Folk

Sådan udfordrer nattefrost Letbanen

Der kommer en god løsning på Aarhus Letbanes frostproblemer til januar. Nyt materiel er bestilt hjem, så letbanen kan køre regelmæssigt alle fire årstider
Det er elkablerne, der fryser til om natten, som volder letbanen problemer.

Det er elkablerne, der fryser til om natten, som volder letbanen problemer.

Henning Bagger

6. november 2019

Siden den første frost satte ind i oktober, har den ret nyetablerede letbane i Østjylland flere gange måttet aflyse afgange på grund af frost på køreledningerne.

Et krisemøde er blevet afholdt, og erstatningsbusser er sat ind til at fragte passagererne på de ramte strækninger.

Letbanens sårbarhed over for frost ærgrer borgmestrene for Odder, Syddjurs og Norddjurs kommuner.

Odders borgmester, Uffe Jensen (V), udtaler i Århus Stiftstidende, at »nogen må have glemt at spørge om noget«, da man inden letbanens etablering var på studietur i det mere frostparate Norge.

Direktøren for Aarhus Letbane kritiserer den tidligere direktør for ikke at have taget højde for nattefrost.

Den tidligere direktør afviser kritikken, og den nuværende direktør fortæller, at der kommer en god løsning til januar i form af noget materiel, som er bestilt hjem.

Århus Stiftstidende bragte tirsdag en perle i genren konstruktive nyheder med den rammende og præcise overskrift: »Sådan kører S-togene trods frostvejr«.

S-togene er, kan man læse, forsynet med to strømaftagere på taget, hvoraf den ene i frostvejr fungerer som isskraber.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvorfor går vi skatteydere og skal betale over 14 milliarder årligt under påskud af at ufaglærte er for ukvalificeret til at være ufaglærte?

Mener du faglærte, Ib?
Logikken er vel at der er plads til endnu større hjerneblødninger. Og at udgiften til rigtige faglærte således er godt givet ud, selvom det på ingen måde er garanti mod fadæse ;)

Carsten Svendsen

I modsætning til "Niels Klim" og "Peder Paars", så kører det her bare på skinner... :o)

Liselotte Paulsen, Christel Gruner-Olesen, Allan Madsen og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Endnu et eksekmpel på det uheldige i konstant at fokusere på klimaændringer og snarlige tropetemperaturer i Jylland og omegn. Det har tydeligvis bevirket, at de letbaneansvarlige har troet, at vinter og frostgrader ikke længere var et issue i Aarhus. Det er fuldt forståeligt, og vreden bør i stedet rettes mod Greta Thunberg. Det er hendes skyld, at Letbanen kun virker halvdelen af året.

Christel Gruner-Olesen, Birte Pedersen, Karin Hansen, Birger Bartholomæussen, Karsten Lundsby og Ib Christensen anbefalede denne kommentar

Ah - vi kan da også være med i København.

Senest har kommunen brugt 100 mio. kr. på at ombygge Dybbølsbro og så er løsningen meget dårligere end før - endog direkte farlig for cykelister og fodgængere.

Kommer der så en bedre løsning i morgen?
Nej - fordi ingen i hverken forvaltningen eller politikere i teknik- og miljøudvalget vil erkende, at der er begået en fejl. Faktisk insistere kommunens udpegede talsperson på, at det bare er et spørgsmål om at kommunikere den elendige løsning ordenligt til brugerne.

https://www.tv2lorry.dk/koebenhavn/cykelbro-til-over-100-millioner-skabe...

Der skal åbenbart lig eller rimeligt meget blod på broen, før kommunen gør noget.

Birte Pedersen, Allan Madsen og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar

"Direktøren for Aarhus Letbane kritiserer den tidligere direktør for ikke at have taget højde for nattefrost."
En forbrugerinformation: Den tidligere direktør kom til Letbanen fra DSB, hvor han havde arbejdet med....IC4.
Hans høje faglighed kommer tydeligt til udtryk i dette citat fra JP: "IC4 blev det billigste tog-køb, DSB nogensinde har lavet. Man kan så diskutere, om det var et godt togkøb, men det var i hvert fald det billigste. Og ud over et markant afslag fik man klarhed over, hvad der var galt, så man kunne lave en plan for, hvordan man kunne få togene til at fungere på et eller andet niveau. Det havde man ikke fået, hvis man havde gravet sig ned i hver sin skyttegrav.«"
Forresten arbejder samme Moshøj i dag som chef for......Rejsekortet!.

Og den Letbane, han var med til at bygge op, har vist fire fjender:
1) Vinter
2) Forår
3) Sommer
4) Efterår

Birte Pedersen, Erik Fuglsang, Kim Houmøller, Allan Madsen, Carsten Wienholtz, Thora Hvidtfeldt Rasmussen, Lillian Larsen, Rolf Andersen og David Joelsen anbefalede denne kommentar

Det kan godt være at Letbanen kører, som rimfrosten lægger sig, men Århus har dog trods alt en rutebilstation, jo dette hedder altså, ik´å?
Godt nok nu halveret pga. manglende vedligehold. og det selvfølgelige ovreaskende, da den ikke er mere end 65 år gammel.
Men dog bedre end København,
Muddersporet på Ingerslevgade, kan næppe kaldes en Busterminal, men hvad, det jo kun os pensionister og andre fattigrøve, der bruger bussen.
Borgmesteren for Teknik- oh Miljøforvaltningen har jo råd til fuld DSB billet pris.... så derfor har bus terminal forholdnede i KBH. været syltet i mange år.

Jan Bisp Zarghami

Når nu, som man kan læse, at den ene af S-togenes strømaftagere fungere som isskraber, er det heldigt at der aldrig forekommer frostvejr i København

Beklager der mangler et "måske" i sidste afsnit:
"Borgmesteren for Teknik- oh Miljøforvaltningen har jo råd til fuld DSB billet pris.... så derfor har bus terminal forholdnede i KBH. MÅSKE været syltet i mange år."
Jeg vil jo nødigt krænke nogle med løse påstande.. Undskyld!

Jeg tror en del af problemet er at der "kun" bruges ca. 750v og at man ikke er sikker på om matielet kan klare lysbuer. Brugte de 1500-1600v ville det beder gå. S-tog kan glide i blade, eller afspores af is i sporskifter, men ikke set her.