Kommentar

Unge lærer mindre og får dårligere karakterer, når de skal møde allerede klokken otte

Lærere i folkeskolen oplever problemer med børn og unge, der mangler koncentrationsevne. En hovedforklaring er både åbenlys og veldokumenteret: At de møder klokken otte. Gør som Californien, og udskyd mødetiden, skriver CBS-studerende i dette debatindlæg
5. december 2019

Flere medier har i den seneste tid beskrevet, at lærerne i stigende grad oplever problemer med dårligt opdragne børn og unge, der udviser uro og manglende koncentrationsevne i skolen.

Årsagerne til problemerne kan være mange, og forskellige eksperter har alle givet deres bud på, hvorfor børn og unge har så svært ved at gå i skole. Et problem og en løsning på selv samme problem formår til min store forundring og frustration dog altid at undslippe søgelyset.

Det er den åbenlyse sammenhæng mellem urolige børn, der ikke kan koncentrere sig, og manglen på søvn som resultat af, at børn og unge på tværs af det danske skolesystem skal møde klokken otte om morgenen.

Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan vi på trods af adskillige tilgængelige studier, der understreger vigtigheden af søvn for især unge, stadig holder fast i dogmet om, at den faglige indlæring skal starte så tidligt om morgenen.

Det er en kendsgerning, at danske voksne generelt sover for lidt, i forhold til hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler. Endnu mere bekymrende er det dog, at danske unge heller ikke opnår den anbefalede mængde søvn.

Det er alarmerende taget i betragtning af, at det er fra fødslen, og til man når 21-22-årsalderen, at hjernen undergår de største forandringer. Derfor kræver hjernen i den periode den største mængde søvn for at udvikle sig optimalt.

Dårlige søvnvaner

Selv om unges søvnbehov er almenkendt, illustrerer et dansk kvantitativt studie fra 2013, hvor dårlige søvnvanerne er hos danske unge.

Natten til en skoledag sover halvdelen af de syv- til niårige og over halvdelen af de 15- til 17-årige mindre, end hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler. Derudover rapporterer henholdsvis 88 procent af drengene og 85 procent af pigerne i alderen 15 år, at de føler sig trætte, inden de skal i skole, mindst én gang om ugen.

Frustrationen, der har affødt denne kommentar, udspringer af, at jeg selv har været igennem den danske uddannelsesmølle, hvor jeg har haft mine udfordringer med at møde i skole klokken otte om morgenen.

Så hvorfor var det, at jeg ikke gik tidligere i seng, når jeg vidste, at jeg skulle møde i skole klokken otte? En del af det kan forklares biologisk.

Man har fundet ud af, at i overgangen fra præpubertet til pubertet vil den cirkadiske rytme, også kaldet døgnrytmen, forskyde sig via biologiske processorer i den suprachiasmatiske kerne i hjernen.

Tidspunktet, hvor man naturligt bliver træt og kan falde i søvn, vil derfor først ske senere på aftenen. Forskydningen er et resultat af en senere udløsning af det søvnfremkaldende stof melatonin, som hjernen producerer.

Det er dog vigtigt at nævne, at der er andre faktorer end den biologiske, der kan have en indflydelse på, at danske unge i dag ikke får den nødvendige mængde søvn. Det kan eksempelvis være øget skærmtid og sociale medier.

Udskyd mødetid

På trods af dette tror jeg, at størstedelen af de problemer med koncentrationsbesvær og uro, der ses hos børn og unge i folkeskolen, kan løses ved, at man udskyder tidspunktet for skolestart om morgenen.

Min tese understreges af adskillige amerikanske studier, der har bevist, at en udskydelse af tidspunktet for skolestart fører til, at de studerende gennemsnitligt opnår mere søvn. I de samme studier var de studerende mere aktive i klassen, døsede mindre hen og havde færre fraværsdage.

Et andet større amerikansk studie af 50.000 studerende har endvidere studeret effekten af senere mødetider i skolen på de studerendes karakterer. Her fandt man frem til en positiv sammenhæng mellem de to faktorer.

Hvis formålet med skolesystemet er at uddanne landets unge på den bedst mulige måde, så fejler vi desværre totalt ved at bibeholde den nuværende model med tidlig mødetid.

Spørgsmålet er, om vi er villige til at acceptere, at vi unødvendigt hæmmer de unges mulighed for at udvikle sig optimalt, eller om vi er villige til at indføre strukturelle ændringer i mødetiderne for at kunne løse de problemer, man oplever i det danske uddannelsessystem.

Set i lyset af, at staten Californien netop har vedtaget en lov, der udskyder mødetidspunktet i folkeskolen, burde dette også kunne lade sig gøre i Danmark.

Jakob Kuhlmann Andersen er studerende på CBS.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Altså …. jeg har muligvis ikke fattet en bjælde, men hvis man fremrykker mødetiden med eksempelvis 2 timer, vil børn og unge så ikke bare skubbe deres sengetid tilsvarende?
Jeg tror, at (over)forbruget af sociale medier/skærmtid gør, at det bliver sværere at falde i søvn.
Det er en vanebaseret ting, og bliver derfor nok svær at rykke ved.
Ved at udskyde mødetiden i skolerne, udskyder man samtidigt tidspunktet for at klokken ringer ud. Det vil gå ud over fritidsaktiviteter, fritidsjobs og andre ting som er baseret på en "normal" døgnrytme.
Skrub i seng unger …… I skal være friske til skolen i morgen tidligt.

Anker Heegaard:
Det var også min tanke, men nu er det så også et spørgsmål om transport tid. en del unge skal så op senest kl 6 for at nå frem til kl 8. Det er fint at det her kommer frem, men det vil altid være den enkeltes ansvar og forældre at få den "rigtige" rytme.

Eva Schwanenflügel

Såfremt man følger det nederste link i Jakob Kuhlmann Andersens tankevækkende debatindlæg, (det med skolerne i Californien), fremgår det, at åbningstider vil blive fremrykket 1/2 - 1 time.
Og at det giver bemærkelsværdige resultater, når det gælder øget koncentrationsevne og veltilpashed.

Det er helt sikkert et forslag der er værd at overveje alvorligt.

PS. De lange skoledage kunne med fordel også strammes op.

Den optimale søvnperiode ligger i tidsrummet 22-06 (ifølge søvneksperter på eksempelvis TedTalks og YouTube)! Denne søvnperiode er bedst for os! Og vi bør desuden sove i dette interval ALLE ugens 7 dage (siger søvnforskerne). Det er vel de færreste der følger disse to enkle regler for optimal søvn!? Personligt: Jeg troede jeg havde svært ved at stå tidligt op om morgenen, men i virkeligheden har jeg svært ved at komme tidligt i seng! Mon ikke det er sagens kerne for mange - herunder for mange børn og unge.

Danske børn kommer generelt for sent i seng.
De vigtigste årsager er Danmarks geografiske placering, forældres uvidenhed om børns behov og underholdningstilbud efter sengetid.

Af ukendte grunde, men utvivlsomt med dumstædighed og BNP som væsentlige dele af forklaringen, har vi i Danmark undladt at tilpasse mødetider til årstidernes skiftende lys.
Dette er usundt for alle danskere, også de paphoveder der ikke forstår det, men især slider det på børn der har samme mødetid hele året, selvom solen endnu ikke er gået ned når de skal lægges, fra april til oktober.
Vi afleder og taler om blåt lys fra TV og tabletter, men det er nærmest ingenting sammenlignet med lyset fra solen.
Uvidenhed blandt forældre viser sig også ved at mange opfatter videnskabens råd om minimum 10 timers søvn pr nat for børn under 13, som at 10 timer er rigeligt.

Dertil bør man spørge hvorfor en offentligt ejet station som TV2 sender julekalender til børn fra kl 20.30 og genudsendelse fra 16.25 dagen efter hvor det kolliderer med normale fritidsaktiviteter.
Børn under 13 bør være i seng senest kl 20, hvis de skal op i skole kl 7.

jens peter hansen

High school will start at 8:15 AM this September in Duxbury, Mass, a Boston suburb, instead of at 7:30 AM, as it did last year. School officials hope the 45-minute delay will allow the 1000 students in grades 9 through 12 to sleep longer and arrive at school more alert and ready to learn.

Og i Californien må man nu ikke starte før kl. 8. Øh såvidt jeg ved begynder langt de fleste skoler kl. 8.0-dut eller lidt senere. For de der bor på landet kan det være nødvendigt at stå meget tidligt op, men ellers forekommer dig mig at man i de amerikanske skoler starter meget tidligt. Forældres arbejde og skolestart betyder som bekendt en del. Det skal vel for pokker også passe sammen. Som gammel lærer kan jeg sige at der var intet der var så rart som første lektion i december måned.

Hvis unges manglende koncentration og opmærksomhed skyldes, at de møder for tidligt, altså kl 8, så ville tidligere generationer af unge have haft samme problem med koncentration og opmærksomhed. Det havde vi ikke. Vi var derimod fri for mobiler, iPads og computere. De æder børn og unges koncentration, opmærksomhed og fokus i dag.