Klumme

Haifaa Awad: At dø af alderdom er en velsignelse i Syrien

Hospitaler og sundhedspersonale bombes systematisk i Syrien for at underkue befolkningen, der forbløder, mens det internationale samfund ser stiltiende til, skriver læge og forfatter Haifaa Awad i dette debatindlæg
Haifaa Awad er læge og forfatter.

Haifaa Awad er læge og forfatter.

Nikolai Linares

18. oktober 2019

At dø af alderdom er en velsignelse i Syrien. Det trøstede min mor mig med, da vi mistede min mormor i Qalamoun for to år siden. Jeg kunne ikke lindre min sorg med, at døden var en velsignelse. Men jeg forstod, at døden kunne være en lettelse i Syrien.

Selv om mormor havde pådraget sig en granatsplint i skulderen nogle år tidligere, var hun i øvrigt rask. Hun var ikke blevet kvalt i saringas som tusinder af andre. Hun forblødte ikke på en kold briks på et felthospital uden familie omkring sig. Hun blev ikke ramt af et flænsende missil. Hun døde ikke sammen med sin læge under et hospitalsbombardement.

Hun døde af en blodprop i hjernen. Hun forlod os på et sygehus i Damaskus, imens morfar holdt hendes kolde hånd.

At dø med værdighed er et privilegium, som få mennesker i Syrien har. Hun døde i det regimekontrollerede Damaskus, hvor det står bedst til med sygehuse og læger.

Sundhedssektoren i Syrien ligger i ruiner. Regimet har med fuldt overlæg bombet hospitaler.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Pietro Cini
  • Tommy Clausen
  • Olaf Tehrani
  • Carsten Munk
  • Jens Frederiksen
Pietro Cini, Tommy Clausen, Olaf Tehrani, Carsten Munk og Jens Frederiksen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ete Forchhammer

Stærkt skrevet!! - og stærk handling bag ordene. Kan kun beundre Haifaa Awad!

Karsten Lundsby, Tommy Clausen og Liselotte Paulsen anbefalede denne kommentar

Tak, Haifaa Awad for din stærke smukke stemme, der ikke holder op med at fortælle om Syrien. Og som har det særkende, at her taler en læge menneskehedens og medmenneskelighedens sag. Mod døden. For livet.

Pietro Cini, Karsten Lundsby, Jørgen Larsen og Tommy Clausen anbefalede denne kommentar