Læserbrev

Flyt til Nordvest, Stoklund. Det vil nuancere dit fordomsfulde syn på dem, der bor der

Når Rasmus Stoklund (S) vil have en gåtur i Nordvest til at føles som en gåtur i Holstebro, siger det meget om hans fordomme om andre menneskers oprindelse. Jeg foreslår, at han flytter til bydelen en uges tid, så han lærer at sætte pris på forskellene, skriver socialborgmester Mia Nyegaard (RV) i dette debatindlæg
Jeg foreslår, at Stoklund flytter ind i Nordvest i en uges tid. For at lære området og dets beboere at kende. Jeg er ikke to sekunder i tvivl om, at det vil nuancere hans syn på bydelen og de københavnere, der bor der, skriver socialborgmester Mia Nyegaard (RV).

Jeg foreslår, at Stoklund flytter ind i Nordvest i en uges tid. For at lære området og dets beboere at kende. Jeg er ikke to sekunder i tvivl om, at det vil nuancere hans syn på bydelen og de københavnere, der bor der, skriver socialborgmester Mia Nyegaard (RV).

Anders Rye Skjoldjensen

29. januar 2020

Jeg var ved at kløjes i morgenkaffen, da jeg i Information den 15. januar læste, at Socialdemokratiets nye udlændingeordfører, Rasmus Stoklund, drømmer om, at en gåtur i Københavns Nordvestkvarter ikke skal føles meget anderledes end en gåtur i Holstebro eller Hundested.

Til Stoklunds ideal om et socialdemokratisk enhedssamfund hører en tese om, at for mange med ikkevestlig baggrund opfører sig dårligt i det offentlige rum.

Selv er han fra Pjedsted i Jylland. På Nørrebro og i Nordvest kommer han kun, når han cykler igennem fra Christiansborg til hjemmet i Herlev eller har en journalist fra Information i hælene.

Min far er også fra Pjedsted. Min farmor og farfar var socialdemokrater og boede i Pjedsted hele min barndom. Tro mig, Pjedsted minder ikke og kommer aldrig til at minde om Nordvest – heldigvis.

Hvor har Stoklund sit verdensbillede fra? Min farfar var sognerådsformand i Pjedsted og sad i by- og amtsrådet for Socialdemokratiet. Og selv om min farfar, præcis som Stoklund i dag, syntes, at alt var bedre i gamle dage, var han ikke mættet af fordomme om andre menneskers oprindelse.

For min farfar handlede det om gode gamle socialdemokratiske principper om at yde en indsats og bidrage positivt til fællesskabet.

Så lad mig komme med en anden tese: Stoklund har en bunden opgave i forhold til at få Socialdemokratiet til at fremstå så hårde på udlændingeområdet, at Dansk Folkeparti presses helt ud af dansk politik.

For mig at se falder han i samme gryde som andre bastante udlændingepolitikere før ham. Han forsøger at opstille en splittelse, et os og dem-scenarie, og det har aldrig gjort noget godt for at løse problemer.

Jeg foreslår, at Stoklund flytter ind i Nordvest i en uges tid. For at lære området og dets beboere at kende. Jeg er ikke to sekunder i tvivl om, at det vil nuancere hans syn på bydelen og de københavnere, der bor der.

Hvad er det værste, der kan ske? At Socialdemokratiets udlændingeordfører lærer at sætte pris på forskellen mellem at gå en tur i Nordvest, Holstebro og Pjedsted?

Mia Nyegaard er socialborgmester i København (RV).

Rasmus Stoklund er 35 år og et nyt ansigt på Christiansborg. Alligevel har han fået den store opgave at tegne Socialdemokratiets stramme udlændingepolitik i det daglige arbejde i Folketinget. Her er han fotograferet i nærheden af sit hjem i Herlev.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• David Zennaro
  • Per Klüver
  • Christian Mondrup
  • Ole Frank
  • Steffen Gliese
  • Bjarne Andersen
  • Anker Heegaard
  • Katrine Damm
  • Hans Larsen
  • Dorte Sørensen
  • Anker Nielsen
  • Christel Gruner-Olesen
  • Thomas Tanghus
  • Eva Schwanenflügel
David Zennaro, Per Klüver, Christian Mondrup, Ole Frank, Steffen Gliese, Bjarne Andersen, Anker Heegaard, Katrine Damm, Hans Larsen, Dorte Sørensen, Anker Nielsen, Christel Gruner-Olesen, Thomas Tanghus og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

God idé.

Stoklund kan fortsætte i Morten Østergaards radikale fodspor som sofasurfer ;-)

Per Klüver, Susanne Kaspersen, Karsten Lundsby, Karsten Aaen, Anker Heegaard, Katrine Damm og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Mie Jørgensen

Jeg er selv vokset op i omegnen af Holstebro, og søgt flugt derfra på Nørrebro og i Nordvest, fordi der ikke er plads til folk som er anderledes.
Ideen om at Nordvest skulle føles som Holstebro fik det til at løbe mig koldt ned af nakken.

Sine Jacobsen, David Zennaro, Søs Jensen, Bjarne Andersen, Katrine Damm, Per Klüver, Rikke Nielsen, Susanne Kaspersen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Steffen Gliese, Ole Frank og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Mine år i Kbh NV er nogle af mine bedste, jeg fik gode venner uden mange penge, men vi støttede hinanden, hvis det kneb med kontanter alligevel.
Man kunne købe på klods hos gril og købmand, hvis man var til at stole på.

En særlig tak til bog og plade bytte butikken på Mågevej.

David Zennaro, Søs Jensen, Bjarne Andersen, Katrine Damm, Per Klüver, Flemming Berger, Susanne Kaspersen, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Søren Kramer

Stoklund prøver at give nye forklaringer og viser også egen usikkerhed om de dilemmaer der er. Præcis det debatten har brug for.
Savret fra journalisten er at udstille manden gennem stråmænd og latterliggøre ham med klassiske jornalistiske greb. Præcis det debatten ikke har brug for da det bidrager til polariseringen og at vores politikere klapper i om sig selv.
Uden at være enig med Stoklund og særligt hans eksempler, ser jeg Interviewet som en skamplet på Information.
Hvad forestiller avisen og journalisten sig? Er der en krig og de skal være modvægt?
Har gud givet journalisten den moralske overlegenhed og videns indsigt der gør at målet helliger midlet?
Hvis det er tilfældet så vis den dybe indsigt der tilsyneladende er. Holdninger er der nok af. Og hvis det er holdninger der skal ud så brug lederen frem for at misbruge faget og ødelægge demokratiet.