Læserbrev

Karakterskalaen passer ikke til erhvervsskolerne

Vi råber og skriger til de unge, at de skal tage på erhvervsskole. Alligevel er den skole, de møder, så bogligt tilrettelagt, at den ikke fordrer andet end boglighed. Vi glemmer erhvervsskolerne i karakterdebatten, skriver Kasper Philbert i dette debatindlæg
24. januar 2020

Den 2. og 3. januar havde jeg et danskhold til eksamen. De elever, jeg havde oppe, går på erhvervsskole og bruger derfor meget af deres tid i værkstederne, men nu gjaldt det danskfaget, og der blev givet karakterer efter 7-trinsskalaen.

Måden, vi tester, måler og giver karakterer på, er med til at afgøre, hvordan vi laver skole, og derfor er det altid relevant at diskutere. Jeg savner dog visse perspektiver, når karaktererne kommer på dagsordenen: For hver gang vi diskuterer karakterer, er det ud fra det boglige perspektiv.

Jeg arbejder til daglig sammen med elever, der i mange tilfælde har valgt en erhvervsuddannelse, fordi de vil en anden uddannelse end den rent boglige. Derfor er det påfaldende, at de skal bedømmes efter den samme karakterskala, som universiteterne bruger. Eller som en elev tydeliggjorde det for mig: »Vi har jo ikke valgt en erhvervsuddannelse for at have dansk.«

Selv om elever og lærere forsøger sig med en mere helhedsorienteret tilgang, er det de boglige karakterer, eleven møder. En erhvervsuddannelse er et tilvalg, hvor man forsøger at dygtiggøre sig, komme i praktik og til sidst vil stå som faglært. Men på erhvervsskolerne bliver eleverne alligevel bedømt efter en karakterskala, der ikke indregner deres fagretninger.

Fordrer ikke andet end boglighed

Ideen med karakterskalaen er blandt andet, at karakterer skal harmonere med de danske universiteter og med resten af verden. Og det er som sådan fint og relevant.

Men erhvervsuddannelsernes fagligheder, professionalisme og specialviden har aldrig været tænkt ind i 7-trinsskalaen. Her bliver der mest tænkt i fag som dansk, engelsk og matematik, fordi de skal give mening i den erhvervsfaglige virkelighed.

Jeg kunne godt tænke mig, vi genoplivede diskussionen om bedømmelse. Vi råber og skriger til de unge, de skal vælge sig en erhvervsuddannelse. Alligevel er den skole, de møder, så bogligt tilrettelagt, at den ikke fordrer andet end boglighed.

Hvis de unge tager på erhvervsskole efter folkeskolen, så skal de stadig bedømmes efter den samme boglige karakterskala. De skal til eksamen i boglige fag. Og boglig svaghed kan sætte en stopper for deres uddannelse!

Vi har brug for at brede diskussionen om karakterer ud, og vi skal kunne diskutere, om karakterer er relevante overhovedet.

Kasper Philbert er dansklærer på en erhvervsskole.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Henning Kjær
Henning Kjær anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu