Læserbrev

Lokalaviser skal tale fællesskaber op, ikke kun lave kritisk journalistik

For mange lokalaviser har de seneste år haft en overvægt af systemhistorier, der forsøger at være kritiske uden at lykkes med det. Men lokalaviser skal først og fremmest være lokalpatriotiske og tale de lokale fællesskaber op, skriver chefredaktør i Hovedstadens Mediehus i dette debatindlæg
12. november 2019

Hvis journalist Lasse Jensen havde researchet i to minutter, inden han skrev sin klumme 6. november, ville han have googlet sig frem til mine meritter inden for kritisk lokaljournalistik.

Og så ville jeg formode, at Lasse Jensen ikke ville have påstået, at jeg vil hive den kritiske journalistik ud af ugeaviserne og erstatte den med »subjektivitet, reklame og hykleri«, som han formulerede det.

Lad mig prøve at forklare, hvad jeg mener, når jeg siger, at vi skal genopfinde lokalaviserne.

Der har været en tendens til snobberi, hvor man har fundet historier for små og for banale, og man har derfor mistet forbindelsen til de lokale læsere. For tirsdag formiddag er netop banal, og det skal man knuselske som lokalavis.

Alt for mange lokalaviser herhjemme har i de seneste år haft en frygtelig vane med at lave en klar overvægt af systemhistorier, berette om lokalpolitikeres skærmydsler og konflikter, uden at det egentlig er blevet til kritisk journalistik. Desværre har de lavet avis for de få.

»Vi skal have meget mere lokalpatriotisk begejstring, hvor vi igen skruer op for superlativerne, slipper håndbremsen og ikke rædselsslagent bruger alle vores kræfter på objektivitet, integritet og vandtætte skotter,« sagde jeg om ugeaviserne i et interview med medietrends.dk.

Dette fik Lasse Jensen galt i halsen, for han glemte at hæfte sig ved ordet ’alle’. Bruger man rædselsslagent alle sine kræfter på ikke at træde ved siden af, bliver det ligegyldigt. Derfor skal vi bruge vores kræfter helt anderledes.

I Hovedstadens Mediehus bruger vi alle kræfter på at holde med byen og bydelene, være lokalpatriotiske og med begejstring tale de lokale fællesskaber op. På den måde bliver vi alles lokalavis. Alles ’forsamlingshus’.

Når der så er noget, der udfordrer idyllen og fællesskaberne, så hiver vi den kritiske pen op af skuffen, hvor den ligger slebet og klar. Dermed giver kritisk lokaljournalistik mening. Af kærlighed til byen, og ikke fordi den enkelte journalist går efter anerkendelse hos kollegerne, eller fordi man partout skal være kritisk.

Lokaljournalistik er nemlig så meget mere og andet end kritisk journalistik. Det håber jeg, Lasse Jensen er enig med os og læserne i.

Jesper Gisli, chefredaktør Hovedstadens Mediehus

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Altså Jesper Gisli er gået direkte fra jobbet som spindoktor for den konservative Rasmus Jarløv (selv tidligere lokalpolitiker i København) til jobbet som journalistisk chef for de københavnske lokalaviser. Alene det siger vist alt, om avisernes kritiske integritet.

Og når GIsli skriver: "Lokaljournalistik er nemlig så meget mere og andet end kritisk journalistik", så må man som københavnsk læser af hans publikationer tilføje, at det har han dæleme ret i. Kritisk journalistik er stort set fraværende i hans reklameudgivelser - og hvem hans læsere egentlig er, står hen i det uvisse.