Klumme

DR giver Facebook og Google en hånd med at øge deres dominans

På DR’s nye website kan man logge ind via Apple, Google eller Facebook. Det er bekvemt for brugerne, men et public service-medie bør distancere sig fra techgiganterne i stedet for at hjælpe dem med at indsamle oplysninger, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg
18. december 2019

Når man åbner DR’s moderniserede streaming-website DRTV, kan man logge sig ind via Apple, Google eller Facebook. Så slipper man nemlig for at oprette endnu en brugerkonto, og man skal ikke holde styr på endnu et af de dusinvis af brugernavne og passwords, man har i forvejen.

Til gengæld ved man godt, at Facebook eller Google aldrig glemmer det, og at den oplysning – sammen med milliarder af andre – indgår i den evigt voksende fantasilliard-store database over vores liv og levned.

Jeg logger aldrig ind på noget via for eksempel Facebook, for selv om jeg ved, at fjæsbogen allerede ved alt for meget om mig, synes jeg ikke, at virksomheden skal vide endnu mere.

Søndag kritiserede formanden for it-politisk forening, Jesper Lund, i Politiken DR for at samarbejde med Facebook og Google på denne måde. Formanden for Rådet for Digital Sikkerhed, Henning Mortensen, var heller ikke begejstret og professor Mikkel Flyverbom fra CBS kaldte det »hovedløst« af DR.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Morten Lind
  • Mikkel Zess
  • Anders Reinholdt
  • Flemming Berger
  • Jens Kofoed
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Henrik Leffers
  • Klaus Lundahl Engelholt
  • David Zennaro
  • Dorte Sørensen
  • Bjarne Andersen
  • Carsten Munk
  • Per Selmer
  • Anne Svendsen
  • Hans Larsen
  • Anker Heegaard
  • Brian Nocis Jensen
  • Agnete La Cour
  • Thomas Tanghus
  • Christian Mondrup
  • Poul Anker Juul
  • Lillian Larsen
Morten Lind, Mikkel Zess, Anders Reinholdt, Flemming Berger, Jens Kofoed, Bjarne Bisgaard Jensen, Henrik Leffers, Klaus Lundahl Engelholt, David Zennaro, Dorte Sørensen, Bjarne Andersen, Carsten Munk, Per Selmer, Anne Svendsen, Hans Larsen, Anker Heegaard, Brian Nocis Jensen, Agnete La Cour, Thomas Tanghus, Christian Mondrup, Poul Anker Juul og Lillian Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Foreløbig behøver man ikke logge ind, men det irriterer også mig. Og det irriterer mig at DR har Facebook sider til programmerne, hvis man vil kommentere. Det havde 24syv også. Jeg er ikke på fb, så jeg kan ikke deltage. Det er gået meget tilbage for DR. Deres nye side er også håbløs at finde rundt på.
Deres præstationer af programmer ligner reklamer. Andre steder betaler man for at undgå dem. Måske tror de at overskuelighed gør siden kedelig?

Morten Lind, Finn Jakobsen, Estermarie Mandelquist, Anders Reinholdt, Eva Schwanenflügel, morten andersen, Torben Arendal, Jens Kofoed, Mogens Solgaard, Bjarne Bisgaard Jensen, Henrik Leffers, Carsten Wienholtz, Søren Mortensen, Klaus Lundahl Engelholt, David Zennaro, Bjarne Andersen, Carsten Munk, Maj-Britt Kent Hansen, Christian De Thurah, jørgen djørup, Anker Heegaard, Herdis Weins, Thomas Tanghus, Christian Mondrup og Poul Anker Juul anbefalede denne kommentar

Jeg kunne ikke være mere enig med skribenten! Der er så mange åbne platforme som de kunne køre på deres egne servere med en minimal indsats. Men DR vælger at kaste os i armene på multinationale gribbe.
Simple ting som at undgå trackere på dr.dk gør de ikke. På en artikel er der 4-5 kendte trackere, f.eks 3 fra Google, og fra blandt andet https://www.cxense.com/ hvis mantra er "Monetize your data"(!)

Selv det script, som gør det muligt at fravælge cookies er en kendt tracker, hvor de bare kunne have hostet et simpelt script på deres egne servere. Men mon ikke de også har det hele hostet hos Amazon eller Microsoft?

Lillian Larsen, Morten Lind, Finn Jakobsen, Milo Raiden, Eva Schwanenflügel, morten andersen, Torben Arendal, Carsten Wienholtz, Klaus Lundahl Engelholt, David Zennaro, Bjarne Andersen, Anker Heegaard og Brian Nocis Jensen anbefalede denne kommentar

Når vi nu er ved det, bruger Information de samme trackere; måske uden de ved, at de er trackere?

Lillian Larsen, Morten Lind, Milo Raiden, Anders Reinholdt, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel og Brian Nocis Jensen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

DR's hjemmeside ligner efterhånden til forveksling en blanding af reklameavis, NetFlix' forside og biografernes Kino.dk. Absolut uæstetisk og særdeles brugeruvenligt. Appellerer overhovedet ikke til mig.

I forvejen benytter jeg kun deres hjemmeside til at se tv- og radioguiden, som det hedder nu om dage. Førstnævnte har jeg dog droppet efter den blev horisontal. Radio-guiden vil lide samme skæbne til februar.

Thomas Tanghus, Morten Lind, Lillian Larsen, Finn Jakobsen, Mikkel Zess, Eva Schwanenflügel, morten andersen, Torben Arendal, Henrik Leffers, Søren Mortensen, David Zennaro, Jan Nielsen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Jeg glæder mig til, at også DR undersøges for evt. uheldige sammenblandinger af saglige og private interesser, i lighed med diverse styrelser.....

Hvor meget har overvågningsgiganterne betalt for at bruge DR til at slå kløerne i endnu flere brugere og deres privatliv? Og omvendt - hvad har DR betalt giganterne for at bruge deres tjenester?

Hvor mange hyggelige møder/konferencer/rejser/restaurantbesøg har DR-folk være på med lobbyister for giganterne?

Lillian Larsen, Morten Lind, Finn Jakobsen, Flemming Berger, Ib Christoffersen, morten andersen og Torben Arendal anbefalede denne kommentar
Ib Christoffersen

Og, det er jo DR. Forvent noget andet, ikke nødvendigvis noget der er tl fordel for danskere generelt, men selvfølgelig til fordel for direktørere og bestyrelsesmedlemmer.

Vi snakker som om vi har et valg.

DR.dk vil ikke blive set, hvis de holder sig ude af de store tech økosystemer. Ja, det er skidt. Men kampen er ovre. Hvilke konsekvenser det får for vores demokrati, det finder vi ud af om de næste 20 år.

Krystal klart at Danmark eller danskerne ingen indflydelse vil have på dette, men stadigt spændende at følge som akademisk øvelse. Især bliver det sjovt at se danske politikere stille sig op og forsvare Big Techs kontrol over de nyheder vi må se. Hvormeget er de villige til at gå på kompromis med grundlæggende demokratiske principper?

Held og lykke til alle. Håber Google, Facebook og Twitters meninger om hvordan verden skal se ud stemmer overens med jeres værdisæt. Hvis ikke, så....tjahh...så ikke noget. Bedste råd til disse "alternativt" tænkende mennesker - FIKS JERES TANKER.

Gør indsigelse overfor DRs seernes og lytternes redaktør. Han lod min gå videre. Problemet er jo, om DR fortsat er relevant. Om fjæsebogen kan vel siges at 'the shit keeps coming and will hit the fan even more so in days ahead'. DR følger trenden. Min facebook-profil er falsk. For en sikkerheds skyld. Så kan den ikke misbruges. Eller bruges. Af mig.

Kære Lasse Jensen,

Jeg husker tydeligt én af dine sidste "Mennesker og medier", hvor du tog problematikken op til min store glæde. Det ser desværre ikke ud til at DR tog dine ord til sig, men heldigvis tror jeg, at der er bedre tider på vej (ikke mindst tak til dig): Jeg bliver f.eks. ikke længere anset for at være klam/suspekt/mærkelig, når jeg siger at jeg ikke har facebook. Duckduckgo er blevet en reel konkurrent til google's søgemaskine, og man kan bruge firefox med diverse plugins til at beskytte sig selv mod overvågning. Jeg lever fint uden google, fb og linkedin. Jeg betaler gerne for en app som overvåger mig mindre, og jeg donerer jævnligt til EFF og Tor. There is no such thing as a free lunch.

Thomas Tanghus, Tom Bratzen, Anders Lund, Torben Arendal og Jørn Vilvig anbefalede denne kommentar

Heligvis har vi trods alt stadig valget om ikke at logge ind med fb eller google.
Man behøver heller ikke at google, man kan søge, for eksempel med duckduckgo.com.
Man kan installere badger eller andre browsertilføjelser der fjerner trackerne, hvis man vil.
Men de færreste gider ville, og lægger bevidstløst deres privatliv i big brothers hænder, og man kunne overveje, om det er en opgave for et demokratisk samfund at hjælpe med at skabe oplysning og kritisk tænken - hvis ikke kan det sgu nok ikke forsætte med at eksistere.

DuckDuckGo Privacy Essentials

Chrome extension: https://chrome.google.com/webstore/detail/duckduckgo-privacy-essent/bkdg...

Firefox extension: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/duckduckgo-for-firefox/

Electronic Frontier Foundation (EFF) Privacy Badger: https://www.eff.org/privacybadger

Med dem installeret er men rimeligt dækket, samtidig med, at det bliver tydeligt, hvor meget, man bliver tracket.

DR har stadig den gamle TV-oversigt. Mange har beklaget sig over den nye. Den gamle har fået ny adresse:
https://www.dr.dk/tjenester/program-guide/
Den er nu efter nogen tid holdt op med at bede om cookies og gemme kanalvalg, af og til glemmer den det tidsrum man har valgt. Jeg har meldt fejlen, men de svarer:
"Det er fejlmeldt, at den ikke gemmer fortrukne kanaler. Da det ikke længere er en side der udvikles på, er det ikke sikkert det kommer til at fungere igen."
Det føles som om de prøver at nudge os over til deres nye design.
Google vil gerne have mig til at aktivere GPS. Hvis jeg bruger systemets tid, er uret ca 1/2 minut bagefter. Hvis jeg selv indstiller tiden, taber det. Og sådan er der mere nudgeri både her og der.
De vil gerne tracke os alle vegne.

Maj-Britt Kent Hansen

Lillian Larsen - jeg benyttede den side, som du venligt henviser til som erstatning, men de sidste 1-2 uger, kan jeg (og andre) ikke få indhold frem på den. Den er så at sige kun en "skabelon."

Maj-Britt, jeg ringede til dem og fik anbefalet at bruge en anden browser eller fjerne cache ud fra vejledning i en mail:

"Tak for din henvendelse og interesse for DR.

Jeg tror det vil afhjælpe det problem du oplever på vores hjemmesider, hvis du sletter browserdata efter nedenstående vejledninger, alt efter hvilken browser du bruger:

Explorer:
Du skal starte med at åbne din Explorer, herefter skal du trykke på ctrl, shift og delete.
Nu skulle der gerne komme en boks frem, hvor der står ”slet browserdata”
I denne boks skal der være flueben i følgende punkter:

-bevar data om favoritwebsteder
-midlertidige internetfiler og webstedsfiler
-cookies og webstedsdata
-Data om Sporingsbeskyttelse, ActiveX-filtrering og Do

Resten skal være ”blanke”

Tryk på slet, herefter går der ca. 1 min. alt efter hvor mange data der er og så kommer der en linje frem, hvor der står at ”internetexplorer har slettet de valgte browserdata”

Husk at lukke og åbne din browser bagefter, og trykke ctrl + F5 det genopfrisker siden.

Chrome:
Start din Chrome browser og tryk på ctrl+shift+delete. I det billede som kommer frem skal du trykke på fanen til højre som hedder avanceret. Herefter skal du i linjen ”Tidsinterval” klikke og vælge ”Alle browserdata”.
Nedenfor skal der være flueben i følgende punkter:

Cookies og andre websitedata

Billeder og filer, der er gemt i cache

Indstillinger for websites

Hostede appdata

Medielicenser

De andre linjer skal være umarkerede

Slut af med at trykke på knappen ”Ryd browserdata”
Husk at lukke og åbne din browser bagefter, og trykke ctrl + F5 det genopfrisker siden."

Faktisk virkede den på Firefox, og sjovt nok bagefter på Chrome, men foretrukne kanaler kunne ikke længere gemmes.

DR giver Facebook og Google en hånd med at øge deres dominans

Det gør Information også. Prøv at google noget fra information.

Anne-Marie Krogsbøll og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar