Kommentar

Folkeskolens problemer kan ikke kommunikeres væk. Der skal handling til

Folkeskolen skal tales op, lyder det fra kommunerne. Men det er hverdagen og virkeligheden med børn, der mistrives i skolen, der skræmmer flere væk fra folkeskolen – ikke negative historier i medierne, skriver journalist Lise Richter i dette debatindlæg
Det kan ikke kommunikeres væk, at politikerne trods gode intentioner med inklusion og skolereform rent praktisk og økonomisk har ladt folkeskolen i stikken, skriver Lise Richter.

Det kan ikke kommunikeres væk, at politikerne trods gode intentioner med inklusion og skolereform rent praktisk og økonomisk har ladt folkeskolen i stikken, skriver Lise Richter.

Peter Nygaard

26. november 2019

»Lad os gøre det til en folkesport at fortælle de gode historier om folkeskolen,« lød det i sidste uge fra Thomas Gyldal Petersen, formand for Børne- og Undervisningsudvalget i Kommunernes Landsforening (KL), i et læserbrev i netmediet Skoleliv. To forældre, hvis børn starter i skole næste år, havde indledt debatten med et indlæg om, at det skræmmer forældre væk fra folkeskolen, når debattører og medier taler negativt om skolen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
  • Christian Mondrup
  • David Zennaro
Steffen Gliese, Christian Mondrup og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hans Houmøller

Det kunne være interessant, om Information satte en journalist til at undersøge baggrunden for, hvorfor det (ikke) går, som det går i folkeskolen.

Det er som om, Information som så mange andre medier ikke helt er klar over, hvad der skete i foråret 2013, hvor KL og regeringen slagtede Den danske Model for at finansiere deres såkaldte reform af folkeskolen, som alligevel er underfinansieret.

Artiklen nævner at der ikke er så stor lærermangel mere. Hallo: 17-18% at undervisningen i folkeskolen varetages af ikkeuddannet personale, så der mangler altså mindst 17-18% uddannende lærere i folkeskolen.

Dertil blev der i 2012 lavet en inklusionsreform, hvor pengene, der skulle følge børnene, stort set bare blev smidt ned i de enkelte skolers kasse og dermed ikke brugt på de børn, man skulle inkludene.

Jeg opfordrer Information til at undersøge sagen grundigt og blandt andet høre andre en KL og ministre. Prøv for eksempel at opsøge ikke kun nyuddannede lærere, der til dagligt arbejder under de vanvittige betingelser og spørg dem til deres arbejdsforhold. Prøv at spørge nyuddannede lærere om, hvordan deres uddannelse har været, om den har forberedt dem grundigt til deres kommende lærerliv.

Prøv at spørge pædagoger, om det var det, de ønskede, da de pludselig skulle smides ind i folkeskolens undervisningsdel og for rigtig manges vedkommende pålægges at stå for at undervise, hvilket de ikke er uddannede til. Dertil gøres de ansvarlige for fag, de absolut helelr ikke er uddannet.

Hans Houmøller

PS! Prøv eventuelt at spørge Thomas Gyldal, hvad hans partikollega og tidligere formand for KL, Erik Nielsen (borgmester Rødovre), spillede for en rolle i foråret 2013 i forbindelse med KLs lock out af lærerne. Thomas Gyldal siger nu kækt, vi skal tale lærerne op, så undersøg, om Erik Nielsen talte lærerne op eller ned i sin egenskab af formand for KL i 2013.