Læserbrev

Når nogle københavnere holder bil, er det ikke af ond vilje men af nødvendighed

Alle bilister i storbyen kan ikke bare droppe bilen og tage cyklen eller toget. Mange københavnere har brug for bilen til at få en hverdag med arbejde, børn og andre gøremål til at gå op, skriver afdelingschef i bilistorganisationen FDM i dette debatindlæg
8. oktober 2019

Direktør for virksomheden Holo, der sælger førerløse elbusser, Peter Sorgenfrei, ønsker bilerne ud af byen. I kronikken den 25. september ser han for sig, hvordan fortovscafeer, legende børn og nyttehaver overtager gaderne, alt imens bilerne forvises fra byens rum.

I bilejernes interesseorganisation, FDM, sætter vi pris på det gode liv – også i byerne, hvor der skal være plads til alle. Alligevel synes Sorgenfreis drømme om en bilfri by lige lovligt drømmende.

Når mange københavnere holder bil, er det ikke af ond vilje, men af ren nødvendighed, hvis en hverdag med arbejde, børn og andre gøremål skal gå op. Her er den kollektive trafik og cykler ikke en brugbar løsning for alle på alle ture. Derfor er det vigtigt med reelle alternativer, der sikrer mobiliteten. Der er vi ikke endnu.

Sorgenfrei efterlyser også, at der indføres roadpricing og fremhæver London og Stockholm. Men ingen af de to byer har roadpricing.

De har et bompengesystem, der til forveksling ligner den betalingsring, der tidligere blev diskuteret herhjemme, indtil der kom en god løsning.

At beskatte bilisterne efter, hvor og hvornår de bruger deres bil og ikke ud fra bilens pris, giver imidlertid kun god mening. Derfor støtter vi i FDM også tanken om intelligent roadpricing.

Men det skal naturligvis erstatte de nuværende afgifter – ikke blot lægges oveni. Allerede i dag betaler bilisterne over 50 milliarder kroner i bilafgifter årligt. Dermed har de betalt for at køre på vejene. Også i København.

Som flere økonomer, herunder de miljøøkonomiske vismænd, tidligere har påpeget, så overstiger bilafgifterne langt de omkostninger, samfundet har ved bilismen i form af trængsel, støj, forurening og trafikuheld.

Spørgsmålet er også, om roadpricing er så ligetil? Svaret er nej. Desværre. Fra FDM’s deltagelse i Trængselskommissionen ved vi, at den første og nok største udfordring er teknikken. Der findes i dag ikke et sådant system noget sted i verden.

Nok så væsentligt risikerer roadpricing at ramme socialt skævt, så det for lavindkomstgrupper vil blive markant dyrere at tage bilen, mens det for andre ikke vil gøre den store forskel.

Helt at lukke byen for biler ønsker Sorgenfrei dog ikke, for der skal være plads til undtagelser, som kan bringe folk rundt i byen. Selv fremhæver han førerløse eldrevne shuttlebusser.

Førerløse transportmidler vil vi uden tvivl få flere af i fremtiden. Men vi må samtidig konstatere, at der endnu er lang vej, før de bliver et reelt alternativ til almindelige biler.

Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM

Der er alt for mange køretøjer på vejene i København. Både dem, der prøver at komme frem i den tætte trafik, og dem, der holder parkeret på gaderne. Heldigvis er der en løsning. Den er hverken populær blandt bilejere eller de politikere, der gerne vil have bilejernes stemmer, men ikke desto mindre har den vist sig at være effektiv i andre storbyer. Løsningen hedder roadpricing.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torsten Jacobsen

Torben Lund Kusks argumentation tager afsæt i virkeligheden, som den ser ud i dag. En ikke-bæredygtig virkelighed. Det er måske for meget at forlange af en vellønnet afdelingschef i 'Forenede Danske Motorejere', at han ligefrem skal møde op med konstruktive forslag til en egentlig reduktion af privatbilismen - og dermed save sin egen pind over - men kan vi så i det mindste ikke blive fri for hykleriet?

Morten Lind, Steen K Petersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar