Klumme

Giv mig jeres jødehad, og jeg vil kvittere med min davidsstjerne

Uanset hvordan antisemitismen ser ud, skal bærerne af den forstå, at de ikke tager noget fra mig længere. De forærer mig en ukrænkelig kærlighed til min religion, skriver journalist Shani Pedersen i dette debatindlæg.
Shani Pedersen er journalist.

Shani Pedersen er journalist.

Arkivfoto

19. november 2019

Da jeg var lille, vidste jeg ikke, hvad antisemitisme var.

Men jeg vidste, at den var forkert, og jeg vidste, den gjorde ondt i maven. Uden at stille spørgsmål undgik jeg at tale hebraisk med min familie i offentligheden eller bære den davidsstjerne, jeg havde fået i gave af min israelske farmor. Uden at stille spørgsmål undgik jeg at sige: Jeg er jøde.

I dag er det anderledes – og alligevel slet ikke.

Der er stadig en lille ængstelig pige inde i mig, som ikke vil dø, men der er først og fremmest en trodsig gammel kælling, som vil kvæle hendes angst.

Det har I antisemitter lært mig.

Antisemitisme anno 2019 rammer nådesløst og viser sig som tilbøjeligheden til at gemme davidsstjernen væk under trøjen i en automatreaktion, alt imens man mærker en ustyrlig lyst til at hoppe demonstrativt op på den nærmeste horisontale flade og skråle »Hatikvah« for fuld smadder.

Alt for længe har jøder som jeg gjort det første, men jeres had har lært mig, at jeg skal gøre det sidste.

I har foræret mig en ukrænkelig kærlighed til min religion. Det er det eneste, jeg vil takke jer for.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Olaf Tehrani
  • Morten Hjerl-Hansen
  • Kristian Nielsen
  • Steffen Gliese
  • Niels Vest-Hansen
  • Torben Lindegaard
  • Mikael Aktor
Olaf Tehrani, Morten Hjerl-Hansen, Kristian Nielsen, Steffen Gliese, Niels Vest-Hansen, Torben Lindegaard og Mikael Aktor anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Det er vel ikke ligegyldigt om kritikken kommer fra nynazister, eller venstreorienterede. De venstreorienterede og andre, der kritiserer Israel for deres behandling af palæstinenserne i de besatte områder og i selve Israel,er i mine øjne en hel anden sag og har intet med antisemitisme at gøre.

nils hommel, Sus johnsen, Jesper Edinger Andersson, ingemaje lange, Peter Beck-Lauritzen, Per Torbensen, Eva Schwanenflügel, Else Marie Arevad, Henriette Bøhne, Jørgen Larsen, Knud Chr. Pedersen, Jan Andre Buschmann, Carsten Wienholtz, Carsten Hansen, Søren Bro, Pia Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Arendal, Karsten Lundsby, Jes Enevoldsen, Arne Albatros Olsen, Erik Winberg, Randi Christiansen, Anders Olesen, Tom Finkel, anne lindegaard, P.G. Olsen, Steffen Gliese, Peter Marckwardt, Marianne Stockmarr, Karen Grue og Palle Yndal-Olsen anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Dorte Sørensen

Principielt har du ret; men i praksis .... nej, der er et betydeligt sammenfald.

Et godt eksempel kan bære Labour og Jeremy Corbyns problemer med anti-semitisme i Partiet.
Selv John McDonnell, Shadow Chancellor of the Exchequer siden 2015, har måtte indrømme, at Partiet har problemer med anti-semitisme og har været alt for langsom til at tage hånd om problemet.

Hans Aagaard, Flemming Olsen og Ole Arne Sejersen anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Shani Pedersen

Flot indlæg.

Jeg skammede mig endnu en gang ved at mindes København Kommunes mangfoldighedsfestival på Nørrebro, "Smag Verden", i 2012 hvor embedsmænd fra Anna Mee Allerslevs borgmesterkontor rådede Dansk Zionistforbund til at pakke flagene ned - de skulle jo nødig provokere palæstinenserne, der ellers flagede med det palæstinensiske flag.

Morten Pedersen, Claus E. Petersen, Hans Aagaard, Else Marie Arevad, Flemming Olsen og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Dorte Sørensen

For min skyld kan du kritisere Israel al det, du gider.

Men alle jøder i denne verden skal ikke til hver en tid stå på mål for Israels politik over hverken palæstinensere eller andre.

Morten Pedersen, Peter Beck-Lauritzen, Claus E. Petersen, Hans Aagaard og Flemming Olsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Torben Lindegaard
Men en kritik af Israels behandling af palæstinenserne er jo netop ikke en kritik af jøder/jødehad/ antisemitisme . Det er det jeg er imod, at den kritik tages med som antisemitisme .

Sus johnsen, Jesper Edinger Andersson, Peter Beck-Lauritzen, Eva Schwanenflügel, Erik Karlsen, Carsten Wienholtz, Pia Nielsen, Torben Arendal, Palle Yndal-Olsen, Arne Albatros Olsen, Anders Olesen, anne lindegaard, Karen Grue, Ete Forchhammer og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

"... uanset hvem de er rettet imod" - om at spotte ekstreme holdnings- og handlingsmønstre. Klummens næstbedste sætning. Den bedste, den om hvorfor disse ekstreme holdnings- og handlingsmønstre nu (gen)opstår, må jeg ha' læst henover?

Shani Pedersen skriver:
"man er ikke antisemit, bare fordi man kritiserer Israel! Korrekt. Men hadet til Israel og dele af den antisemitisme, vi ser i dag, flyder sammen."

Forhindringerne for at holde kritik af Israel og antisemitisme adskilt ligger til dels også i israelsk nationalstatspolitik og til dels i nogle af de eksempler på holdninger eller handlinger, der af IHRA (International Holocaust Remembrance Alliance) og andre organisationer gives som eksempel på antisemitisme.

Den israelske stat gjorde det jo ikke nemmere at holde de to adskilt, da den indførte sin nationalstatslov ("Basic Law: Israel as the Nation-State of the Jewish People") i 2018. Loven præciserer Israel som det jødiske folks nationalstat, dvs. som en etnisk og/eller religiøs stat.
Hermed skabte Israel jo forudsætninger for et af de eksempler på antisemitisme der blev givet af IHRA, da denne vedtog en definition på antisemitisme i 2016. Eksemplet lyder: "Manifestations might include the targeting of the state of Israel, conceived as a Jewish collectivity. However, criticism of Israel similar to that leveled against any other country cannot be regarded as antisemitic."

Også et andet af IHRA's eksempler er problematisk: "Accusing Jewish citizens of being more loyal to Israel, or to the alleged priorities of Jews worldwide, than to the interests of their own nations."
Anklagen om større loyalitet til familiens oprindelsesland er jo ikke sjælden, når det gælder borgere med en anden baggrund end jødisk, fx. muslimer med tyrkisk eller anden mellemøstlig baggrund. Vil det så være en islamofobisk anklage?

Er det antisemitisk at undlade at købe varer fra Israel eller bare fra besatte områder? Spørg den israelske sikkerhedsminister Gilad Erdan, der anklager boykot-bevægelsen for at være antisemitisk. I det hele taget ligger en del af forhindringerne for at holde tingene adskilt også i tilbøjeligheden fra israelsk side til at underminere en effektiv definition af antisemitisme ved en devalueret brug af det.

Peter Beck-Lauritzen, Ole Meyer, Pia Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Arendal, Palle Yndal-Olsen, Henning Haugaard, anne lindegaard, Steffen Gliese, Karen Grue og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Dorte Sørensen
Problemet er jo at der netop at du har ret i at kritik af Israel ikke kritik af jøder, men at der jo er folk der netop ikke kan/vil skelne mellem de to ting. F.eks. de der Nordront nazister, og visse arabiske indvandrere og efterkommere. Skribenten skriver jo i øvrigt også selv at hun ikke ser kritik af israel som antisemitisme.

Ib Gram-Jensen, Peter Beck-Lauritzen, Erik Karlsen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Ps. Gad vide hvor politisk velinformerede gravskænderne er? Tror snarere det drejer sig om behov for syndebukke, valgt af idoler (et andet behov), i egne liv?

ingemaje lange, Peter Beck-Lauritzen, Flemming Olsen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Blørn Pedersen - men hun skriver -
"Vid, at det ingen betydning har, om I er nynazister, islamister eller venstreorienterede."-
Det kan vel kun forstås , som hun tager kritikken af Israels behandling af palæstinenserne med i pakken med antisemitisme - hvis hun ikke selv står for det synspunkt så burde hun udtrykke sig klart .

Har lige hørt Verden i følge Gram på P1, der i dag havde overskriften "Antisemitismen marcherer " - Her var der også flere der inddrog de venstreorienterede med i pakken af "jødehader". Er det ikke også her der bør sættes ind med oplysning angående skelnen mellem kritik af Israels behandling af palæstinenserne og jødehad.

Peter Beck-Lauritzen, Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel, Poul Erik Pedersen, Ole Frank, Randi Christiansen, Steffen Gliese, Tom Finkel, Henrik Hesselholdt, Karen Grue og Rune Bjørnvig anbefalede denne kommentar
Poul Erik Pedersen

Der var en tanke der slog mig, i forbindelse med læsningen af indlægget. Det var: der er en vinkel der er udeladt i Shani Pedersens analyse, synes jeg. Hvis vi holder fokus alene på den danske sammenhæng, så er det vel temmelig åbenlyst at det har været ganske acceptabelt at tale nedsættende om det muslimske mindretal i den danske befolkning. Der er burde ikke være grund til at minde om det - men alligevel: den afgåede regerings leder accepterede at indsætte en formand for folkestyrets højeste embede, formand for folketinget, som helt åbenlyst har talt foragteligt og nedsættende om tilhængere af islam. Selv samme regering anvendte også det parti, hun er medlem af som parlamentarisk grundlag for den førte politik. Det betyder at regeringens chef de facto accepterede og godkendte partiets retorik, hvorved den også blev demokratisk legitim.
Set ud fra den synsvinkel, mener jeg ikke det er så underligt endda at antisemitisme kan opstå i "visse muslimske miljøer" (som forfatteren skriver - uden nogen nærmere adresse!). Set ud fra en demokratisk synsvinkel, hvor politiske standpunkter diskuteres i en åben offentlighed som principielt ligeværdige, vil man jo få et problem når man politisk accepterer holdninger vendt mod islam - men samtidig fordømmer antisemitisme! Dette problem er en del af en tungere arv (et had vendt mod islam, repræsenteret af DF), som den afgåede regering har givet videre til de kommende regeringer og dermed også til deltagerne i den demokratiske samtale!
Løsningen må være en anerkendelse af borgernes lige rettigheder, uanset religion, i en demokratisk stat. I et konkret dansk perspektiv: at få skilt kirke og stat ad.
mvh. poul.

Peter Beck-Lauritzen, Eva Schwanenflügel, Hans Iver Schelde Hjort og Karen Grue anbefalede denne kommentar

Torben Lindegaard Labour har intet problem med anti-semitisme. Det er en medieskabt skræmmekampagne. Eksemplerne der kommer frem er anti-zionisme og modstand mod den selverklærede jødiske stats umenneskelige behandling af palæstinenserne på nu 71. år. Ligesom i Frankrig forsøger man i Storbritannien at forstumme kritikken af Israel ved at sidestille legitim kritik af Israel med jødehad.

De konservative derimod har et kæmpe problem med islamofobi og selveste Boris Johnson har sammenlignet niqabbærende kvinder med postkasser. Hvor var Mette Frederiksen hvis hun havde sagt at den jødiske kalot ligner en/et “indsæt fornærmende sammenligning”?

I samtlige medier bliver kritik af Israel i dag vurderet som værende jødehad mens direkte islamofobi og usaglige fremstillinger af afrikanske og arabiske indvandrere som værende invaderende horder ikke bliver modsagt.

Per Torbensen, Erik Karlsen, Carsten Wienholtz, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Arendal, Erik Winberg, Randi Christiansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Poul Erik Pedersen. Lige præcist.
Desuden kommer den muslimske "antisemitisme" nok mest af den behandling, som muslimer får i Israel. Der er sikkert mange på Nørrebro, som enten direkte har mistet deres livsgrundlag i Palæstina pga Israels politik, eller kender nogen, der har.
Jøderne har jo traditionelt haft betydeligt bedre vilkår i de arabiske lande, end i Europa---indtil 1948 og 67.

Peter Beck-Lauritzen, Erik Karlsen, Torben Arendal og Palle Yndal-Olsen anbefalede denne kommentar

Det er påfaldende, at det typisk er ekstremister, der konsekvent blander tingene sammen. På begge sider.

Shani Pedersen skal sgu da ikke stå på mål for Israel og den israelske regerings politik, blot fordi hun er jøde. Det er en absurd - og farlig - diskurs, som konsekvent, og med skumle bagtanker, bliver forfulgt af mennesker med en ekstremistisk dagsorden.

Ib Gram-Jensen, Per Torbensen, Torben Lindegaard, Ole Frank og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Jødernes udsathed for forbryderiske handlinger gennem mange århundreder gør det ekstremt svært, grænsende til det umuligt, at foretage sociologiske og historiske analyser med rod i Israel.
For fra et jødisk-etnisk, ikke religiøst synspunkt er der måske ikke den store forskel på den eksistenskamp, der førtes over for filistre, kana'anæere m.fl. i bibelsk tid.
Det kan man ikke kvalificere, man kan heller ikke rigtigt tage parti, når man ikke er en del af konflikten. Man kan opfatte en uretfærdighed for de fortrængte, og det vil vi i nok være tilbøjelige til, men det er ulige lettere at konstatere, at det simpelthen ikke er vores strid, og at den måske ikke lader sig løse.

Poul Erik Pedersen

Rene Arestrup: Shani Pedersen benytter sig, desværre, af samme logik, om du mener hun ikke skal stå på mål for. Citat: "En vestrefløj med berøringsangst: sig nu det, som vi alle ved, højt: Der er visse(!) muslimske miljøer i Danmark, hvor antisemitisme lever i bedste velgående. Deal with it" - undskyld mig at jeg tilhører venstrefløjen, men betyder det så samtidigt at jeg skal "deale with" visse muslimske miljøer i Danmark der optræder antisemitisk?
Lad os holde fast i: et politisk demokrati forudsætter borgerens ligeværdige samfundsmæssige position. Enhver (gentager: enhver!) diskrimination og nedsættende tale er naturligvis uforenelig med demokratiets egne forudsætninger, bør derfor også mødes med en argumenteret kritik. Men det kræver at begge sider er præcise i sprogbrugen og rigtigt gerne belægger synspunkterne med konkrete henvisninger. Personligt vil jeg nok have svært ved at finde adressen på "visse muslimske miljøer" - blot nævnt i forbifarten!
mvh. poul.

Peter Beck-Lauritzen, Carsten Wienholtz, Karen Grue, Eva Schwanenflügel, Hans Iver Schelde Hjort, Ole Meyer, Randi Christiansen, Steffen Gliese og Tom Finkel anbefalede denne kommentar

René Arestrup ingen beder Shani Pedersen om at forholde sig til Israel som hun ellers selv nævner her:

“man er ikke antisemit, bare fordi man kritiserer Israel! Korrekt. Men hadet til Israel og dele af den antisemitisme, vi ser i dag, flyder sammen.”

Vi har en hel bevægelse i medieverdenen, som hun som freelance journalist selv er en del af vel at mærke, der styrer efter den sidestilling af anti-semitisme og kritik af Israel. Det må hun da forholde sig til. Det er altså ikke BDS-bevægelsen der har opfundet anti-semitisme eller skal holdes ansvarlig for den.

Peter Beck-Lauritzen, Karen Grue, Palle Yndal-Olsen, Torben Arendal, Erik Winberg, Randi Christiansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Torben - Nielsen

I denne debat om jøderne, bliver Israel som regel altid indblandet.

Her er det som regel den israelske besættelse af de palæstinensiske områder som står for skud.

Jeg undrer mig lidt over, at man ikke bruger samme målestok her, som alle andre steder.

Jeg vil her henvise til en anden aktuel debat, som kører her på sitet:

https://www.information.dk/udland/leder/2019/11/hongkongs-demonstranter-...
her er det indlægget fra: René Arestrup19. november, 2019 - 11:21 som jeg vil henvise til.

Og så vil jeg spørge, gælder den stærkestes ret kun i Kina, og ikke i Israel???

@Torben Nielsen
Jeg forholder mig overhovedet ikke til Israel, men til det principielle i sammenblanding af etnicitet/baggrund og stat/politik.

Men fint, for god ordens skyld vil jeg da gerne tilkendegive, at jeg finder den israelske regerings politik stærk problematisk.

Peter Beck-Lauritzen, Per Torbensen, Torben Lindegaard, Ole Frank og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Er det egentlig ikke sådan, at vi i vesten simpelthen har forladt tanken om territorialkrige - mens resten af verden udkæmper dem så heftigt som nogensinde?

Selvfølgelig må vi kritisere Israels og alle mulige andre landes poltik politik.
Og selvfølgelig må vi kritisere religioner og deres indhold, samt dyrkernes handlinger.
Tingene skal bare skilles ad og mennesker bør ikke slås over én kam.

Vold og trusler om vold skal kritiseres uanset hvor det udspringer fra

Peter Beck-Lauritzen, Viggo Okholm, Poul Erik Pedersen og Torben Arendal anbefalede denne kommentar

Det er velkendt at mange israelere er stærkt imod den Apartheid-politik der praktiseres i Israel P.T. . Israelerne er , ligesom, alle andre folkeslag, ikke en ensartet masse.

Jødehadet derimod er rettet mod samtlige jøder.

Derfor vil det til alle tider være fejlagtigt at blande kritik af Israels politik og jødehad sammen i en pærevælling.

Præcis som berettiget kritik at Islamismen i f.eks. Iran eller Saudi Arabien ikke kan overføres på alle muslimer.

Ib Gram-Jensen, Poul Erik Pedersen, Morten Pedersen, Peter Beck-Lauritzen, Per Torbensen, Steffen Gliese, René Arestrup, Randi Christiansen og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar

Det må være forfærdeligt at føle sig ugleset også som jøde og jeg tager dyb afstand fra det.
Men her hjemme er der et stort antal mennesker som reelt ønske rat muslimer skal skjule deres tilhørsforhold til deres tro,hvor imod langt de fleste den tvivl anerkender jødernes ret til at vise de er jøder. Politisk er jøder sikkert forskellige helt som muslimer.kristne,buddhister og ikke religiøse er.
Men det har ofte været fremført at muslimer her hjemme skal tage dyb afstand til deres trosfællers gerninger uanset de vel i grunden er flygtet af samme årsag. Det er en svær balance og skribenten her peger på noget væsentligt og det bør føre til eftertanke, men skændingen af gravsteder har fået langt mere spalteplads og forargelse end den gang muslimernes gravplads her i Odense blev udsat for hærværk.Men reelt skal vi huske at skelne mellem den forfærdelige adfærd Israel har og som støttes af USA lige nu og så det enkelte menneske som tilfældigvis har jødedommen som tro og etnicitet. Husk lige at alle tre religioner vi her snakker om har samme Gud!

Bjørn Pedersen

@Dorte Sørensen, 19. november, kl 10.21 skriver:

""Vid, at det ingen betydning har, om I er nynazister, islamister eller venstreorienterede."-
Det kan vel kun forstås , som hun tager kritikken af Israels behandling af palæstinenserne med i pakken med antisemitisme - hvis hun ikke selv står for det synspunkt så burde hun udtrykke sig klart ."

Jeg er uenig i, at det hun skriver i dit citat kun kan forståes som du forstår det. Der er venstreorienterede, der udover at kritiserer Israel også er deciderede antisemitter, som tænker at jøder som "race" simpelthen er løgnagtige, pengegriske og manipulative af natur. Her et citat af Ulrike Meinhof fra Rote Armee Fraktion:

"Auschwitz heißt, dass sechs Millionen Juden ermordet und auf die Müllkippe Europas gekarrt wurden als das, als was man sie ausgab - als Geldjuden. Der Antisemitismus war seinem Wesen nach antikapitalistisch. Mit der Vernichtung von sechs Millionen Juden wurde die Sehnsucht der Deutschen nach Freiheit von Geld und Ausbeutung mit ermordet."

Bjørn Pedersen er RAF en kredibel kilde til at påvise anti-semitisme på venstrefløjen? Du taler om en terrorcelle, ikke et etableret parti som Labour. Det sovjetiske kommunistparti havde jødeudrensning da Stalin blev paranoid efter krigen men det er vel heller ikke retvisende at bruge en diktaturstat som bevis for venstrefløjens holdninger.

Højrefløjen nævnes slet ikke men venstreorienterede og "visse muslimske miljøer" bliver nævnt sammen med nazister. Nazister udspringer på højrefløjen, ikke venstrefløjen. Men Shani kærer sig ikke om højrefløjen overhovedet. Man må stille spørgsmålstegn ved "visse muslimske miljøer" relevans her når episoderne har i sidste uge hang sammen med krystalnatten. Det har muslimer ingen aktier i overhovedet.

Labour i Storbritanien har haft helt åbenlyse problemer med udtalt antisemitisme. Så jo, det er også et problem på venstrefløjen.

Bjørn Pedersen

@Tom Finkel
Både RAF og Sovjet var venstrefløj. "Venstrefløjen" (bestemt flertal) har aldrig været, er ikke og vil aldrig være eller blive en uniform, universel, entydig politisk størrelse ligesom højrefløjen aldrig vil blive det. Det der var venstrefløjen i 1840'ernes liberale vs. konservative politiske miljøer, ville senere blive en højrefløj.

Og skribenten angriber da også højrefløjen idet at hun skriver at man (på højrefløjen) kun gør sig fortjent til at blive beskyttet, jo mere assimileret man er.

De muslimske miljøer hvor antisemitisme trives er i øvrigt i høj grad højreorienterede. Stærkt konservative religiøse ligger jo i udgangspunktet altid på højrefløjen, og endelig eksisterer der jo også nationalisme blandt arabere såsom indvandrere og efterkommere fra Palæstina. Angreb på jøder i Danmark er ikke kun noget der foregår på Krystalnattens jubilæum.

I det hele taget:

Der foregår i debatten en form berøringsangst magen til den man ser i amerikansk politik: At man tænker at der er, og kun kan være, to lejre i en diskussion og hvis man bare antyder at nogen på ens "hold" kan have begået en fejl, så "taber" man.

...hvad er en uholdbar og ulogisk måde at forholde sig virkeligheden på.

Venstrefløj-en findes på sin vis ikke. Det er som om at tale om muslimer, bestemt flertal uden at skelne mellem salafister og de renbarberede, alkohol og vingummibamse-spisende muslimer. Når jeg siger at der findes visse på venstrefløjen eller vise muslimer, der er antisemitter skal og bør du ikke tænke:

"Jamen, hvad så med de højreorienterede!?!". Alle ved at der findes højreorienterede antisemitter, det er ligeså overflødigt og unødvendigt som hele tiden at påpege at himlen er blå. At ønske sig at man ikke omtaler sandheden fordi man frygter at blive "smittet" med associationen, f.eks. at man tror at det skader éns sag at nogle nævner at der findes antisemitisme på venstrefløjen, er simpelthen ikke sundt rent intellektuelt set. Ansvar og skyld er ikke "by assocation".

Bjørn. At RAF selv mente at de var venstreorienterede er ikke ensbetydende med at de befinder sig "på samme fløj" som nogen andre venstreorienterede. Det var en terrororganisation. Den venstrefløj jeg befinder mig på vil ikke have en socialistisk revolution via væbnet opstand, faktisk langt fra.

Det er da højrefløjen der glimre ved sit fravær i indlægget her. Shani går fra "visse muslimske miljøer" over venstreorienterede til nazister. Noget af et spring og jeg tilføjer igen at den fremmedfjendtlige stemning og udbredelsen af den som holdning er højrefløjens "fortjeneste".

Jeg vil betegne mig som venstreorienteret.
Dvs jeg går ind for et samfund, hvor mennesket behandles ligeværdigt og anstændigt uanset race, køn eller religion. Jeg går ind for et samfund hvor der er stor økonomisk og socail lighed og kulturel mangfoldighed. Et samfund som stræber mod lighed, frihed og solidaritet.
Af samme grund har jeg igennem årene deltaget i en del demonstrationer den 9 november for at markere afstandtagen til og kamp mod det, der skete på krystalnatten.
Vi har ikke været mange, men mange os, der var der, er venstreorienterede i ovenstående forstand.
Jeg forstår Shanis harme, men tager afstand fra det udtryk den får.
særligt følgende synes jeg er skræmmende:
"I antisemitter skal vide, at jeg er ligeglad med, hvordan I ser ud, hvor I henter jeres had, og hvordan I rationaliserer jeres forkvaklede menneskesyn. I skal vide, at jeg er ligeglad med, om I baserer det på den historiske europæiske antisemitisme, afmagt over for Israels udenrigspolitik eller noget helt tredje. Vid, at det ingen betydning har, om I er nynazister, islamister eller venstreorienterede."
Dette udtryk vendt mod en difus mængde som åbenbart er potentielle antisemitter skaber ikke afsæt for mellemfolkelig forståelse. Det er netop det difuse som er skræmmende. Præcist en af de faktorer der var med til at fremme accepten af jødefrygten og hadet op mod anden verdenskrig.
Jeg forstår at Shani bliver skræmt og vred på baggrund af de forkerte og tåbelige skæmninger af gravsten og opsættelser af davidsstjerner. Jeg forstår at hun umiddelbart kan tænke og føle som beskrevet, men at hun vælger at sætte det på tryk på en måde, der lisom dømmer alle. Det er ærgerligt og egntlig skræmmende.

Poul Erik Pedersen, Palle Yndal-Olsen, Viggo Okholm, Christian Mondrup, Steffen Gliese og Ole Meyer anbefalede denne kommentar

Der foregår blandt jødiske reaktionære, Steen Simonsen, desværre en tåbelig kamp, der af al magt forsøger at dreje hele spørgsmålet om antisemitisme over på muslimerne - når det samtidig er evident, at langt de fleste overgreb nu som altid sker fra højreorienterede lag, der ikke ville vide, hvad ægte fædrelandskærlighed var, hvis den sprang op og bed dem i r..en.
Bent Blüdnikov gjorde det på P1 i Horisont i går formiddags, men det er virkeligt en besynderlig (mes)alliance.

Peter Beck-Lauritzen

Jøder sikres mod chikane i DK, faste vagter ved synagoder og mandsopdækning af personer etc.
Hvilke resourcer anvender DK på muslimer?
Hvilke resourcer anvender DK på højre-ekstremister, læs Paludan.?
At vandaler ikke kan kende forskel på almindelige jøder, på Israelsk politik og tyveri af palæstinensiske områder, skal vel ikke klandres den danske stat. Tilsvarende "vandaler" findes også i Israel og palæstina, uden at vi klandre Israel og Palæstina for det. Præcise "adresser" efterlyses. Men ellers, boykot Israel, de bryder regelsættet for den efterlyste gode opførsel, kære skribent!

Poul Erik Pedersen, Palle Yndal-Olsen og Tom Finkel anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Tom Finkel skriver:
"Bjørn. At RAF selv mente at de var venstreorienterede er ikke ensbetydende med at de befinder sig "på samme fløj" som nogen andre venstreorienterede. Det var en terrororganisation. Den venstrefløj jeg befinder mig på vil ikke have en socialistisk revolution via væbnet opstand, faktisk langt fra."

Selvfølgelig er du ikke del af den samme fløj som dem, men deri har vi jo også problemet med at tale om venstrefløj-EN, bestemt ental. Der er en fløj til venstre for midten, der har dine holdninger, og der er anden fløj til venstre der har RAF eller andre terrororganisationers holdninger. Det kan godt være at den venstrefløj du ikke befinder dig på ikke tænker at man kan løse samfundsproblemer via vold, men det er og har der altid været en anden del til venstre der gør. At lade som om stalinisme eller RAF ikke er socialister er som når nogle af de højreorienterede amerikanere jeg af og til debatterer med påstår at nazister jo må høre til på venstrefløjen fordi de jo er national-"socialister"...

Det er en absurd måde at tænke på, Tom. Hold op med at tænke på det som at du, eller dem du er enige med til venstre for midten, skal stå til ansvar for ALT til venstre for midten. Jeg anerkender fuldstændig at du intet har tilfælles med f.eks. RAF bare fordi de var socialister og socialister er venstrefløj. Det synes jeg også du selv bør. Det bør være muligt når man diskuterer had, fordomme, racisme, etc. netop at gøre op med både den udefra pålagte, men også den selv-pålagte ibåssættelse.

Den ekstreme venstrefløj i form af RAF og Sovjet cikanerede sikkert mange jøder. F.eks. dér i 1960'erne og 1970'erne, hvor den ekstreme midte stadig tronede over halvdelen af verden i form af kolonier, byggende på racisme og opbygget på ryggen af gemen slavehandel.

Og mon ikke den ekstreme højrefløj er ganske ligeglade med hvilken poltik Israel fører; Ja nok mere er meget tilfredse med at Israel chikanerer muslimerne..
Den ekstreme højrefløj hader jøder for det står i Mein Kampf".

Der er mange indgangsvinkler, men på bundlinjen er der ingen forskel på folk der skærer alle jøder/israelere over én kam og på folk der skærer alle muslimer over én kam.

PS. Eller for den sags skyld , folk der skærer alle der kritiserer Israel/jøder over én kam.

Snæversyn er der rigeligt af i denne verden, Hvilket er skyld i megen ufred.

Men Carsten Hansen hvor ser du at folk skærer alle israelere over én kam? Folk kritisere Israel, ja, men det skærer ingen over én kam. Det er kritik af en regerings konstante overtrædelser af international lov.