Klumme

Den kritiske lokaljournalistik lider under, at Google og Facebook er taget på landet

Flere af de lokale ugeaviser har i de senere år bevæget sig fra rene reklametryksager til at levere en reel journalistisk indsats. Den udvikling kan blive bombet tilbage, når techgiganterne også støvsuger de lokale markeder for annoncekroner, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg
Det er mere end ærgerligt, at ugeavisernes gradvise udvikling fra rene reklametryksager til små lokalaviser nu risikerer at blive bombet tilbage, skriver Lasse Jensen.

Det er mere end ærgerligt, at ugeavisernes gradvise udvikling fra rene reklametryksager til små lokalaviser nu risikerer at blive bombet tilbage, skriver Lasse Jensen.

Kim Haugaard

6. november 2019

Medierne – og nogle politikere – har på det seneste koncentreret sig om udbuddet af en skattefinansieret digital taleradio. Man kunne få det indtryk, at medieverdenen var på randen af et sammenbrud, fordi godt en halv million ugentlige lyttere blev tvunget væk fra deres yndlingskanal.

Men der er en langt mere alvorlig krise under opsejling. Den berører mere end to millioner mennesker, som hver uge læser deres lokale gratisomdelte ugeavis. Der er over 200 af slagsen fra Cityavisen i København over Elbobladet i trekantområdet til Vesterhavsposten. I snesevis af lokalsamfund er ugeavisen den eneste lokale avis, og indtil for nylig bugnede den af annoncer.

Ugeaviserne blev i årevis anset for det stabile, sikre indtjeningskort i printøkonomien. Det gør de ikke mere. Sidste år faldt annonceomsætningen med over ti procent, og i år styrtdykker tallene. Det har ført til masseafskedigelser i landets næststørste dagbladsvirksomhed, Jysk-Fynske Medier, der ejer 53 ugeaviser med over 800.000 læsere. 150 stillinger nedlægges, knap 100 mennesker afskediges.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Morten Lind
  • Eva Schwanenflügel
  • David Zennaro
  • Allan Madsen
  • Claus Bødtcher-Hansen
  • Kurt Nielsen
Morten Lind, Eva Schwanenflügel, David Zennaro, Allan Madsen, Claus Bødtcher-Hansen og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er nok desværre en umulig kamp. De elektroniske medier har efterhånden gjort alle mennesker til journalister, der selv bestemmer, hvad deres egne nyheder skal handle om, så de kan få de nyheder de gerne vil have. På den måde bliver ønsketænkning det, der karakteriserer nyhedsstrømmen.

Finn Jakobsen, Eva Schwanenflügel og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar

Ironisk men både lokal- og globaljournalistik lider under debatindlæg i aviser og også under tilfældige kendisser i nyhederne der giver deres personlige holdninger om ting de ikke har forstand på.

Fakta er fortabt og personlige holdninger er den nye sandhed. Hvad blev der af Humboldt og Darwin? Og hvad skal vi egenligt med Sidney Lee og Girlsquad?

De københavnske lokalaviser har været journalistisk stendøde i de sidste 30 år. Det er hverken Google eller Facebooks skyld, det er såmænd de store danske mediekoncerner, der har brugt aviserne til at støvsuge markedet for primært boligannoncekroner og samtidig holde eventuelle nytænkende konkurrenter fra fadet. Samtidig har de samme hovedstadsbaserede aviser nedlagt deres kritiske dækning af Københavns Rådhus, så reelt har hovedstaden ikke haft nogen kritisk presse i ret mange år. Lige nu forsøger en sammenslutning af de københavnske "boligannonceaviser" at relancere sig selv som "rigtige" aviser, og den journalistiske "relancering" har man så valgt at sætte en aktiv konservativ spindoktor i spidsen for, hvilket jo på ingen måde øger troværdigheden omkring journalistikken - tværtimod.

Det paradoksale er, at det eneste sted, hvor man som borger faktisk kan føre en kritisk samtale om hovedstadens problematikker er på Facebook. De store aviser har været helt fraværende i kritikken af byens udvikling - de har snarere heppet på den - og ikke sjældent får man det indtryk, at Københavns Kommunens presseafdeling har fast spalteplads til at promovere rådhusets dagsordner og vikler. Derfor er det ærlig talt også lidt træls, hvis historien i mediebranchen nu skal være, at det er "truslen fra udlandet", der lægger lokaljournalistikken i graven. Den har de store danske mediekoncerne i hvert fald her i hovedstaden for længst begravet.

De store mediekoncerner har gået og købt op på landet for at teste, hvor lave redaktionelle omkostninger, man kan gå ned på uden at miste annonceindtægterne.