Læserbrev

Museerne skal blive bedre til at række ud til alle danskere

Museernes indsats for at gøre kultur- og naturarv tilgængelig og vedkommende for alle skal skærpes, for der er stadig alt for få mennesker, der får glæde af vores kulturinstitutioner, skriver museumsinspektør Jacob Thorek Jensen i dette debatindlæg
12. december 2019

Jeg har arbejdet på forskellige museer de seneste ti år, men det er endnu ikke lykkedes mig at lokke min egen tvillingebror med ind på nogen af dem. Det er lige før, han hellere vil dø end at skulle på museum. Jeg har til gengæld lokket min mormor med på et kunstmuseum. Her følte hun sig overvåget, og det var ikke en behagelig oplevelse for hende.

Det er selvfølgelig hverken min bror eller mormor, der er noget galt med, men museerne. Det er et problem, som museerne ikke burde ignorere. For ifølge loven skal de faktisk gøre kultur- og naturarv tilgængelig og vedkommende for os alle sammen. Men det gør de ikke i dag. Det er et demokratisk problem, som kræver forandringer på museerne.

Den ene undersøgelse efter den anden dokumenterer, at ikke engang halvdelen af danskerne har besøgt et museum inden for det seneste år. Det er ikke ny viden, men museerne har stadig ikke formået at åbne sig nævneværdigt for flere nye besøgende.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ete Forchhammer

Man kan trække en hest hen til truget, men ikke tvinge den til at drikke.
Ærlig talt synes jeg at museerne agerer rosværdigt, vilkår og grønthøster taget i betragtning!
Og mangler der virkelig et museum for enhver niche? Men de kan jo ikke alle ligge lige om hjørnet og være lettilgængelige for alle.