Klumme

Vi kan se film over alt. Men det, vi ser, bliver mere primitivt

Hvis man tror på, at et samfunds kunst- og underholdningsindustri har en dannende funktion, er der fare for, at vi er på vej til at blive dummere
På Netflix hersker ifølge folk i filmproduktionsmiljøet en idé om, at en scene i en serie helst skal kunne ses på en mobiltelefon i en tætpakket metro.

På Netflix hersker ifølge folk i filmproduktionsmiljøet en idé om, at en scene i en serie helst skal kunne ses på en mobiltelefon i en tætpakket metro.

Gonzalo Fuentes

Debat
3. januar 2020

Du har set serier i ferien. Du kunne lide det, du så. Men pas på. Der er fare for, du er ved at blive dummere.

Nogle af mine venner arbejder som henholdsvis filmklippere og instruktører på international filmproduktion. De kan fortælle om de tanker, man gør sig på de store produktionsselskaber. På Netflix hersker f.eks. en idé om, at en scene i en serie helst skal kunne ses på en mobiltelefon i en tætpakket metro.

Det vil sige, at hvis man har en grædescene, skal personen, som er ked af det, også ringe op og sige noget a la ’I’m crying!’ og vrænge ekstra med ansigtet, så vi ikke er i tvivl om, at hun er ked af det. Scenerne skal også principielt være forståelige, selv om man er på andre devices samtidig og følger sociale medier som f.eks. Instagram. Alt skal fortælles med ekstra tydelighed for at imødekomme de brugere, som ser film og serier på nye måder.

Det er jo skønt, at man nu kan fylde en masse tomrum ud med indhold. Men vi skal vænne os til, at kvaliteten af det, vi ser, på visse punkter bliver ringere.

Der findes et udtryk inden for skabelse af fiktion, som hedder show, don’t tell. Det betyder, at man bør fortælle sin historie igennem den dramaturgiske konstruktion. At skrive indholdet direkte ind i replikkerne er udtryk for, at dramatikeren ikke har gjort sig ulejligheden eller ikke har evnerne til at omsætte sine hensigter til fiktion, hvilket jo er hovedopgaven.