Kronik

Nej, mænd: Voldtægtssang og kvindehadsk humor er ikke sjovt. Det er undertrykkende

Jeg bliver bange, når mænd synger sexistiske sange. Kvindeundertrykkende humor er ikke bare uskyldig underholdning, det skaber utryghed og fastholder et syn på kvinden som mindreværdig, skriver studerende Sofie Kousgaard i dette debatindlæg
Fodboldspillere, personer i tjeneste og almindelige mennesker – vi er alle med til at fodre denne kultur af kvindeundertrykkende humor, skriver dagens kronikør.

Fodboldspillere, personer i tjeneste og almindelige mennesker – vi er alle med til at fodre denne kultur af kvindeundertrykkende humor, skriver dagens kronikør.

Ritzau

4. november 2019

For et par weekender siden var jeg til en stor privatfest hos en god veninde og hendes kæreste. Der var god stemning, dansegulvet var fyldt, og DJ’en spillede det ene gode dansenummer efter det andet. Det var en fantastisk og tiltrængt fest.

På et tidspunkt fik en af de mandlige gæster dæmpet musikken og stillet sig an på en stol foran den lettere berusede forsamling af mennesker. Han ville gerne hylde værtsparret med en fællessang.

Jeg tænkte: »Fedt, fællessang! Det vil jeg gerne være med til« og stimlede sammen foran fyren på stolen sammen med de andre gæster. Han rømmede sig og sang første vers, herefter skulle vi andre følge trop og gentage, hvad han havde sunget.

»Den unge Hr. Pedersen han letter på sin hat. Oh, hvem der bare kunne sove hos skønjomfruen i nat.«

Vi stemte i og sang:

»Åh ja, skønjomfruen i nat. Oh, hvem der kunne sove hos skønjomfruen i nat.«

Fyren sang andet vers:

»Jo, du må gerne sove hos skønjomfruen i nat. Men du må ikke pille ved den lille missekat.«

Vi gentog, og tredje vers kunne begynde:

»Så pulede han hende fra morgen og til kvæld. Så kussen den revnede med et mægtigt smæld.«

Jeg bakkede ud af mængden. Derfra blev teksten kun værre. Jeg var chokeret over, at der ikke var flere, der tog afstand. Flere der følte ubehag ved at synge med på en decideret voldtægtssang. Men folk blev. De havde det sjovt. Min veninde og hendes kæreste stod forrest, så jeg kunne ikke se, hvordan hun tog imod sangen. Efterfølgende har hun fortalt mig, at ham på stolen er en fra kærestens fodboldhold, og at sangen er en, som ’drengene’ ynder at synge i festligt lag.

Sexistiske fællesskaber

Hvorfor kan jeg ikke bare ta’ lidt gas? Se det som en spøg og danse videre? Det er jo bare en sjov sang. En fællessang til at løfte stemningen. Godt nok på bekostning af kvindekønnet, vel at mærke, der også var repræsenteret den aften, men de andre kvinder lod ikke til at føle samme ubehag som jeg. Jeg undrer mig over, om jeg er alene om at føle det her.

Det er ikke første gang, jeg oplever, hvordan mænd – og i særdeleshed mænd i flok – kan opildne hinanden og decideret opfordre til krænkende adfærd, vold, chikane og undertrykkelse. Det er ikke første gang, jeg mærker ubehag ved den sexisme, der kan flyde i mandefællesskaber.

Senere googlede jeg sangen. Jeg kunne ikke huske teksten helt, kun det ubehag den vækkede i mig, men jeg havde behov for at forstå, hvorfor min reaktion var så stærk til festen. Overreagerede jeg?

Jeg fulgte en række links for at genfinde sangen. Et af dem ledte mig ind i en debattråd fra 2003 med ny aktivitet helt frem til 2017, hvor tidligere værnepligtige, ansatte i livgarden, søværnet og andre i forsvarstjeneste har delt sangtekster, de har sunget i tjeneste – såsom marchsange, festsange, på felttur osv. Da jeg scrollede gennem tråden, blev jeg endnu mere chokeret.

Min frygt for, hvad der foregår i disse maskuline fællesskaber, blev bekræftet. I tråden blev der delt ekstremt sexistiske og racistiske sange med følgekommentarer som:

»UH HA DA DA, det var tider.«

En af de sange, jeg faldt over i tråden, lyder for eksempel sådan her:

»Der var en pige på nul. Og hun havde ikke noget hul.

Der var en pige på tolv. Og hun sku’ ha’ den ind med vold.

Der var en pige på atten. Og hun skulle sluge hele klatten.«

I flere af sangene er det mindreårige piger, der bliver sunget om – jomfruer, ungmøer, pigebørn osv.

Når jeg læser disse sangtekster, vender det sig fysisk i maven på mig. Jeg forstår det ganske enkelt ikke. Jeg bliver chokeret over det kvindesyn, der ligger mere eller mindre eksplicit i alle sangene. Et kor af dybe mandestemmer, der slår den slags linjer fast med syvtommersøm. Det bør ikke kunne undskyldes med, at det da er meget sjovt, og om kan man ikke kan ta’ en joke eller hva’.

Findes der virkelig et godt argument for den slags adfærd?

Sammen om at kue

At blive voldtaget og generelt udsat for vold er noget af det, mange kvinder frygter allermest. Vi har alle et ansvar for ikke at bidrage til en kultur, der opretholder et så fjendtligt kvindesyn. Særligt bør de mænd, der færdes i fællesskaber, der ophøjer sange og humor som denne, overveje hvorvidt de fortsat vil være en del af det.

Det er givetvis ikke let at give afkald på privilegier, men alt for længe har mænd fået lov at diktere, hvad der er sjovt. Jeg husker for eksempel særligt blondinejokes fra min barndom. Hvorfor skal jeg som kvinde altid gå på kompromis med mig selv for at opretholde den gode stemning? For fortsat at være en del af fællesskabet?

Den sexistiske kultur florerer også i sportens verden. I 2017 så vi videoen af landsholdet, der i omklædningsrummet efter en vundet kamp råbte: »Hvem var det, der vandt i dag? Det var dem fra Danmark af! Hey hey hey! Store patter!«

Den antisexistiske forening Everyday Sexism Project Danmark opfordrede DBU til at få stoppet den slags adfærd i omklædningsrummet. Senest har DR3 klippet sidste del af kampråbet ud af U21-landsholdets sejrsscener fra omklædningsrummet.

Fodboldspillere, personer i tjeneste og almindelige mennesker – vi er alle med til at fodre denne kultur og med til at give den videre til nye generationer. I kommentarsporet fra debattråden skriver en dreng:

»Hey, jeg er 14 år, så jeg har ik været i militæret endnu, klart nok, hehe, men alle de sange er fede. Nå man så læser alt det i skriver med ’fede tider i mili’ og lign. glæder man sig jo helt.«

Børn kigger med. De gør, som vi gør. Hvis vi vil noget andet i fremtiden, må vi gøre noget andet nu. Tage ansvar. For mig at se er det her en meget problematisk måde at dyrke maskulinitet på.

Det er ikke, fordi jeg tror, at de her mænd ikke forstår, at de ikke må voldtage og gøre med kvinder, som det passer dem – men hvorfor har mænd behov for at dyrke nedværdigelsen af kvinder? Hvorfor stiger stemningen, når de synger sådan en sang? Og hvorfor rangerer humoren højere end trygheden, end ligeværdet og højere end det etisk forsvarlige?

Sig fra

Så kære mænd, mandefællesskaber og andre folk med usmagelig og undertrykkende humor: I gør mig bange.

Hvad I forstår som en uskyldig fællessang, skaber utryghed og reproducerer et kvindesyn, der ingen steder hører hjemme. I er med til at forhindre kvinders tryghed og mulighed for at deltage i fællesskab og samfund på lige fod med jer selv.

Det her er problematisk, og det har fået lov til at slå rødder i så mange år, at det nu kan dækkes ind under humor, underholdning og fællesskab. Jeg håber, der sidder nogen på kasernerne og tager ansvaret på sig. Jeg håber, at der findes nogle modige mænd derude i omklædningsrummene og til julefrokosterne med gutterne, der tør tage problemet op og åbne en snak om, hvad det reelt er, de gør, når de synger sangene. Der er brug for refleksion på dette område og flere stemmer at spejle sig i.

Sangen til min venindes og hendes kærestes fest fik mig til at tænke, til at stoppe op og nu til at hæve stemmen for at pointere, hvor vigtigt det er, at vi siger fra over for fællesskaber, der bruger humor til at retfærdiggøre undertrykkelse.

Til jer mænd, der har brug for inspiration, så er Anders Haahr Rasmussens bog En fandens mand et godt sted at starte.

Sofie Kousgaard er dansk- og filosofistuderende.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Palle Raabjerg
  • ingemaje lange
  • Pietro Cini
  • Viggo Okholm
  • Merete von Eyben
  • Britta Hansen
  • Eva Schwanenflügel
  • Steffen Gliese
  • Chris R. B.
  • Thomas Jensen
  • Lise Lotte Rahbek
Palle Raabjerg, ingemaje lange, Pietro Cini, Viggo Okholm, Merete von Eyben, Britta Hansen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Chris R. B., Thomas Jensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjørn Pedersen

Fandt teksten på den sang debatindlægget nævnte og mens sangen omhandler voldsom sex er der overhovedet intet i sangen, der antyder voldtægt. Hvad pædofilisangene angår, så giver det jo sig selv at det ikke er sange der forherliger sex med børn, men sange der er grove og grænseoverskridende FOR at være grænseoverskridende.

Og hvad er der "sexistisk" ved at råbe "store patter"? Er det sexistisk at kunne lide store bryster? At sige at man kan lide dem? Der er givet vis et rette tid og sted at råbe "store patter (betyder undskyld..)" på, men i sig selv er det jo ikke mere illegitimt end at kvinder siger at de bedst kan lide en bred penis. Ville en flok kvinder der råbte "BRED PIK!" gøre mig, eller de fleste mænd "bange", mon? Næh. Det er jo en lyst, og som man hører så tit, så er den slags jo naturligt og smukt.

"Findes der virkelig et godt argument for den slags adfærd?"

Findes der virkelig et godt argument for at kvinder er mere overtroiske og tror mere på new age vrøvl, horoskoper, krystalhealing og lign.? Findes der et godt argument for at en Oprah Winfrey kunne blive så populær blandt amerikanske kvinder? Nej, hvorfor skulle "et godt argument" så gøre nogen forskel her? Man synger grænseoverskridende sange i fællesskab, fordi det er bedre end at græde over pædofili, sex med jomfruer og kvinders ikke-proportionelle trang til overtroiskhed og mysticisme.

Grin ad døden, grin af smerten, grin af volden, grin af sorgen, af skammen og en sinddsyg verden. Så ejer den dig det mindre.

Sofie Jørgensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

He, jeg har skam læst "En fandens mand", så det morer mig en hel del, at netop den bog anbefales som værn mod 'mandens' mørkere sider..

Men bevares, måske skal man netop være mand, for at læse hvad der ellers så tydeligt står skrevet mellem linjerne i den bog? ;)

Hvad de håbløse sange angår, så tilslutter jeg mig fuldt og helt skribentens synspunkt. Jeg bliver måske ikke decideret bange, nok snarere fortvivlet, når jeg konfronteres med så idiotisk en gruppeadfærd, så hamrende fladpandet et 'vid'.

Personligt trøster jeg mig selv ved en fast, i erfaring grundet overbevisning om, at omtrent 80% af klodens befolkning er lallende idioter (selv falder jeg naturligvis i den anden kategori). ;)

Ved nærmere eftertanke er det måske ikke så trøstende en tanke igen, men idet mindste har den en ikke ubetydelig forklaringskraft.

På min væg hænger en demotiverende plakat, hvorpå der er afbilledet en håndfuld faldskærmsudspringere, der i rundkreds holder hinanden i hånden, mens de med noget der minder om 60 meter i sekundet falder mod jorden. Ledsageteksten lyder:

"Never Underestimate the Power og Stupid People in Large Groups!"

Dette velmente råd være hermed givet videre. Men om så lige netop plathoveders platte sangvaner er en værdig høj at dø på? Det spørgsmål overlader jeg trygt til hin enkeltes vurdering ;)

Henning-Buerup Jørgensen, Nanna Kinch, Niels Duus Nielsen, Lars Jørgensen, Viggo Okholm, Allan Stampe Kristiansen, Flemming Berger, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Hanne Ribens, Hans Houmøller, Henriette Bøhne, Bjarne Bisgaard Jensen, Susanne Kaspersen, Rasmus Knus, Jørn Vilvig, Katrine Damm, Trond Meiring og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

"Ville en flok kvinder der råbte "BRED PIK!" gøre mig, eller de fleste mænd "bange", mon? Næh"

Hvis du hele dit liv havde lært at du skulle passe på overfor kvinder, fordi de er fysisk overlegne og du er i alvorlig risiko for at blive voldtaget, ja, så ville du blive bange.

Bruger 333767, Nanna Kinch, ingemaje lange, Lisbeth Larsen, Elisabeth Andersen, Jon Mangerel, Søren Bro, Hannah Werk, Kristian Fogh Thomsen, Allan Stampe Kristiansen, June Beltoft, Henriette Bøhne, Flemming Berger, Lise Lotte Rahbek, Sofie Jørgensen, Joy Nitav, Britta Hansen, Morten Sørensen, Eva Schwanenflügel, Anne-Sofie Christensen, Susanne Kaspersen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Sofie har ret. Vi skal nok oprette en vitse-styrelse, der skal godkende alle jokes, inden vi siger dem højt.

Niels Duus Nielsen, Ib Jensen og Flemming Olsen anbefalede denne kommentar

# Bjørn Pedersen "Voldsom sex" og "hvad er der sexistisk ved at råbe store patter"?

Når en kusse (eller en pik for illustrationens skyld) "revner med et mægtigt smæld«, er vi vist længere ude på skalaen end blot voldsomt. Noget er klart "gået i stykker". Ikke en særlig behaglige konnotation, hvadenten i en fulde-fest-sex-sang eller real life.

Men alt er jo subjektivt.. og jeg vil helst være fri for at kvalificere præcist, hvor voldsom sex, eller sangtekster om din pik, skulle være, førend du ikke selv syntes, der var noget at grine af længere! Jeg vil mene, at det ville være mere kvalificeret, ganske enkelt at spørge dig: hvor går din grænse? Og når du så havde svaret, f.eks. i en artikel i Information, at du gerne ville være fri for destruktive sange om dit køn, og fordi jeg faktisk godt kan lide mænd og respekterer dem, så ville jeg mene, at det var et helt legitimt svar, og ganske enkelt finde en anden sang at synge! Nu er mit udgangspunktet så også, at jeg godt kan lide mænd og lægger vægt på, at de føler sig respekterede og trygge i mit nærvær!

Præcist derfor kunne du som mand, måske også afholde dig fra, at gøre dig klog på, hvorvidt det du definere som blot lidt "voldsom sex", opfattes som usmagelig og undertrykkende og gør kvinder utrygge? Hvis altså du kan lide kvinder, og lægger vægt på, at de føler sig trygge og respekterede i dit nærvær. Kan du ikke lide kvinder, og er ligeglade med, om de føler sig trygge og respekterede i dit nærvær, så synger du jo bare videre med de andre kammersjukker, og så skal der flere artikler i Information til.

Med hensyn til patter, er det egentlig samme rationale som ovenfor. Du, som mand har måske ikke de mest oplagte forudsætninger for at definere, om "store patter" opfattes sexistisk og nedsættende? Hvornår er det iøvrigt lige man har brug for ordet patter? Jeg kan ikke huske en situation, hvor jeg sidst har haft brug for det! Jeg har altid kunnet klare mig med ordet bryster, også fordi det giver smukke associationer hos så mange. Nu er jeg jo så, hverken mand eller spiller på herrelandsholdet, og er ikke ligeglad med, hvordan andre mennesker oplever det jeg siger.

Kommer man(d) i tvivl om, hvornår noget kan opfattes sexistiske eller utryghedskabende, er her et let lille tip: hvis ikke man ville sige ordet til sin mor eller søster, eller om dem, så er det værd at overveje, om man ikke bare bør udfase ordet? Hvis man altså er på god fod med sin mor og søster. Er man ikke det, kan man også bruge tippet, blot med omvendt fortegn. Samme princip som når en hvid mand med omløb i hovedet, afholder sig fra at stoppe, en tilfældig sort afro-amerikaner i Harlem og spørge: "U wassup n.... ?"

Henning-Buerup Jørgensen, Nanna Kinch, Ann Thomsen, ingemaje lange, Anna Rasmussen, Elisabeth Andersen, Bjarke Christensen, Gunvor Kaas, Kristian Fogh Thomsen, Viggo Okholm, Allan Stampe Kristiansen, Helene Venge, June Beltoft, Flemming Berger, Mogens Holme, Lise Lotte Rahbek, Lisbeth Larsen, Sofie Jørgensen, Christina Wetterberg, Joy Nitav, Britta Hansen, Morten Sørensen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Anne-Sofie Christensen, Palle Raabjerg, Hans Houmøller, Henriette Bøhne, Katrine Hagen, Steffen Gliese og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Åh ja Torsten Jacobsen - os i 20% segmentet, der er jævnligt ganske ensomt ;-)
Bogen der ved jeg ikke noget om, men jeg er vel heller ikke i målgruppen, så jeg har måske lov at springe over(?)

# Sofie Kousgaard. Du er ikke alene!

Men det er desværre en lang og træls vej forude. Også blandt nogle af Informations mandlige læsere (sic).

Anette Ahrens Jensen, ingemaje lange, Elisabeth Andersen, Hannah Werk, Kristian Fogh Thomsen, Allan Stampe Kristiansen, June Beltoft, Caroline Lillelund, Lise Lotte Rahbek, Sofie Jørgensen, Morten Sørensen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Palle Raabjerg, Hans Houmøller, Frede Jørgensen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Martin Kristensen

Kære Sofie
Hvis du ikke synes det er sjovt, behøver du ikke at grine/synge med. Du behøver ikke købe billetter til komikere med den slags humor og du kan fravælge venner der tænker anderledes.

Du kan derimod ikke forlange at fok - og det er både mænd og kvinder - der nyder det grænseoverskridende i fora hvor det tydeligt er useriøst skal marchere i takt med dine fobier.

Jeg er ked af at du er bange. Det bør du arbejde med, for din egen skyld. Men jeg hverken kan eller vil lade laveste fællesnævner i forhold til hvad der er "farligt" diktere vores kollektive opførsel.

Asger Høgsted, Niels Duus Nielsen, Ib Jensen, ulrik mortensen, Flemming Olsen, Mads Jakobsen og Morten Simonsen anbefalede denne kommentar

Martin Kristensen, det er laveste fællesnævner, Sofie opponerer imod!!! Hæv niveauet, find på noget rigtig sjovt, i stedet for bare dumt og plat.

Bea Gustafson, ingemaje lange, Elisabeth Andersen, Lars Jørgensen, David Joelsen, Jon Mangerel, Hannah Werk, Susanne Kaspersen, Kristian Fogh Thomsen, Allan Stampe Kristiansen, June Beltoft, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Sofie Jørgensen, Britta Hansen, Morten Sørensen og Anne-Sofie Christensen anbefalede denne kommentar

Jeg synes så Martin Kristensen, at Sofie Kousgaard ganske udmærket tegner, fortæller, beskriver og eksemplificerer laveste fællesnævner.

- Du stikker så lige med en ekstra trump.
Tak for det. Det er super

Elisabeth Andersen, Jon Mangerel, Hannah Werk, Susanne Kaspersen, Allan Stampe Kristiansen, Helene Venge, June Beltoft, Steffen Gliese, Sofie Jørgensen, Joy Nitav, Morten Sørensen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Arg! trumf, for filan da, men den var måske alligevel ikke helt ved siden af den trump - i denne sammenhæng

Hannah Werk, Susanne Kaspersen, Allan Stampe Kristiansen, June Beltoft, Flemming Berger, Steffen Gliese, Sofie Jørgensen, Joy Nitav, Hanne Ribens, Morten Sørensen, Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Martin Kristensen

@Steffen Gliese - det er netop det hun ikke gør. Hvis der var tale om et humorhierarki, så er der ingen tvivl om at brovtende fuldemandssange ville rangere temmelig lavt, så hvis Sofie fandt irritation over at hendes gode fest blev afbrudt af dette ville jeg være fuld af forståelse. "Fulde mennesker synger idiotiske sange" ville dog næppe kunne bære et helt debatindlæg.

Sofie drejer dog debatten over på noget andet. Hun vil snakke om det forargerlige, det farlige og det - forhåbentligt - snart forbudte.

Efter hendes egen beskrivelse var der ikke andre der var besværet af sangen, så med mindre der var tale om en gruppe særdeles uselvstændige lemminger, så var der nok ikke mange andre end Sofie der følte sig voldsomt krænkede.

At alting stopper så snart den første i selskabet føler det er upassende er nærmest definitionen på laveste fællesnævner.

Mænd og kvinder er lige på alle måder, så derfor har mænd en særlig pligt til at censurere deres sange og vittigheder fordi kvinder så let bliver bange... vent, hvad?

Marianne Ljungberg

Kaserne-mentalitet....sig mig hvem du omgås...kvinder som mænd! Jeg siger det igen: Kaserne-mentalitet. Det findes overalt.

Henrik Ljungberg

Hans Houmøller

Artiklen er trist læsning, men de fleste kommentarer fra mænd i kommentarsporet er næsten værre.
Hvis det er normen blandt Informations mandlige læsere, tør jeg ikke tænke på, hvordan det ser ud i andre medier.
Det tyder på, at mange mænd aldrig er kommet ud af puberteten, men stadig som såkaldt voksne synes det er åh så frækt at gøre, som beskrevet.

Ann Thomsen, Bea Gustafson, ingemaje lange, Elisabeth Andersen, Jon Mangerel, Hannah Werk, Susanne Kaspersen, Kristian Fogh Thomsen, Viggo Okholm, Allan Stampe Kristiansen, Helene Venge, June Beltoft, Steffen Gliese, Mogens Holme, Lise Lotte Rahbek, Sofie Jørgensen, Hanne Ribens, Christina Wetterberg, Joy Nitav, Merete von Eyben, Britta Hansen, Morten Sørensen, Eva Schwanenflügel og Palle Raabjerg anbefalede denne kommentar

Sofie har ret, der må strammes op, det er utilfredstillende med alle de platte sexsange om kvinder i forbindelse med sport og fester. I stedet burde mænd synge lange bange selvransagende sange om bittesmå tissemænd, der ikke kan komme ordentligt op at stå pga. stress, præstationsangst, moderbindinger, aldersdiabetes mv.

Ja, der findes fladpandet, aggressiv og sexistisk humor alle mulige steder. Og flere af Sofies eksempler er for så vidt meget illustrative.

Alligevel sidder jeg tilbage med fornemmelsen af, at den legitime følelse af at være krænket meget hurtigt kan udvikle sig til snerpet pedanteri og en autoritær politisk korrekthed, der trænger helt ind i lukkede, private cirkler.

Herregud, fordi drengene synes det er sjovt at råbe 'store patter!'

Jørgen Larsen, Niels Duus Nielsen og Carsten Svendsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Gad vide hvordan mænd ville have det hvis det var normen at vi i festligt lag skrålede om mænd der blev bollet til pikken knækkede, fik en kost i røvhullet til det flækkede eller lignende perler i morskabens tjeneste?

Mærkeligt nok er svaret til kvinder som siger de føler sig utrygge eller får det ubehageligt over visse mænds grænseløse nedgørelser forklædt som humor, at de er 'kastrerende'.

Men kvinder forholder sig jo bare til virkeligheden, hvor voldtægt ikke bare findes i dumme sange..

Henning-Buerup Jørgensen, Nanna Kinch, Knud Chr. Pedersen, Lillian Larsen, Elisabeth Andersen, Annelise Jensen, Jon Mangerel, Gunvor Kaas, Hannah Werk, hannah bro, Susanne Kaspersen, Viggo Okholm, Allan Stampe Kristiansen, Hanne Ribens, Helene Venge, June Beltoft, Henriette Bøhne, Steffen Gliese, Hans Houmøller, Mogens Holme, Lise Lotte Rahbek, Sofie Jørgensen og Morten Sørensen anbefalede denne kommentar

Vi mænd er vant til at blive kaldt medskyldige i voldtægt fordi vi ikke griber ind over for vittigheder og sange vi aldrig har hørt; vi er vant til at blive kaldt pubertære idioter og vant til at få at vide at der skal flere artikler i information til for at gøre os "rigtige"... så mon ikke vi kunne klare kvinders fordrukne foragt også? Altså forudsat vi ikke har været udsat for den mange gange allerede.

Den samme sang har vistnok et vers der går som følger: “Den unge hr Pedersen han ud af vinduet sprang, så både både pik og nosser i vindueskarmen hang”. Indrømmet, den æstetiske kvalitet kan ligge på et lille sted, men farlig ved jeg ikke om jeg vil sige den er...

Niels Duus Nielsen og Liselotte Paulsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Mads Jakobsen
04. november, 2019 - 16:56

Vi kunne da også digte en lille sang om stråmænd..

Peter Seidenfaden, Elisabeth Andersen, Allan Stampe Kristiansen, June Beltoft, Steffen Gliese, Hans Houmøller og Sofie Jørgensen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Carsten Svendsen
04. november, 2019 - 17:06:
"Jeg synes, der ved at gå inflation i de seksuelle overgreb!"

Hvis du mener, seksuelle overgreb bliver taget mindre alvorligt fordi der er så mange af dem, så har du ret.
Desværre.

Elisabeth Andersen, Hannah Werk, Susanne Kaspersen, Allan Stampe Kristiansen, Hanne Ribens, June Beltoft, Steffen Gliese, Mogens Holme, Sofie Jørgensen og Joy Nitav anbefalede denne kommentar

Eva Schwanenflügel, hvilke stråmænd? Tanken om at mænds omtale af kvinder og voldtægt hænger sammen gennemsyrer hele tråden. Ideen at mænd der ikke opfører sig som kvinder kan lide er pubertære bliver nævnt ovenfor. Bea Gustafson nævner direkte at "der skal flere artikler i Information til" hvis vi ikke opfører os ordentligt.

Jeg holder sangene op imod virkeligheden. Og virkeligheden taler for sig selv.

Hvis vold, voldtægt, mishandling, pædofili m.m. var ukendte størrelser, var det måske muligt, at bedømme disse tekster som nogle vanvittige mande-fantasier. Men desværre findes kvindemishandling i meget stort omfang. Også og specielt i kasernerne inkl. alle de andre ydmygende handlinger, der er blevet offentligt kendte.

Det samme gør sig gældende for øvrige hadforbrydelser generelt, som for forbrydelser imod kvinderne: Tankerne bliver til ord, ord bliver til handling.

Derfor tror jeg, mændene ville gøre rigtigt godt i, ikke længere at synge med på den slags. Og at vi vender ryggen mod dem, der alligevel gør det.

Henning-Buerup Jørgensen, Ann Thomsen, ingemaje lange, Elisabeth Andersen, Lars Jørgensen, Hannah Werk, Susanne Kaspersen, Allan Stampe Kristiansen, Hanne Ribens, Helene Venge, Caroline Lillelund, Steffen Gliese, Hans Houmøller, Mogens Holme, Sofie Jørgensen, Anne Mette Petersen, Søren Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Lis Kyllikki Turunen Pedersen

Kære Sofie…. tak for dit mod. OG det er NU delt 484 …. så et eller andet må du jo "ramme". Personligt ville jeg være mindre bange, hvis nogle 1/2 dovne mandlige læsere, også bare nogle mandlige skribenter her på ./ fra avisen, koopierer din kronik på deres fb side, medsamt kommentaren ENIG. Nogen må da have et tilsvarende MOD......

ingemaje lange, Elisabeth Andersen, Hannah Werk, Susanne Kaspersen, Britta Hansen, Allan Stampe Kristiansen, Steffen Gliese, Hans Houmøller og Sofie Jørgensen anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

@Eva Schwanenflûgel
Jeg mener FAKTISKE seksuelle overgreb bliver "devalueret"
af at fare i blækhuset over
- nok så platte, vulgære og pubertært mandehørmende -
ord-rim.
Oven i købet fremført i en brandert.

Eva Schwanenflügel

@ Mads Jakobsen
04. november, 2019 - 17:14

Stråmændene om at mænd er de virkelige ofre.

Elisabeth Andersen, Hannah Werk, Allan Stampe Kristiansen, Hanne Ribens, June Beltoft, Henriette Bøhne, Steffen Gliese, Hans Houmøller, Lise Lotte Rahbek, Sofie Jørgensen og Joy Nitav anbefalede denne kommentar

Eva Schwanenflügel, du er ude af stand til at forholde dig til noget som helst jeg har skrevet. Derfor opstiller DU en stråmand.

Og i mellem tiden har vi så fået at vide at mænd er dovne, savner mod og skal vendes ryggen hvis de ikke vil lystre. Sjovt som det med den gode tone & tankerne bliver til ord, ord bliver til handling kun går én vej.

Eva Schwanenflügel

@ Carsten Svendsen
04. november, 2019 - 17:24

Det var sørgeligt jeg misforstod dig - eller rettere, lod tvivlen komme dig tilgode..

Hvordan kan du i ramme alvor mene at faktiske seksuelle overgreb bliver 'devaluerede' på nogen tænkelig måde af kvinders ubehag over ikke alene 'platte, vulgære og mandehørmende ordrim', men også af deres implicitte voldelige udtryk?

Kan vold og voldtægt gøres mindre betydningsfulde, fordi kvinder tillader sig at blive negativt påvirket af deres indhold og den utilslørede begejstring det vækker at skråle dem i kor?

Så er det faktisk ikke så underligt, at mange kvinder vælger at lade som ingenting, selvom de måske i deres stille sind ville ønske der blev sunget noget andet.

Elisabeth Andersen, Palle Raabjerg, Hannah Werk, Susanne Kaspersen, June Beltoft, Hans Houmøller, Mogens Holme, Lise Lotte Rahbek og Sofie Jørgensen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Thomas Jensen
Jeg har også hele mit liv lært at være på vagt overfor andre mænd. Mænd begår jo statistisk set oftere vold mod andre mænd. Det ændrer dårlige sange ikke på. Er det sange der glorificerer mobning og vold, der er årsagen til mobning og vold blandt drenge mod drenge i skolen, f.eks? Eller eksisterede mobningsmekanismen FØR sangen? Er det kun dem der synger med på disse hypotestiske sange, der bliver/er mobbere og voldsmænd/drenge?

Er svaret dertil "Nej"? Så kan man være nok så forstående overfor skribenten, men hendes grundantagelse er simpelthen forkert. Det er fair nok at være forstående og accepterer at hun føler sig utryg - men hvad er problemet i at forklare hende at hun ikke har nogen fornuftig grund til at være særligt utryg på baggrund af en sexistisk sang, specifikt?

Skal konklusionen på at din egen ven, f.eks. fortæller dig at han/hun er bange for din reaktion på noget de har gjort være at du bare siger: "Jeg accepterer at du er bange". Punktum? Nej, vel? Det bør jo være at du fortæller din ven, at han/hun ikke har grund til at være bange og hvorfor.

Man kan ikke altid stole på ens egne følelser. Det er fair nok at fortælle om dem, men hvis du fik at vide at du er skræmmende for enten et medlem af samme eller modsatte køn, accepterer du det så bare at alle de associationer de har om dig passer faktuelt på dig?

@Bea Gustaffson
Jeg hverken synger selv, synger med på, eller kender nogle der synger den slags sange. I sangen overdrives der hvad der sker ved at have sex med en jomfru. Det er en bogstavelig talt overdrivelse for at fremme forståelsen.

Det jeg opponerer imod er at man konsekvent skal acceptere andres (skribenten, i dette tilfælde) følelser om andre mennesker. Er det andre mænds ansvar, at en kvinde føler sig truet af en sang? Mænd kvinden egentlig ikke kender personligt. Er det så også en mørklødet, mellemøstligt udseende mands ansvar at der er visse etniske danskere, der føler at han ser "truende" ud? Det er selve logikken (eller fraværet af samme) bag skribentens måde at tænke på, der gør mig vred.

Ville jeg synge den slags i kvinders nærvær? Nej. Der er dog flere ting jeg ikke ville tale med en kvinde jeg ikke kendte nært igennem flere år, men som jeg ville kunne tale med en mand om. Der er ting andre mænd kan forstå bedre end en kvinde kan, ligesom der er ting ved dit liv som kvinde som en anden kvinde bedre kan relatere til end en mand kan.

Sofie Jørgensen

Godt skrevet, kære navnesøster, og nej, du er ikke ene om at følge ubehaget. Desværre bliver vi, der siger fra, ofte udråbt til partykillers.
Bliv ved ❤

Henning-Buerup Jørgensen, ingemaje lange, Elisabeth Andersen, Palle Raabjerg, Hannah Werk, Susanne Kaspersen, Britta Hansen, June Beltoft, Hans Houmøller, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

"Vej ikke en fuld mands ord på en guldvægt!"
Det er vel de færreste der går til fest med forventningen om at blive intellektuelt beriget.
PS
Hvis hende der Sofie kommer til festen, så gider jeg ikke komme.
Jeg vil sgu have lov til at slappe af og synge med på Cæsars viser uden at det sure rebs får sit pis i kog. ;o)

Bjørn Pedersen

@Eva Schwanenflügel
"Kan vold og voldtægt gøres mindre betydningsfulde, fordi kvinder tillader sig at blive negativt påvirket af deres indhold og den utilslørede begejstring det vækker at skråle dem i kor?"

Vold og voldtægt gøres hverken mere eller mindre betydningsfulde af hvordan kvinder har det med den i artiklen beskrevne sange. At du bliver negativt påvirket af hvad du tror andre mennesker er, tror og gør fordi de synger en grim sang, er ikke ensbetydende med at de faktisk er, tror eller gør hvad du føler de er.

Asger Høgsted, Niels Duus Nielsen og Mads Jakobsen anbefalede denne kommentar

"Og til jer ’insels-typer’, det er sgu da ikke så mærkeligt, hvis der ikke er nogen kvinder, der gider have jer, I er jo tydeligvis snot-dumme."

Og der har vi den så, i sin reneste form. Guleroden er at hvis mænd springer ærinder, så kan det være at kvinder "gider havde dem," (dog uden konkrete løfter) og hvis ikke, så kan vi få en dosis afgrundsdyb foragt.

Mænd, føler I jer ikke bare lidt dumme over at blive kostet rundt med på denne her måde? Over en sang som nogen har hørt et sted?

Der er noget om det Sofie. Men det er ikke polariserende ytringer mod mænd der skal til. Der skal kontant ligestillingslovgivning, I dette tilfælde at tvungen værnepligt også indføres for kvinder, som for mænd, gerne med kønskvotering, det vil ændre kulturen over tid.

Hej Sofie,

jeg lover, at jeg vil sætte den kommende julemusik (og øvrige festsange) her i huset til demokratisk afstemning. Jeg vil prøve at inkludere diverse niecer og nevøer, der studerer på KUA, RUC og andre progressive læreanstalter, således at vi ikke får grådkramper og sammenbrud over julen. Jeg begynder med Dean Martin (afdød, hvid mand med brilliantinehår), der indspillede den nu, bortdømte melodi: Baby it's cold outside". Den er vist af visse fakulteter kategoriseret som værende en voldtægtsmelodi fra det forrrige århundrede. Helt ok. Dean Martin var også en del af The Rat Pack, så han var sikkert dårligt selskab. Så er der selvfølgelig Dinah Shore, som lavede en indspilning sidst i fyrrerne, for slet ikke at nævnte Ella Fitzgerald, men de vidste nok ikke bedre.
Men du må ellers gerne sende en liste med musik eller sange, der ikke bør spilles/afsynges (Wagner bliver jeg ved med lige meget hvad). Men jeg kom i tanke om een, som måske kan komme på din eventuelt kommende bucket list: "Cry me a river".

Eva Schwanenflügel

@ Bjørn Pedersen
04. november, 2019 - 18:13

Gør mig den tjeneste at undlade at klippe mit svar til Carsten Svendsen over i to, og derefter 'forklare' hvad jeg eller andre kvinder tror eller tænker.

Hele replikken lød :

"Hvordan kan du i ramme alvor mene at faktiske seksuelle overgreb bliver ’devaluerede’ på nogen tænkelig måde af kvinders ubehag over ikke alene ’platte, vulgære og mandehørmende ordrim’, men også af deres implicitte voldelige udtryk?

Kan vold og voldtægt gøres mindre betydningsfulde, fordi kvinder tillader sig at blive negativt påvirket af deres indhold og den utilslørede begejstring det vækker at skråle dem i kor?"

Elisabeth Andersen, Susanne Kaspersen, Allan Stampe Kristiansen, June Beltoft, Mogens Holme og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
ulrik mortensen

Det er bare en sang, ikke virklighed. Skal den forbydes? Enig med Mikka Tecza her: "Men når Henrik Marstal for Gud ved hvilken gang anklager hiphopgruppen Suspekt for at være kvindefjendsk, tager jeg den for Gud ved hvilken gang i forsvar. Så mener jeg, at man er nødt til at stole på, at publikum kan adskille virkelighed og fiktion. Og at Suspekts tekstunivers blot er fantasi og rollespil. Og man må fantasere om, hvad fanden man vil."

https://www.information.dk/debat/2016/11/let-vaere-varmblodet-feminist-e...

Lis Kyllikki Turunen Pedersen

.... jeg er et gammelt meget voldeligt voldtægts"offer".... og oplever ikke at min oplevelse minimeres eller andet usolidarisk.... af Sofies ønske.... tværtimod... og ja det ville være rart med mere MOD.

Elisabeth Andersen, Hannah Werk og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

En sang hvori der indgår sexistiske tekster er ikke det samme som at udøve eller opfordre til seksuel vold.

Dine rettigheder forbliver de samme uanset om nogle mennesker synger noget du føler dig provokeret af. Du må arbejde med din forståelse af ytringsfriheden. Læs evt. begræsningerne på ytringsfriheden og hvad forskellen på dem og dine umiddelbare følelser er.

Kulturen og humoren skal have en på PC-hatten altimens vold, racisme, stoffer, kidnapninger og pædofili stortrives på Netflix, tv og andre streamingtjenester.

Se, da jeg var ung i 1970'erne (eller retter 8-12 år sådan cirka begyndelsen af 1970'erne) var der en sanger, der hed Cæsar. Han sang gamle sange, han havde fundet i det kongelige bibliotek fra middelalderen, f.eks. den om Lange hr. jensen, hvor han synger om en mand, der møder en ung
pige/kvinde, og denne sang er meget deskriptiv ift. hvad der sker videre! Han sang også "I Holmens gade, i røvens kælder" som også er den samme type sang som den første sang, jeg har nævnt her; Potifar forfra og bagfra sang han også, her synger han også dette ord, der begynder med pul....

Og borgerskabet var dybt forfærdede og lagde sag an mod ham for utugt, og måske også blasfemi? Men alle anklager blev droppet, da han, Cæsar, kunne vise, at alt de her sange havde han fundet i det kongelige biblioteks arkiver!

Og hvad har nu dette har med det som Sofie skriver her! Såmænd ikke andet end at vi her i DK, også i Danmarks Radio, har hørt, og set, og læst, værre end det som Sofie skriver her! Og denne her sang om Den unge hr. Pedersen er skam også sunget af Cæsar (google det!) og er altså også en af de folkeviser, Cæsar fandt gemt i de gamle arkiver i det kongelige bibliotek i 1960'erne!

Og så undrer det mig meget, at en dansk-studerende ikke kan genkende genren folkeviser, hvor man netop har en caller (som det hedder på engelsk), der synger en linje højt, og så gentager alle denne linje -- jeg kan godt være en smule bekymret for mine fagfællers (dansklærerne mm) vegne, når en dansk-studerende ikke engang kan genkende genren folkeviser....!

Rune Palm, Flemming Olsen, Egon Stich, Allan Madsen, Jakob Knudsen og Carsten Svendsen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Eva Schwanenflűgel, 18:59
Ingen steder antyder jeg at jeg "forklarer" hvad du tror og tænker. Jeg forstår heller ikke hvorfor du mener at jeg citerer dig ude af kontekst.

Og dette er jo netop min pointe. Jeg kan misforstå dig. Misfortolke det du skriver. Jeg kan skrive noget til dig jeg selv mener er meningsfuldt, men som du allerede tager for givet og tror på. Igen, at man *føler* at andre tænker på en særlig måde, er ikke bevis på at de gør.
Det er fornuftigt for alle at man ikke bare ukritisk tror på at hvad en person føler er sandt faktisk er sandt.

Eva Schwanenflügel

@ Bjørn Pedersen

Når du kun citerer anden halvdel af min ripost, og tager udgangspunkt i at det er mig, der ikke forstår mit eget spørgsmål, selvom det var Carsten Svendsens udsagn min undren drejede sig om, forkludrer du hvad jeg mener, eller har simpelthen misforstået det.

Og jo, du 'forklarer' hvad jeg (og andre kvinder) mener, når du siger således :

"Vold og voldtægt gøres hverken mere eller mindre betydningsfulde af HVORDAN KVINDER HAR DET med den i artiklen beskrevne sange. At DU BLIVER NEGATIVT PÅVIRKET af hvad DU TROR andre mennesker er, tror og gør fordi de synger en grim sang, er ikke ensbetydende med at de faktisk er, tror eller gør hvad DU FØLER de er."
(Mine caps)

At du ikke selv kan se det, undrer mig virkelig.

Hans Houmøller, Elisabeth Andersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Problemet er at en progressiv mand ofte kommer til at stå meget alene, hvis ikke han har et feministisk mandefællesskab i baghånden, der kan gribe og støtte ham i at sige fra, når han slår hånden af sine venner. Jeg oplevede det selv som yngre, at det var enormt grænseoverskridende og ensomt at sige fra over for sexistisk hånekultur. Man kom vitterligt til at stå alene og mistede sig selv i takt med at sexisterne valgte en fra, så man endte op helt eller delvist venneløs. Så jeg ville også ønske at kvinder var bedre til at bakke de modige mænd op og fortælle omverdenen, at her er altså et eksempel til efterlevelse i godhed. Måske det ville føre til en kulturændring på lang sigt, hvis sexistiske mænd blev konfronteret med, at antisexistisk maskulinitet er hot stuff hos kvinderne og ligefrem 'desireable'. At fortidens idealer for frembrusenhed har ændret sig i nutiden, og at bløde værdier atter er ønskværdige og forventet. På den måde tvinger man dem til at ændre sig, hvis ikke de vil efterlades ude i kulden hvor ingen gider dem. Så længe der findes enablers af begge køn, vil subkulturen desværre fortsætte i det skjulte og små, lukkede kredse.

Sofie Jørgensen, Henning-Buerup Jørgensen, Lis Kyllikki Turunen Pedersen, Hans Houmøller, Lise Lotte Rahbek, Piasofia Løkke Pedersen, Susanne Kaspersen, Britta Hansen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og June Beltoft anbefalede denne kommentar

Lad mig sige det med det samme:
Jeg går hverken ind for voldtægt eller kvindeundertrykkelse!

Men:
Er der blevet flere ugudelige mennesker efter de har læst/hørt kaptajn Haddock bande?
Er der flere børn, der er blevet racister, efter at have læst om ”Sorte Sambo”?
Er der blevet flere voldtægtsmænd eller kvinde undertrykkere, efter at have hørt Cæsar´s gamle folkeviser i 1970 erne eller igår?

Her er et nyt forskningsfelt!

Og lige med kommende julefrokoster i mente:
Pas på hvad I synger, arbejdstilsynet kommer måske efter jer.
Husk, hvis bare een til firmaets julefrokost FØLER sig krænket, er det nok til at rejse en sag!

Som mand af nu ældre årgang,men stadig "kan" er oplæget her absolut relevant her meget relevant.
Man kan godt være lidt under bæltestedet fra begge sider uden at være grov.
Der er ingen grund til at såre andres følelser og ja jeg var soldat i 65-66 og ja mænd kan være forførelige i munden og heldigvis har de det mest i munden, Men som dengang "jomfru" som mand kan det sgu være hårdt.

Henning-Buerup Jørgensen, Nanna Kinch og Anina Weber anbefalede denne kommentar

”Hvorfor skal jeg som kvinde altid gå på kompromis med mig selv for at opretholde den gode stemning? For fortsat at være en del af fællesskabet?“

Sofie måske det er dig der skaber den dårlige stemning. Hvad får dig til at tro at et fællesskab skal være på dine præmisser? Og er der meget villighed til fællesskab fra din side når du i stedet for at sige din mening i det selskab du var i vælger at tale bag deres ryg i stedet?

Ja, det er frækt gjort af Sofie, at hun sådan udstiller det dårlige selskab inkl. fulde navne og adresser. Vi mangler bare CPR-numrene ... (ironi kan forekomme)!

Uden at vide, hvordan den øvrige aften forløb, vil jeg lykønske Sofie fordi hun, som hun skrev, bakkede ud. Tit er det sket for mig, at jeg blev angrebet, antastet - også fysisk - og at jeg var så perpleks, at jeg slet ikke var i stand til at reagere. Hvor har jeg fortrudt, jeg ikke reagerede, om andet ikke bagefter! Det var skammen, der holdt mig tilbage. Men den går ikke længere med mig i dag.

Alle de mænd, der affejer nedværdigende omtale (også med en melodi) af kvinder og retfærdiggører det med fuldemandssnak og ubetydelige i deres helhed vil jeg gerne opfordre til at gennemlyse deres virkelige tanker om kvinder, og hvorfor de synes, det kan være 'sjovt' (om end lidt plat, men man er vel fuld), at nedgøre kvinder!

Og at det er en gammel folkevise viser mig udelukkende, at (mange) mænd ikke har ændret holdning siden vikingetiden. (Men de var jo også allesammen bare fulde ...)

Det er tid til en klar og tydelig feministisk bekendelse.

Henning-Buerup Jørgensen, Anina Weber, Lise Lotte Rahbek, Palle Raabjerg, Eva Schwanenflügel og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Yes en tydelig feministisk bekendelse til vores ytringsfrihed som et præmis for vores demokrati. Der er tydeligvis basale friheder som nogle meget meget følsomme mennesker i dagens Danmark har det svært med.

I øvrigt kan folk som ikke bryder sig om sangkulturen i det danske forsvar jo melde sig til tjeneste og være med til at skabe ændringer. Man skal selvfølgelig forberede sig mentalt på at grupper af mænd kan forekomme på kasernen og at der nok ikke er “safe spaces” hvor man kan søge bekræftelse og opmærksomhed som på universitetet.

Sider