Klumme

Vi kan se film over alt. Men det, vi ser, bliver mere primitivt

Hvis man tror på, at et samfunds kunst- og underholdningsindustri har en dannende funktion, er der fare for, at vi er på vej til at blive dummere
På Netflix hersker ifølge folk i filmproduktionsmiljøet en idé om, at en scene i en serie helst skal kunne ses på en mobiltelefon i en tætpakket metro.

På Netflix hersker ifølge folk i filmproduktionsmiljøet en idé om, at en scene i en serie helst skal kunne ses på en mobiltelefon i en tætpakket metro.

Gonzalo Fuentes

3. januar 2020

Du har set serier i ferien. Du kunne lide det, du så. Men pas på. Der er fare for, du er ved at blive dummere.

Nogle af mine venner arbejder som henholdsvis filmklippere og instruktører på international filmproduktion. De kan fortælle om de tanker, man gør sig på de store produktionsselskaber. På Netflix hersker f.eks. en idé om, at en scene i en serie helst skal kunne ses på en mobiltelefon i en tætpakket metro.

Det vil sige, at hvis man har en grædescene, skal personen, som er ked af det, også ringe op og sige noget a la ’I’m crying!’ og vrænge ekstra med ansigtet, så vi ikke er i tvivl om, at hun er ked af det. Scenerne skal også principielt være forståelige, selv om man er på andre devices samtidig og følger sociale medier som f.eks. Instagram. Alt skal fortælles med ekstra tydelighed for at imødekomme de brugere, som ser film og serier på nye måder.

Det er jo skønt, at man nu kan fylde en masse tomrum ud med indhold. Men vi skal vænne os til, at kvaliteten af det, vi ser, på visse punkter bliver ringere.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Benno Hansen
  • Henrik Brøndum
  • Peter Knap
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Toke Kåre Wagener
Benno Hansen, Henrik Brøndum, Peter Knap, Maj-Britt Kent Hansen og Toke Kåre Wagener anbefalede denne artikel

Kommentarer

Toke Kåre Wagener