Læserbrev

De fleste børn kan lære at læse før skolestart, hvis de voksne prioriterer det

Forældre behøver ikke vente på, at deres børn begynder i skole, før de lærer at læse. Hvis de voksne i familie og dagtilbud sammen med børnene sætter skrift på navne, ord og tekster for fænomener, der optager børnene, kan de lære det inden 0. klasse, skriver tidligere lektor i læsning i dette debatindlæg
4. december 2019

Alle ved, at man bedst lærer et nyt sprog i et autentisk sprogmiljø, for eksempel som au pair i Frankrig eller sprogstuderende i Japan. Og hvis det ikke kan lade sig gøre, må man ty til undervisning.

Men når det gælder læsning, mener man omvendt, at undervisning i skolen, ikke et autentisk skrive- og læsemiljø, er den bedste løsning.

Det skyldes en historisk arv fra dengang, et mindretal af befolkningen kunne læse og skrive, og præst og degn måtte stå for sognets oplæring. Med skoleloven i 1814 fik stat og almueskole ansvaret for samfundets læseudvikling, og den linje fortsætter i dag med samme funktion som for 200 år siden, uanset den kolossale skriftkulturelle udvikling, der siden har fundet sted.

Men i dag kunne de fleste børn lære at læse før skolestart, hvis de voksne i familie og dagtilbud sammen med børnene læser og skriver om emner, der optager børnene.

Ikke undervisning med vægt på læsetekniske detaljer, men en uformel indføring i et fællesskabssprog, en skrive- og læsekultur for børn, der kan sætte skrift på barnets personlige liv med navne, ord og tekster for kendte fænomener og personer.

En undersøgelse, jeg lavede tilbage i 2002, viste, at kun mellem 15 og 20 procent af børnene var begyndt at læse før skolestart. At de øvrige forældre ikke havde fået deres børn til at læse, forstår man godt, når man ser skoler og eksperters udtalelser om, hvor krævende det er at lære at læse.

Det må de jo sige, for en hel undervisningsindustri ville vakle, hvis der blev sat spørgsmålstegn ved, om den samfundsstyrede læsestart nu også er den eneste mulighed.

Men forældre kan allerede i dag selv træffe dette valg og give barnet en mere lystbetonet og afslappet start på dets fremtidige liv som læser uden at overlade ansvaret til skolen.

Kjeld Kjertmann, tidl. lektor i dansk sprog og læsning

Politikerne henviser ofte til en rapport, der angiveligt skulle vise, at nogle børn er to år bagud, når de starter i skole. Men rapporten bygger på en række problematiske præmisser, kritiserer Annegrethe Ahrenkiel, der er lektor på RUC og centerleder ved Center for Daginstitutionsforskning, og Lars Holm, lektor på DPU og vicecenterleder ved Center for Daginstitutionsforskning
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvad er formålet med at lære (de fleste) børn at læse før skolestart?

Ud over lange dage i institution, skal læsning læres/øves med pædagoger og forældre før skolestart. Det kan kun forslåes af en der altid har været glad for at gå i skole, men ikke alle ser før-skoletiden som noget der skal ligne skoletiden.

Hans Houmøller, Eva Schwanenflügel og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Børn lærer bare hurtigere at læse, når de er klar til det - typisk i løbet af de to første skoleår. Der er for meget pæsen i skolen nu, hvor man ikke tager hensyn til børns gradvise modning, men forcerer og dermed reelt fremkalder en modvilje, som fører til det modsatte resultat: dårligere kundskaber.
For mit eget vedkommende gjaldt det, at jeg ikke på forhånd havde lært at læse, da jeg kom i første klasse, men opdagede til min udelte begejstring, at jeg kunne, da vi havde rundet nytår.
Det var en udpræget kilde til tilfredsstillelse, fordi jeg med nogen ret forestillede mig, at man nu ikke længere ville kunne holde ting hemmelige for mig.

Hans Houmøller, Eva Schwanenflügel og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Ja, man må sige tiderne ændrer sig; da jeg var fem år ville jeg vældig gerne lære at læse og skrive, for jeg havde jo forstået, at der foregik noget i de firkantede tingester med kruseduller i, som jeg var forment adgang til - spurgte så min mor, om hun ikke kunne lære mig at læse (hun var lærer), her var svaret så, at det gik ikke, for det var i skolen, jeg skulle lære det.
- Så fik jeg lov til at komme i 'lille-skole', det var jeg ikke specielt vild med, for heller ikke her fik jeg lov til at lære at læse.

Og min pointe her er IKKE, at førskolebørn skal punkes og paces før de er klar og motiverede, tværtimod, - men derimod at se noget mere individuelt på, hvor det enkelte barn er.

Niels Elser, Hans Houmøller, Werner Gass, Eva Schwanenflügel og Nille Torsen anbefalede denne kommentar