Folk

FOLK

27. november 2019

Kina-apologeter

Ved søndagens distriktsvalg vandt Hongkongs demokratibevægelse en jordskredssejr og satte sig på næsten 90 procent af pladserne. Det må gøre ondt på de danske Kina-eksperter, der på linje med kinesiske statsmedier har fremstillet demonstranterne som en lille minoritet.

Clemens Stubbe Østergaard

Tag nu for eksempel denne sinolog og lektor emeritus ved Aarhus Universitet. »Demonstranterne har vist sig at være så voldelige og lave så meget hærværk, at store dele af den øvrige befolkning – et tavst flertal kan man sige – begynder at tage afstand fra det,« sagde han den 19. november til DR.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Thomas Tanghus
  • Eva Schwanenflügel
  • Hans Larsen
  • David Zennaro
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Torben Lindegaard
  • Katrine Damm
Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, David Zennaro, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Lindegaard og Katrine Damm anbefalede denne artikel

Kommentarer

Til Politikens forsvar skal trods alt siges, at de har Claus Blok Thomsen, deres faste udenrigskorrespondent i Asien, på stedet, og han har bestemt ikke skrevet, at demonstranterne var marginaliserede. Flemming Ytzens skriverier om Hong Kong har jeg ikke læst, da jeg generelt synes, de er for højreorienterede og overfladiske.

Hans Houmøller og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

For at være ærlig tror jeg ikke de vestlige medier har en dyt indsigt i situationen, de kulturelle rødder som styrer i Asien, udover styret i Hong Kong beviseligt har spillet fallit. Hvorfor, ja det hører vi ikke meget om, men var det ikke en Hong Kong tænketank som mente skylden lå på selvstyrets håndtering af sin egen befolkning som var årsagen, og ikke Centralregeringen. Det samme hørte jeg på en fransk debat igår. Hong Kong fylder ikke specielt meget i den kinesiske debat om de radikaliserede grupper. Til gengæld er alle de højreorienterede kommentatorer enige med Trump, at han skulle have reddet Hong Kong, men måske han skulle koncentrere sig om Californien, og den stigende revolver vold i USA, i stedet for med sin retorik at skabe krig i hele verden. Jeg skal ikke gøre mig klog på op og ned, yin og yang, men ensidige kommentarer er trælse, for de gør os ikke klogere.