Klumme

I 2010’erne blev teknologigiganterne vores nye herrer

I årtiets begyndelse advarede kritikere imod, at vi var på vej til at miste den demokratiske kontrol over internettet – deres bekymring var velbegrundet, men trods det er der stadig ingen politisk vilje til regulering af ’platformkapitalismen’, skriver forfatter og forsker i internetkultur og modernitet Jay Owens
28. december 2019

2010’erne vil blive husket som en ny æra i kapitalismens udvikling af svimlende proportioner. Apple, Amazon og Microsoft går ind i et nyt årti som de første selskaber i verdenshistorien, hvis markedsværdi kom op på over 1.000 milliarder dollar, mens Facebook kan prale af 2,4 milliarder brugere verden over.

It-giganterne har vokset sig så store, fordi de har mange fordele at tilbyde os som forbrugere. Men op igennem 2010’erne blev det også klart, at deres platforme udgør et problem for demokratiske samfund ved at muliggøre målrettet politisk reklame og udenlandsk indblanding, fordi den stadig mere omfattende internethandel med Amazon i spidsen er på vej til at smadre vores byers butikshandel, og fordi de sociale medier marginaliserer de uafhængige kvalitetsmedier, der skal drage vores folkevalgte til ansvar.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Benno Hansen
  • Morten Lind
  • Bjarne Andersen
  • Hanne Utoft
  • Eva Schwanenflügel
  • Thomas Tanghus
Benno Hansen, Morten Lind, Bjarne Andersen, Hanne Utoft, Eva Schwanenflügel og Thomas Tanghus anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er jo alt sammen rigtig nok. Og især at vore politikere ikke tør røre IT-giganterne med en ildtang, jvfr. medieforliget, der fredede Facebook, Apple, Google m.fl. Mon den nuv. regering tør gå i kødet på dem? Jeg tvivler?
Mht. overvågning - jeg er flittig bruger af Google, og har installeret annoncefilter, så dermed slipper jeg for møget. Hvis Google er interesseret i mine søgninger om fx koldpresset linolie, jazzguitarister fra 30'erne, Salvinis fortid og meget andet politisk stof, eller hvordan jeg laver en broccolitærte - så må Google gerne gøre med de oplysninger som de lyster. Jeg har endnu til gode at se reklamer i relation til de nævnte emner, der målrettes lige netop mine søgninger.
For os der er politisk aktive der er det med It-giganterne som med PET/FR - ja! vi bliver overvåget, men det skal ikke få os til at afstå fra at være aktive.
Desværre er der nok nogen, der stikker piben ind, da de er bange for at blive beluret.

Anders Graae, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar

Grundet techgiganterne begynder mennesket at ændre kultur, egenart og adfærd. Snart kommer vi til at ligne hinanden verden over. De generationer af unge, som er på de sociale medier de her år i et massivt omfang er blandt de første mennesker, som bliver opslugt af de nye kulturløse generationer de kommende årtier. Vi bliver allesammen ens og robotagtige grundet internettet. Det er allerede godt i gang.

Jeppe Lindholm: "Grundet techgiganterne begynder mennesket at ændre kultur, egenart og adfærd"
Her må du vist tale for dig selv?

Vi bør afskaffe de forældede love om patenter og ophavsrettigheder.
Det er disse love, der er grundlaget for firmaernes magt.

Anders Graae, Morten Lind og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar

Tværtimod er det vist kun den almindelige, gammeldags trykpresse, der føler sig klemt. Det udmærkede ved denne form for kapitalisme er jo, at den sådan set ikke kræver noget af os, vi mærker, men giver så uendelig meget igen i form af rigere kontakter, kultur og udvidet verdenssyn.