Læserbrev

Jeg er patient i et system, der forskelsbehandler kræftpatienter ud fra typen af kræft

Kvinder med brystkræft tilbydes en behandling, der rekonstruerer bryster. Kvinder med øjenkræft mister hårvækst på bryn, men vi får ingen hjælp. Både bryn og bryster har betydning for vores udseende og psykiske velvære, så hvorfor den forskelsbehandling, spørger Anne-Louise Bachmann i dette debatindlæg
Debat
22. oktober 2019

I denne uge går den årlige Knæk Cancer-uge i gang. Hvert år rammes cirka 5.000 danske kvinder af brystkræft, og med behandlingen følger rekonstruktion og vedligeholdelse af bryster som en selvfølge, hvis man ønsker det.

Samtidig er det kun en håndfuld mennesker, der får kræft i øjet. De kan ende med fysiske men som manglende hårvækst på bryn og vipper, men får ingen tilbud om rekonstruktion. Jeg er en af dem.

Både bryn og bryster har stor betydning for vores fysiske udseende og psykiske velvære, og begge er mulige at leve uden. Men jeg bliver ikke spurgt.

Jeg er patient i et system, som forskelsbehandler kræftpatienter, ud fra hvilken type kræft de har. Hvorfor skal jeg leve uden øjenbryn, mens mine kvindelige medpatienter i kræftverdenen lever med pæne nye bryster som en selvfølge efter et sygdomsforløb?

Bryn gør for dit ansigt, hvad bryster gør for din krop. De har begge stor betydning for dit udseende og er med til at karakterisere dig. De giver form og fremtoning. Det ene er hår, det andet er hud. Begge elementer tager ofte form efter, hvad moden dikterer.

Ville du kunne afgøre, hvad der er vigtigst? Ville andre være i stand til tage den bedste beslutning på dine eller mine vegne? Hvad tror du, de ville vælge? Bryn eller bryster?

Spørger man sundhedsvæsenet, er der ingen tvivl. Bryster er vigtigst. Bryn tæller ikke. Ikke på grund af nogle særlige undersøgelser eller livsvigtige funktioner, men på grund af at dem, der kan råbe højest, også er dem, der har de bedste vilkår – også som kræftpatienter.

Jeg vil ikke frem til, at kvinder ikke skal have rekonstrueret bryster. Jeg vil frem til en ligeværdig hjælp.

Kvinder med brystkræft får tilbudt en fysisk rekonstruktion af deres bryster, fordi man ved, at de får det bedre af det. Det samme gælder mænd, der rammes af testikelkræft.

Bør det ikke gælde for alle med fysiske mangler efter kræft, og ikke kun dem, der er ramt af kendte kræftformer?

Jeg håber, at man fra politisk hold for fremtiden sikrer, at alle kræftpatienter får tilbud om rekonstruktion efter et kræftforløb. Uanset om det er bryn eller bryster.

Anne-Louise Bachmann er sygemeldt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jens Holm Møller

Det er altid svært at vurderer hvor meget men vi får af det ene og andet. Jeg er selv tidligere kræftpatient med kræft i bugspytkirtlen, først mente man jeg var kureret, men skidtet er vendt tilbage. Jeg blev i den sammenhæng tilbudt en ny og skrappere kemokur, som måske kunne forlænge livet i et stykke tid, men som der også var en risiko for jeg døde af.
Jeg valgte dette fra, og e rså nu det man kalder terminalpatient, og lever hver dag på lånt tid.
Set i den sammenhæng er det ikke at have øjnbryn og øjnvipper et overskueligt problem og tænker at de penge der nu engang er, vil blive bedre brugt på at blive dygtigere til at bekæmpe selve sygdommen og ikke mindst finde årsagerne til sygdommen, så færre får den, uanset kræftform.

Eva Schwanenflügel, Svend Erik Sokkelund og Henning Kjær anbefalede denne kommentar