Kommentar

De største britiske aviser propaganderer entydigt for Boris Johnson

Storbritanniens suverænt største aviser, The Sun og The Daily Mail, har taget markant parti til fordel for de konservative. Og ikke kun i opinionsstoffet. Faktisk forsøger de ikke engang at adskille kommentarer fra journalistik, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg
Boris Johnson på besøg på Metropolitan Bar i London i under valgkampen forud for valget på torsdag. Boris Johnson får stor hjælp fra de størte britiske aviser

Boris Johnson på besøg på Metropolitan Bar i London i under valgkampen forud for valget på torsdag. Boris Johnson får stor hjælp fra de størte britiske aviser

Henry Nicholls

11. december 2019

Søndag så jeg anden del af DR1-serien Ryd forsiden, der følger tre avisredaktioner under valgkampen. Det var ikke ophidsende, men det efterlod dog et indtryk af danske medier, der bestræbte sig på at være fair og balancerende.

Serien portrætterer kun tre aviser – Berlingske, Information og JydskeVestkysten – men jeg husker ikke, at nogen af de danske aviser åbenlyst brugte falske nyheder eller grov propaganda for at få læserne til at stemme rødt eller blåt under forårets valgkamp. Sådan er det ikke i Storbritannien. Igen må man konstatere, at danske aviser, inklusive Ekstra Bladet, er rene søndagsskoler i forhold til især de britiske tabloidaviser.

Loughborough-universitetet i England har forsket i de britiske mediers valgdækning uge for uge, og forskerne konkluderer entydigt, at dækningen er massivt skævvredet til fordel for Boris Johnson.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anders Graae
  • Kurt Nielsen
  • Poul Erik Riis
  • David Zennaro
  • Henrik Brøndum
Anders Graae, Kurt Nielsen, Poul Erik Riis, David Zennaro og Henrik Brøndum anbefalede denne artikel

Kommentarer

Wow, bare wow! Altså, at det kommer som en overraskelse, åbenbart, for Lasse Jensen, som jeg respekterer højt, at de værste og mest reaktionære tabloidavisen i den vestlige verden støtter en af de værste og mest reaktionære politikere i den vestlige verden. Det er dog ikke kun dem, også The Times og The Telegraph har stort set altid fulgt den samme ideologiske vej. Det er kun venstrefløjen, der har dårlig samvittighed over at agitere.

Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt, Curt Sørensen, Sus johnsen, Susanne Kaspersen og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar

Nej, i Danmark er journalistikkens bias mere "subtil", hvis man stadig kan bruge det ord om Berlingskes kampagnejournalistik. Og apropos anti-Corbyn-kampagnejournalistik, så er dagens leder i Information en ganske glimrende eksempel på, hvordan den engelsk anti-Corbyn-bias sniger sig ind i dansk journalstik. Vi kan forstår på lederen, at Corbyn "næppe" er antisemit ... I enhver anden sammenhæng ville man kalde det svinsk, at bruge ordet "næppe" i den sammenhæng, men der er fri jagt på Corbyn - og i de selvfede danske medier.

Eva Schwanenflügel, Carsten Svendsen, Helle Walther, Torben Arendal, Anders Reinholdt, Curt Sørensen, Erik Winberg, gert rasmussen, Sus johnsen, Susanne Kaspersen, Carsten Wienholtz, Steffen Gliese, Ivan Mortensen, Steen K Petersen og Hans Gravgaard anbefalede denne kommentar

The Guardian og BBC har forresten heller ikke holdt sig tilbage med anti-Corbyn-linjen. Men det er selvfølgelig mest bekvemt at give tabloidpressen hele skylden.

Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt, Erik Winberg, Sus johnsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Herhjemme oplever man da det samme i Berlingske, JP og ind i mellem også Politiken, de er da i den grad fokuseret på de borgerlige partier. Huller i osten finder Berlingske overalt hos de røde partier, mens man hos de blå gør det, hvis de presses. Information er lidt omvendt. Vi har ikke en opjektiv presse herhjemme. Men når man ved, der vinkles, kan man jo læse det på den måde og så trække fra og lægge til.

Christian De Thurah

"Det er kun venstrefløjen, der har dårlig samvittighed over at agitere." Er det dårlig samvittighed - eller dårlig afsætning af aviser?

Carsten Svendsen

Erhvervslivet(højrefløjen) betaler vel for loyalitet fra pressen i Storbritannien via reklameindtægter
- ligesom i Danmark...