Klumme

Jeg havde faktisk glemt, at jeg betaler for min menstruationsapp med intime oplysninger

Forleden fik jeg en etårsjubilæumsbesked fra min menstruationsapp, hvori der stod: ’Tak, fordi du betror os dit helbred’. Jeg blev mindet om, at det faktisk er det, jeg gør – betror en app mine mest intime oplysninger, skriver Maria Skov Quistgaard i dette debatindlæg.
Forleden fik jeg en etårsjubilæumsbesked fra min menstruationsapp, hvori der stod: ’Tak, fordi du betror os dit helbred’. Jeg blev mindet om, at det faktisk er det, jeg gør – betror en app mine mest intime oplysninger, skriver Maria Skov Quistgaard i dette debatindlæg.

Sigrid Nygaard

5. november 2019

Er det en ’let’, ’mellem’ eller ’kraftig’ blødning i dag? Det har jeg gjort det til en vane at registrere i en app under min menstruation.

Hver dag noterer jeg, hvor meget jeg bløder, om jeg har hovedpine eller underlivsmerter. Det betyder, at min app nu kan forudse min månedlige cyklus, og at jeg får en besked, når jeg – ifølge beregningerne – kan forvente, menstruationen begynder, når jeg går ind i min frugtbare fase, har ægløsning og pms.

Millioner af kvinder verden over bruger ligesom jeg en menstruationsapp til at få et overblik over deres cyklus. Og det er, som det fremgår, temmelig personlige data, der bliver registreret. Ud over dem, jeg lige har beskrevet, er det for eksempel: sexlyst, humør, brug af prævention, søvn, energiniveau, dagbogsnotater osv.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Anne-Marie Krogsbøll
  • David Zennaro
  • Bjarne Andersen
  • Anker Heegaard
Anne-Marie Krogsbøll, David Zennaro, Bjarne Andersen og Anker Heegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Hvor har jeg dog levet et enkelt og ukompliceret menstruations-liv. Blot et lille hæfte, hvori jeg med håndskrift noterede første og sidste dag. Intet andet.

I det hele taget ikke alt det postyr med registrering af det ene og det andet!

Christel Gruner-Olesen, Viggo Okholm, Bjarne Bisgaard Jensen, Nette Skov, lars søgaard-jensen, Anne-Marie Krogsbøll, Søren Bro, Bjarne Andersen, Erik Winberg og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar

Der er ingen brug for overvågningskameraer.
Tankeløs brug af alle muglige apps gør det helt unødvendigt.
Ihvertfald for dem der har adgang til metadata, kildekoder osv,
og hvem har ikke det.....

Janus Agerbo, Bjarne Bisgaard Jensen, Jannick Sørensen, Anne-Marie Krogsbøll, Claus Nielsen, Bjarne Andersen, Erik Winberg, Anker Heegaard og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar

En almindelig reklamekalender på køleskabet fungerede fint for mig.

Nette Skov, Anne-Marie Krogsbøll, Bjarne Andersen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Folk må altså holde op med at forholde sig så naivt til udplyndringen af deres privatliv. Ja, det er sjovt/interessant/praktisk/forskbart, men prisen er alt for høj - vi mister vores demokrati, vores menneskerettigheder og vores frihed - for disse data, som folk så gavmildt deler ud af, udnyttes af overvågningskapitalister til at overtage verdensherredømmet og baste og binde os som databacongrise. Ofte under dække af "forskning" - men ikke al forskning er god og menneskevenlig. Ofte handler den mere om magt og penge. Ofte bruges disse data til at manipulere os med, så det bliver umuligt for os at hamle op med disse storforbrydere.

Man kan ikke bebrejde folk, at de ikke læser brugerbetingelserne - disse er formuleret af verdens skrappeste jurister med det formål, at folk IKKE skal læse dem, hvilket i sig selv er en forbrydelse:
https://www.nytimes.com/interactive/2019/06/12/opinion/facebook-google-p...

Lyt til Snowden og Zuboff - sig "NEJ" til dataindsamling - heller ikke for betaling. Buk ikke under for sirenesangen - prisen er som sagt for høj. Handel med menneskelige data bør forbydes, inden det er for sent, for viden er magt, og disse giganter har allerede nu næsten total viden om os alle, hver og én - og derfor næsten total magt over os, hver og én. Vi er blevet kuppet, og vore egne politikere har ageret nyttige idioter i stedet for at beskytte os - lobbyisternes gavmildhed kender ingen grænser, og ofte grænser det til korruption. Se bare på politikernes skruppelløse begejstring for diverse kæmpedatacentre på danske jord - som dybest set er tragedier, hver og en.
https://www.version2.dk/artikel/edward-snowden-gdpr-kritik-problemet-ikk...

Og derudover er overvågningskapitalismen ved at tage pippet fra klimaet: https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art7465612/Digitalisering-kan-to...

Lad dem ikke få lov til det! Stop med at bruge disse apps!

https://www.24syv.dk/programmer/aflyttet/57210113/nar-din-sundhedsdata-b...
www.aflyttet.dk

Lise Lotte Rahbek, Janus Agerbo, Lillian Larsen, Bjarne Andersen og Allan Madsen anbefalede denne kommentar

Ikke nok med at brugerbetingelserne er ulæselige. De stiller også urimelige krav om adgang til ens udstyr og private oplysninger.

Bjarne Andersen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Tak for links Anne-Marie Krogsbøll.

Jeg så Joe Rogans podcast på youtuben med Snowden. Den kan måske være god for nogle.
shorturl.at/dkI47

Hvad med det her tilbud: "bliv dna-testet find ud af hvor du stammer fra i verden"
Det er vel at mærke private firmaer som godtroende mennesker sender deres Dna til.
Jo jo så får du at vide at du stammer lidt fra her og der på kloden, og det er skide spændende.
Men hvad kan de efterfølgende bruge dit dna og stammateriale til.
Jeg skrev til 2 amerikanske udbyderne for at få svar på om de skrottede de indsendte prøver efter analysering.
Uden svar.

Kald mig bare paranoid, men med den teknologiske udvikling er der vel snart ingen grænser for hvad dna kan bruges til.
Hverken det danske genomcenter og da slet ikke et firma i USA skal have mine gener til at manipulere med.

Lillian Larsen, Bjarne Andersen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Tak for svar, Jaan Kilbouy. Ja, udviklingen er uhyggelig, og desværre kræver det jo særlig interesse for området, før man får øje på, hvor farlig den er. Området virker uoverskueligt og teknisk uforståeligt, det lokker med sirenesang om lykkeligt og spændende liv, og de fleste stoler bare på, at vore myndigheder beskytter os. Det gør de jo ikke - de er jo i ledtog med tech-giganterne og overvågningskapitalisterne. Enten fordi de er naive, bestukne eller ønsker at bruge området til egne magtformål. Se bare dagens leder i Politiken:
https://politiken.dk/debat/ledere/art7477909/Igen-itales%C3%A6tter-Mette...

Jeg holder meget af Snowden, og har enorm respekt for ham. Men her synes jeg faktisk, at han er for "slap" her, når han foreslår store bøder. Disse folk, som stjæler og udnytter menneskers privatliv, skal i fængsel - ganske som andre storforbrydere. De er overgrebsfolk, forklædt som uskyldige Silicon Valley-nørder. De er langt fra uskyldige.

I mine øjne burde privat dna-sekventerering forbydes - for det er ikke bare en selv, man udleverer - det er jo også ens familie, som man deler store dele af ens arveanlæg med. Og du har helt ret i de betænkeligheder. Folk er alt, alt for naive.

Og så er det kun en enkelt m/k-linje, man kan få oplysninger om ved DNA-testen. Hvad der ellers forgrener sig i forhold til den, kan være hvad som helst. Resten må man gætte sig til, evt få sine slægtninge til at gå med på spøgen.

Næsten hver dag overraskes jeg over alle de ”fancy” ting der komemmer på markedet. Jeg har aldrig hørt om en menstruationsapp før, først da jeg læste denne artikel. Jeg har dog heller ikke tænkt mig at bennytte mig af den, for så personlige oplysninger omkring min menstruationscyklus holder jeg privat! Jeg vil give Lillian ret, en ganske almindelig kalender på kæleskabet er tilstrækkelig! Jeg har for nylig også opdaget, at bind og tamponer er ”so last year.” I dag bruger kvinder til min store overraskelse såkaldte menstruationskopper. https://menstruations-kop.dk/ Dem ved jeg ikke helt hvad jeg skal forholde mig til? Måske jeg ganske enkelt er for konservativ og gammeldags, når det gælder menstruationsapps, menstruationskopper osv.