Klumme

Vi kan se film over alt. Men det, vi ser, bliver mere primitivt

Hvis man tror på, at et samfunds kunst- og underholdningsindustri har en dannende funktion, er der fare for, at vi er på vej til at blive dummere
På Netflix hersker ifølge folk i filmproduktionsmiljøet en idé om, at en scene i en serie helst skal kunne ses på en mobiltelefon i en tætpakket metro.

På Netflix hersker ifølge folk i filmproduktionsmiljøet en idé om, at en scene i en serie helst skal kunne ses på en mobiltelefon i en tætpakket metro.

Gonzalo Fuentes

3. januar 2020

Du har set serier i ferien. Du kunne lide det, du så. Men pas på. Der er fare for, du er ved at blive dummere.

Nogle af mine venner arbejder som henholdsvis filmklippere og instruktører på international filmproduktion. De kan fortælle om de tanker, man gør sig på de store produktionsselskaber. På Netflix hersker f.eks. en idé om, at en scene i en serie helst skal kunne ses på en mobiltelefon i en tætpakket metro.

Det vil sige, at hvis man har en grædescene, skal personen, som er ked af det, også ringe op og sige noget a la ’I’m crying!’ og vrænge ekstra med ansigtet, så vi ikke er i tvivl om, at hun er ked af det. Scenerne skal også principielt være forståelige, selv om man er på andre devices samtidig og følger sociale medier som f.eks. Instagram. Alt skal fortælles med ekstra tydelighed for at imødekomme de brugere, som ser film og serier på nye måder.

Det er jo skønt, at man nu kan fylde en masse tomrum ud med indhold. Men vi skal vænne os til, at kvaliteten af det, vi ser, på visse punkter bliver ringere.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Benno Hansen
  • Henrik Brøndum
  • Peter Knap
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Toke Kåre Wagener
Benno Hansen, Henrik Brøndum, Peter Knap, Maj-Britt Kent Hansen og Toke Kåre Wagener anbefalede denne artikel

Kommentarer

Toke Kåre Wagener

Netflix kunne nemt skrue op for dannelsesaspektet hvis de ville, men det har altid været noget åndsforladt bras, og desuden er det næppe i deres interesse. De kunne gøre lige som Steam (computerspil platform, der lidt mere ædelt end de andre underholdningsgiganter, og indføre bruger anmeldelser, så folk med universitetsuddannelser kommer i dialog med folk uden etc. etc.)

Maj-Britt Kent Hansen

Tidligere tiders krav til billedkvalitet og skærmstørrelse er ganske glemt. Tilsvarende er det gået med lydkvaliteten. Ingen render længere til Hi-Fi Klubben efter udstyr. Og i nyhedsreportager på tv og i radio anvender man rask væk middelmådig teknologi, hvor billedet pixelerer, og lyden falder ud. For ikke at tale om dårlige mobiltelefonforbindelser. Ikke mindst P1 Morgen er storforbruger heraf, men ender ganske ofte med at måtte krybe til korset og ringe på en "rigtig" telefon.

Tak for advarslen - kan se, at jeg ikke er gået glib af noget ved ikke at se Netflix, HBO og hvad de nu hedder de amerikanske metervarefabrikker. Dvs. et par glimt har jeg set nu og da, men det var ikke noget, der fik mig til at blive hængende. Bekræftede min opfattelse af, at vi kan bedre selv, her i Europa. fx Berlin-Babylon, Bauhaus m.fl. og de hjemlige "Borgen" og "1864".
I klummen nævnes, at der er de USA-producerede metervarer bugner af talent, men det er så åbenbart ikke nok til at hæve serierne op på et acceptabelt niveau.
Alligevel lægger de fleste danske medier sig ned og bruger spalteplads på at anmelde skidtet. Hvorfor? når det nu er så ringe?
I stedet for at bruge spaltepladsen på overløbsprodukter fra den amerikanske mediekværn, så gå i brechen for kunst der er vedkommende, nærværende og har kvalitet.

Jeg ser en tendens fra at Netflix i starten havde de ypperste kvalitetsserier, til at blive et leverpostejmedie hvor alt mellem revl og krat forefindes.

Jeppe Lindholm

Ja, jeg har Netflix. Men mest for børnenes skyld. Endtil nu. For jeg har opdaget deres "verden" genre med film har en del lande verden over. Langt fra alle. Desvære. Men befriende at slippe for kun at kunne se alle de der amerikanske trættende underholdningsfilm i kilometervis.

Så Netflix er ikke nødvendigvis primitiv. Der er også film du ellers aldring ville få at se.