Læserbrev

Tag penge fra de pædagogiske konsulenter og øg normeringen med dem

Mange aktører sluger store beløb fra kommunerne på at udvikle koncepter og materiale til at opkvalificere pædagogerne. Men det er ikke sådan, man sikrer børns trivsel og udvikling. Brug pengene på at øge normeringen i stedet, skriver pædagog Nanna Høyrup Andersen i dette debatindlæg
9. december 2019

Det vælter frem med beregninger på, hvor lidt de 1,6 milliarder til minimumsnormeringer egentlig rækker til. Men hvordan kunne vi øge finansieringen af minimumsnormeringer? Ved at flytte pengene, der allerede bliver brugt på området, ned i børnehøjde. Kort sagt.

Se eksempelvis på, hvor stor sektoren uden om daginstitutioner er. Her er mange aktører, som sluger store beløb på at udvikle koncepter og materiale til at opkvalificere personalet, i den tro at det er sådan, man sikrer børns trivsel og udvikling. Men pengene skulle hellere bruges på at ansætte pædagoger, som får det faglige til at leve og dermed sikrer kvaliteten, trivsel og udviklingen hos børnene.

Tænketanken DEA, Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, og Kommunernes Landsforening er eksterne aktører, som alle er tilbageholdende med at forholde sig alvorligt til, hvor afgørende normeringen er i forhold til barnets trivsel og udvikling. De fastholder, at der er brug for mere viden. Dermed underkender de, at pædagoger allerede besidder den nødvendige viden.

Hvis normeringen blev øget markant, ville en stor del af disse aktørers input blive ligegyldige, fordi pædagogerne selv ville sørge for dagtilbud af høj kvalitet med nærvær og omsorg. Alt det vi er uddannet til at sikre.

Desuden er disse aktørers fokus på, at det gælder om at opkvalificere frem for at øge normeringen, medvirkende til, at børn bliver fastholdt i et miljø, der er til skade for deres udvikling.

Jeg tænker ikke, at flertallet som arbejder for disse aktører, er klar over denne sammenhæng. Det er jo meningsfuldt at arbejde for løsninger, men det er penge brugt på at genopdage materiale, som allerede findes i hobetal, og som bliver tilegnet af pædagoger gennem deres uddannelse.

Disse aktører kan ses som et uddannelsessted, hvor man ’studerer’ forskellige metoder i den pædagogiske praksis, som derpå samles til et færdigt koncept. Eksamen består så i at lykkes med at sælge det til kommunerne. Gammel viden i nye flotte indpakninger.

Og den slags koster enorme summer. I sidste ende faktisk også børnenes ret til nærvær og omsorg.

Nanna Høyrup Andersen, pædagog

Finansminister Nicolai Wammen (S) præsenterer finansloven for 2020 flankeret af Enhedslistens Pernille Skipper (t.h.) samt SF's Pia Olsen Dyhr og den radikale leder Morten Østergaard (t.v.).
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hej Nanna, tak for dit læserbrev! Jeg er meget enig. Alskens såkaldte konsulenter hærger i kommunerne med mere eller mindre håbløse læringskoncepter - til mange mange penge! Som du skriver, behøver mange pædagoger ikke denne "hjælp". Vi har lært det gennem vores uddannelse og kan udfolde det, hvis vi er nok voksne omkring børnene. MEN - desværre er uddannelsen blevet uhyrligt forringet og desværre er læringskonceptet fra Læreplabnerne med til at sabortere en fornuftig udviklingspædagogik. Derfor må vi selv i hver enkelt daginstitution skabe plads på medarbejdermøder til at udvikle os fagligt. Kig for Den Kritiske Pædagogisk Højskoles hjemmeside. Her har jeg skrevet lidt mere udførligt om dette!! Vh Ib jensen

Ole Andersen, Nanna Høyrup og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Hans Houmøller

Indlægget kunne være skrevet om folkeskolen og lærerne der, hvor der bruges forkerte mængder penge på konsulenter med flere, der kommer ud på skolerne eller lader lærerne komme til sig for at fortælle dem, hvordan de skal undervise.
Jeg ville ønske pressen ville være meget mere interesseret i den slags og lave opsøgende og gravende journalistik om emnet.
Tænk Hvad det kune medføre af ændrede forhold for vores børn, som blandt så meget andet også er kommende avislæsere.

Ole Andersen, Leif Høybye, Nanna Høyrup og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar