Læserbrev

Drop dyre babyshowers. Det er en kapitalistisk teaterforestilling

Jeg vil gerne dele glæden med venner, der skal være forældre. Men at være til babyshower er som at deltage i en kapitalistisk teaterforestilling, hvor vi skal shoppe løs, hver gang en baby kommer til verden, skriver Freja Kalderén i dette debatindlæg
Jeg vil gerne dele glæden med venner, der skal være forældre. Men at være til babyshower er som at deltage i en kapitalistisk teaterforestilling, hvor vi skal shoppe løs, hver gang en baby kommer til verden, skriver Freja Kalderén i dette debatindlæg

Bartek Sadowski

13. november 2019

Du kigger ned i bleen, for du skal gætte, hvilken slags chokolade der er smeltet i den. Du og dine venner har fået roller i et nøjagtigt babymanuskript og skal stemme i en ih’en og ah’en over babylegene og blekagen.

Det er lørdag formiddag, og du er til babyshower.

I løbet af de seneste år er det amerikanske cirkus kommet til Danmark, og traditionen nager mig.

Det undrer mig, at en baby kommer til verden akkompagneret af en gaveregn. Særligt i en tid, hvor børnenes klimastrejker har været med til at sætte klima og forbrug på dagsordenen.

Forleden overhørte jeg en samtale, jeg selv har haft med mine, endnu, barnløse veninder.

»Hvad gør I med gaver,« spurgte en af kvinderne.

»Man skal have gaver med til babyshoweren, til besøget når barnet er født, til barnedåb og så til barnets første fødselsdag.«

Katchiiing.

Før babyshowers blev en amerikansk tradition, var der et ritual, hvor den vordende mor fik besøg af andre mødre og arvede deres babytilbehør. Så skulle hun ikke købe så meget nyt.

For hvem tjener på, at vi skal shoppe løs, når en baby kommer til verden? Industrien, selvfølgelig.

De færreste tør sætte spørgsmålstegn ved ritualerne af frygt for at såre den vordende mor eller virke nærig. På den præmis spiller teaterforestillingen igen og igen.

Min 90-årige farmor blev chokeret, da jeg fortalte hende om konceptet. Hun synes, det er gammeldags at udelukke fædrene, når de står over for en lige så stor forandring i livet. Hun foreslår, at vi inkluderer begge forældre og i stedet for gaver giver et løfte om børnepasning og en udsigt til date night. Det, synes jeg, er en god idé.

Som ven vil jeg gerne bakke op om begivenheden. Men hvorfor skal vi deltage i et amerikansk ritual, der gør lørdag formiddage i den fødedygtige alder til en kapitalistisk teaterforestilling?

Freja Kalderén, journalist.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• ingemaje lange
  • Steen K Petersen
  • Eva Schwanenflügel
  • erik pedersen
  • Estermarie Mandelquist
ingemaje lange, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, erik pedersen og Estermarie Mandelquist anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torsten Jacobsen

"De færreste tør sætte spørgsmålstegn ved ritualerne af frygt for at såre den vordende mor eller virke nærig. På den præmis spiller teaterforestillingen igen og igen."

Fælles ritualer er en alvorlig sag: En bekendelse! En uudtalt, handlingsbåren vedkendelse af tilhørsforhold til stammen. Konservatismens største bekymring - måske bortset fra en i grunden uklædelig bekymring for håndsretten over formestendels nedarvet gods og guld - er netop forvitringen af disse ritualer. Disse ritualers gradvise opløsning i nye tiders insisteren på ligestilling af allehånde sæder og skikke, og dermed den implicitte destruktion af 'alt, hvad vi har kært'!

Stærkest står formentlig ritualerne omkring fødsel og død. Vores tilbliven og vores ophør. Selv ukristelige døgenigte som jeg selv, afholder 'navngivningsdag' til erstatning for dåben. Selv svorne ateister og agnostikere stedes hyppigt til hvile i indviet jord. Med prædiken og pibekrave og besyngelse af 'guds storhed' som passende bagtæppe. Og passende går flaget på halv, og selv landsbyens imbecile forstår, hvad det betyder: Nogen er død, noget betydeligt er sket!

Det er, hvad et ritual er: En fælles erkendelse af, at noget er betydeligt! At noget er af varig betydning. En fælles erkendelse af en betydningsfuld begivenhed!

I denne dybe, menneskelige erkendelse ønsker Freja Kalderén nu at indskrive begrebet 'babyshower'. Som en nødvendighed, hun nu som 'oplyst individ' tager afstand fra. Ikke som koncept som sådan, forstås, men blot fordi det i sin nuværende og ganske overfladiske fremtræden i eksistensen minder hende om, hvor inderligt overfladisk og ligegyldig snart sagt ethvert ritual fremtræder, når først dets rødder er forvitret, hvis det da nogensinde fik sat rod overhovedet..

Selv er jeg aldrig blevet inviteret til 'babyshower'. Det er så heller ikke for mænd, forstår jeg. Jeg er til gengæld blevet inviteret til så meget andet nonsens, til allehånde manifestationer af en påstået fællesskabsfølelse, et påstået 'vi'.

Forleden inviterede Salling Group til tænding af en jule-LED-udsmykning af deres varehus, strategisk placeret midt på strøget i Århus. Første november ringede Salling julen ind i et på alle måder meningsfuldt og markedsstrategisk opportunt ritual, som forventeligt trak skarer af lemminger til. Det var efter sigende svært helt at få vejret, der midt på strøget i Århus, så mange lemminger var der. Alle som én betaget af ritualet, og evnen til at handle 'frit', som mennesker flest handler: Ganske uden tanke..

Og lige om lidt er der såmænd 'Black Friday', og derefter 'Jul', og så kommer 'Nytårsfesten' jo..Og før vi får set os om er det tid til påske og sankt hans og sommerferie og halloween og så bliver det tid til endnu en tur i møllen.. Og et eller andet sted derimellem blev det valentines day og earth day og fanden og hans pumpestok..

Ritualer har betydning. Det er en måde at erklære sit tilhørsforhold til stammen på. Hvad stiller man op, når stammen løber amok i Instagram og forbrug og social konkurrence?

Vend lortet ryggen, såmænd!

Mød op en tirsdag, med en flaske vin eller en rulle kiks eller en brugt roman under armen..Mød op i dit værste hverdagstøj, afslappet, uprætentiøs. Vær tilstedeværende, nærværende. Tal ærligt, lyt opmærksomt. Glem dig selv.

Giv ritualet din fulde opmærksomhed.

Steen K Petersen, Kim Vildnis, erik pedersen, Karsten Lundsby, René Arestrup, Jaan Kilbouy og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar

Hvad mon Freja bruger hendes penge på? Eller spare hun op til noget? Rejser? En bil? Et nybygget hus måske?

Måske hun helt underlader at forbruge? Alt forbrug er en belastning for miljøet et eller andet sted. Ikke kun babyshowers også alt det Freja bruger hendes penge på.

Maj-Britt Kent Hansen

Jamen, man kan da bare lade være med at deltage. Som i så meget andet: Polterabend, Halloween, Black Friday osv. Der er tale om hysterisk masseadfærd, som ingen er tvunget til at dyrke.

Dorte Haun Nielsen, Flemming Berger, Karen Grue, Hans Larsen og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Frank Klevenhaus

Jeg støtter fuldt ud Freja..
Har to voksne børn, og da de blev født var der ikke noget der hed Babyshowers.
Gaverne kom til Barnedåben
Nu er der så kommet endnu et lag til - importeret fra forbrugerismens højborg USA.
Min store datters veninder kører dette show...
Men jeg er bare en gammel gnavpot, der ikke har fulgt med tiden.
Men det er selvfølgelig godt for BNP og "fælleskabet" på facebook og andre platforme.

Karsten Aaen, ingemaje lange, søren ploug, Christel Gruner-Olesen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Steen K Petersen

Efter at have ræsonneret over hvad Freja bruger sine penge til, er der sagt susende en skribent, som kommer frem til, at "Alt forbrug er en belastning for miljøet et eller andet sted"

Godt gået Freja, du får mennesker til at tænke sig om.