Klumme

En ambivalent hilsen til blomsterne

Leonardo da Vinci-rosen, bellis og vinterjasminen blomstrer, og jeg hilser dem alle hjerteligt – og inderligt ambivalent. For de skulle jo slet ikke være her, skriver journalist Karen Syberg i denne klumme
I Karen Sybergs have titter udsprungne Leonardo da Vinci-roser allerede frem. Hun hilser dem hjerteligt – og inderligt ambivalent. »I skulle være her, men I skulle være dækket af sne, i stedet for at stå der og fryse,« noterer hun sig.

I Karen Sybergs have titter udsprungne Leonardo da Vinci-roser allerede frem. Hun hilser dem hjerteligt – og inderligt ambivalent. »I skulle være her, men I skulle være dækket af sne, i stedet for at stå der og fryse,« noterer hun sig.

Anne Fonnesbech

13. januar 2020

Ude i portrummet på postkassen sidder en due. Den har pustet sig op, så den er kuglerund, og den rokker sig ikke af pletten, da jeg åbner døren og træder ud.

Jeg træder nærmere, den sidder bomstille. Jeg træder endnu nærmere. Den rører sig ikke.

Måske er den syg? Jeg tænker på min venindes høns, der går i stå, når de er ved at dø. Hun har fortalt mig om sin yndlingshøne, som hun grædende måtte kappe hovedet af til sidst.

En dag, jeg besøgte hende, så jeg det med egne øjne. Der stod tre høns ved drikkeskålen, og da de to af dem pludrende og gokkende gik videre, blev den tredje stående ubevægelig med hængende hoved.

»Den dør snart,« sagde hun.

Nu ved jeg godt, at duen ikke er en hønsefugl, men en duefugl. Duer har faktisk helt deres egen familie, Columbidae, men hvem ved? Måske er det sådan, også andre levende væsner reagerer, når de ved, at de er ved at takke af.

Angiveligt lagde gamle dages almuemennesker sig ind i alkoven og vendte ryggen til verden, når de følte døden nærme sig, og jo ikke, som os andre, havde et hospital inden for rækkevidde eller kunne ringe efter lægen.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

... og så hævdes det, at det er lyset og ikke temperaturen, der er afgørende for tidspunktet for blomstring! Det er så lige modbevist ovenfor i Karen Sybergs have.