Det skorter ikke på skældsord fra klummeskribent og forhenværende folketingsmedlem for Enhedslisten Pelle Dragsted, som i Information den 9. januar taler dunder mod regeringens forslag om at få flere ikkevestlige indvandrere i arbejde.
Tvangsarbejde og udnyttelse er i Dragsteds optik den mest rammende beskrivelse af vores forslag om, at udlændinge fremover skal bidrage 37 timer om ugen for at blive forsørget af det offentlige.
Det tyder på, at han hverken anerkender omfanget af integrationsudfordringen eller er indstillet på at afprøve nye redskaber til at løse den.
For faktum er, at næsten hver tredje ikkevestlige indvandrer i Danmark er på offentlig forsørgelse trods årelange forsøg på at hjælpe dem i job. Vi har troet, at det bedste redskab var en månedlig check fra staten uden at forholde os til, om de har haft forudsætninger for at få et job.
Heldigvis er vi blevet klogere. Hvis Dragsted fulgte lidt med, ville han vide, at den tidligere regering – med stemmer fra os – for snart fire år siden blev enige med kommuner og arbejdsmarkedets parter om at møde alle nytilkomne flygtninge med krav om at arbejde og forsørge sig selv.
I dag er andelen, der efter tre år har et arbejde, steget med over 80 procent. Vi er ikke i mål, men det har virket at ændre vores tilgang.
Det har de også oplevet i den norske kommune Rælingen, hvor nytilkomne flygtninge har pligt til at deltage i 37,5 timers aktivering om ugen de første to år. Ellers trækkes de i ydelse. Modsat Dragsted kalder den lokale ordfører for Arbeiderpartiet, Ståle Grøtte, initiativet, hvor man hjælper ved at stille krav, en succes.
Vi kunne ikke være mere enige. Vi er nødt til at tage nye metoder i brug, og derfor har forslaget selvfølgelig intet med tvangsarbejde at gøre.
Enhver, der kender bare lidt til os socialdemokrater, vil vide, at vi aldrig kunne drømme om at medvirke til løndumping. Tværtimod har vi afsat et rekordhøjt beløb til kampen mod social dumping.
Vi lytter selvfølgelig til input – forslaget er endnu på tegnebrættet – men når næsten hver tredje ikkevestlige indvandrer ikke kan forsørge sig selv, er vi nødt til at handle for både deres og samfundets skyld.
Peter Hummelgaard (S) er beskæftigelsesminister
"Vi er nødt til at tage nye metoder i brug, og derfor har forslaget selvfølgelig intet med tvangsarbejde at gøre". Tillad mig at gøre Hummelgaard opmærksom på, at når man argumenterer, så er der et regelsæt - logikken - som er afgørende for argumentationskraften. Og i citatet har vi at gøre med en logisk fejlslutning. 'Tvangsarbejde' ville i sig selv være en 'ny metode', og derfor står 'tvangsarbejde' og 'ny metode' ikke i et modsætningsforhold til hinanden. Det er en 'ommer' for Hummelgaard eller hans kommunikationsrådgiver.
Hummelgaard - nytilkomne flygtninge skal i arbejde og forsørge sig selv - Er der her noget jeg har misforstået ,men har der ikke været forbud mod at nyankomne flygtninge ikke måtte arbejde mv. , når de opholdt sig på et asylcentre.
Har I lavet det om så alle nyankomne nu må arbejde, hvis de er så heldige at finde en arbejdsgiver ,der vil ansætte dem på overenskomst løn og arbejdsforhold eller de selv kan finde på nogle "iværksætter" job.
Steen Obel - måske tænker Hummelgaard på MF.s Nyttejob , hvor kontanthjælpsmodtager blev sendt afsted og hvis de nægtede/ikke kunne så blev de straks frataget deres kontanthjælp. Det er vel en slags tvangsarbejde.
Måske vil beskæftigelsesministeren overveje det faktum, at det i Danmark suverænt er arbejdsgiverne der hyrer og fyrer arbejdskraften.
Vi kender Socialdemokraterne, vi kender deres højredrejning, og vi kender deres fattigdomsskabelse. Hummelgaard ved også at medierne er særdeles effektive til at vende folkestemningen. En ren Socialdemokratisk regering har sat sig på alle ministerierne, og derved udelukke venstrefløjen fra adgang til vital information. Derved fortsætter Centrum-Højre deres monopol og kontrol med de politiske processer. Når succes bliver lig med magt-monopol, bliver demokratiet sygt og direkte skadeligt for borgerne. Den magtstruktur som vi ser i Danmark gør en fjernelse af fattigdommen umulig. Den stigende ulighed kan kun omgøres ved en omfordeling af magten. En stærk venstrefløj kunne halvere fattigdommen over fire år, den - for et så rigt land - uværdige og ydmygende fattigdom. Men Radikale og Socialdemokraterne ønsker ikke dette. Det at fjerne fattigdommen ligger ikke til Centrum-Højre. Det er åbenlyst blevet Socialdemokratiets hovedopgave at få regeringsmagten, og at sørge for at venstrefløjen ikke omfordeler fra de rige til de fattige.
Venstre og Socialdemokraterne stemmer i 80-90 % af alle tilfælde for sociale nedskæringer. Underklassens politiske problemer er blevet usynlig-gjorte ved at kamuflere dem som værende udlændingeproblemer. Derved er der automatisk flertal i Folketinget, og derefter køres der kampagner i de private medier, for at få et flertal blandt befolkningen - der skabes et flertal blandt befolkningen ved at splitte borgerne op i "os og dem" - klassisk del og hersk teknik. Politikerne forsøger hele tiden at feje fattigdomsproblemet ind under gulvtæppet.
Der er rekord mange ude på arbejdsmarkedet i øjeblikket, dvs. at Hummelgaard er ude for at skabe et fiktivt problem af helt andre årsager. Det er afgørende for S at pumpe højrefløjen op, men det var det som gik galt for den forrige regering. Den synkende Blå Skude mestrede at tale til den indre svinehund. For at få flertal i Folketinget, var det nødvendigt kunstigt at pumpe højrefløjen op. Det endte med at Dansk Folkeparti blev det største parti i blå blok, samt dukkefører for hele den Venstre-ledede regering. Denne følelse af magt blev for meget for DF, som op til Folketingsvalget 2019 kastede alle hæmninger overbord, og åbent erklærede sin tilknytning til de yderliggående højrefløjs-partier i europæisk politik.
Som en direkte følge af de rige mediers støtte til højrefløjen, hærger nynazisterne igen Danmark med deres sorte/grønne logoer. Nu går det ud over gravsteder fra det mosaiske trossamfund. Overklassens opbakning til højrefløjen opdyrkede flere yderliggående partier, f.eks. Nye Borgerlige med sponsorer fra skattely-milliardærer i Schweiz. Men da brandstifteren Paludan gik ud i de fattige kvarterer og satte ild til debatten om indvandringen, måtte Lars Løkke Rasmussen til sidst erkende at planen var gået langt udover stregen. Til sidst faldt blå blok sammen, det var som om luften gik ud af den oppustede soufflé. Lars Løkke Rasmussen lagde afstand til alle og alt hvad han tidligere havde stået for, i et desperat forsøg på at beholde magten. Under valgkampen førte Venstre sin hidtil mest beskidte valgkamp, og udelukket derfor gik partiet frem.
Dorthe Sørensen
MF's udnyttejobordning for kontanthjælpsmodtagere findes skam endnu.
Peter Hummelgaard aner (ked af at sige det her om en dansk minister!) ikke, hvad han taler om!
Jeg har været indvandrerlærer i mere end 12 ½ år, og har undervist alle typer indvandrere, polakker, rumænere, ukrainere, flygtninge fra Syrien, Afghanistan, Irak, Iran, og analfabeter fra Syrien, Kina, Somalia samt familiesammenførte (kvinder) i DK.
Og den tredjedel af indvandrerne (primært flygtninge, tænker jeg) som Peter Hummelgaard her taler om svarer meget godt til, passer meget godt til de tal, som Dansk Flygtningehjælp har ift. de flygtninge, der har så svære problemer med traumer, depression, angst, tankemylder, mm. at de slet slet ikke kan passe et arbejde - overhovedet!
De flygtninge, den tredjedel, som Peter Hummelgaard, som beskæftigelsesminister, nu vil sende i aktivering/arbejde/uddannelse i 37 timer pr. uge kan slet slet slet ikke klare at være aktiveret så mange timer om ugen!
Og hvad er aktivering i DK i dag? Peter Hummelgaard? Jo, det er praktik, praktik og atter praktik! Og dermed kommer de her mennesker (de 2/3 af indvandrere og flygtninge, der godt kan leve op til de her krav!) nemt til at fungere som løntrykkere ift. de andre på arbejdspladsen! Præcis som de danske personer, der lige nu er i praktik i Bilka, Føtex, på fabrikker, på plejehjem mm. og mv. Og selv når der laves aktivering skal der laves en plan, den individuel plan, der bl.a. tager udgangspunkt i, og hensyn til de de skånehensyn, den enkelte har!
Underligt, at en minister for beskæftigelse i DK ikke kender sin egen lovgivning!
Det er en mindre og mindre andel, der 'ikke forsørger sig selv', selvom de er blevet flere og flere!