Klumme

At køre bil i byen bør anses for at være lige så asocialt som at ryge i en bus

Bortset fra en enkelt soloulykke blev Oslo fuldstændig forskånet for trafikdrab sidste år – en sidegevinst af en plan for grøn trafikomstilling. Regeringer bør tage ansvar for at reducere bilismen i stedet for at overlade det til lokalpolitikerne, skriver klummeskribent Gaby Hinsliff
I Oslo har man lukket flere gader af for biltrafik, reduceret hastighedsgrænser og tilskyndet forældre til ikke at køre deres børn i skole. Alt sammen som del af at omstille byen til en kulstofneutral by, hvilket også har medført en reduktion af dræbte i trafikken.

I Oslo har man lukket flere gader af for biltrafik, reduceret hastighedsgrænser og tilskyndet forældre til ikke at køre deres børn i skole. Alt sammen som del af at omstille byen til en kulstofneutral by, hvilket også har medført en reduktion af dræbte i trafikken.

Gorm Kallestad

Debat
20. januar 2020

Forestil dig en hovedstad, hvor ingen dør i trafikken. Det lyder måske umuligt, men ikke desto mindre blev ikke en eneste fodgænger, cyklist eller barn ramt af en dødsulykke i Oslos gader i 2019. Kun et eneste trafikdrab blev registreret, og det var en soloulykke: En bilist kørte ind i et hegn. Til sammenligning blev 12 personer trafikdræbt i Bristol i 2017, en by, der er en anelse mindre end Oslo – og halvdelen af disse var fodgængere eller cyklister.

De sparede liv i Norges hovedstad ser ud til at være en sidegevinst ved en plan om at gøre byen kulstofneutral, der er så ambitiøs og omfattende, at det formentlig ville udløse optøjer, hvis man forsøgte at føre en tilsvarende plan ud i livet i Storbritannien.

Oslo har lukket flere gader helt af for biltrafik, flyttet parkeringszoner til udkanten for at fjerne incitamentet til at tage bilen ind til centrum, reduceret hastighedsgrænser og tilskyndet forældre til ikke at køre deres børn i skole. Samtidig findes en overflod af velfungerende offentlige transportforbindelser og et veludbygget netværk af cykelstier.

Bundlinjen er, som Oslos borgmester siger, at biltrafik måske nok hører byer til, men at »bilister skal opføre sig som gæster« – og ikke synderligt velkomne gæster, lyder det til.

Kun ærindekørsel

Oslos trafikpolitik kunne inspirere andre storbyer – også dem, der døjer med luftfourening.

For et par uger siden bebudede Birmingham trafikomlægninger, der skal modvirke tværgående trafik igennem byen, efter at det kom frem, at luftforureningen i Storbritanniens næststørste by har nået så høje niveauer, at det kan afkorte livet for børn, der vokser op i byen, med op til et halvt år.

Bilister vil stadig kunne køre ind i Birminghams nye renluftszoner, men kun hvis de har nødvendige ærinder her. Skal de gennem byen, vil de blive tvunget ud på ringvejen, eller også må de tage bus og tog.

Bristol er på vej til at forbyde dieselbiler i dele af byen i dagtimerne, og i forrige uge lancerede Oxford planer for en emissionsfri zone i bymidten med en betalingsring, som det skal koste omkring 90 kroner pr. kørsel at passere.

Pludselig kan vi forestille os en nær fremtid, hvor bilister i bykernerne i alle andre end de grønneste biler på de mest nødvendige ærindekørsler vil blive set på som lige så asociale som en, der tænder en smøg i en bus.

Det kommer dog næppe til at ske uden sværdslag – dem var der flere af i Oslo, hvor især handelsstandsforeningen protesterede – og ikke alle indvendinger er usaglige. I Bristol er forbuddet blevet kritiseret som unfair over for syge og sårbare, når de skal ind til hospitaler i centrum, og for at have social slagside, fordi fattigere familier ikke har råd til at udskifte deres gamle benzinbil.

Gamle uvaner

Det er ikke rimeligt, at ministre og regeringer bare læner sig tilbage og overlader slåskampene med de vrede bilister til de lokale bystyrer. At forbedre luftkvalitet, nedbringe trafikulykker og fremme grøn trafikomstilling må være nationale anliggender – det samme er tilfældet for udbygningen af et velfungerende kollektivt transportnet.

Ingen kører i dag frivilligt ind i bycentre bare for at nyde køreturen. At sidde fast i trafikkøer er alt andet end morsomt. Når så mange tager bilen, er det dels på grund af dovenskab og indgroede uvaner, dels fordi det på grund af fraværet af bedre alternativer stadig er det, der lader sig gøre.

Det ville være skønt, hvis vi alle kunne cykle til skole og arbejde, som de gør i de nordiske lande, og stoppe undervejs for at købe kanelsnegle og snakke med en nabo.

Men nogle gange er der bare ikke plads i skemaet over dagens gøremål til andet end at proppe ungerne ind i bilen og køre den ene til en skole i den ene ende af byen og den anden til en børnehave i den anden ende og så lige forbi et supermarked på vej hjem.

Hvis vi virkelig vil anspore folk til at køre mindre i bil, er der ingen nemme genveje. Det vil forudsætte, at vi indretter samfundets infrastruktur på langt mere bæredygtige måder, og det er i sidste ende et job for de nationale regeringer.

Det er på tide, at vores nationale politikere griber rattet og dropper rollen som passive passagerer.

© The Guardian og Information. Oversat af Niels Ivar Larsen.

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

David Zennaro

Det er super med bilfrie byer for de raske og rørige, men for os andre betyder det, at vi ikke længere kan komme der.

David Zennaro

Så vil der være 500, færre, der dør årligt grundet trafikstøj i bilfri byer. Jeg antager at taxier og busser stadig kan fragte gangbesværede rundt..?

niels astrup og Andreas Gamél von Benzon anbefalede denne kommentar

David - med mindre du er funktionshæmmet (og så bør der selvfølgelig være muligheder for dispensation) - tror jeg nu ikke at folk i byen vil savne bilerne. Jeg kan f.ek. ikke se, hvorfor københavnernes liv skal forpestes af, at en helt bestemt gruppe nordsjællændere ikke gider droppe dytten.

Hans Larsen, Alvin Jensen, Jan Damskier og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Minna Rasmussen

"At køre bil i byen bør anses for at være lige så asocialt som at ryge i en bus"

At planlægge/bygge trafikskabende bygninger (p-huse, hospitaler, butikscentre, uddannelsesinstitutioner, store arbejdspladser mm) bør anses for at være lige så asocialt som at ryge i en bus.

Minna Rasmussen

.....arbejdspladser mm) i byen bør..

Måske skulle Storbritannien overveje at indføre reelt demokrati

@Jan Damskier
Det kunde vi også - selvom vi har ligt mere...

Kristian Jensen

Undskyld jeg taler så direkte til jer, men det virker som om forfatteren lever i sin egen virkelighed, ikke delt af ret mange. Der er ingen indsigt i hvad det er bilerne gør inde i byen og at problemet med forurening på magiskvis kan ønskes bort, blot man fjerner bilerne. Det er åbenlyst forkert. I bilerne er der folk skal til og fra arbejde, hente børn, handle ind. Møde kunder, klienter, er måske selv patienter. De har en stresset og meget lang arbejdsdag og samtidig er byen svært afhængig af de mange som pendler ind og lægger deres arbejdskraft og penge i byen og gør byen stærk og attraktiv. Byen har også brug for forsyninger og skal af med sit produkt og affald. Hvis man ikke vil have de mennesker ind til byen, går byen i står. Hvis man vil flytte arbejdspladserne ud til hvor menneskerne bor... så spreder man byen og dermed rigdommen og ophæver samtidig byen. Hvis man bor i en by og sætter pris på de goder byen levere, som i bund og grund er at verden kommer til dig istedet for at du skal lette dig og komme til verden, må man også acceptere billismen, som en nødvendig del af den infrastruktur, som bærer byen. Uden vil den dø. Hvis man ikke kan lide biler, kan man jo flytte væk fra bilerne, men hov, så opstår et anden problem, for hvis man ikke vil lave alting selv, må man jo have en bil til et skaffe sig sine ting.
Problemet med bilerne er ikke bilerne i sig selv, men udstødning.. og evt. larmen. Man kunne jo lave emissionsfrie biler... eller grave tunneler enten til af føre bilerne under jorden, eller et underjordisk "emhætte system", som kunne opfang en større andel af emissionerne. Eller, eller, eller.... Problemet er ikke bilerne og løsningen er ikke at fjerne bilerne. Problemet er mangel på fantasi!