Klumme

Hvorfor dog tage en uddannelse, når verdens yngste milliardær, Kylie Jenner, ikke har en?

Da jeg var ung, tog man en uddannelse for at undgå at blive fattig. Og de rige var belæste mennesker med lange uddannelser. Nu er de superrige internetnørder og realitystjerner, mens lange uddannelser, slid og fordybelse er outdatede dyder, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
Kylie Jenner er for nyligt blevet verdens yngste milliarder, da hun solgte 51 procent af sit kosmetikbrand Kylie Cosmetics for fire milliarder kroner – en succes, der bygger på hendes 151 millioner følgere på Instagram.

Kylie Jenner er for nyligt blevet verdens yngste milliarder, da hun solgte 51 procent af sit kosmetikbrand Kylie Cosmetics for fire milliarder kroner – en succes, der bygger på hendes 151 millioner følgere på Instagram.

Angela Weiss

21. november 2019

Når man forestillede sig en type, der tjente kassen, da jeg var ung, så tænkte man på en statsminister eller en advokat med sort jakkesæt og stort kontor. Eller en fin overlæge med villa på strandvejen. Måske en bankmand. Det eneste, man vidste, var, at det tog tid at blive sådan en rig person.

Man kunne godt synes, det var sjovt at gå til tegning, sløjd eller gymnastik, men rigtig rig blev du først, når du havde taget en lang uddannelse. Derfor var det en god idé at tage en lang uddannelse.

Du havde jo ikke lyst til at arbejde i Netto. Du tænkte dog ikke primært på at blive rig, men på at undgå at være fattig. Dine forældre var ikke mange generationer væk fra fattigdom, så de advarede imod den.

Forleden spurgte jeg min 19-årige nevø, hvad uddannelse betød for ham. Han svarede, at en lang uddannelse ville udvikle ham som menneske. »Hvad med penge, tænker du på dem i forhold til dit valg af uddannelse?« Nej, det gjorde han ikke. At tjene penge forbandt han med en entreprenant karriere på internettet.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Mikael Velschow-Rasmussen
  • Olaf Tehrani
  • Grethe Preisler
Mikael Velschow-Rasmussen, Olaf Tehrani og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Så vidt jeg husker fra historien, har folk med evner for stjernestatus altid haft muligheden for at liv i luksus, om det var i romerriget, hos enevældige monarker eller i 1900 tallets USA.
Forskellen på uddannelse eller stjernestatus er vel om man baserer sit liv på en jævn men opnåelig arbejdsindkomst, eller man satser alt på den store gevinst i lotteriet.

Ib Christensen, Søren Bro, Claus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Burde overskriften ikke være “hvorfor tage en uddannelse når man har rige forældre”?

Hvorfor bliver medier ved med at fremstille et billede af hende som self made når hun ikke er det?

Søren Mortensen, Carsten Nørgaard, Carsten Wienholtz, Søren Kramer, Mikael Velschow-Rasmussen, Tue Romanow, Anna Regine Irgens Bromann, Jesper Edinger Andersson, Søren Bro og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar

@Peter Knap

Min fornemmelse siger mig, at dem der får et langt liv med stjerne status er relativt få, i forhold til dem der visner efter få minuter i rampelyset.
Men vi husker kun de få.
F.eks. Whitney Houston blev hvis kun 59, og hun er enda en af dem jeg kan huske navnet på, mens jeg også husker en del der forsvandt langt yngre, uden at jeg kan finde navnet frem.
Så "lotteriet" er nok meget rammende benævnelse.

"Better to burn out, than to fade away" er måske noget der virker for nogen. Kunne være et uofficielt motto for et pensions selskab. :)

Anna Regine Irgens Bromann

Katrine Wiedemann har snakket med et par unge mennesker fra sin nærmeste familie og konkluderer, at alle unge mennesker ikke længere tror på værdien af uddannelse og bare forventer at blive rige på lettjente penge på internettet. Vi har ikke lært værdien af hårdt arbejde, forstås det.

Tilsyneladende har Katrine Wiedemann ikke læst om de mange hårdtarbejdende 12-tals piger, det stigende optag på de videregående uddannelser eller de mange undersøgelser, der viser, at unge mennesker generelt opfører sig mere ansvarligt end deres forældre gjorde i deres ungdom.

Man fristes til at sige: OK, boomer.

Søren Mortensen, Carsten Nørgaard, Claus Nielsen, Lars Kramhøft, Peter Knap, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger og Erik Karlsen anbefalede denne kommentar

Jeg tror heller ikke umiddelbart at danske unge er så naive som til at tro at de har en chance på den amerikanske kendis-scene. Det er rimeligt meget lukket land.

I øvrigt kunne medier her i Kongeriget sagtens stoppe dets angloficerede til underholdnings-tv. Hvorfor skal vi konstant glo på hovedløst engelsksproget sex- og skænderi-tv i stedet for noget dansk, ungarsk eller islandsk?

Henrik Brøndum

Det kan da godt være de unge ikke tror på det, men de uddanner sig da mere end rigeligt for tiden?

René Arestrup, Carsten Nørgaard, Peter Knap, Tom Finkel og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Finn Årup Nielsen

Wiedemann's præmis om "værdien af uddannelse" er uforståelig for mig. Argumentation bygger på rene anekdoter.

Nu om dage tales der meget om at unge uddanner sig i (for) lang tid. Her er en undersøgelse fra 2017 https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2017/11/nasten-ha... og her er en historie om overuddannelse fra i går: https://www.dr.dk/nyheder/penge/professor-vil-skubbe-unge-i-job-dyrt-hol... Lange uddannelser er in.

Mht. Internettet er det værd at bemærke at der nu findes enorme mængder af information man kan benytte til at dygtiggøre sig. Det er fra skiftning af bremseskiver til hvordan man programmere en computer. Indenfor computerprogrammering har jeg fornemmelsen af at de dygtigste netop udnytter dette og tager så at sige en lang uddannelse på Internettet.

Martin Mortensen, Claus Nielsen og Peter Knap anbefalede denne kommentar
Kristian Fogh Thomsen

Hvad er det sensationelle i at en person fra familie med penge tjener mange penge. Er det ikke sådan at kapitalismen altid har fungeret?

Henrik Brøndum

@Anna Regine Irgens Bromann

Nu har jeg ikke været i teatret i Danmark for nylig, men der var engang hvor Kathrine Wiedemann var en blændende teaterinstruktør og måske er hun det stadig? Jeg fatter ikke hvorfor redaktøren synes hun hellere skal skrive i avisen?

Henrik Brøndum

Formodent det faktuelt dårligst oplyste debatindlæg i dette århundrede. Bill Gates forlod Harvard, Warren Buffet gik kun på College fordi hans far tvang ham, Larry Ellison fik aldrig nogen eksamen, heller ikke Steve Jobs .... hvis man har talent for penge spilder man ikke sin tid på en skolebænk.

Man kunne jo forestille sig, at en uddannelse kunne bruges til andet end udelukkende pengehensyn. F.eks. en kærlighed til faget og det faglige indhold.