Klumme

Der er grund til at glædes på dette års Black Friday

Årets store forbrugsfestdag forbindes normalt ikke med stor optimisme, hvad angår klodens fremtid. Men i år ser jeg optimistisk på det hele. For hvor er der sket vidunderligt meget på bare ét år, skriver debatredaktør Gry Inger Reiter i dette debatindlæg
Sidste år skrev jeg her i avisen, at »Black Friday er endnu en dag, hvor venstrefløjen strides indbyrdes, mens den destruktive kapitalisme vinder«. I år er jeg andeledes optimistisk, skriver Gry Inger Reiter.

Sidste år skrev jeg her i avisen, at »Black Friday er endnu en dag, hvor venstrefløjen strides indbyrdes, mens den destruktive kapitalisme vinder«. I år er jeg andeledes optimistisk, skriver Gry Inger Reiter.

Christian Lindgren

29. november 2019

På detailhandlens helligdag Black Friday for et år siden så det sort ud.

Jeg skrev på klummeplads i avisen, at »Black Friday er endnu en dag, hvor venstrefløjen strides indbyrdes, mens den destruktive kapitalisme vinder«.

Jeg beskrev, hvordan de røde og grønne partier spildte deres krudt på at dæmonisere hinandens positioner i stedet for at finde løsninger på de problemer, de burde danne fælles front mod, og udtrykte en vis pessimisme over, at der blev brugt energi på uforsonlige identitetskampe mellem dem, der vil øget lighed, og dem, der vil en grøn omstilling.

I år ser jeg mere optimistisk på det hele.

Ja, også selv om vi ikke har fået løst klimakrisen. Faktisk har vi så sent som i går haft en forsidehistorie på avisen, der beskrev, at vi måske allerede har misset chancen for at afværge klimakrisens skæbnesvangre kædereaktioner, der vil kaste os ud i et selvforstærkende kaos, der ikke kan bremses.

Heller ikke det, at uligheden fortsat stiger, og velfærden slår sprækker, ændrer på, at der er grund til at glædes på dette års Black Friday. Det kan da godt være, at dagen igen i år bliver årets største forbrugsfest, og at danskerne igen brænder to milliarder kroner af på nye bukser, vaser og fladskærme, på trods af en gryende kollektiv erkendelse af at vi med vores livsstil allerede er på vej i fuld fart ud over afgrunden. Men i det mindste fejrer vi Black Friday i en helt anden politisk virkelighed.

På Black Friday sidste år var Alternativet det eneste parti i Folketinget, som ville reducere Danmarks CO2-udledning med 70 procent i 2030 i forhold til niveauet i 1990. Først i februar 2019 kom Enhedslisten med, så SF og De Radikale og under regeringsforhandlingerne også Socialdemokratiet. I dag er det kun Nye Borgerlige, der ikke har tilsluttet sig den målsætning, som de fleste anså for utopisk grønt gøgleri blottet for politisk realisme for bare et år siden.

Dengang virkede centrum-venstres interne stridigheder store og dilemmaerne næsten uoverkommelige. For hvordan kan vi give de brede klasser de samme muligheder som toppen af samfundet uden samtidig at øge det samlede forbrug og dermed skubbe os selv nærmere en irreversibel klimakatastrofe?

Svaret fra både den røde og den grønne fløj var, at man må vælge, hvilket hensyn der er vigtigst. Og når man stillede de to hensyn op som modsætninger, ødelagde man samtidig muligheden for at stå sammen om at løfte udfordringerne.

I dag er alting anderledes.

Vi er kommet langt

Socialdemokratiet, SF, De Radikale og Enhedslisten har forpligtet sig til at handle sammen, og de lander en finanslov sammen efter et forhandlingsforløb, der har været bemærkelsesværdigt konstruktivt.

Forløbet omkring finansloven for 2020 viser, at partierne på centrum-venstre alle sammen har lært af de destruktive kampe, der sled på samtlige af partierne i Thorning-tiden. Dengang S-R-SF-regeringens første finanslov var forhandlet på plads, ville Enhedslisten end ikke stå frem sammen med de andre partier og stå ved det, de havde lavet sammen. Partiet holdt sit eget separate pressemøde, hvor daværende politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsen sagde:

»Den her aftale lever ikke op til det, vi mener, der er behov for. Vi kommer ikke ud efter den her finanslov med armene over hovedet og til champagnepropper. Der er ingen tvivl om, at hvis det var Enhedslistens ære, det handlede om, ja, så skulle vi have sagt nej.«

Når finansloven for næste år lander, kunne man helt sikkert godt ønske sig, at den skulle være mere ambitiøs på det ene eller det andet område. Det vil partierne også gøre hver især. Men alligevel er finansloven for 2020 allerede en succes. Fordi alle de deltagende partier har samarbejdet om resultatet i en ånd, der var utænkelig for otte år siden. Ja, partierne arbejder faktisk langt bedre sammen om at skabe en ny retning for Danmark, end de fleste troede muligt for få måneder siden.

Derfor kan jeg på denne Black Friday tænke tilbage på sidste år og glæde mig over, hvor langt vi er kommet – også selv om der er langt endnu.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

'Vi er kommet langt..'

I al væsentlighed kun med ordgejl og velmente hensigter. Markant handling har vi sgu stadig til gode!

Rikke Nielsen, Erik Winberg og Anker Heegaard anbefalede denne kommentar