Klumme

Nissen er en syg lille diktator, der holder alle vågne om natten og planter tvangstanker hos os om dagen

I børnehaver og de små klasser i skolen oplever nissen nu en sand guldalder takket være nye fænomener som ’nissedøre’ og ’nissespionkameraer’. Spørgsmålet er om nissetroen kan tage overhånd, skriver teater- og litteraturanmelder Nanna Goul i denne klumme
Jeg er blevet bekymret for, om man kan udstyre sine børn med en slags nissepsykose, skriver Nanna Goul.

Jeg er blevet bekymret for, om man kan udstyre sine børn med en slags nissepsykose, skriver Nanna Goul.

Gorm Kallestad

6. december 2019

December er i forvejen en ret overspændt måned her i familien. Min mand og jeg er ellers sådan ret cool med jul, hvis vi selv skal sige det. Vi behøver ikke specialfremstillede julekugler fra generationens håndarbejdspionerer for at komme i den rette stemning, hvis bare vi kunne få lov at drikke et glas portvin i fred og falde i søvn foran en brændeovn, så ville det faktisk være alt, julehjerterne kunne begære. Men sådan er vi jo så forskellige.

Vores ældste datter på seks år eksempelvis er nu på tredje år ude af stand til at sove i december måned. Selvfølgelig sover hun lidt, jo, men hun er vågen i timevis, for hvordan kan man sove, når man ved, at der skal pyntes op med julepynt, når der er fysiske og digitale julekalendere, kalendergaver, der skal åbnes, julearrangementer, julekager, der skal bages, når juleaften med årets gavebombardement nærmer sig – og ja, når nissen hele tiden lusker rundt i og omkring vores lejlighed.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Christian Mondrup
Eva Schwanenflügel og Christian Mondrup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu