snarere er mændene der trækker det lange strå?