Klumme

Jeg bestilte et personligt horoskop på nettet, og 80 procent ramte uhyggeligt præcist

Som stenbuk – stjernetegnenes absolutte taberkategori – har jeg i mange år haft mistillid til det kosmologiske regnskab. Men så drak jeg en fornuftig portion biodynamisk vin og bestilte et personligt horoskop, skriver teater- og litteraturanmelder Nanna Goul i dette debatindlæg
Der findes 12 stjernetegn, men ikke alle tegn er beskrevet lige flaterende. Stenbukken er for eksempel ikke udstyret med nogen stor social eller humoristisk sans – og helt ude af stand til at nyde livet, skriver kulturanmelder Nanna Goul.

Der findes 12 stjernetegn, men ikke alle tegn er beskrevet lige flaterende. Stenbukken er for eksempel ikke udstyret med nogen stor social eller humoristisk sans – og helt ude af stand til at nyde livet, skriver kulturanmelder Nanna Goul.

Fanatic Studio/Science Photo Library/Ritzau Scanpix

22. januar 2020

I mange år følte jeg mig misforstået af stjernerne.

Ikke af stjernerne selv som sådan, men af stjernernes menneskelige fortolkere, astrologerne, der har placeret mig i stjernetegnet stenbukken. Andre, der befinder sig i samme stjernetegn, kender nok frustrationen – i hvert fald kender jeg mange astrologisk set dybt utilfredsstillede stenbukke. Stenbukken er, hvilket du vil vide, hvis du er én, det absolut mindst attråværdige stjernetegn.

Når stenbukke beskrives i mere elle mindre seriøse medier, går de for at være fornuftige, kontrollerede, ambitiøse og kølige arbejdsmennesker, der planlægger alt. De er ikke udstyret med nogen stor social eller humoristisk sans – og helt ude af stand til at nyde livet.

Jeg har diskuteret det med flere stenbukke – hvordan stjernetegnet giver følelsen af at have tabt i et kosmologisk lotteri, eller værre, af at vinde den skuresvamp i spejdernes tombola, jeg ulykkeligvis modtog som barn.

For når man vender sig mod stjernerne, er det vel for at få en slags bekræftelse af sin særlige, dybsindige identitet. Men som stenbuk er det eneste, man får, altså en spand koldt vand i hovedet.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Britta Hansen
  • David Zennaro
  • Poul Anker Juul
  • Steffen Gliese
  • erik pedersen
  • Eva Schwanenflügel
Britta Hansen, David Zennaro, Poul Anker Juul, Steffen Gliese, erik pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Det er godt at du har fundet dig tilrette med at være stenbuk, Nanna Goul :-)
Måske er det er af de mest misforståede stjernetegn i zodiaken..?

PS. Ekstra underligt bliver det så, når man kigger på de afbillede tolv tegn øverst i artiklen; for her er der byttet rundt på netop stenbukken og tyren.
Mystisk.

Karsten Lundsby, Lillian Larsen, David og Pernille Ploug, Steffen Gliese og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Claus Bødtcher-Hansen

21/jan/2020

Mmm ...

Som jeg ser det (og forstår det),
bestemmer et horoskop ingenting :-) ...

Et horoskop indikerer, hvad mand
(m/k) har med sig af talenter (red-
skaber) og udfordringer (opgaver) :-) ...

Venlig hilsen
Claus

Steffen Gliese

Nej, det mest misforståede stjernetegn er skorpionen, men det har vi det helt fint med. ;-)

Lene Timmermann, Ole Frank, Eva Schwanenflügel og jens christian jacobsen anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Umådelig morsomt skrevet, Nanna. Var det et par procent af de 20, som astrologerne ikke fangede?

Henning Kjær

" det vel for at få en slags bekræftelse af sin særlige, dybsindige identitet. Men som stenbuk er det eneste, man får, altså en spand koldt vand i hovedet."

Ja man kan spørge indtil ma får de svar man ønsker. Men lad nu være med at tage horoskoper alvorligt, selvom du har fået 40 sider der passer dig godt. Inklusiv 20% afsporet.

Bjørn Pedersen

Racisme er mere troværdigt end astrologi:

https://www.youtube.com/watch?v=hhCWw0E_mVY

Og af alle himmellegemer, er jeg i øvrigt sikker på at det er kommunikationssatelliterne der har mest indvirkning på menneskers liv. Kan man få en artikel om hvor GPS IIR 11 skal stå på himlen for at Nutella smager bedst på en varm krydderbolle, og om man skal vælge Tuborg, Calsberg eller gå efter mikrobryggeriøl når Hubble-teleskopet står i zenith og den Internationale Rumstation er i ascendanten?

Palle Jensen, John Larsen, Erik Karlsen og Per Engberg anbefalede denne kommentar

Prøv at bestille et horoskop for et stjernetegn, som du ikke er.
Mon ikke du alligevel kan genkende dig selv ca 60-80 %.
Det er en skam at læsning af "Idealister" af Hans Scherfig ikke indgår i journalist uddannelsen :-)

Kristian Jensen

Tag en personlighedstest og læs om dig selv udfra de 5 store dimensioner / temperamenter af mennesket psyke. Den rammer 90-95%. Og er gratis. Og beset på videnskab.

Fx 16 personalites, den kommer også på dansk. Bare google

Lene Timmermann

Ugebladshoroskoper og stjerner er pjat og underholdning, og kun baseret på de tolv soltegn. Men astrologi er også et emne behandlet af forskere, men så skal der læses bøger. Dengang jeg interesserede mig for emnet, købte jeg bøger hjem især fra Tyskland af f.eks. Th. Ring og Klöckler. En ven spurgte mig vantro: TROR du på det? - Tror og tror .. næh, men der er en vis logik og sammenhæng i det, når man ser på et horoskopet, beregnet ud fra personens fødselstidspunkt, med dets unikke kombination af planeternes placeringer i tegn, felter og med indbyrdes aspekter.