Læserbrev

Lad være med at sige, du har angst, når du er nervøs

I ungdomskulturen er det desværre blevet en trend at sige, at man har angst, men det er vigtigt at skelne mellem nervøsitet og angst som lidelse. Ellers bliver det endnu sværere for os, der rent faktisk har lidelsen, skriver Veronica Magaard i dette debatindlæg
20. november 2019

Forestil dig at have en konstant frygt inden i dig selv, ligesom når du går over vejen, og en bil i høj fart kører imod dig. Den følelse har jeg, når jeg foretager mig helt almindelige dagligdagsting.

Forestil dig så at have ufrivillige tanker, der tvinger dig til handling. Det er angsten, der styrer.

Alt for mange unge i min generation bruger ordet ’angst’ henkastet og selvdiagnosticerer sig med en angstlidelse. Angst er blevet en folkesygdom; 15.000 unge døjer i dag med angst, viser tal fra Sundhedsstyrelsen. Men vi skal passe på med at diagnosticere alle unge.

I ungdomskulturen er det næsten blevet en trend at sige, at man har angst. Som angstramt er det samtidig meget tabubelagt at tale om sin angst. Det gør det endnu sværere at aftabuisere, når ordet mister sin værdi. Du har ikke angst, fordi du er lidt nervøs, så lad være med at bruge ordet om din bekymring.

Angst er ikke et valg, men en lidelse. Har de unge overvejet, hvor mange kræfter jeg bruger på angsten?

For mig er angsten en usikkerhed, om hvorvidt jeg har været grundig nok: »Har jeg nu lukket døren godt nok?« eller »Fuck, nu kommer der indbrud i min lejlighed.«

Jeg er altid i tvivl om mine handlinger og konsekvenserne af dem. Angsten er svær at forstå, fordi den er svær at se.

Forleden stod jeg i metroen med en ven. Jeg fortalte ham, at jeg har svært ved at røre ved håndtagene i metroen på grund af min angst. En ung mand grinede og spørger:

»Har du glemt dine spritservietter?«

Jeg følte, at min angst blev latterliggjort.

Vi skal lære at skelne mellem almindelig nervøsitet og angst som en lidelse. Hvis du er i tvivl om, du har angst, så undersøg, hvad angst egentlig er.

Veronica Magaard er studerende

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Kristian Nielsen
Eva Schwanenflügel og Kristian Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ja, en del tyder på, at vi har fået nogle generationeraf angste, depressive og selvskadende unge; kort sagt livsuduelige - hvad det så kan skyldes.