Klumme

Hver ottende dansker pjækker fra arbejde: Hvorfor ikke give alle ret til en øvdag?

Man kan være forarget over, at folk pjækker, men man kan også vælge at erkende, at alle kan have brug for en dag hjemme. Man kunne endda kæmpe for retten til at blive liggende under dynen, skriver debatredaktør Gry Inger Reiter i dette debatindlæg
I bogen Fra sygt til sundt fravær beskriver lektor Ann-Kristina Løkke Møller, at Sydjyllands Postcenter lykkedes med at halvere sygefraværet fra ti til under fem procent ved blandt andet at indføre såkaldte trivselsdage.

I bogen Fra sygt til sundt fravær beskriver lektor Ann-Kristina Løkke Møller, at Sydjyllands Postcenter lykkedes med at halvere sygefraværet fra ti til under fem procent ved blandt andet at indføre såkaldte trivselsdage.

Peter Leth-Larsen

17. januar 2020

Man må ikke pjække fra arbejde. Selvfølgelig må man ikke det. Tanken om, at en kollega indkasserer lønnen hjemme fra sofaen, mens man selv knokler for at lukke de huller, vedkommende efterlader, kan få de fleste menneskers pis i kog.

Derfor er det også en tilbagevendende forargelseshistorie, når danskernes pjækkevaner afdækkes. Dansk Erhverv gør det jævnligt, og i en netop offentliggjort undersøgelse svarer 12 procent af danskerne, at de har taget en pjækkedag fra arbejdet inden for det seneste år. Andelen er stort set uændret siden 2016, hvor organisationen undersøgte det sidst.

Men er der egentlig grund til at være forarget over, at hver ottende dansker har taget sig en pjækkedag indenfor de seneste 12 måneder?

Man kan sige mange dårlige ting om at pjække. Det er et brud på aftalen med arbejdsgiveren, det er uærligt og usolidarisk over for kollegerne. Men en pjækkedag er også noget, jeg vil vove at påstå, de allerfleste har været fristet af, hvis de da ikke selv har taget en eller flere. For mig er det mest overraskende, at tallet ikke er højere.

Især når man ser på, hvorfor folk pjækker.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Anker Heegaard
  • Steen K Petersen
  • Jan Vennevold
Eva Schwanenflügel, Anker Heegaard, Steen K Petersen og Jan Vennevold anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kim Houmøller

Nok en af de værste fejl jeg har begået, og det er at være alt for pligtopfyldende. Mange arbejdspladser er uudholdelige. Tag derfor en pjækkedag når det behøves. Ingen takker dig alligevel.

Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Egon Stich, Anker Heegaard, Søren Nielsen, Christel Gruner-Olesen, Steen K Petersen, Estermarie Mandelquist, Markus Lund, Steffen Gliese, Hans Larsen, Torben Kjeldsen, Jens Kofoed og Ib Christensen anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

Er en sygemelding som følge af at man bliver anklaget for at svindle med EU midler at pjække?

Anker Heegaard, Søren Nielsen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
René Arestrup

Perspektivet er forkert. Der er som regel en årsag til at folk 'pjækker'. Og det handler ofte om dårlig ledelse.

Dennis Jørgensen, Ib Christensen, Eva Schwanenflügel, Egon Stich, Anker Heegaard, Søren Nielsen, Christel Gruner-Olesen, Claus Gårde Henriksen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Torben Kjeldsen

Alle burde have ret til en mentalhygiejnisk dag, bare engang imellem.

Anker Heegaard, Steen K Petersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

"Hver ottende dansker pjækker fra arbejde: Hvorfor ikke give alle ret til en øvdag? "

Man kan med stor sandsynlighed få lov til at holde fri hvis man går ned i løn.

Steffen Gliese

Nils Bøjden, vi kommer til at se et arbejdsmarked, hvor det ikke er tiden, men løsningen af opgaven, der betales for. - Erfaringer viser allerede, at produktiviteten stiger ved færre arbejdstimer.
Nå, men i gamle dage fik folk jo selvbetalte dage, de hed karensdage og var Schlüterregeringens påfund. Dog døbte folkeviddet dem hurtige '"ta' to, betal for én!"

Eva Schwanenflügel, Egon Stich, Anker Heegaard, Dorte Haun Nielsen, Christel Gruner-Olesen og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar

Problemet med natarbejde er dårlig eller mangelfuld søvn til daglig, som kan friste til at man bliver liggende i sengen og snupper en pjækkedag for at komme sig igen. I postcentret arbejdes der i faste skiftehold døgnet rundt. (Der er ikke umiddelbart mulighed for at bytte ud med dagholdet uden at gå ned i løn.) Det skal lige siges at jeg aldrig selv har gjort dette, men jeg har været så presset på hjemmetrivslen før at jeg måtte sygemelde mig med stress, fordi jeg var nede på at sove 2 timer i døgnet flere dage i træk, og efter en uge på sådanne vilkår, så bukker man under. Jeg ser trivselsdagene som en præventiv ordning, der skal gribe de ansatte, før de synker helt til bunds, sådan som det sker for mig ca. en gang om året efter juleperioden, når jeg har arbejdet mellem 200 og 240 timer på aften- og natskifte i en måned og ikke længere kan holde dampen oppe efter nytår. Derfor er jeg begyndt at holde fri i januar for at mindske uroen i kroppen og indhente søvnunderskuddet for netop at undgå sygemeldingen.

Claus Gårde Henriksen

Jeg har hørt en chef sige man ikke skal møde op umotiveret. Det kan man selvfølgelig ikke realisere på alle arbejdspladser. Men ideen er god nok: Arbejdsdage på halv kraft kan være meget dyrere for arbejdspladsen end at man kobler af når der 'ryger en sikring'.

"Nils Bøjden, vi kommer til at se et arbejdsmarked, hvor det ikke er tiden, men løsningen af opgaven, der betales for. "

Spændende ide med alle på akkord!

Jeg er sikker på at der er optimeringseksperter fra slagterrierne det med glæd bilkaste sig over folkeskolen: "Hvis du ikke får lært alle dine elever disse områder inden 2 uger mister du bonus"

Eller over arbejformidlingerne: "Hvis ikke dine klienter har fået arbejde inden 1 uge ryger din bonus"

Ib Christensen, Niels Makholm og Søren Kramer anbefalede denne kommentar
Søren Nielsen

Hvis man har brug for at blive hjemme på grund af en dårlig chef, er det vel nærmest en arbejdsskade.
Jeg måtte helt ned med angstanfald og psykoterapeut, før jeg blev fyret - fordi min "profil" ikke passede til virksomhedens fremtidige profil. Jeg havde stress.
Farvel og ingen tak efter 18 år.

Ib Christensen, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Pjæk demonstrerer mangel på overskud og mangel på mening med arbejdet - og for så vidt at den enkeltes arbejdsplads har andel i pjækkeriet, er arbejdsmiljøet en væsentlig faktor. Og hvad er mon sammenhængen mellem ugentlig arbejdstid og pjæk/gråzonesygemeldinger? Er der højere rater for fuldtidsansatte? Kunne godt være væsentligt at se på.

Torben Bjerrehuus

Århhh, Gry Inge Reiter. Havde jeg lønslave dog lært dig at kende for mange år siden.

Jeg er ofte gået på arbejde hvor jeg har været uoplagt, jeg har tit følt mig stresset både før under og efter en arbejdsdag der ofte var på 16-24 timer.
Jeg har fejlagtigt ment at en aflyst operation, eller samtale med pårørende eller konsultation med syge patienter ramte den enkelte så hårdt at det var uansvarligt at blive hjemme.
Jeg ved at min gode ven Peter, der er lokofører har det på den måde, da mange mennesker er afhængige af han bringer dem til og fra arbejde. Som han udtrykker det, hvis ikke jeg møder på arbejde, er der mennesker der kommer for sent til at hente deres børn i børnehaven.
Men det er jo, ifølge Gry Inge Reiter ren sludder, lægen skal blive hjemme hvis han har lyst, lokoføreren ligeså, skraldemanden, politibetjenten, fortsæt selv listen.

Man bliver klogere af at læse Gry Inge Reiter.

Argumentet har samme form, som at sige, fordi hver ottende dansker kører bil i beruset tilstand, skal vi da give lov til at køre én dag i en brandert.

Lasse Reinholt

VI har i forvejen feriedage, feriefridage, fleksdage, feriefritimer, frivalgssaldo, omsorgsdage, barnets første sygedag osv osv osv, for ikke at tale om de sindsygt komplicerede regler for overgangsordningen mellem den gamle ferielov og den nye. Hvorfor gøre det endnu mere komplekst?

I hvilken periode skal pjekkedagen optjenes og i hvilken periode må en optjent pjekkedag afholdes? Kan en ikke-afholdt pjekkedag overføres? Hvis ja, inden for hvilken periode må den så afholdes?

Kan det ikke løses simplere ved bare at tilføje en ny feriedag til en af de eksisterende kasser sådan at dens regelsæt kan genbruges?

Jens Christian Jensen

Utroligt at så mange her i kommentar sporet syntes at det er helt i orden at pjække. Det har måske noget med den personlige moral at gøre. Jeg kunne ikke drømme om at pjække, da det ville betyde mere arbejde til mine kollegaer.

Ib Christensen

Jeg fik engang at vide af en chef, at jeg bare kunne arbejde i min ferie, for han skulle ikke længer skrive under på at jeg holdt ferie.

Søren Nielsen

@Jens Christian Jensen
Det er ikke pjæk, hvis man mentalt ikke magter at tage på arbejde.
Det ér pjæk, hvis man melder sig syg for at tage med vennerne på forlænget weekend.

Skribenten - som efter min opfattelse for det meste har en stringent tankegang - synes her gerådet ud i en lirum-larum-kommentar, hvor 'skæg og snot' er blandet sammen i en smagløs pærevælling. Ift. 'pjæk' - som ikke forsøges defineret - skelnes ikke kvalitativt mellem relationen til henholdsvis 'arbejdsgiver' og kolleger. Der skelnes ikke mellem arbejdsrelaterede og ikke-arbejdsrelaterede helbredsmæssige reaktioner. Og der refereres til en virksomhed, hvor de ansatte kan betale sig fra at være til stede, når arbejdspladsen åbenbart ikke er i stand til at etablere ordentlige arbejdsvilkår.
Og der afsluttes med, at dette 'godt (kunne) være et oplæg til det nye årtis arbejdskamp'.
Jeg ved ikke om jeg skal le eller græde. Men måske har skribenten blot haft en 'øvdag' (et pubertært pop-udtryk), hvor hendes samvittighed ikke tillod hende at fodre papirkurven i stedet for avisspalterne. Jeg har fortjent bedre!

PS. For en del år siden foretog Tage Søndergaard Kristen en undersøgelse, som viste, at langt flere mennesker gik på arbejde, når de skulle være blevet hjemme end mennesker, som blev hjemme, når de skulle være gået på arbejde.