Læserbrev

Kødspisere er skyld i flere dyrs død end veganere

Et argument om udelukkende at spise kalv for dyrevelfærdens skyld overser, at de færreste lever af kød alene – og hvad kalve oftest spiser. En vegansk kost skåner flest dyr og er mest klimarigtig, skriver Alma Wibeck Senderovitz i dette debatindlæg
24. januar 2020

Siden jeg blev veganer, har jeg fået utallige kommentarer om, at min livsstil enten var ’ekstrem’, eller at jeg ikke kunne gøre en forskel. Argumenterne kom fra kødspisere.

Kostvejleder Marie Raes kommer i sit indlæg den 6. januar med endnu et – dog originalt – argument. Og det lyder besnærende: Kødspisere dræber færre dyr end veganere.

Raes bruger et eksempel på forskellen på at spise kalv i 165 dage og spise plantebaseret kost. Hun undlader dog en vigtig faktor: Kalven skal også spise. I eksemplet går kalven på græs. Men hvis den ikke er så heldig at gå frit, må den spise græs og andre afgrøder som majsplanter, sojaskrå og lignende. Alt, hvad køerne spiser, har samme konsekvenser, som Raes nævner. Så ud over at dræbe insekter og andre dyr for at producere dyrefoder dræber man også selve kalven.

Dertil kommer, at eksemplet giver et forkert billede af, hvordan et normalt menneske spiser, da de færreste udelukkende lever af kød. Selv om Raes skriver, at der ikke findes essentielle kulhydrater for mennesker, siger Miljø- og Fødevarestyrelsen, at 45-60 procent af energien i din mad bør komme fra kulhydrater. 

Ifølge Hjerteforeningen kan man godt leve sundt, hvis man spiser en varieret vegansk kost med tilskud. Derfor giver Raes’ eksempel ikke mening – hverken i forhold til klima, sundhed eller dyr.

Forskning tyder på, at dyr har bevidsthed og føler smerte. Det er ikke kun hunde, men også grise, får og ja, kalven fra Raes’ eksempel. Som veganer handler det for mig om at mindske dyrs lidelse og at kræve mere plantebaseret mad, som er dyrket ordentligt. Langt fra alle er hoppet på den veganske bølge, men hvis man skærer ned på sit kødforbrug, kan man være med til at mindske antallet af dyr, der bliver dræbt.

Jeg vil ikke argumentere imod Raes’ påstand om, at dyr bliver dræbt, for at vi mennesker kan spise. Jeg betvivler dog, om man som veganer er skyld i mere død end som kødspiser.

Og er det virkelig det rigtige spørgsmål at stille i en tid, hvor kødproduktionen er en så massiv klimabelastning?

Alma Wibeck Senderovitz er gymnasieelev og veganer.

Under høsten af afgrøderne bliver et ukendt antal dyr dræbt af de enorme høstmaskiner, som kværner igennem markerne.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• erik pedersen
  • Alvin Jensen
erik pedersen og Alvin Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Og for af gøre det være, går der mere planteføde til kalven for af det kan blive klar til slagtning, end når vi selv spiser vegetabilsk.

Rikke Nielsen

Der er jo en interessant forskel mellem koens og menneskenes tarme. Koen er god til at udnytte plantebaseret føde, mens det er noget mennesket har sværere ved - en del af det render direkte igennem som meget svær fordøjelig føde. Det interessante spørgsmål er jo så, om den forskel i udnyttelsesgrad mellem ko og menneske er sammenlignelig med det overforbrug, der ligger i at have koen som "mellemled".