Klumme

Min blodprop i hjertet lærte mig om Brexit

Længe ignorerede jeg symptomer, der ellers var massive og umisforståelige, men fornægtelse er en stærk forsvarsmekanisme. Oplevelsen gav mig et nyt perspektiv på den fornægtelse, der har præget de seneste tre år i britisk politik, skriver den britiske klummeskribent Rafael Behr i dette debatindlæg
Skribent Rafael Behr kunne se en metaforisk dimension ved sit hjertetilfælde, hvis symptoner han havde ignoreret. »For også Labour havde alt for længe ignoreret advarselstegn og undladt at korrigere sin kurs, mens ulykken stadig kunne undgås,« skriver han om sammenligningen med Brexit.

Skribent Rafael Behr kunne se en metaforisk dimension ved sit hjertetilfælde, hvis symptoner han havde ignoreret. »For også Labour havde alt for længe ignoreret advarselstegn og undladt at korrigere sin kurs, mens ulykken stadig kunne undgås,« skriver han om sammenligningen med Brexit.

Kenzo Tribouillard

31. januar 2020

Man kan blive ramt med ét slag uden at ænse, at det kommer. Det ved jeg nu efter et alvorligt hjertetilfælde.

Symptomerne var massive og klare, kan jeg se nu: En stærk smerte i brystet, en brændende følelse, der pludselig bredte sig op langs venstre arm. Åndedrætsbesvær, koldsved, kvalme og svimmelhed.

Alligevel tøvede jeg med at søge hjælp, for jeg kunne ikke tro, det var sandt. I en alder af 45 år var jeg for ung til et hjertetilfælde.

Når jeg tænker tilbage, begyndte symptomerne længe før. Smerten var bare en ekstrem variant af den stramhed, jeg havde følt i brystkassen, når jeg motionerede, og havde tolket som tegn på, at jeg måtte se at komme i bedre form. Fornægtelse er en stærk psykologisk forsvarsmekanisme.

En lettelse

Jeg var koblet til hjertemonitorer og proppet med morfin efter to ballonudvidelser, da jeg blev klar over, mit hjertetilfælde havde en metaforisk dimension. For også Labour havde alt for længe ignoreret advarselstegn og undladt at korrigere sin kurs, mens ulykken stadig kunne undgås.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Christian Skoubye
Christian Skoubye anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu