Kommentar

How dare you: Uffe Elbæk har vundet som fornyer og reformator

Det har lydt naivt og gøglersmart, hver gang Uffe Elbæk har foreslået noget nyt. Men i dag står han tilbage som en leder, der har sat en ny dagsorden, inspireret store forandringer og været med til at reformere folkestyret, skriver Rune Lykkeberg i dette debatindlæg
»Det stod klart, at mine reservationer over for Elbæks retorik var udtryk for mine begrænsninger, ikke hans. Hans ideer og projekter hældte vand på en masse blomster, som ingen andre havde fået til at gro, og de fik den anden chance i livet, som man ønsker for alle unge mennesker.« skriver Rune Lykkeberg i denne kommentar.

»Det stod klart, at mine reservationer over for Elbæks retorik var udtryk for mine begrænsninger, ikke hans. Hans ideer og projekter hældte vand på en masse blomster, som ingen andre havde fået til at gro, og de fik den anden chance i livet, som man ønsker for alle unge mennesker.« skriver Rune Lykkeberg i denne kommentar.

Anders Rye Skjoldjensen

Debat
23. december 2019

Da han annoncerede sin afgang som leder af Alternativet, havde Uffe Elbæk et citat på ryggen. ’How dare you’ stod der bag på hans jakke med henvisning til Greta Thunbergs opråb til klimatopmødet i New York.

På Frederiksberg stod således en 65-årig mand, som havde gjort en global klimarebels slogan til sit eget motto. Det kan man udlægge som en opportunistisk overtagelse af et tegn, som ikke var hans eget.

Thunberg talte i New York fra ungdommen til verdens ældre mænd i magtpositioner. Elbæk kunne have båret hendes fakkel videre, taget ansvaret som magthaver og skrevet ’How dare we’. Men han stillede sig på ungdommens side, og den måde, han brugte hende på, kunne være et billede på, hvordan de progressive og de mondæne i København fejrer sig selv. 

Sådan har jeg oplevet Elbæk gennem det meste af mit voksne liv: Jeg kan huske, hvordan han talte om Frontløberne, Kaospiloterne og Space Invaders i Aarhus i 80’erne og 90’erne. For mig fremstod det som det endelige møde mellem hippie- og yuppiekulturen, at Kaospiloterne skulle være en »international lederuddannelse«, som handlede om »procesledelse«, »forretningsudvikling« og »projektledelse«.

De elskede vendinger som at »lande noget« og »bruge værktøjer«. Det var den kreative kapitalisme på aarhusiansk, og det kunne jeg ikke holde ud at høre på.

Uffe Elbæk fik nye ting til at ske

Men jeg måtte med tiden modstræbende erkende, at Frontløberne gav en chance til nogle, som ellers ikke havde haft mange chancer. Og de lavede spektakulære kulturting som Den Rullende Rottefestival og Klub Kronstadt, der gjorde byen sjovere og vildere. Uffe Elbæk fik nye ting til at ske. 

Og jeg måtte erkende, at flere af mine bekendte, som var begavede og havde lyst til at udrette noget for andre, men som ikke havde klaret sig i uddannelsessystemet, rettede ryggen og trådte i karakter som kaospiloter. De blev omsider til noget, de selv og deres omgivelser kunne se var værdifuldt.

Det stod klart, at mine reservationer over for Elbæks retorik var udtryk for mine begrænsninger, ikke hans. Hans ideer og projekter hældte vand på en masse blomster, som ingen andre havde fået til at gro, og de fik den anden chance i livet, som man ønsker for alle unge mennesker.

Alligevel havde jeg samme reservation, som jeg selv mente var kritisk, men som i virkeligheden var bornert, da jeg for nogle år siden mødte Elbæk på folkemødet, og han fortalte om ideen til en ny bevægelse. Noget var i bevægelse i landet, sagde han. Danmark er ikke Aarhus, tænkte jeg skeptisk.

Men flere år senere må jeg igen erkende, at Uffe Elbæk igen fik ret.

Dannelsen af Alternativet

Alternativet blev et nytænkende svar på den krise i magtudøvelsen i det politiske Danmark, som var blevet tydelig af den udbredte kritik af djøf-vældet, New Public Management og nødvendighedens politik.

Det lød for mange som gøgl og populisme, da Alternativet frembragte ideen om, at borgerne skulle kunne fremsætte forslag til beslutning i Folketinget. I dag er borgerforslaget blevet en politisk institution, som reelt har reformeret folkestyret.

Det lød måske også som noget fra Akademiet for Utæmmet Kreativitet, da Alternativet fremlagde deres eget regeringsprogram, hvor de grønne effekter af alle lovforslag skulle regnes med. Det er i løbet af 2019 blevet regeringspolitik. 

Mange har sagt, at Uffe Elbæk ikke var en rigtig politiker, og strategerne har afvist det som naivt, at man kunne erklære sig fri af højre og venstre. Men Elbæk har politisk flyttet langt mere end de fleste af sine kritikere, de realistiske strateger og de rigtige politikere. 

Meget fra Alternativet har virket latterligt, før det blev taget alvorligt og blev til en del af det etablerede system.

Og på væggen i klasselokalet i min søns 8. klasse på en meget lidt mondæn kommuneskole på Vesterbro hænger et billede af Uffe Elbæk. Det er ham, de tror på, fordi han er »chill«, som de siger. Og fordi han er på deres side, når han siger ’How dare you’ til det politiske system, som ikke har villet erkende, at klimakrisen kræver et gennemført politisk opbrud.

For mig personligt er ’How dare you’ på Uffe Elbæks ryg en kommentar til min egen småborgerlige tendens til undervurdere en mand, som gennem de sidste 30 år er blevet ved med at overraske, skabe konkrete forandringer og progressive fremskridt. 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels-Simon Larsen

Så blev tingene sat på plads efter Lars Trier Mogensens artikel.

Jes Jessen, Steen K Petersen, Anders Reinholdt, Maia Aarskov, Alvin Jensen, Kenneth Graakjær, Gitte Loeyche, Kim Øverup og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar

Tak til Uffe.

Matilde Walter Fønss, Steen K Petersen, Anders Reinholdt, Maia Aarskov, Alvin Jensen, Nette Skov, Niels Møller Jensen, Herdis Weins, Gitte Loeyche og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar

At tænke sig, i Poitiken, har han sjovt nok fået tilnavnet Uffe Helt Væk. Det kan jeg fuldt ud tilslutte mig. På højde med Jacob Hougaards medvind på cykelstierne.

Henrik Brøndum

" ... hvordan de progressive og de mondæne i København fejrer sig selv."

Hvordan gør de det, og er man enten progressiv eller mondæn - eller kan man også være noget andet? Og hvordan finder man ud af om man er progressiv eller mondæn?

Som naevnt plejer jeg at fejre mig selv med en tur til Las Vegas. det kan ske både når jeg er stolt af mig selv og når jeg er småtrist. Er der nogen der kan hjaelpe med kategoriseringen?

Maj-Britt Kent Hansen

Greta og Uffe er to alen ud af ét stykke, men altså på den positive måde.

Alvin Jensen, Niels-Simon Larsen, Nette Skov og Tommy Clausen anbefalede denne kommentar

Når så vi er færdige med at hylde en leder, der har sat en ny dagsorden, inspireret til store forandringer og været med til at reformere folkestyret, skulle vi så ikke vende os mod det parti, Uffe efterlader. Og det er et noget amputeret parti, der blev decimeret til 5 mandater. De smed faktisk mere end 1/3 af deres stemmer.

Hvis han skal vurderes på resultaterne, hvilken karakter skal han så have?

Erik Fuglsang. Topkarakter. De ideer, der er udviklet under Uffe lever videre. Partier er i grunden ligegyldige og tjener over tid kun til at udvande ideologisk nytænkning og skabe pampere.
Der er nok af både unge og ældre og af forskellig politisk overbevisning, der fører klimakampen videre. Klimakrisen er hurtigt på vej til at fremtræde som en klimakatastrofe og vil også kræve løsninger som dem Uffe stod for.
Uffes store fortjeneste er, at han har bragt landet på forkant til at skabe løsninger.
Liste Å støtter jeg så længe det har en formålstjenlig politik. Eller kommer der andre, der vil gå i spidsen mod klimakatastrofe.

Steen K Petersen, Maia Aarskov, Alvin Jensen, Niels Møller Jensen og Palle Pendul anbefalede denne kommentar
Bjarne Christensen

Hatte af! Til begge.

Uffe Elbæk har altid været en varmluftsballon, og nu er gassen så gået af ballonen.

Steen Obel, Per Torbensen og Bent Nørgaard anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Jeg har altid fundet Alternativet irriterende, er man nu noedt til at bide i det sure aeble og erkende at de fik overbevist alle om at klimaproblemet skal tages alvorligt?

Jeg husker sikkert kun nogle få af de tidligere stemmer på området, men der var da NOAH (1969), Rom-klubben (1972), Al Gore (1976), Svend Auken (1993), .... der også råbte vagt i gevaer?

Men ligesom kåringen af den bedste fodboldspiller, er dette jo mest en presse øvelse.

Steen Obel, Alvin Jensen og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Rune Lykkeberg

Yes, Yes .... Uffe er en mageløg iværksætter; men ....
jeg har bare den reservation at alle iværksætterierne har været offentligt finansieret -
altså betalt af andre end brugerne.

Jeg ville beundre værket endnu mere, hvis bare nogle enkelte projekter havde kunne holdes igang uden at være på Finansloven.

Henrik Brøndum

@Torben Lindegaard

Det ville klart være en fornærmelse med alle iværksættere, at kalde Uffe Elbæk iværksætter, men det gør Rune Lykkeberg trods alt heller ikke i denne artikel?

Uffe Elbæk er en kunstner, og en forbandet god en.

Han har skabt et super politisk parti, der nu fortsætter med Theresa som frontfigur.

Det lover godt.

Eva Schwanenflügel

Rune Lykkebergs glimrende selvkritik er meget alternativistisk, og burde mane til langt højere grad af efterlevelse i det politiske parnas.

Tak :-)

Philip B. Johnsen

Min seneste kommentar.
“Sorry det er ellers spændene, men Uffe er gået af og der skal findes en profil for ‘Alternativet’.

Andelstanken er fin og den kan godt blive brugt langt mere, men det er ikke omdrejningspunktet for, at sikre vores børn har en fremtid.

Det handler alene om overforbrug og fattigdom, det bør den nye leder rettet koncentrationen på.

Der må findes en afløser for Uffe, der kan handle fra tue til tue, den globale Gud ‘kapitalisme’, kan kun pilles som et løg, et lag af gangen og der er ‘ingen’ global fælles fremtid, for nogen kendte politisk ismer.

Det er udenomssnak!

Det er faktisk muligt ‘ikke’, at spille hasard med vores børns liv, med løgn om, hvad der i fremtiden, teknisk ‘muligvis’ mirakuløst, kan rede menneskeligheden, men fokusere på reelle målbare resultater ved CO2 reduktion.

Så ikke mere udenomssnak, find en aktivist der vil vores børn liv og en fremtid i ‘Alternativet’!

Finanskrisen 2007 viste CO2 udledningen falder, når de rigeste ikke overforbruger flyrejser og voksen legetøj.

De rigeste 10% globalt et ansvarlig fro 50% af CO2 udledningen globalt.
De rigeste 20% globalt 70% af CO2 udledningen globalt.

Et tankeeksperiment.

1. Forestil dig de menneskeskabte klimaforandringer blev opfattet, som en eksistentiel trussel i EU.

2. EU lovgivning forpligtede derfor de 10% rigeste i EU til, at udlede den samme mængde CO2, som den en gennemsnits EU borger.

3. De resterende 90% af EU borgerne reducere ikke deres CO2 udledning.

Resultat:
Den globale CO2 udledning bliver reduceret med 33%

Huske liste til politikerne.

Slut med store huse.
Slut med sommerhuse.
Slut med hjem nummer to.

Slut med prestige biler.
Slut med SUV biler.
Slut med to biler.

Slut med et liv konstant på farten.
Slut med et hyppigt flyver liv.
Slut med et business/first class flyver liv.

Slut med et overforbruger liv.

I dag er 20% af vores energiforbrug elektrisk potentielt produceret bæredygtigt 80% er ikke elektrisk.
Det tal må ned så en langt større procentdel af forbruget er elektrisk og dermed potentiel og naturligvis reelt bæredygtig fremstillet.

Alle beslutningstagere på COP25, har siden 1990, hvor den første IPCC rapport udkom, været vidne om at CO2 reduktion handler primært om de få rigestes overforbrug og CO2 udlednings udfordringen i kølvandet.

I 2018 er CO2 udledningen 67% højere end i 1990

CO2 udledningen stiger fortsat i 2018 med 1,6%

Hvis ikke der nu i Danmark mf. handles med målbar CO2 reduktion, afvikles samfund af overforbruget.

Her er beskrivelsen af den accelerede ‘KATASTROFE’!

Fra Global Sustainable Development Report.
“Adding to the concern is the fact that recent trends along several dimensions with cross-cutting impacts across the entire 2030 Agenda are not even moving in the right direction.

Four in particular fall into that category:

Rising inequalities.
Climate change.
Biodiversity loss and increasing amounts of waste from human activity that are overwhelming capacities to process them.”
(...)
Fra Global Sustainable Development Report (fortsat)
“Critically, recent analysis suggests that some of those negative trends presage a move towards the crossing of negative tipping points, which would lead to dramatic changes in the conditions of the Earth system in ways that are irreversible on time scales meaningful for society.

Recent assessments show that, under current trends, the world’s social and natural biophysical systems cannot support the aspirations for universal human well-being embedded in the Sustainable Development Goals.”
Citat slut.

Global Sustainable Development Report 2019:
The Future is Now – Science for Achieving Sustainable Development, (United Nations, New York, 2019).
Link: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/24797GSDR_report...

Dette var ordene i min sidste kommentar, det er en af de komentarere, der ofte for den kommentar med på vejen, at den er for lang, men den må gøres længere, for jeg mener det jeg skriver.

Vores samfund er en kamp for at vinde, men på den korte bane af vores eget liv, det kaldes for kapitalisme.

Det er en fordel, at have boet på gaden og været sulten, når man nødtvungen måtte lægge sig for dagen, for at forstå samfundet i dag, der ses ned på de fattige i kapitalismen, de er taberne.

Når det er lykkedes, at kæmpe sig ud af fattigdom og så kaster et blik på samfundet i dag, så forstår man, at kampen for global bæredygtig omstilling kræver, at man samtidig ikke kun selv ender som den fattige idealist, for som den fattige, bliver man overhørt og set ned på.

Det er ikke logisk, men det er realistisk, så derfor må vores politikere gå forrest og skrælle et lag af kapitalismen af gangen, kæmpe hårdt for fornuften, til den dag det giver mening at sænke paraderne, uden frygten for at blive syndebuk igen.

Philip B. Johnsen

@Henrik Brøndum
Der er en skotsk historie, den handler om en ældre skotte, der druknede i et af hans egne gigantisk whisky kar, han skyldte penge væk, ‘mange’ flere penge ende han kunne holde ud at tænke på, den nærige mand han var.

Det hører med til denne sande skotske historie, at den ældre skotte var oppe og pisse et par gange før ulykken skete, at han druknede i eget pis og whisky.

Henrik Brøndum

@Philip B. Johnsen

Stakkels fyr, ham skotten, selv håber jeg ,at jeg dør aerefuldt i en pøl af mit eget blod.