Klumme

At køre bil i byen bør anses for at være lige så asocialt som at ryge i en bus

Bortset fra en enkelt soloulykke blev Oslo fuldstændig forskånet for trafikdrab sidste år – en sidegevinst af en plan for grøn trafikomstilling. Regeringer bør tage ansvar for at reducere bilismen i stedet for at overlade det til lokalpolitikerne, skriver klummeskribent Gaby Hinsliff
I Oslo har man lukket flere gader af for biltrafik, reduceret hastighedsgrænser og tilskyndet forældre til ikke at køre deres børn i skole. Alt sammen som del af at omstille byen til en kulstofneutral by, hvilket også har medført en reduktion af dræbte i trafikken.

I Oslo har man lukket flere gader af for biltrafik, reduceret hastighedsgrænser og tilskyndet forældre til ikke at køre deres børn i skole. Alt sammen som del af at omstille byen til en kulstofneutral by, hvilket også har medført en reduktion af dræbte i trafikken.

Gorm Kallestad

20. januar 2020

Forestil dig en hovedstad, hvor ingen dør i trafikken. Det lyder måske umuligt, men ikke desto mindre blev ikke en eneste fodgænger, cyklist eller barn ramt af en dødsulykke i Oslos gader i 2019. Kun et eneste trafikdrab blev registreret, og det var en soloulykke: En bilist kørte ind i et hegn. Til sammenligning blev 12 personer trafikdræbt i Bristol i 2017, en by, der er en anelse mindre end Oslo – og halvdelen af disse var fodgængere eller cyklister.

De sparede liv i Norges hovedstad ser ud til at være en sidegevinst ved en plan om at gøre byen kulstofneutral, der er så ambitiøs og omfattende, at det formentlig ville udløse optøjer, hvis man forsøgte at føre en tilsvarende plan ud i livet i Storbritannien.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Morten Lind
  • Alvin Jensen
  • Lillian Larsen
  • niels astrup
  • Jesper Eskelund
  • Bjarne Jørgensen
  • Svend Erik Sokkelund
  • Carsten Munk
  • Marianne Stockmarr
  • Thomas Tanghus
  • erik pedersen
  • Werner Gass
  • Anker Heegaard
  • Palle Yndal-Olsen
  • Jørn Vilvig
Morten Lind, Alvin Jensen, Lillian Larsen, niels astrup, Jesper Eskelund, Bjarne Jørgensen, Svend Erik Sokkelund, Carsten Munk, Marianne Stockmarr, Thomas Tanghus, erik pedersen, Werner Gass, Anker Heegaard, Palle Yndal-Olsen og Jørn Vilvig anbefalede denne artikel

Kommentarer

David Zennaro

Det er super med bilfrie byer for de raske og rørige, men for os andre betyder det, at vi ikke længere kan komme der.

David Zennaro

Så vil der være 500, færre, der dør årligt grundet trafikstøj i bilfri byer. Jeg antager at taxier og busser stadig kan fragte gangbesværede rundt..?

niels astrup og Andreas Gamél von Benzon anbefalede denne kommentar

David - med mindre du er funktionshæmmet (og så bør der selvfølgelig være muligheder for dispensation) - tror jeg nu ikke at folk i byen vil savne bilerne. Jeg kan f.ek. ikke se, hvorfor københavnernes liv skal forpestes af, at en helt bestemt gruppe nordsjællændere ikke gider droppe dytten.

Hans Larsen, Alvin Jensen, Jan Damskier og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Minna Rasmussen

"At køre bil i byen bør anses for at være lige så asocialt som at ryge i en bus"

At planlægge/bygge trafikskabende bygninger (p-huse, hospitaler, butikscentre, uddannelsesinstitutioner, store arbejdspladser mm) bør anses for at være lige så asocialt som at ryge i en bus.

Kristian Jensen

Undskyld jeg taler så direkte til jer, men det virker som om forfatteren lever i sin egen virkelighed, ikke delt af ret mange. Der er ingen indsigt i hvad det er bilerne gør inde i byen og at problemet med forurening på magiskvis kan ønskes bort, blot man fjerner bilerne. Det er åbenlyst forkert. I bilerne er der folk skal til og fra arbejde, hente børn, handle ind. Møde kunder, klienter, er måske selv patienter. De har en stresset og meget lang arbejdsdag og samtidig er byen svært afhængig af de mange som pendler ind og lægger deres arbejdskraft og penge i byen og gør byen stærk og attraktiv. Byen har også brug for forsyninger og skal af med sit produkt og affald. Hvis man ikke vil have de mennesker ind til byen, går byen i står. Hvis man vil flytte arbejdspladserne ud til hvor menneskerne bor... så spreder man byen og dermed rigdommen og ophæver samtidig byen. Hvis man bor i en by og sætter pris på de goder byen levere, som i bund og grund er at verden kommer til dig istedet for at du skal lette dig og komme til verden, må man også acceptere billismen, som en nødvendig del af den infrastruktur, som bærer byen. Uden vil den dø. Hvis man ikke kan lide biler, kan man jo flytte væk fra bilerne, men hov, så opstår et anden problem, for hvis man ikke vil lave alting selv, må man jo have en bil til et skaffe sig sine ting.
Problemet med bilerne er ikke bilerne i sig selv, men udstødning.. og evt. larmen. Man kunne jo lave emissionsfrie biler... eller grave tunneler enten til af føre bilerne under jorden, eller et underjordisk "emhætte system", som kunne opfang en større andel af emissionerne. Eller, eller, eller.... Problemet er ikke bilerne og løsningen er ikke at fjerne bilerne. Problemet er mangel på fantasi!