Kronik

Risikoen for at blive dømt er tæt på nul, hvis man begår voldtægt i Danmark i dag

Årligt bliver cirka 24.000 kvinder i Danmark tvunget til samleje eller oplever forsøg på det. Men ser man på antallet af domme, svarer det til, at lige knap 0,4 procent af dem, der udsætter andre for tvangssamleje eller -forsøg, dømmes for voldtægt. Der skal mere end en samtykkelov til at rette op på det, skriver jurist Zen Donen i dette debatindlæg
Årligt bliver cirka 24.000 kvinder i Danmark tvunget til samleje eller oplever forsøg på det. Men ser man på antallet af domme, svarer det til, at lige knap 0,4 procent af dem, der udsætter andre for tvangssamleje eller -forsøg, dømmes for voldtægt. Der skal mere end en samtykkelov til at rette op på det, skriver jurist Zen Donen i dette debatindlæg

Mia Mottelson

8. oktober 2019

Voldtægt er måske den mest underrapporterede personfarlige forbrydelse, der findes i Danmark. Alene dét forhold gør, at det nærmest er straffrit at voldtage.

Hvorfor anmelder man så ikke ’bare’?

For mit vedkommende var det, fordi jeg ikke helt havde forstået det som en voldtægt, på trods af at jeg råbte nej, kæmpede imod og blev holdt fast. For det var jo min kæreste. Og han var så fuld, at han intet huskede dagen efter (sagde han). Så det var faktisk ikke ham. Eller det var det jo, men i mit hoved var det, der var sket, så utænkeligt, at jeg fortrængte det i årevis.

Da min datter blev voldtaget, frarådede jeg hende at anmelde. For selv om hun også blev holdt fast og sagde nej, før hun lå stille, så var hun gået med ham hjem, og bagefter kunne hun først tale om det efter en uge. Og det, ved jeg, tæller imod, hvis man anmelder.

Myten om, at kvinder anmelder falsk, fordi de vil have opmærksomhed eller vil have hævn, er udbredt, på trods af at falske anmeldelser er utroligt få.

Myter om voldtægt er ikke bare udbredte i befolkningen, men ses også afspejlet i systemet. Som advokat Helle Hald har sagt i en artikel om drugrape:

»Det skal anmeldes prompte til politiet. Fordi der i så fald er større sandsynlighed for, at man kan finde spor på overgrebet, men også fordi det siger noget om pigens adfærd. Venter hun for længe, får politiet det indtryk, at det kan være fordi, hun har fortrudt et samleje.«

Myter forklarer meget af, hvorfor få anmelder. Der er også myten om, at det kun er en rigtig voldtægt, hvis det er en fremmed voldsmand. Hvis det er én, du kender, så er det ikke rigtigt en voldtægt, for flirtede du ikke med ham? Og hvorfor lå du og sov der?

En EU-undersøgelse fra 2016 viser, at 17 procent af danskerne mener, at samleje uden samtykke kan retfærdiggøres i visse tilfælde – for eksempel hvis kvinden var gået med manden hjem.

Den perfekte forbrydelse

Når man taler om den perfekte forbrydelse, så handler det om, hvordan man kan begå noget kriminelt på en måde, så sandsynligheden for at blive dømt er tæt på nul.

Hvis man ser på voldtægt, er der de seneste år blevet dømt max 90 personer årligt. Hvis man mener, at det kun er voldtægt, når der er dømt for det, er det naturligvis en 100 procent succes.

Men ser man på, at cirka 1.000 personer årligt anmelder voldtægt, så svarer det til, at ni procent ender med en dom.

Hvis man ser på undersøgelser, der spørger, om man har været udsat for tvang til samleje eller forsøg på det ved brug af vold eller trusler, er tallet cirka 5.400 kvinder årligt ifølge Justitsministeriets offerundersøgelser. Det svarer til, at 1,6 procent af dem, der udsætter andre for tvangssamleje eller -forsøg, dømmes.

Hvis man derimod spørger, om man har været udsat for tvang til samleje eller forsøg på det uden at tilføje »ved brug af vold eller trusler«, viste Syddansk Universitets undersøgelse fra 2018, at cirka 24.000 kvinder i 2017 var udsat for dette. Det svarer til, at lige knap 0,4 procent af dem, der udsætter andre for tvangssamleje eller -forsøg, dømmes.

Risikoen for at blive dømt er altså minimal.

En undersøgelse viser, at over 58 procent af dem, der sigtes for voldtægt, er blevet sigtet tidligere for seksualforbrydelser. Der er altså mange, der gentager ’succesen’, og det er svært ikke at tænke, at det kan skyldes, at det er så let at slippe af sted med.

Hvis en gerningsperson blot indrømmer, at der har været samleje, og siger, at offeret sagde ja, så er det tæt på umuligt at dømme. Selv sager med tydelig vold er svære at få dømt, hvis blot manden siger, at kvinden selv ønskede det.

Det kunne man for eksempel læse i en byretsdom fra i år, hvor en tiltalt blev frikendt på trods af grov vold, fordi forurettede engang havde sagt, at hun havde en voldtægtsfantasi.

Mange kvinder fryser

Det er endnu sværere, hvis kvinden på grund af traumereaktion, alkohol og stoffer ikke kan huske, hvad der er sket.

»Muligheden for at få en gerningsmand dømt er nærmest ikkeeksisterende. Det er altid svært at bevise en voldtægt, men kan kvinden ikke huske, hvad der er sket, og kan det ikke bevises, at hun har haft stoffer i blodet, så står det gerningsmanden fuldstændig frit for at sige, at det var frivilligt,« har advokat Helle Hald også sagt til Berlingske.

Loven er også i vejen for at dømme, hvis offeret bliver passiv enten som en angstreaktion eller bevidst for at undgå aggression. Det, systemet blandt andet lægger vægt på, og som ofre oftest bliver spurgt om, er, hvorfor de ikke kæmpede imod.

Særligt i forhold til anden del af voldtægtsbestemmelsen skal man kunne bevise, at offeret var ude af stand til at kæmpe imod. Her skal mere til, end at offeret er ude af stand til at bevæge sig – ’fryser’ – som op til 70 procent af voldtægtsofre ifølge en svensk undersøgelse ellers oplever.

Det er naturligt, at kroppen ubevidst reagerer med fight, flight or freeze, når man føler sig truet. Det er interessant, at ved andre former for personfarlig kriminalitet er rådet fra politiet, at man ikke skal kæmpe imod for ikke at eskalere en farlig situation.

Det gælder så ikke, hvis den ene part vil have sex, og den anden part ikke vil. Hvis der skal dømmes for voldtægt, er det bedst at kæmpe imod, til blodet flyder.

Hvilket størstedelen af ofre så ikke er i stand til, fordi kroppen ikke samarbejder – eller måske snarere fordi kroppen samarbejder om ikke at få yderligere skader.

Området nedprioriteres

Så er der prioriteringen af voldtægtssager i systemet. TV 2 satte i programmet Hvor er politiet? fokus på mangler i politiets efterforskning af blandt andet voldtægtssager.

Berlingske har tillige afdækket, at anklagere hos Anklagemyndigheden ved Københavns Politi fortæller, at skyldige slipper for straf, fordi arbejdspresset er så stort, at de ikke kan udføre deres arbejde ordentligt.

»Ansatte fortæller ifølge påbuddet (fra Arbejdstilsynet), at der er eksempler på frifindelser i sager, der burde føre til domfældelse,« at der forekommer fejl i anklageskrifter, og at der »ikke er tid til at forberede sagerne ordentligt, hvilket betyder, at anklagerne står uforberedte i retten.«

Til TV 2 Lorry udtaler en fællestillidsrepræsentant for efterforskerne hos Københavns Politi, at »der er masser af gerningsmænd, der går fri«, og at 25 voldtægtssager med en udpeget mistænkt ligger stille hos Nordsjællands Politi p.t. grundet manglende ressourcer.

Før sommeren bestilte justitsministeren en handlingsplan fra Rigspolitiet og Rigsadvokaten for, hvordan ventetiden i sager om personfarlig kriminalitet skal forkortes.

Planen er, at sagsbehandlingstiden og antallet af sager skal falde med 20 procent i 2020. Hvordan det skal ske uden at afvise flere sager og undlade at rejse sigtelser, er svært at forestille sig, hvis ikke der tilføres flere ressourcer.

Konklusionen er, at både myter om voldtægt, lovgivningen og systemet tårner sig op som en mur, der vanskeliggør straf for voldtægt.

Heldigvis er der råd mod dette: Hele samfundet skal arbejde for at punktere myterne; det er voldtægt, hvis du ikke har deltaget frivilligt i samleje. Det er aldrig din skyld, at du bliver udsat for overgreb.

Falske anmeldelser om voldtægt sker ikke oftere end falske anmeldelser på andre områder.

Retssystemet skal blive bedre til at håndtere voldtægtssager; der skal indføres samtykkelovgivning, hvilket regeringen også har bebudet.

Men der skal også indføres specialenheder i politiet til at efterforske sagerne, og politi og anklagemyndighed skal have tilstrækkelige ressourcer til at føre sagerne. Kort sagt: Lad os sørge for, at voldtægt ikke længere er den perfekte forbrydelse.

Zen Donen, jurist og bestyrelsesmedlem i Everyday Sexism Project Danmark

Shani Pedersen var i tvivl om, hvorvidt hun blev udsat for voldtægt. Og samtykke er et vanskeligt koncept, også i juraen, derfor må det gøres klarere, skriver dagens kronikører: »Samtykkebaseret lovgivning vil tydeliggøre, at hvis man gerne vil have sex med et andet menneske, så har man et ansvar for at sikre sig, at den person også har lyst til sex med dig.«
Læs også
Amnesty International udsendte i denne uge en rapport, der kritiserer den danske voldtægtslovgivning og domspraksis. Rapporten angribes hårdt i det juridiske fagmiljø. Det samme gør ngo’ens kampagne for at få samtykkekriteriet ind i lovgivningen. Her fra Amnestys demonstration for samtykkelovgivning tidligere på året.
Læs også
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ulla Søgaard
  • Viggo Okholm
  • Kim Øverup
  • Frede Jørgensen
  • ingemaje lange
  • June Beltoft
  • David Breuer
  • David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
Ulla Søgaard, Viggo Okholm, Kim Øverup, Frede Jørgensen, ingemaje lange, June Beltoft, David Breuer, David Zennaro og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torsten Jacobsen

Thomas Østergaard skriver:

"Men du finder da ikke nogen mænd (eller kvinder) ved deres fulde fem, der går ind for at fjerne værnet om almindelig retssikkerhed, så folk ryger direkte i spjældet uden forudgående rettergang "

Nej, det har du fuldkommen ret i. Nydelig stråmand ;)

June Beltoft, Anina Weber og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Thomas Østergaard

Som Torsten Jacobsen siger, 'nydelig stråmand', for du kan ikke nogen steder finde belæg i mine kommentarer for at jeg agiterer for at fjerne værnet mod uretfærdige anklager.

I mit indlæg om falske anmeldelser forsøger jeg blot at komme myten om hvor overvældende de figurerer tillivs. Og det er der en god grund til :

"Flere end 40 procent af danskerne overvurderer, hvor mange falske anmeldelser af voldtægt, der i virkeligheden er. Det viser en undersøgelse, som Yougov har foretaget for MetroXpress. 8 % tror eksempelvis, at 33 % af anmeldelserne er falske, mens hver tiende dansker tror, at 20 % lyver."

Fordommene florerer, også i dit indlæg ;-)

June Beltoft, Anina Weber, Viggo Okholm og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar

Thomas Østergaard

Men hvorfor får det dig så ikke på barrikaderne, at retssikkerheden for (estimeret) 99,6% af voldtægtsofre i Danmark er så ekstrem lav?

Undskyld mig, men du hykler her!

June Beltoft, Anina Weber, Ann Thomsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

"René Arestrup, prøv at forklare mig, hvordan disse spørgsmål afklarer noget om skyld i en voldtægt: "Hvordan var du klædt", "hvorfor gik du med op på værelset", "flirtede du"?"

Jeg er ikke René Arestrup, men kan alligevel svare på spørgsmålet: Sex er som udgangspunkt lovligt, så modsat de andre forbrydelser der er blevet nævnt i denne tråd, kan der kun dømmes for voldtægt hvis det kan BEVISES at gerningsmanden havde FORSÆT til at gennemtvinge et samleje mod offerets vilje. En gerningsmand der slår nogen ned på åben gade kan ikke på samme måde påstå at offeret "var med på den," fordi vold per definition er ulovligt.

(Det ville kræve at de begge f.eks. havde shorts og boksehandsker og begge frivilligt trådte ind i en boksering... så selv dér kan påklædning frifinde...)

Fordi indholdet i mandens hoved er afgørende for en mulig dom, skal politiet altså afdække om manden var i en situation hvor han, hele vejen igennem, troede at han var i gang med et almindeligt seksuelt møde.

Og her kommer vi så til en mulig forklaring på at voldtægter (angiveligt) anmeldes så sjældent: politiets nødvendige arbejde bliver offentligt og højlydt udråbt som et hæsligt overgreb, og åbenlyst fornuftige råd som "anmeld med det samme" bliver fremstillet som hadsk victim blaiming. Kvinder bliver simpelthen bildt ind at systemet er ude efter dem og at alt er håbløst.

Og det er der sikkert mange voldtægtsmænd der er glade for.

Eva Schwanenflügel

@ Mads Jakobsen
09. oktober, 2019 - 08:22:
"Fordi indholdet i mandens hoved er afgørende for en mulig dom, skal politiet altså afdække om manden var i en situation hvor han, hele vejen igennem, troede at han var i gang med et almindeligt seksuelt møde."

Nååååh, er det SÅDAN..
Man bliver sgu overrasket hele tiden, når det drejer sig om kreative udlægninger.

René Arestrup

@Torsten Jacobsen
'Det vil helt sikkert forringe primært mænds retsstilling. Hvilket bør få alle fornuftige mænd til at ændre deres seksuelle adfærd, så de mest muligt minimerer risikoen for at havne i en situation, hvor de anklages for en voldtægt, der ikke har fundet sted.'

Ja, det kan i mere end én forstand vise sig aldeles eksplosivt overhovedet at have omgang med kvinder uden for ens egen familie.

Men nuvel, jeg konstaterer, at du anlægger en ren kvantitativ betragtning på begrebet retssikkerhed.

Jeg er fundamentalt uenig. Og så kommer vi nok ikke meget videre.

Eva Schwanenflügel

@ René Arestrup
09. oktober, 2019 - 08:48:
"Ja, , det kan i mere end én forstand vise sig aldeles eksplosivt overhovedet at have omgang med kvinder uden for ens egen familie."

Desværre er det sådan, at det især er i den nærmeste familie, der begås overgreb og voldtægt.

Fra Det Kriminalpræventive Råd :

"Mange forbinder voldtægt med et overgreb begået af en ukendt gerningsperson. Det er dog kun i ca. hvert tredje tilfælde, hvor en kvinde har været udsat for tvangssamleje, at overfaldsmanden er en ukendt person.

I størstedelen af overgrebene kender offer og gerningsperson hinanden, enten som nuværende eller tidligere partner, ven/bekendt eller familiemedlem.

Der er en tydelig sammenhæng mellem, om offeret og gerningspersonen kender hinanden i forvejen, og om man anmelder overgrebet til politiet. Flere anmelder overgrebet, hvis gerningspersonen er en, de ikke kender, end hvis gerningspersonen er en de kender."

I øvrigt sætter Torsten Jacobsen bare tingene på spidsen ved sit forslag. Han drejer hele situationen 180 grader, nok i provokationens tjeneste (?)

At dømme efter hvor alvorlig denne usandsynlige udvikling på tingenes retstilstand måtte blive, er det lidt morsomt at se, hvor opflammede visse af debattørerne geråder ud i forsvaret af mænds rettigheder ;-)

Snarere burde man spørge, hvorfor det ikke chokerer mere, at så mange kvinder (og 16 % mænd) oplever at blive voldtagede i deres levetid.

June Beltoft, Anina Weber og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Thomas Østergaard

Torsten Jacobsen:

Tjah, det er nok sat på spidsen at der argumenteres i artiklen for helt at fjerne mandens retsværn i voldtægtssager. Omvendt er det ikke helt klart for mig præcis hvad Zen Donen mener skal ændres i forhold til de nuværende retsprocedurer for at få domfældelsesstatikken vejret, men det er helt klart noget med med at lette bevisbyrden for kvinder ganske betydeligt. Og en bogstavelig implementering af "believe all women" vil altså effektivt være en total erodering af den udpegede gerningsmands retsværn, og gøre eventuel rettergang til en skueprocess.

Det er helt fair at mene at der skal allokeres flere ressourcer til området i politiet. Omvendt vil jeg mene, at den meste efterforskning i disse sager ikke så meget strander på mangel på efterforskningsressourcer, men i stedet på at det er umuligt via efterforskning at komme længere end at det er påstand mod påstand - ,hvorefter domstolene så går i gang med at undersøge partnernes troværdighed, hvad der tydeligvis er temmelig urimeligt for den ene parts vedkommende. Og det bliver jo altså heller ikke nemmere at efterforske, når Zen samtidig advokerer for at det ikke bør betyde noget om man anmelder overgreb mens det stadig er praktisk muligt at indsamle beviser og vidnesbyrd der står frisk i hukommelsen.

Og så skulle ressourcerne jo nødigt tages fra f.eks. efterforskning af tyvereri eller indbrud, som også er perfekte forbrydelser.

René Arestrup

@Rikke Nielsen
Nå, det synes du.
Jeg vil anbefale, at du læser den kronik, jeg henviser til - og forholder dig til den istedet for at afæske mig et eller andet mærkeligt, konstrueret eksempel.

Jeg accepterer blot ikke din - og andres - bagvedliggende præmis om at kvinder altid - og under alle omstændigheder - er ansvarsfrie.

Det er den form for absurditeter, der baner vej for Torsten Jacobsens sikkert velmente men dybt illegitime politistatsmetoder.

@Viggo Okholm
Men det står ikke til diskussion om han har ret til at få sin lyst/liderlighed styret ved overtalelse-pres eller vold
@Amos Myatt
om pigen er løbet nøgen ned gennem strøget, det giver stadig ikke nogen mand ret til, at dyrke sex med hende hvis hun siger nej

Mands ret.
Som person har du selv et ansvar for hvem du omgås og hvad for en situation du sætter dig selv i, og hvordan du selv opføre dig. Giver det mande ret, NEJ, men lige som alt andet, så er der omstændigheder forbundet med en handling/gerning. For det er ikke en verden kun med gode menneske vi lever i.

Ps Ansvar er IKKE det samme som skyld.

René Arestrup

@Eva
'At dømme efter hvor alvorlig denne usandsynlige udvikling på tingenes retstilstand måtte blive, er det lidt morsomt at se, hvor opflammede visse af debattørerne geråder ud i forsvaret af mænds rettigheder ;-)

Ligeså er det interessant - og en anelse foruroligende - at iagttage hvordan nogle skæve tal kan få visse debattører til fuldstændig at tabe hovedet...:)

Personligt kan jeg sagtens komme i tanke om værre forbrydelser en tvang/ufrivilligt samleje.
Jeg vil sidestille voldtægt med fysisk overfald, "slagsmål".
Men hvem er den skyldige i et slagsmål?
Er det ham der slår fra sig efter en provokation?
(Kunne f.eks være en der bevidst provokerer en anden. Er det så uretfærdigt den anden reagerer , også selvom den ene ikke ønsker den andens reaktion?)
Er det alle der har deltaget korporligt (slået igen) i slagsmålet der er skyldige?

Jeg tror det svært for udenforstående vurdere, hvem der er den skyldige i en voldtægtsag.
For selvom en situation der ender i ufrivilligt samleje, som selvfølgelig er "udøverens" ansvar, kan "udøveren" tidligere i forløbet være forført, være blevet "tændt" uden selv at have haft nogen forhåndshensigter om det. Har den voldtaget person så ikke en hvis form for medansvar?

Men da et kæmpe problem for uskyldige der ofte må leve videre med psykiske "smerter".

Eva Schwanenflügel

@ René

Det ér da spøjst, at så mange forholder sig til Torsten Jacobsens konstruerede, urealistiske og provokerende forslag som var det blevet fremlagt til vedtagelse i folketinget ;-)

René Arestrup

@Eva
Skyldig! Jeg tager ting for pålydende - og tror på at folk mener, hvad de skriver. Men det er måske bare mig....

@ Mads Jakobsen
09. oktober, 2019 - 08:22:
"Fordi indholdet i mandens hoved er afgørende for en mulig dom, skal politiet altså afdække om manden var i en situation hvor han, hele vejen igennem, troede at han var i gang med et almindeligt seksuelt møde."

Så spørgsmål som "Hvordan var du klædt", "hvorfor gik du med op på værelset", "flirtede du"?" giver rigtig god mening for dig, fordi det hjælper md at afklare om manden troede han måtte tage selv?

June Pedersen, Eva Schwanenflügel, Anina Weber og nils valla anbefalede denne kommentar

nils valla
09. oktober, 2019 - 10:29
"Personligt kan jeg sagtens komme i tanke om værre forbrydelser en tvang/ufrivilligt samleje.
Jeg vil sidestille voldtægt med fysisk overfald, "slagsmål"."

Ja, jeg tænker mord rangerer lige over.... i de situationer, hvor det ikke udarter sig til et mord, hvilket der jo også er situationer på...

Her er en redegørelse for de psykiske følger af en voldtægt: https://od.dk/sites/default/files/undervisning/voldtaegtsofre__0.pdf

June Pedersen, Anina Weber, nils valla og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
ulrik mortensen

Fra artiklen: "Falske anmeldelser om voldtægt sker ikke oftere end falske anmeldelser på andre områder." Til gengæld staffes der sjældent for falsk anmeldelse. I en undersøgelse fra det kriminalpræventive råd var der kun faldet dom i 2 ud af 100 sager om falsk anmeldelse. Til gengæld risikerer den påståede gerningsmand flere år i spældet :-(
https://nordjyske.dk/nyheder/faa-doemmes-for-falsk-anmeldelse/3c22b680-0...

Thomas Østergaard

Rikke Nielsen:

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet om at gå på barrikaderne? Jeg pointerede at finder man ikke finder mange mennesker der går ind for at ændre på retssamfundets grundliggende præmis om at man er uskyldig til det modsatte er bevist på områder som voldeligt overfald der, baseret på antallet af indgivne anmeldelser, er 25-30 gange så udbredt som voldtægt/forsøg på samme, ligeledes har store mørketal, og hvor de færreste kan se sig selv eller nogen de kender indgive en falsk anmeldelse.

Vel nok mest for at kunne sandsynliggøre at det ikke er rent hykleri eller kønsligt bias også at indtage samme position når det gælder kønsskæve område som voldtægtsanmeldelser, men tilsyneladende også for at kunne sætte en stråmand op om artikelforfatteren og hendes engagement i "Everyday sexism project".

”Myten om, at kvinder anmelder falsk”
Politiet i Helsingør, Gladsaxe og Frederiksberg sigtede hver femte anmelder af voldtægt for at lyve
for tidligere har det været en udbredt opfattelse i politiet, at KUN hver tiende anmeldelse var falsk”
https://fyens.dk/artikel/flere-lyver-om-voldt%C3%A6gt-2007-12-21
Det er kun dem, politiet mener, at de har en sag på .og så er der dem, som de ikke kan bevise godt nok til at rejse en sigtelse imod.

Løgn om en voldtægt koster en 21-årig kvinde ti dages betinget fængsel
https://www.berlingske.dk/samfund/kvinde-doemt-for-at-lyve-om-voldtaegt
Den hårde straf.... ti dages betinget fængsel....

En lille liste på et par sager eller 2...
https://nordjyske.dk/nyheder/loegnerne-bliver-stillet-til-ansvar/12abb08...

https://www.dkr.dk/media/8187/voldtaegt-der-anmeldes-ii-falsk.pdf
falsk anmeldelse efter disse kriterier udgør 100 af de 1.364 sager, dvs. 7,3%. Ud af disse, en tredjedel af sagerne dømmes anmelderen for falsk anmeldelse af voldtægt
Så meget for den Myte!!

Jeg finder ingen glæde ved disse link. for falske anklager skader kun offerets sag! og skader emnet som helhed.

Eva Schwanenflügel

@ ulrik mortensen
09. oktober, 2019 - 11:28

Du har vist overset mit indlæg fra 8/10, 20:27 :

"Det Kriminalpræventive Råd har undersøgt falske anmeldelser og undersøgelsen viser, at falsk anmeldelse udgør 7,3 %. Dette tal ligger på niveau med andelen af falske anmeldelser for sammenlignelige forbrydelser, fx anden voldskriminalitet.

I en tredjedel af sagerne dømmes anmelderen for falsk anmeldelse af voldtægt, en tredjedel sluttes med hjemmel i retsplejeloven, og i den sidste tredjedel af sagerne sigter politiet ikke kvinden af psykiske/sociale årsager, eller fordi hun er under den kriminelle lavalder."

Hvorom alting er, så er falske anmeldelser det mindste problem, hvad angår voldtægter.
(Der er også mange kvinder, der fejlagtigt sigtes for falsk vidnesbyrd, så det går nok lige op).

Selve problemet er, at mennesker af hunkøn helt fra barnsben opdrages til at passe på ikke at være udfordrende klædt, ikke gå alene hjem, ikke at drikke sig fulde, ikke dit og ikke dat, fordi der altid er en risiko for at mennesker af hankøn ikke forstår en grænse, ikke hører et "nej", eller udnytter deres fysiske overlegenhed på bekostning af kvinders frihed.
Og det gælder selv i 'de bedste hjem'.

Eva Schwanenflügel

"Selve problemet er, at mennesker af hunkøn helt fra barnsben opdrages til at passe på ikke at være udfordrende klædt, ikke gå alene hjem, ikke at drikke sig fulde, ikke dit og ikke dat, fordi der altid er en risiko for at mennesker af hankøn ikke forstår en grænse, ikke hører et "nej", eller udnytter deres fysiske overlegenhed på bekostning af kvinders frihed.
Og det gælder selv i ’de bedste hjem’."

Jeg tror faktisk, det er det grundlæggende problem i denne debat. At man(d) mener, at det er kvinders eget problem - også selvom det er deres mor, søstre og døtre.

René Arestrup

@Rikke Nielsen
Der er forskel på at anerkende et problem henholdsvis at gøre vold mod fundamentale retsprincipper.
Denne tråd illustrerer at indignation gør blind.

René Arestrup
Hvis du mener, at de fundamentale retsprincipper bliver overholdt ved at 99,4% af voldtægter ender uden en dom, så tænker jeg, vi aldrig bliver enige i, hvad "fundamentale retsprincipper" er for noget... det er i hvert fald tydeligt for mig, at der er en ubalance et sted...

"Indignation".... et nedladende prædikat at sætte på en reel bekymring!

Er enig med Rikke og Eva.
Den helt store hurdle ligger i opdragelsen. (ikke kun forældres opdragelse af egne børn men hele samfundets opdragende indflydelse på individet).
Og i stedet for vi lever med spiraler af straf der udvikler sig endeløst,
Bør vi så ikke prioritere at ændre den adfærd som fører der til?

Anina Weber, Eva Schwanenflügel og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
René Arestrup

@Rikke Nielsen
Det er fuldstændig korrekt, at der tilsyneladende er en retstilstand, som er problematisk - især for kvinder.
Når jeg taler om retsprincipper, så handler det, der foregår under en retssag - dels om at alle, som udgangspunkt, er uskyldige indtil det modsatte er bevist og der er fældet dom og dels at det er anklagemyndighedens opgave at løfte bevisbyrden til et niveau, hvor der, uden rimelig tvivl, kan idømmes skyld/straf.
Det er fuldstændig afgørende principper i en retsstat. Og jeg tror ikke du vil ønske dig det anderledes.

René Arestrup, ja, jeg tænker, at en samtykkelovgivning er et skridt på vejen. Men ikke nok. Som nils valla skriver, skal der også en kultur- og adfærdsændring til. Det er jo ikke kun i en overskrift i Information at der er viden om at voldtægt er næsten gratis, det ved voldtægtsforbryderne selvfølgelig også.

Jeg er på ingen måde tilhænger af Torsten Jakobsens ide, men forstår godt tanken bag, at lære potentielle voldtægtsforbrydere, at det har en pris at tage kontrollen over en kvindes krop med vold.

Derudover tænker jeg, at vi er nået rigtig lang i accepten af kvinders ret til egen krop den dag, disse spørgsmål ikke bliver stillet af hverken politi, medier, venner, familie eller debattører på Information: "Hvordan var du klædt", "hvorfor gik du med op på værelset", "flirtede du"?" Og så videre. Det viser nemlig, at samfundet accepterer at der kun er én kriminel i en voldtægt, og så kan vi begynde at praktisere "uskyldig indtil andet er bevist".

Nu er det jo sjældent i det virkelige liv, at der ligefrem tegnes kontrakt inden seksuelt samkvem mellem mand og kvinde. Sådan hvordan forestiller man sig, at mænd skal løfte bevisbyrden for, at der foreligger samtykke, hvis en kvinde hævder voldtægt?

Mit postulat vil være, at der i en god del voldtægtssager foreligger et forløb mellem parterne, hvor der er en række omstændigheder der rejser tvivl om forløbet. Hermed køber jeg heller ikke bare præmissen om, at kvinder i enhver sammenhæng kan fritages for ansvar i det psykologiske spil der har været mellem parterne. Ofte vil man jo en retssag efterfølgende skulle rekonstruere et hændelsesforløb, hvor domstolen individuelt må dømme på troværdigheden af vidneudsagn i hver enkelt sag. Og i mange tilfælde er alkohol og rusmidler et delelement i sagsforløbet.

Det ændrer dog ikke på, at det er kvindens ret på et hvilket som helst tidspunkt, at sige stop. Men jeg er sikker på, at der i virkeligheden findes mange grænsetilfælde hvor enten domsmænd eller en jury har ganske svært ved, at veje på vægten - og enten frikende eller dømme skyldig.

Og stadig så skal tvivlen vel komme tiltalte til gode? - altså skal vi ud over rimelig tvivl inden der idømmes fængsel og økonomisk straf. Det er vel vigtigt, at holde sig for øje mht. denne type af forbrydelse ligeså vel som mht. anden kriminalitet? Uskyldig ind til det modsatte er bevist.

Jeg kan naturligvis godt se, at der en mægtig skævhed i, at så mange går fri i sager om voldtægt. Men omvendt er frihedsberøvelse også en alvorlig sag at frihedsberøve et menneske - om man overhovedet tror på det præventive i straf i sager om vold og voldtægt. Strafferammen er vist op til 8 år for nuværende

Straffen for falsk anmeldelse burde matche straffen for voldtægt. Når politiet kan bevise at en person har fabrikeret anklager for at ødelægge en anden persons liv og gode rygte samt spildt retsstystemets ressourcer og mine skattekroner burde straffen automatisk være den samme som anmelderen havde tiltænkt at sit offer skulle have. I dag er falsk voldtægtsanmeldelse gratis til trods for store psykiske konsekvenser for offeret.

Eva Schwanenflügel skrev: "Nååååh, er det SÅDAN.. Man bliver sgu overrasket hele tiden, når det drejer sig om kreative udlægninger."

Det er ikke en kreativ udlægning. Det er forsætsreglerne i landet hvor du bor.

Rikke Nielsen spurte: "Så spørgsmål som "Hvordan var du klædt", "hvorfor gik du med op på værelset", "flirtede du"?" giver rigtig god mening for dig, fordi det hjælper md at afklare om manden troede han måtte tage selv?"

Hvis du vil bevise at manden troede at han tog... så må du nødvendigvis bevise at troede at han tog. Ellers var der jo ikke forsæt. Så hvis en kvinde har givet alle indikationer af at hun var med hele vejen, så betyder det faktisk at gerningsindholdet aldrig blevet realiseret. For der er ikke tale om voldtægt når der forligger samtykke, og samtykke kan være nonverbal. Ergo må politiet undersøge om der var nonverbalt samtykke.

Hmmm.... jeres totale mangel på forståelse for hvad en voldtægt er i lovens forstand giver mig en tanke. Hvad nu hvis alle de dramatiske mørketal for uanmeldte voldtægter er af samme skuffe?

Og så kunne man som tilføjelse til en eventuel lov om samtykke vedr. sex og spørgsmålet om hvordan man løfter bevisbyrden for dette spørge: Hvordan holder man så sådan en lov i hævd? Det vil uden tvivl for influens på domsstolsafgørelser. Men vil man en anden retspraksis skal effektueres må man jo også gøre sig begreb om hvordan man sikrer, at loven håndhæves.

Og så yderligere en tilføjelse. Er tvivlsomme domme i voldtægtssager så en acceptabel pris for bedring af kvinders forståelige retskrav?

Nu er der jo faktisk tegn i sol og måne på at udviklingen går i den retning eftersom folketingspolitikkerne overvejer, at dreje lovgivningen i den retning.

Men det kunne jo meget vel også vise sig, at der var uhensigtsmæssigheder når sådan en lovgivning skulle effektueres. Hastes igennem skal det i alle tilfælde ikke, og der skal vel også en nærmere granskning af de strafferetslige konsekvenser med i spil.

@Mads Jakobsen: "Så hvis en kvinde har givet alle indikationer af at hun var med hele vejen, så betyder det faktisk at gerningsindholdet aldrig blevet realiseret."

For at begrebet 'nonverbalt samtykke' ikke skal ende som en skraldespand til alskens spidsfindige fortolkninger, må og skal det 'nonverbale samtykke' IKKE kunne fortolkes!

Medmindre hun smiler sødt, sender lange blikke, spinder som en kat, hopper ud af tøjet og lægger sig ned med benene spredt ud til alle sider - foreligger der IKKE et 'nonverbalt samtykke'.

Hmmm.... Hvad nu hvis alle disse 'nonverbale samtykker' fører til endnu flere dramatiske mørketal for uanmeldte voldtægter, end antaget?

Anina. “ Medmindre hun smiler sødt, sender lange blikke, spinder som en kat, hopper ud af tøjet og lægger sig ned med benene spredt ud til alle sider.”

Hvis hun gør det skal hun vist også indhente herrens samtykke ellers er hun blot en blotter og en sexkrænker. Eller gælder den slags kun den ene vej? Tilsyneladende forholder det sig sådan i de fleste kvinders forståelse. At det er manden der skal spørge om lov. Kvinden kan frit antage at “en mand altid har lyst” og altid “SKAL have lyst”.

@Tom Finkel

Overhovedet ikke (det med at "Kvinden kan frit antage at “en mand altid har lyst” og altid “SKAL have lyst”)! Hvor har du hørt det henne? Garanteret fra andre mænd. ;)

Please! Udelad at blæse mit eksempel ud af proportioner... Hensigten var/er alene at illustrere begrebet 'nonverbalt samtykke', introduceret i kommentarsporet 9/10/2019 21:30.

I øvrigt føler jeg, at der ikke er nok tilbage på denne ged, at barbere... eller er det bare mig. Godnat ;)

Anina Weber, du giver jo selv eksempler på nonverbalt samtykke som du så tolker. "Smiler sødt"? Virkeligt? Det er dit eksempel på noget der ikke kan misforstås? Noget som en træt politimand ikke behøver at spørge ind til når sagen skal behandles?

I en samtykke kontekst er der flere sager, der vil falde naturligt til ofrets fordel, nemlig sager, hvor det er oplagt, at ofret ikke under nogle omstændigheder har kunnet give et samtykke, f.eks. fordi hun er lav på insulin (hvis I husker den sag) og bliver bevidsløs.

René Arestrup

Jeg har henvist til denne før https://www.information.dk/debat/2018/11/maaske-kan-svare-paa-blevet-vol... - men gør det lige igen - og ikke mindst fordi det vil være interessant at få opklaret hvordan de kvindelige debattører i denne tråd forholder sig til den beskrevne hændelse.

Og jeg kan godt allerede nu afsløre, at jeg mener, at der her er tale om en kvinde, som er fuldstændig på afveje og som i den grad er medansvarlig for hvad der overgik hende. Men det er muligvis blot fordi jeg er en mand.

Torben - Nielsen

Jeg undrer mig lidt.

Det er afsnittet om datterens voldtægt, i artiklen, jeg kan ikke rigtigt se det for mig, - går hun hjem med voltægtsmanden EFTER at de er sket??

Man er da vel ikke i tvivl om, at man er blevet voltaget??

Nå, men jeg vil spørge lidt ind til om provokation.

Når Rasmus Paludan laver sine stunts nede på gadehjørnet, bliver de lokale unge mænd så stærkt provokeret, at han bliver overfaldet.
Når den unge Lolita optræder udfordrende nede på den hyggelige bodega, bliver de lokale unge mænd så stærkt provokeret, at hun bliver overfaldet.

I det første tilfælde får provokatøren skylden for balladen.
I det andet tilfælde får de lokale unge mænd skylden for balladen.

Kan vi være enige om, at enten får provokatøren skylden for balladen eller også får de lokale unge mænd skylden for balladen, - i begge tilfælde!!!

@ René Arestrup 10/10/2019 - 10:59 : "Jeg har henvist til denne før https://www.information.dk/debat/2018/11/maaske-kan-svare-paa-blevet-vol... - men gør det lige igen - og ikke mindst fordi det vil være interessant at få opklaret hvordan de kvindelige debattører i denne tråd forholder sig til den beskrevne hændelse."

Min personlige oplevelse af Shani Pedersens beretning er, at et voldtægt har fundet sted, René Arestrup. Jeg tilslutter mig Rikke Nielsens kommentar 13/11/2018 01:42
https://www.information.dk/node/653810#comment-1331655 "Jeg tænker nærmere, at du voldtog dig selv" og Eva Bachers 12/11/2018 15:58
https://www.information.dk/node/653810#comment-1331586 : "Et eller andet sted vækker den situation - og følelserne bagefter - genklang i mange kvinder, tror jeg. Det her med at gå med på noget, som man egentlig ikke selv har lyst til, men alligevel gør, fordi man ikke vil såre/skuffe/svigte el. gøre nogle vrede. Men indsatsen kan være for høj.

Det, du mærker, er ganske rigtigt en voldtægt. Men din egen. Af dig selv og din krop, som du tvang til at gøre noget, som den ikke havde lyst til.

Det er du ikke den eneste kvinde - eller mand - der har gjort. Hvor er vi dog nogle gange uforstandlige med sjæl og krop. Vi tror, at vi kan holde til det, men det kan vi ikke. Det er det, du mærker nu.

Ham? Andre mennesker kan ikke læse ens tanker. Det er derfor vi kommunikerer, og du kommunikerede meget tydeligt: "tag mig" ved at vende måsen i vejret. Det gjorde han så.
Voldtægten her er helt din egen. Af din integritet."

René Arestrup

@Anina Weber
Ok, tak.
Kan vi så ikke udrydde forestillingen om at der ikke findes gråtoner i denne problematik? Og at kvinder - som tænkende og mælende væsener - har et medansvar for de situationer, de bringer sig selv i?
I den konkrete sag ville det, efter mine begreber. skrige til himlen hvis manden blev dømt for voldtægt. Uanset at han opførte sig som en idiot.

Anina det har jeg ikke hørt. Det har jeg oplevet gang på gang på gang i mit tidligere arbejde i nattelivet. Det antal gange hvor en sur kvinde/pige har misforstået en simpel samtale som værende seksuel interesse for derefter ikke at kunne håndtere en afvisning er usandsynligt mange. Flere end jeg kan tælle. Der gik sjældent mere end et par weekender imellem at jeg blev kaldt narrepik eller blev spurgt (retorisk) om jeg var bøsse. Mange afviste kvinder finder åbenbart trøst i at overbevise sig selv om at en mand dog må være homoseksuel siden han ikke gider dem.

Der var selvfølgelig også dem der bare direkte mente de havde ret til at forgribe sig på min person fysisk. Og heriblandt er der bestemt nogle situationer hvor jeg i dag ønskede at jeg havde taget affære og fået krænkerne fjernet fra beværtningen på samme måde som jeg ville have gjort hvis det var sket for det kvindelige personale.

Jeg forstår dig godt, Tom Finkel. Og føler med dig...

Hvis det for det meste er nattelivet, dine erfaringer stammer fra, så kan jeg bedre forstå din patologisk kritiske indstilling til kvindekønnet. Nøjagtigt som kvindeligt personale på værtshuse, diskoteker, barer eller restauranter, oplever efter at have været udsat fra flere af de mandlige kunder.

Men hvad er 'nattelivet', Thomas Finkel? Man (kvinder og mænd) går ikke i byen om natten for at pleje deres sociale omgangskreds, sludre med veninder, ordne verdenssituationen, eller udveksle opskrifter, vel? For de flestes vedkommende, nattelivet (høj musik, dans, dresscode, sprut, evt. hæmnings-opløsende stoffer...) er et kødmarked, så optrædende på kødmarkedet er man kød i de sultnes (af alle køn) øjne...

Ikke for at plante en stråmand, men udelukkende for at du ikke skal føle dig alene med at lide tørt fra nattelivets skuffede kvinder, får du nu et eksempel fra dengang jeg studerede og havde et sommerjob i baren på natrestauranten La Cubana på Frederiksberg:

- "der gik sjældent mere end et par weekender imellem at jeg blev kaldt narrefisse eller blev spurgt (retorisk) om jeg var lesbisk. Mange afviste mænd finder åbenbart trøst i at overbevise sig selv om at en kvinde dog må være homoseksuel siden hun ikke gider dem"-

- det er jo nøjagtig hvad du skrev. Jeg udskiftede blot det kønnede fortegn fra mandlige til kvindelige. Det er ikke rart at være behandlet som kød, når man ikke er det!

At blive betragtet og behandlet som kød var forfærdeligt, men da sommeren var overstået og jeg stoppede, kunne jeg konstatere, at erfaringer/oplevelser med hundredvis af mandlige fulderikker havde ingen effekt på mit syn på mænd i almindelighed. Klar over styrken af dårlige erfaringer, var jeg opmærksom på, ikke at havne i den fælde. Det burde du måske også have været opmærksom på? ♥

Forresten...
Havde en god ven, terroriseret af fortidens minder, bedt mig om et råd, ville jeg anbefale ham/hende, grundigt at overveje en tilværelse under devisen: "lær af fortiden og send den væk til fjernlager, lev i nutiden og glæd dig til fremtiden, startende jo allerede i morgen, medmindre du vil nøjes med et lunkent liv i resten af dine dage. Lad ikke fortidens spøgelser og nutidens tåber - bestemme måden dit liv leves på." :)

God weekend :)

@Anina Weber.

Men at fortsætte i nutiden uden tænke på fremtiden, er vel også at leve i nuet?
"Nutidens tåber" er jo blot et billed af hvordan man også selv kan være.

Tak for din forklaring om hvad nattelivet er Anina Weber og dit lidt skumle forsvar for klamme kvinder. Jeg citere dit uvidende og fordomsfulde postulat:

"Men hvad er ’nattelivet’, Thomas Finkel? Man (kvinder og mænd) går ikke i byen om natten for at pleje deres sociale omgangskreds, sludre med veninder, ordne verdenssituationen, eller udveksle opskrifter, vel?"

Og hvad gør Anina Weber til ekspert i grundende til at mennesker befinder sig i nattelivet? Måtte jeg høre dit uddannede grundlag for at komme med et så virkelighedsfjernt postulat?

Au contraire er min opfattelse at de fleste mennesker lige netop går i byen og hygger sig i nattelivet af social årsager, ikke som du påstår fordi at nattelivet "er et kødmarked".

Men det er jo selvfølgelig også nemmere bare at opfinde fakta der understøtter ens eget argument/holdning ligemeget hvor virkelighedsfjernt det så i virkeligheden er.

Anina konstaterer på trumpiansk manér at nattelivet er et tremendous "kødmarked" hvor folk sjældent befinder sig af andre grunde end at gramse på andre mennesker og så derfor også må forvente at blive gramset på. Wauw... bare wauw.

Sider