Læserbrev

Som pensionist finder jeg glæde i mange gode glimt i dagens løb

Som pensionist kan det være svært at finde svar på meningen med tilværelsen. Jeg gik fra at være »hr. Struktur« på arbejdet til at lade dagene digte sig selv, og jeg trives med at have tid til overvejelserne om, hvorvidt kaffen skal være med eller uden kage, skriver pensionist Jørn Sørensen i dette debatindlæg
16. oktober 2019

Efter 55 år på arbejdsmarkedet stoppede jeg. Det sidste år var efter aftale for at klare en omstilling på arbejdspladsen, men så trængte jeg til at være fri.

En tidligere kollega skreg af grin, da jeg fortalte, at jeg lod dagene digte sig selv. Det var en usandsynlig omstilling for »hr. Struktur«, syntes hun. Jeg havde ingen særlige planer, men ville fortsætte med korsang og træning tre gange om ugen.

I kronikken den 9. oktober tænker Else Skjoldan over meningen med tilværelsen som pensionist. Det kan være lidt svært at finde svar på det, og jeg holder mig til, at jeg er til stede i tilværelsen og kan finde glæde i mange gode glimt i dagens løb. Jeg er heldig at have tid til det.

Set udefra er der meget stille her på matriklen, og det trives jeg med. Samtidig laver jeg et nummer ud af, hvad jeg finder på.

Skal jeg smutte ind til byen i Aarhus for at se, hvad f.eks. Aros har kørende? Skal det være med eller uden kaffe? Skal kaffen være med eller uden kage? Jeg hyggegriner lidt af mig selv over disse overvejelser.

Når dagen er gået, eller mens den går, så glæder jeg mig over at få ros af mig selv for en vellykket planlægning og et herligt forløb.

Jeg er nok mere introvert end ekstrovert, jeg er meget alene, men ikke ensom.

»Hvem er du sammen med, når du er alene,« spurgte en formulering, jeg stødte på, som jeg siden hen har reflekteret over, og jeg glæder mig over, at jeg har mange at være sammen med.

Hvis det sker, at vi støder ind i hinanden på gaden eller på anden vis, så er glæden ekstra stor.

Inden jeg nåede pensionsalderen, havde jeg ikke tænkt særlig meget over at lægge fra til pension, men jeg har alligevel en rimelig økonomi, bl.a. som følge af at sidde gældfrit i mit lille rækkehus – nærmest et rent held, som jeg også glæder mig over.

Skjoldans kronik har en lidt dyster tone, men livet på pension kan også være andet. Find dine egne vinkler på livet, som det nu er.

Jørn Sørensen, pensionist

Efter at Else Skjoldan er stoppet med at arbejde, har hun absolut ingen forpligtelser ud over at gå tur med sin hund. Hun føler sig sårbar og alene uden sit arbejde.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Anker Heegaard
  • Henning Kjær
Anker Heegaard og Henning Kjær anbefalede denne artikel

Kommentarer

Marianne Ljungberg

Ja, Jørn Sørensen, sådan har jeg det også. Men du nævner jo at du har råd til det, råd til tid, råd til overvejelser, sikkert råd til at læse hvad du vil, råd til at slentre, råd til at huske, råd til at glo, råd til at være nærværende i mødet med hin anden på slentreturen...råd er et godt ord, men man skal have råd til det.

Henrik Ljungberg

Arne Albatros Olsen og birgitte andersen anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

" lod dagene digte sig selv"

Jeg elsker den sætning. Den er næsten et digt i sig selv, og i praksis vel en stor kunst
med klare associationer til den tidlige taoisme.