Klumme

Den næste svenske regering bliver mørkeblå. Spørgsmålet er bare hvor mørk

Med knap tre år til næste svenske valg står Sverigedemokraterna stærkt, mens Moderaterna forsøger at trække partiet længere til højre, og den socialdemokratiske regering er upopulær selv blandt kernetropperne, skriver forfatter Åsa Linderborg i denne klumme
Moderaternas landsmøde var en monolit; den ene efter den anden gik på talerstolen for at trække partiet så langt til højre, som det overhovedet er muligt. Der var ingen debat om noget, der var bare et overskud af højresnoede selvkærtegn, skriver Åsa Linderborg i dagens klumme. På talerstolen er partiets formand, Ulf Kristersson. 

Moderaternas landsmøde var en monolit; den ene efter den anden gik på talerstolen for at trække partiet så langt til højre, som det overhovedet er muligt. Der var ingen debat om noget, der var bare et overskud af højresnoede selvkærtegn, skriver Åsa Linderborg i dagens klumme. På talerstolen er partiets formand, Ulf Kristersson. 

10080 Fredrik Sandberg/TT

Debat
11. november 2019

Forleden besøgte jeg en socialdemokratisk afdeling uden for Stockholm for at tale om højrepopulismen, dens årsager og mulige svar på den bevægelse, der lige nu vokser i alle demokratiske lande verden over.

De medlemmer, som mødte mig, var lige så gamle, som de var forbandede på den socialdemokratiske regerings samarbejde med midterpartierne. Den seneste ’reform’ er at afskaffe og privatisere Arbejdsformidlingen.

Ugen inden besøgte jeg Moderaternas landsmøde. Det parti er lige så presset som socialdemokraterne. Medlemmer flygter til Sverigedemokraterna (SD). Moderaternas partileder, Ulf Kristersson, ved, at hvis han vil regere landet, er han nødt til at samarbejde med det parti, som hans forgænger, Fredrik Reinfeldt, holdt en armslængdes afstand til.

Jeg tog til landsmødet i den tro, at jeg ville høre en masse fraktionskampe udspille sig. Jeg troede, at Moderaterna ville være spaltet i to halvdele. En, der vil gå i den gamle konservative retning, det vil sige tilbage til rødderne. Og en halvdel, som vil fortsætte Reinfeldts linje, inspireret af Barack Obama-æraen: neoliberal økonomi og et progressivt forsvar for alle menneskers ligeværd.

Jeg tog helt fejl. Moderaternas landsmøde var en monolit; den ene efter den anden gik på talerstolen for at trække partiet så langt til højre, som det overhovedet er muligt. Der var ingen debat om noget, der var bare et overskud af højresnoede selvkærtegn.

På dagsordenen var blandt andet spørgsmålet om fremtiden for public service. Spørgsmålet var, om Moderaterna skal arbejde for helt at nedlægge public service, eller om man skal slå til lyd for en kraftig slankekur med det formål at gøre public service »skarpere«.

Talerlisten syntes aldrig at løbe tør for mænd og kvinder, der berettede om venstredrejningen i skattefinansieret radio og tv – helt i strid med den forskning, der findes på området.

Herefter kom spørgsmålet om Systembolaget op. Alle talere på nær én ville afskaffe monopolet, og argumenterne var lige så brovtende som i 1980’erne. Niveauet var pinligt lavt; der var ikke andet end følelsesstyrede gamle kvad og private anekdoter.

Moderaterna anno 2019 lyder og opfører sig som populister – men på to spørgsmål går de helt på tværs af vælgernes holdning. Systembolaget og Sveriges Radio topper alle tillidsmålinger, svenskerne vil hverken afskaffe det ene eller det andet.

Sverigedemokraterna begår ikke samme fejl

Samtidig med, at dette skete, viste Jimmie Åkesson, hvordan den skal drejes. Samme weekend som Ulf Kristersson over for medierne endnu en gang nægtede at fortælle, hvordan Moderaterna vil forholde sig til Sverigedemokraterna, samledes Sverigedemokraternas kvindeforbund til årsmøde.

Partiet har svært ved at tiltrække kvindelige vælgere og tvinges desuden også hele tiden til at stå til regnskab for, at partiet afviser visse progressive værdier, som vinder større og større gehør i befolkningen over en bred kam.

Jimmie Åkesson indtog derfor talerstolen med en besked, der fik mange medlemmer til at få deres konservative moralkager galt i halsen: Fra nu af skal Sverigedemokraterna ikke længere sætte spørgsmålstegn ved abortgrænsen på 18 uger og heller ikke være modstander af samkønnede adoptioner.

Tidligere har Åkesson vaklet i sit syn på EU og NATO. Næst på listen står den økonomiske politik. Den fejl, som Sverigedemokraterna begik i 2018, var, at de gik til valg på den skattepolitik, som Moderaterna havde designet. Så dumme kommer de ikke til at være næste gang.

Samme dag, som Jimmie Åkesson ’normaliserede’ Sverigedemokraterna en smule mere, gav partiets chefideolog, Mattias Karlsson, et interview til Expressen. Karlsson fortæller her om, hvordan hans nye kæreste bliver udsat for racistiske tilråb, fordi hun har »en noget mørkere hudfarve« (hendes mor kommer fra Indien).

Uden at behøve at svare på et eneste kritisk spørgsmål – selv medierne er populister – kunne Karlsson græde ud over konsekvenserne af Sverigedemokraternas fremmedfjendtlige politik de seneste 30 år.

Der er knap tre år til næste valg. Spørgsmålet er ikke, om Socialdemokraterna bliver siddende. Spørgsmålet er, præcis hvor mørkeblå den næste regering bliver.

Åsa Linderborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tak for et godt indlæg, som gammel svensk, hoppas jeg at sosserne ikke bliver lige så blå som de danske socialdemokrater. Men man ved jo aldrig.