Kronik

Danmark bør følge andre lande og indføre forbud mod købesex

I Danmark drejer prostitutionsdebatten sig ofte om den prostitueredes ringe sociale status. Men vi bør tale om købesex som en form for vold og indføre en progressiv og tidssvarende politik på området ved at gøre det strafbart, skriver kandidat i Europa Studier Signe Birk i dette debatindlæg
Flere undersøgelser vidner om, at i de samfund, hvor prostitution er legalt, er vold og voldtægter udbredt. Hvis købesex anerkendes som en form for vold i Danmark, ville det give god mening at følge for eksempel det svenske eksempel, hvor køberen straffes med op til et års fængsel, skriver dagens kronikør.

Flere undersøgelser vidner om, at i de samfund, hvor prostitution er legalt, er vold og voldtægter udbredt. Hvis købesex anerkendes som en form for vold i Danmark, ville det give god mening at følge for eksempel det svenske eksempel, hvor køberen straffes med op til et års fængsel, skriver dagens kronikør.

Jonas Skovbjerg Fogh

4. januar 2020

Prostitutionsdebatten er igen blevet et aktuelt tema efter social-og indenrigsminister Astrid Krag i oktober lukkede den tværministerielle arbejdsgruppe, som skulle undersøge mulighederne for flere rettigheder til prostituerede.

Særligt de konservative med tidligere socialminister Mai Mercado i spidsen ønsker en anerkendelse af prostitution som et legalt erhverv. Siden 2002 er rufferi og tredjeparts involvering i prostitution tilladt i Tyskland, og prostitution er nu et anerkendt erhverv med ret til dagpenge og pligt til skattebetaling. Som en konsekvens deraf er den tyske sexindustri nu Europas største, og handlen med kvinder til seksuel udnyttelse i markant vækst.

I Danmark er det lovligt at købe og sælge sex, men altså ikke at tjene penge på andres prostitution. Liberaliseringen i Tyskland har ikke gavnet de prostituerede – en liberalisering og normalisering af erhvervet har ikke mindsket hverken volden eller voldtægter.

Et klart flertal af tyske prosituerede oplever ikke, at en legal prostitution har beskyttet dem mod voldtægt og overfald. Desuden er antallet af prostituerede med PTSD-symptomer tårnhøjt – ifølge et forskningsresultat udviser 68 procent af kvinder i prostitution tegn på PTSD.

I Danmark drejer prostitutionsdebatten sig ofte om den prostitueredes ringe sociale status og skadevirkningerne ved købesex. Både den nuværende regering under Mette Frederiksen (S) og daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) karakteriserer prostitution som et alvorligt socialt problem.

Det er bemærkelsesværdigt, at man kun taler om den prostituerede, da der er markant flere mandlige købere af sex end kvindelige sælgere. Cirka 21,8 procent af den mandlige befolkning har købt sex. Det tal er steget siden 2013, hvor Helle Thorning-Schmidts regering lavede en kortlægning af prostitutionsefterspørgslen i Danmark. Her var det 15,5 procent af danske mænd, som svarede, at de havde betalt for sex.

Tallene tyder også på, at der er sket en dehumanisering af danske mænds seksuelle adfærd. Det er samtidig bemærkelsesværdigt, at den nuværende regering erkender alle skadevirkningerne ved købesex, men altså ikke ønsker at straffe den efterspørgsel, som er en forudsætning for prostitutionen.

Købesex som en form for vold

I 1999 i Sverige gjorde den daværende socialdemokratiske regering det strafbart at købe, men ikke at sælge sex ud fra betragtningen, at købesex er en form for vold, og at efterspørgslen skal rammes for at bekæmpe markedet (det er også det, som kaldes den nordiske model). I dag straffes køb af seksuelle ydelser i Sverige med op til et års fængsel.

Norge valgte også et forbud i 2009. Hensigten med loven var som i Sverige at få reduceret efterspørgslen, mindsket prostitutionen generelt og ikke mindst skabt en normændring i befolkningen.

I 2014 fik den daværende norske regering lavet en evalueringsrapport af loven, som viste, at den havde tjent sit formål. Efterspørgslen var kraftigt reduceret, og antallet af kvinder i gadeprostitution var faldet mellem 45 og 60 procent siden året før loven i 2008.

Samtidig fandt rapporten, at volden mod kvinder i prostitution ikke var forøget – faktisk det modsatte – og at loven havde haft en afskrækkende effekt på voldsudøvelsen. Da den prostituerede ikke straffes, styrker det hendes position overfor både politi og køber, idet hun ikke skal frygte repressalier ved anmeldt vold og voldtægt.

Det er et velkendt argument for en legal og liberaliseret prostitution, at købesex vil forekomme mere i det skjulte med mere vold som en negativ konsekvens, hvis det gøres strafbart at købe sex. Men det har altså ikke været tilfældet i Norge. Ligeledes har politiet i Norge ikke oplevet en forøgelse af volden hverken blandt gadeprostituerede eller i prostitutionsmiljøerne generelt.

De danske politikere, som ønsker en yderligere liberalisering ud fra betragtningen, at det vil mindske de forråede forhold og volden i prostitution, tager altså fejl.

Flere resultater vidner om, at i de samfund, hvor prostitution er legalt, er volden og voldtægterne udbredt. Ifølge en undersøgelse fra 2004 blandt 854 adspurgte prostituerede i ni forskellige lande med legal prostitution oplevede 71 procent fysiske overfald og 62 procent voldtægter. 89 procent svarede, at de ønskede at forlade prostitution.

Hvis købesex anerkendes som en form for vold i Danmark, ville det give god mening at følge enten det svenske eksempel, hvor køberen straffes med op til et års fængsel, eller det norske, hvor strafferammen er seks måneders fængsel.

Tidssvarende ligestillingspolitik

Nogle af de samme positive resultater finder man i Sverige, hvor konsekvenserne af et forbud har mindsket både antallet af kvinder i prostitution og reduceret købekraften.

I Sverige vurderes det, at antallet af kvinder i gadeprostitution er faldet mellem 30 og 50 procent svarende til cirka 500 kvinder i gadeprostitution i 2010, mens tallet for gadeprostituerede i Danmark vurderes at være markant højere. Antallet af svenske mænd, som tilkendegiver, at de har købt sex med en prostitueret, er i perioden 1999-2009 faldet fra 13,6 procent til 7,9 procent.

I dag anderkendes prostitution i Sverige netop som en form for vold, en definition som også gør sig gældende i Frankrig. I 2016 stemte den franske nationalforsamling for at indføre den nordiske model – også for at modsvare den stigende handel med udenlandske kvinder til sexindustrien.

Samme år blev der foretaget en undersøgelse, som viste, at 78 procent af alle franskmænd støtter forbuddet, og at 74 procent af alle franskmænd betragter købesex som en form for vold.

En af globaliseringens og østudvidelsens negative konsekvenser har netop været handlen med mennesker, hvor kvinder og børn, der sælges til sexindustrien udgør en særlig stor gruppe. Den internationale arbejdsorganisation (ILO) vurderede i 2017, at cirka 4,8 millioner mennesker er handlet til tvungen prostitution, og at 99 procent er kvinder.

I den amerikanske Trafficking in Persons Report fra 2019 er Danmark faldet fra en første til en andenplads, når det drejer sig om bekæmpelse af handlen med kvinder til seksuel udnyttelse, fordi der ikke bliver gjort noget fra skiftende regeringers side for at bekæmpe efterspørgslen på kommercielle seksuelle ydelser.

Et civiliseret samfund skal kendes på, hvordan den mandlige befolkning behandler den kvindelige – i alle samfundslag. Her har man i resten af Skandinavien, Frankrig, Canada og senest i Israel med et forbud mod købesex valgt en progressiv og tidssvarende ligestillingspolitik med loven som et godt instrument. Det samme burde Danmark gøre.

Signe Birk er kandidat i Europa Studier.

En forbedring af sexarbejderes vilkår kan naturligvis ikke stå alene. Det skal suppleres med øgede sociale indsatser og exitstrategier, skriver Mette-Line Thorup på lederplads.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Estermarie Mandelquist
  • Randi Christiansen
  • Søren Rehhoff
  • Palle Yndal-Olsen
  • Oluf Husted
Estermarie Mandelquist, Randi Christiansen, Søren Rehhoff, Palle Yndal-Olsen og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Åh nu igen. Hvor længe og hvor mange gange kan der tærskes langhalm på emnet? Fat dog, at et genetelt forbud ikke har nogen folkelig appel, men det har derimod en øget indsats mod handel med udenlandske prostituerede.

Claus Nielsen, Kristian Jensen, Rolf Andersen, Peter Hansen, Benny Nissen, Frank Hansen, Torben Kjeldsen, Hans Larsen, Danny Hedegaard, Carsten Hansen, Søren Knudsen og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Det er så internaliseret i den danske kultur, at handlen med en kvindekrop er en serviceydelse på lige fod med handlen med et par sokker. Ligeledes er der også meget fokus på den "lykkelige luder", at kvinden rent faktisk skulle synes, det er sjovt/spændende/ophidsende, at mænd på skift køber hendes krop.

Man kan så undre sig over, hvem det er, der køber de handlede kvinder, hvor der jo formentlig er en efterspørgsel - ellers ville de ikke være her? For den handlede kvinde er i faget mod sin vilje. Og mon ikke, i virkeligheden, det er sådan at den danske køber er ligeglad med, om det er den "lykkelige luder" eller den handlede kvinde, der bliver købt og brugt. De skal bare bruge en undskyldning. Hvilket så til gengæld vidner om en følelsesmæssig afstumpethed ift. brugen af kvindekroppen.

Derfor tror jeg, det kan blive svært at få ændret tankegangen til, at det rent faktisk kan være et overgreb på kvinden. Men jeg kan godt lide tankegangen om, at problemet placeres hos kunden og ikke hos den udsatte kvinde. Til gengæld synes jeg, at et forbud skal følges af hjælp til de udsatte kvinder, der ikke må lades i stikken (længere).

Personligt kunne jeg aldrig finde på at købe en mandekrop til sex. Dertil har jeg trods alt for meget respekt for (de 80% resterende) mænd.

Lise Rohde, Martin Povel, Christel Larsen, Mette Poulsen, Marie Jensen, Estermarie Mandelquist, jens christian jacobsen, Birte Pedersen, Nike Forsander Lorentsen, Sus johnsen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar

Rikke:

"Det er så internaliseret i den danske kultur, at handlen med en kvindekrop er en serviceydelse på lige fod med handlen med et par sokker."

DET tror jeg sgutte. Så sent som i går talte jeg med et par yngre mennesker i min landsby om prostitution i Jomfru Ane Gade. Der var ingen, som syntes det var OK.

Rikke Nielsen

niels astrup

Jeg kan da kun være glad for at høre, at et par repræsentanter for den yngre generation har andre normer :-) Men vent nu lige lidt på de øvrige kommentarer, der kommer i denne debat.

Martin Povel, Palle Yndal-Olsen, Helle Abel, Marie Jensen, Birte Pedersen og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Rikke Nielsen
"Personligt kunne jeg aldrig finde på at købe en mandekrop til sex. Dertil har jeg trods alt for meget respekt for (de 80% resterende) mænd."

Hvorfor er de relevante? Da de 80% restererende mænd jo ikke er involverede i transaktionen, giver det ikke mening at tale om at "vise" respekt. Et menneske er et menneske, det gælder for både mænd og kvinder og hvis du gik til en mandlig prostituteret ville jeg da håbe at årsagen til at du ønskede at vise hensyn overfor ham var af hensyn til ham, som individ og ikke for at "sende signaler" til alle med samme sæt kønsorganer.

Niels Astrup beskriver ulovlig prostitution i Jomfru Ane Gade. Jeg kan ikke forestille mig selv de mest liberale tilhængere af prostitution, at de ville være ok med de historier der i øjeblikket kører om stripklubberne i Gaden. At male et billede at alle der er for at det skal være lovligt at sælge og købe sex, er ok med at prostituerede bare kan/bør behandles helt som det passer kunderne, er ligeså en fordummende måde at debattere sexsalg på, som de mænd der maler al snak om kvinders rettigheder som "feminazier" der bare forsøger at få mænd ned med nakken. En sikkert meget tilfredstillende måde at debattere på, fordi man vinder jo altid over et "modargument" man selv har opfundet.

ulrik mortensen

Store menneskeretsorganisationer som f.eks. Amnesty International anbefaler ikke forbud. Det gør man på baggrund af forskning på området. F.eks. Sine Plambech fra KU: "Forskning fra hele verden viser, at tager man udgangspunkt i sexarbejdernes eget perspektiv, så vil det ikke forbedre deres situation, at det er kriminelt": https://www.dr.dk/nyheder/indland/forskning-bakker-amnestys-forslag-om-k...

'Frels os fra vore frelsere' er et udbredt slogan blandt sexarbejdere. Da man (SFI) lavede en stor undersøgelse af danske sexarbejdere, viste det sig at 98% var modstandere af forbud. Sexarbejderne gider man ikke rigtigt at lytte til - heller ikke den nuværende regering:

https://arbejderen.dk/blog-indl%C3%A6g/nanna-w-gotfredsen/sexarbejderes-...

Simon Welling Olsen, Claus Nielsen, Rolf Andersen, Emil Davidsen, Arne Lund, Carsten Hansen, Benny Nissen, Dan D. Jensen, Flemming Berger og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar

78% af franskmændene anser købesex som en form for vold.
Mærkeligt at danskerne ikke kan se det.

Lise Rohde, Martin Povel, Mette Poulsen, Rikke Nielsen, Estermarie Mandelquist, jens christian jacobsen, Jacob Johansen, Mogens Holme, Søren Dahl og Palle Yndal-Olsen anbefalede denne kommentar
Morten Ingemann Pedersen

Det er symptomatisk for prostitutionsdebatten, at man taler om den som noget, der begrænser sig til at omhandle kvinder. Det er rigtigt nok, at det i overvældende grad et mænd, der køber sex, men det er absolut ikke sandt, at det i overvældende grad er kvinder, der sælger sex. Det er en doven, identitetspolitisk automatreaktion at tale om prostituerede som om de nødvendigvis er kvinder. I Danmark forholder det sig f.eks. sådan, at en lille overvægt af mindreårige, der har solgt sex på gaden, er drenge.

Markus Lund, Jens Flø og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar
Thomas T. Jensen

Nu vi er i gang med at omdefinere begreberne, hvad med at vi definerer købesex som DRAB. Køberen af sexydelser "dræber" jo den prostitueredes selvværd og muligheder for at blive respekteret. Hvad?
Lyder det ikke tiltrækkende. Med et snuptag kan vi gøre sexkøb til den værste forbrydelse i kongeriget, og vi kan idømme sexkøbere strenge straffe for "rovmord" o.l. Bliver I så tilfredse?
Hvorfor den store blodtørst?
En handel er en handel, hvor forhåbentlig begge parter er tilfredse.
Jeg udøver jo heller ikke "vold" hver gang jeg går i supermarkedet. Heller ikke selvom det er mig, der føler, at jeg er blevet ribbet.
Lad os i stedet være ærlige og indse, at der især mellem mænd og kvinder eksisterer et ulige indhold af den umiddelbare og kortsigtede seksuelle nydelse. Denne ulighed er naturlig, fordi den altid har eksisteret. Derfor opstår af og til en potentiel nytteværdi i et bytteforhold.
Manden vil have sex. Kvinden vil have noget for det.
Dette bytteforhold opstår altid i en eller anden skikkelse, hvor mand og kvinde mødes, og hvor musikken spiller i baggrunden.
Men det er lige, hvor usselt mammon, dette djævelens og kapitalismens egen sæd, er eneste omdrejningspunkt, at det pisser især kvinder af.
Ja, der er med sikkerhed prostituerede, som går psykisk ned på at have naturlig sex med mange forskellige mænd for penge. Men skal vi ikke erkende, at det er et psykosocialt problem?
Selv har jeg aldrig betalt penge til en prostitueret for sex. Ikke fordi jeg bryste mig af en højere moral, men simpelthen fordi jeg selv ville føle det krænkende at skulle betale penge for noget, som af kvinden burde anses som noget ligeligt og gensidigt.
Men jeg er også naiv.
Min erfaring fra kæresteforhold er, at kvinder altid forventer noget andet og mere fra forhold, som baserer sig på kærligt venskab og god sex.
I dag forstår jeg det.

Charlotte Mortensen

Et civiliseret samfund bør endvidere kendes på hvordan en kvinde behandler en kvinde, mener jeg.

At måtte prostituere sig er som udgangspunkt ikke ønskeligt for nogen. Men når det er sagt, da synes jeg at dette tilbagevendende synspunkt, som synes altid at ligge bag argumentationen, at hvis blot erhvervet afskaffes, da ville alle leve et bedre liv, er verdensfjern og naiv.

Hvorfor skal efterspørgelsen på sex straffes? Det er en grundliggende drift i mennesket, som kan have uhensigtsmæssige konsekvenser hvis den undertrykkes. Det ville være skønt, hvis alle levede i en lykkelig sameksistens ... men sådan ser den virkelige verden bare ikke ud?

Frem for at forbyde og fordømme bør den prostituerede "klædes på". så der ikke føles skam eller gives anledning til fordækt forretning. Hvis den prostituerede var "klædt på" ville vold og voldtægt kunne anmeldes - efterspørgerens bevidsthed om dette vil være præventiv i sig selv.

Div. evalueringsrapporter er jo i sagens natur ikke et udtryk for fordækt handel. Hvis noget bliver strafbart med 1/2 - 1 års fængsel, da er det da klart at flere vil nægte at have et forbrug?

At menneskets behov for sex kan eller skal forbydes, synes som et urealistisk og naivt foreslag. I stedet bør den prostituerede anerkendes, så skam og fordækt handel ikke giver mulighed for vold.

Simon Welling Olsen, Claus Nielsen, Søren Knudsen, Markus Lund, Carsten Wienholtz og Thomas T. Jensen anbefalede denne kommentar
Torben Kjeldsen

Nej er helt uenig, og trist at der som sædvanlig fremstår en rimelig ensidig fremstilling af problemet. Og nej at sælge sex behøves ikke at være et overgreb. Og ja en undersøgelse af sexarbejderes nuværende arbejdsforhold, vil selvfølgelige vise at det er en udsat gruppe. Hvad ellers når de ikke er sikrede ordnede arbejdsforhold og flere er tvungne i faget. Jeg har valgt at underbygge min holdning med baggrund i bla. Amnesty International som har tilsluttet sig anbefalingerne fra blandt andet Human Rights Watch og adskillige FN-organer samt sexarbejderorganisationer som ICRSE og den danske SIO.
Følgende artikel giver et fint blik på temaet:
https://friktionmagasin.dk/verdens-%C3%A6ldste-ikke-anerkendte-erhverv-3...

Den debat har kørt længe. Men indtil der viser sig et bredt flertal for eller imod, burde det være en selvfølge at opgradere Arbejdstilsynet, og håndhæve den generelle arbejdsmiljø lovgivning. Arbejdsmiljøloven kræver i dag at arbejde skal være sundt, og sikkert. Kan prostitution ikke tilrettelægges på en sådan måde, i hvert konkret tilfælde, så løser problemet vel sig selv.

Det er godt nogen husker de kvinder de går ud over, men ved at italesætte et kvindeproblem, bliver det endnu sværere og mere tabuiseret, med de mænd og drenge der er i prostitution.

Alle lande burde stå sammen, og gøre meget mere imod trafficking.

Torben Kjeldsen, Estermarie Mandelquist, Annalis Joanna Johansson og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Else Marie Arevad

Alle mine instinkter siger mig, at det er forkert at skulle sælge sex til vildtfremmede mennesker, og at ingen kan gøre det uden at tage skade fysisk og psykisk. Men jeg tager måske fejl.

Lise Rohde, Estermarie Mandelquist, Annalis Joanna Johansson, Rikke Nielsen, Jacob Johansen, Marie Jensen, jens christian jacobsen, Sus johnsen, Jens Flø, Randi Christiansen og Nille Torsen anbefalede denne kommentar
Else Marie Arevad

Sexarbejde er jo stadig ikke et arbejde som alle andre, ellers ville de fleste sexarbejdere jo ikke udtale sig under pseudonym. Den skam er svær at komme til livs!

Claus Nielsen, Jacob Johansen, Sus johnsen, Jens Flø og Nille Torsen anbefalede denne kommentar

Den sædvanlige nedladende holdning overfor mennesker der gør brug af deres mest basale rettighed, retten til egen krop. De ses som hjælpeløse ofre for hankønnet, ude af stand til at vælge til eller fra. De nævnes end ikke som andet end statistisk materiale.
Gennem mine mange år som sexkøber har jeg aldrig mødt ofre, men derimod stærke selvstændige kvinder der vidste hvad de gjorde og det var da også hvad jeg gik efter. Møderne med dem var yderst givende for begge parter, både fysisk og psykisk.
Men hvad ved den priviligerede klasses hattedamer om det.

Randi Christiansen

I udgangspunktet har et menneske jo ret til selv at bestemme, hvad det vil gøre med sit liv, sålænge det ikke skader andre.

Vil man derfor kunne komme den onde prostitution til livs med et forbud? Kronikørens referencer til andre lande tyder på, at det kan man i et vist omfang. Og det er vel også værd at tage med.

Hvis samfundet tilbyder acceptable eksistensvilkår for borgerne, vil de mennesker, som af en eller anden grund alligevel sælger seksuelle ydelser, jo gøre op med sig selv, om det er det værd. Den frihed må man tillade individet. At gøre som i de lande kronikøren refererer til, lyder umiddelbart som et gangbart kompromis?

René Arestrup

Prostitution skal forstås meget bredere end at nogle stakkels kvinder er tvunget til at sælge deres krop.

Men nogle har meget travlt med at indskrænke begrebet til et spørgsmål om kvindeundertykkende udnyttelse - eller ligefrem vold.

Dermed bliver diskussionen ikke blot skævvredet, men presset ind i en moralsk/ideologisk ramme, som rammer fuldstændig skævt.

Kvinder har til alle tider været bevidste om deres seksuelle kapital. Og man skal vist være mere end både blind og døv - eller aldrig have levet - for ikke at opdage, at mange kvinder også forstår at kapitalisere på det faktum. Også i den friserede og accepterede del af det sociale spektrum.

Det er således næppe et udtryk for søstersolidaritet, når middelklassekvinder, med deres på det - nogenlunde - tørre, slynger om sig med indignerede anklager mod patriakatets undertrykkende urimeligheder og forlanger noget så absurd som en kriminalisering af selve efterspørgslen på seksuelle ydelser.

Det forekommer evident, at det ikke handler om deres faldne søstres 'lidelser', men om noget helt andet.

For når alt kommer til alt, er de fløjtende ligeglade med, hvad de prostituerede selv mener.

Claus Nielsen, ulrik mortensen, Thomas T. Jensen, Emil Davidsen, Daniel Rasmussen, Rolf Andersen, Herdis Weins, Søren Knudsen, Charlotte Mortensen, Markus Lund og Benny Nissen anbefalede denne kommentar

Det er useriøst at sidestille sexarbejde med vold. Jeg vil hellere mene, at det kan sidestilles med selvskadende adfærd at prostituere sig. Der er ingen tvivl om at prostitution er en af de mest risikobetonede beskæftigelser overhovedet, men i bund og grund er det ikke mere nedslidende end at arbejde som sygeplejerske, stilladsbygger eller slagteriarbejder. Personale i sundhedsvæsenet har en af de højeste selvmordsrater målt på fag, så i virkelighedens verden er hospitaler et mere voldeligt sted at færdes i kraft af de økonomiske strukturer og rammer som omkranser og former det. Det er kapitalismen, der udgør volden og udbytningen. En sexhungrende mand har et behov, han vælger at opsøge og få udfyldt transaktionelt, mens det akkurat samme foregår inden for hjemmets fire vægge blot uden valuta som mellemled. Her kan både kvinden såvel som manden være initiator til såkaldt pligtsex, hvor overtalelse og dominans udgør opskriften. At argumentere for at prostitution er lig med vold, er det samme som at underkende hele den mandlige seksualitet, for så kan ingen mand således kneppe uden at være en voldsmand, så længe kvinden har den mindste ulyst til det, men frivilligt vælger at indgå i akten alligevel (dog ufrivilligt i form af at pengenød fordrer mennesker til at arbejde og tage jobs, de ellers ikke ville røre med en ildtang). Og det ville ikke være fair over for en uvidende og respektfuld mand at sidestille ham med en slagsbror eller tyran, så længe kvinden ikke vover at fortælle ham, hvad hun føler i øjeblikket. Det får vi på ingen måde en frugtbar og lærerig endsige oplysende debat ud af, at underkende andres legitime begær. Ingen bliver klogere af at kvindelige studerende føler sig truet af sexarbejdere og føler sig kaldet til at mene, at mænd, der har sex med kvinder med andre holdninger til fænomenet, er voldsmænd. Det er snarere et subtilt udtryk for internaliseret misogyni og hensigt at holde andre kvinder nede for egen vindings skyld. Og det er direkte skræmmende at nogen kvinder åbenbart mener, at mænd ikke også tiltider har sex med kvinder ufrivilligt, men uden at turde sige det højt. At det eneste narrativ i diskursen er det kvindelige subjekt uafhængig af årsag og eksterne faktorer. Der er så mange andre køn inden for sexarbejdere, der er lige så udsatte som den arketype, forfatteren fokuserer på. Non-binære som er dybt afhængige af sexindustrien, og som ellers ville leve i strukturel fattigdom. Læs gerne Ole Sandbergs holdningsskrift om, hvorfor overvågning af bordeller hverken er løsningen på prostitutionsdebatten eller styrker kvinders autonomi over egen krop, sådan som ligestillingskampen har eller burde have til hensigt. https://modkraft.dk/blog/ole-sandberg/hvem-hj-lper-den-svenske-model

Finn Jakobsen

Det kunne være interessant at høre, hvordan forbudstilhængerne stiller sig til, om også pornografisk billedmateriale og film skal forbydes - eller mener de, at porno på nettet ikke indeholder indslag, der er produceret som købesex?

Rolf Andersen, Emil Davidsen og Erik Jensen anbefalede denne kommentar
Jacob Johansen

Hvis man tænker, at det virkelig vil være synd for personen, hvis eks. vis ens datter eller en kvinde man kender godt går ind i prostitution, hvordan kan man så synes at prostitution ellers er ok?

Claus Nielsen, Anne Schøtt, Rikke Nielsen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar

Leo Nygaard - Jeps. Ku' være nyttigt, at få belyst hvilken og hvor megen kriminalitet, der er fulgt i kølvandet på det svenske forbud mod købesex.
Når nu ingen i dag kan huske tilbage til dengang da paragraf 225 stk.4 kriminaliserede - dvs. indtil 1962 - trækkerdrenge under 18 år. Det var ikke småting, der skete i forb. dermed: overfald, afpresning mv. - og som ikke blev anmeldt af "kunden", der jo ikke ville inkriminere sig selv.
Er det sådanne forhold vi skal tilbage til?

Vi bruger- og misbruger i høj grad vores krop og den fysiske egenskabe og formåen, i en byttehandel for penge, som giver os muligheder vi ellers ikke havde haft.

Sex er en fysisk ydelse. Det er det også at bære mursten og mørtel op på stilladset. Det er det også at grave huller og støbe med beton. At tørre røv på de gamle og syge, at skrue og banke, at rykke tænder ud, at ordne nedgroede negle, at tage ansvar for 28 børns trivsel osv.

Desværre kan ingen af disse funktioner udføres, uden belastning af krop og sjæl. For nogen i mindre grad, og for andre invaliderende. Trist, men sandt.

Hvis man mener, at den ene ydelse er tungere - eller lettere end de andre, er det da ok, og man bør da forsøge at træffe sine valg ud fra ens præferencer og muligheder. At forlange seksuelle ydelser helt taget ud af ligningen for alle andre, viser kun hvor forkvaklet men selv er indrettet. Det er en ynk, at hører på.

Brug energien på at kaste lys over branchen og hele fænomenet. Anerkend den biologiske side, der skaber behov og efterspørgsel. Løft den ydelse op på niveau med andre kropslige ydelser, i stedet for at stigmatiserer og trække det hele ned i sølet.

SELVFØLGELIG, skal vi bekæmpe alt hvad der hedder tvang og vold. SELVFØLGELIG skal vi minimerer risiko for arbejdsskader og følgevirkninger. Det skal vi over alt hvor vi pukler for at skaffe til dagen og vejen - det siger sig selv.

Emil Davidsen

Tak til Signe Birk for link til noget fagstudie og undersøgelse om feltet. Kan kun opfordring hende til at læse dem bare en smule mere grundigt selv. Det er ikke direkte forkert det der bliver skrevet i artiklen, men, det er oversimplificeret og udtryk for ensidig læsning af indholdet. Kan kun stærkt opfordrer til at man ikke tager mit ord for det men begiver sig ud i det kedelige ærinde at læse rapporterne selv. (og ikke nøjes med opsummeringen selvom det frister..)

@Jacob Johansen, 05. januar, 2020 - 11:13
Det er et vigtigt spørgsmål du bringer på bane. Kanonen skal bare drejes 180 grader. Problemet er, nemlig, at de seksuelle ydelser, bliver nedgjorte af alle der mener det skulle være forbudt. På den måde, gør de arbejdsforholdene dårlige for alle. De fleste foretrækker anonymitet, netop fordi hele området bliver omtalt dårligt og gjort skamfuldt af de asketiske aktivister.

Vi bør forstå, at der er en naturlov, der altid vil give efterspørgsel- og udbud af seksuelle ydelser, Derfor vil det være begavet, at ændre retorikken og at give hele området et løft, så forholdene kunne blive belyst og brag op på niveau med andre kropslige ydelse. Ydelser som mange af os må leverer i mange forskellige udgaver, og ofte mere af nød end af lyst - kun for at tjene penge.

Jacob Johansen

Erik Jensen - mit indlæg var ment sådan, at jeg går ud fra folk ville blive kede af det hvis deres datter eller en de kender godt går ind i prostitution. Og jeg forestiller mig at de mest vil blive kede af det over, at de kan være bange for, at den der går ind i det kan opleve skadelige ting.

Morten Johansen

Jeg har boet face-en-face med et bordel i 30 år (der har været bordel i alle årene!), og fra mit vindue set hundredevis af mænd gå ind og ud. Det er et bredt udsnit, hvad der måske ikke er så overraskende, men lidt overrepræsenteret er mænd, der ser ud som de kunne have svært ved at få "noget på den dumme" ad almindelig vej. Det er noget med deres udstråling (af ensomhed) og sommetider fysiske karakteristika. Hvis man forbyder et sådant bordel, hvor skal de så gå hen?

Randi Christiansen

@leo og jens - jeg er i høj grad frihedselskende. Frihed er det bedste guld ... men derfor kan man godt tænke sig om, det hedder 'frihed under ansvar'.

Randi Christiansen

@leo og jens - og jeg må indrømme, at mange liberalister har et noget snævert syn på, hvad deres syn på frihed betyder i praksis - for de andre.

Emil Davidsen

@Ulrik hvilket der også vagt gøres opmærksom på i den Norske redegørelse. I den står der desuden også at datagrundlaget er meget svagt og mangelfuldt. Den norske redegørelse lugter dog lidt da disse forhold i et par sætninger bliver bagitaliseret således at den kan konkludere på nogle overordnede "tendenser". Igen, kan kun opfordrer til at man læse det selv, grundigt.

Jesper Pedersen

Det er ret påfaldende som kronikøren starter med en billedtekst, der siger
"Flere undersøgelser vidner om, at i de samfund, hvor prostitution er legalt, er vold og voldtægter udbredt."
Og så taler en masse om hvor godt de gør det i Sverige, men ikke rigtigt kommer ind på effekten på voldtægter i Sverige.

Der ser ud til at gå ret dårligt i Sverige.
https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexu...

Ca 8000 voldtægter i 2018.

Kristian Jensen

Jeg synes at vi hører ufatteligt meget fra folk som ingen erfaring og ufatteligt lidt fra folk som rent faktisk har købt en luder eller fra luderne selv. Hvordan kan det være? Vil de bare være i fred, har de ingen holdninger, eller hvad? Kender I nogen?

Kenneth Graakjær

Det er mig en gåde hvorfor det skal være ulovligt at sælge noget, det er fuldstændig lovligt at give væk gratis.

Randi Christiansen

Ja kenneth, vi befinder os i en gråzone. Seksuel kapital er åbenbart en meget kostbar handelsvare. Og hvorfor egentlig det? Er mennesker (mænd) virkelig så slavegjorte af sexdriften, at de må købe sig til at udleve den?

Det er faktisk pinligt, og jeg mistænker, at det i høj grad skyldes pornoficeringen af det offentlige rum og den øvrige hjernevask, vi er udsatte for vedr den såkaldt 'sunde seksualitet'. Man bliver nærmest sygeliggjort, hvis man ikke har et aktivt sexliv. Seneste udvikling er kønsskifte for ikke kønsmodne børn. Hvilken sindssyge; samfundsundergravende virksomhed mistænkes.

Nu er det sådan med sex, at uden den fik vi ikke børn. Når vi så har dem, ku vi så ik godt slappe lidt af med sex? Klare det selv, hvis det bliver for påtrængende, eller finde sammen med ligesindede i f.eks. en swingerklub.

Lise Rohde, Martin Povel og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar
Else Marie Arevad

Det må da være nedværdigende at skulle lægge krop til perversioner, som folk ikke vil udsætte deres ægtefæller eller partnere for.

Lise Rohde, Martin Povel og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar
Kenneth Graakjær

@Randi Jeg forestiller mig at grundene til at købe sex er lige så forskellige som de folk, der gør det. Men jeg ærgrer mig altid over at der bliver blandet pærer og bananer i denne diskussion. Alle diskussioner om prostitution skal forholde sig til menneskehandel, selv om det er sin helt egen forbrydelse. Der er også handlede mennesker, der bliver brugt til at plukke avocadoer, men vi snakker ikke om at kriminalisere frugtavl af den grund. Menneskehandel = skidt.

Dernæst er det også kedeligt trivielt at sexkøberne er sørgelige mennesker, der ikke kan få sex på anden vis. Nogle er sikkert, men igen er diskussionen forvrænget. Som om at når det handler om bytte sex er det ok at smide opmærksomhed, kærlighed, udlevelse af fælles kinks, gaver, drinks, oplevelser, smiger og alt muligt andet på bordet. Men ikke penge! Så er det pludseligt sørgeligt og perverteret.

Engang havde jeg stærke holdninger på dette område. Med alderen er jeg blevet farlig liberal.

Thomas T. Jensen, Kim Øverup og Emil Davidsen anbefalede denne kommentar

Danmark 2013: "15% af danske mænd køber sex" 100-15 = 85%
Danmark 2018: "21,8%" 100-21,8 = 78,2%
Frankrig 2016: "74 procent af alle franskmænd betragter købesex som en form for vold".

Hvordan skal disse tal sammenholdes eller fortolkes?

Mange jobs (alle?) har dårlige sider og mange mennesker føler sig udnyttet af deres arbejdsplads og oplever nedslidende mangel på motivation. Bl.a. pga. fravær af demokrati og medbestemmelse samt ikke mindst ordentlig økonomisk sikring. De fleste lønmodtagere er ikke mere end 3 mdr. fra ikke at kunne forsørge sig selv hvis de mistede deres indtægt. Og de fleste jobs kan faktisk allerede varetages af robotter. Hvis man fiksede det kunstigt vedligeholdte 'behov' for at vi allesammen skal stå tidligt op, pendle i al hast til et job der ikke giver anden mening end nøjagtig hvad der står på lønsedlen, ville der muligvis være prostitutionskunder men kun ganske få udbydere tilbage.
Måske ville prostitution også blive udført af sexrobotter.
Prostitutionsdebatter er teoretiske da erhvervet vil bestå uanset hvad man skriver i loven.
Der findes allerede lovgivning omhandlende slaveri, vold og voldtægt.
Tabuisering og skam i kulturen præger vores opfattelse tror jeg.
For kan man svare kategorisk nej til at prostitution er en psykisk belastning netop fordi jobbet er tabubelagt?
Hvad hvis 'luder' ikke var et skældsord men det modsatte?
Så i stedet for at (forsøge forgæves at) afskaffe prostitution, så ville vi stille os selv bedre ved at fjerne tabuerne og skammen.
Tankeeksperiment: Hvordan ville vi mon have det hvis det at være prostitueret blev opfattet som ligeså fint som at være kirurg, beundringsværdigt som at være skuespiller eller nødvendigt som brandfolk? Tre jobs der også kræver en stærk psyke.
Måske er det vores frygt for at blive sindssyge, der gør prostitution ubehageligt på en mere uoverskuelig måde end så meget andet?
Måske er det fordi vi mangler psykologiske værktøjer eller at vi har en sær moral (eller to...) at prostitution forekommer værre end så meget andet?

René Arestrup

@Randi Christiansen
'...Seksuel kapital er åbenbart en meget kostbar handelsvare. Og hvorfor egentlig det? Er mennesker (mænd) virkelig så slavegjorte af sexdriften, at de må købe sig til at udleve den?'

Det korte svar er ja.

Det er jo ligesom årsagen til, at der overhovedet er et marked.

Og det er muligt du synes det er pinligt. Det synes de sikkert også selv. Men ikke desto mindre.

Måske er det også en tanke værd, at de 'slavegjorte' er helt almindelige mænd, med en helt naturlig drift, som de, af mange forskellige årsager, ikke kan få tilfredsstillet på anden vis.

Det er disse mænd, der er i skudlinjen. De bliver ikke blot betragtet som sølle, men også som voldelige sexforbrydere, selvom deres eneste forbrydelse består i at de er mennesker. Eller jeg skulle måske tilføje, mænd - med en behørig undskyldning for selv samme.

Jeg må tilstå, at jeg finder de skingre anklager både fladpandede og bedrøvelige - og aldeles ukonstruktive - i en debat om prostitution.

Og min irritation bliver unægtelig accentueret, når jeg skal forholde mig til semi-frigide moralister, som spænder diskussionen for en aldeles utålelig ideologisk vogn.

Thomas T. Jensen, Torben Kjeldsen, Teis Dyrvald, ulrik mortensen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Charlotte Mortensen

"Ny rapport: Hver tredje kvinde i sundhedssektoren er blevet udsat for vold eller trusler" er en overskrift i Information i dag. I følge Signe Birks logik, da skulle psykisk sygdom eller Sosu erhvervet forbydes? Det viser med al tydelighed at ovenstående er udtryk for et verdensfjernt og bornert syn. Et syn som udelukkende tjener til at pudse en politisk korrekt glorie. Men på ingen måder hjælper de muligt udsatte.

ulrik mortensen, Torben Kjeldsen og René Arestrup anbefalede denne kommentar