Læserbrev

Transkønnede børn skal have adgang til hormonbehandling

Det kan have store konsekvenser, hvis man ikke hjælper de børn, der er transkønnede. Alt for mange transkønnede kæmper med selvmordstanker, og de færreste fortryder hormonbehandlingen. Derfor skal børn fortsat have adgang til behandling, skriver transkønnede Anita Andersen i dette debatindlæg
19. november 2019

Efter DR’s udsendelse ’Jeg vil ikke være pige, mor’ taler flere politikere om at stoppe med at tilbyde transkønnede børn stophormon- og hormonbehandling.

Jeg har selv gennemgået et fuldt kønsskifte og er meget bekymret for, at transkønnede børn mister den mulighed.

Mange udtaler sig uden at kende til dybden af problemet. Mange ser fuldstændig bort fra de konsekvenser, man udsætter disse børn for, hvis de ikke tilbydes behandling.

Projekt Sexus-rapporten fra i år fortæller, at 66 procent af transkvinder og 78 procent af transmænd har haft selvmordstanker. Knap 25 procent har forsøgt at begå selvmord.

Op mod 40 procent kommer i kontakt med psykiatrien på grund af psykiske problemer, når deres kroppe i puberteten begynder at udvikle sig hen imod det modsatte af børnenes følte køn.

Modsat har kun tre ud af 159 børn ifølge udsendelsen fortrudt deres kønsskifte.

Tør forældre til et transkønnet barn spille russisk roulette med barnets liv? De fleste forældre vil gøre alt for at hjælpe, når de ser, at barnet er ved at falde fra hinanden.

Det værste, man kan gøre, er at lade stå til. Ingen har endnu fremlagt et bedre alternativ til, hvordan man så hjælper, støtter og i sidste ende måske redder barnets liv.

Det er så nemt bare at sige nej, men hvad og hvem hjælper det?

Jeg er glad for, at jeg ikke står i den situation, som forældrene gør. Selv som transkønnet kan jeg ikke guide nogen i noget. Det kommer helt an på det enkelte barn, og hvor svært barnet har det.

Men jeg kender konsekvenserne ved at lade stå til og sige nej, når behovet er der, og der skal vi ikke hen. Børn skal have adgang til hormonbehandling.

Anita Andersen er forfatter.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Thomas Østergaard

Man bør vel tage højde for den mulighed at det kunne tænkes at børn ikke har psykiske problemer fordi de er født med det forkerte køn, men føler at de har det forkerte køn fordi de har psykiske problemer.

Jeg har lidt svært ved at se hvordan staten kan undgå at bive erstatningspligtig hvis et barn der modtager hormonbehandling i dag om føje år kommer tilbage og klager over at det ikke var tilstrækkelig gjort opmærksom på farer og ulemper ved proceduren, og fik tilbudt en ret eksperimentel behandling med uoprettelige konsekvenser, som så alligevel ikke viste sig at gøre ham/hende lykkeligere.

Karsten Nielsen, Mette Eskelund, Carsten Bjerre, Mette Poulsen, Nanna Kinch, Morten Pedersen, Nike Forsander Lorentsen og Runa Bejstrup anbefalede denne kommentar
Per Christiansen

STOP nu lige en halv.
Hvordan skal et barn kunne overskue sit køn i en alder af 9 år eller deromkring
Eller hvordan kan et barn overskue evt. bivirkninger af hormon-behandlinger
Jeg syntes at man tillader/tillægger børn lidt for meget.
Sørg nu bare for at de er børn, få dem vaccineret og være børn.
Jeg køber ikke præmissen.