Klumme

Hvis nogen tror, at Socialdemokratiet elsker DR, må de tro om igen

Kulturminister Joy Mogensens seneste udmeldinger indeholder ingen konkrete forslag. Det tyder på, at regeringen ikke vil prioritere at finde en løsning, der redder DR fra de næste besparelser, skriver journalist Lasse Jensen i dette debatindlæg
Joy Mogensens ministerium kender allerede landskabet og synspunkterne til bunds. Mellem linjerne i den nyhedsløse pressemeddelelse, kan man dog uddrage en nyhed: Der kommer næppe noget medieforlig til foråret, og mediepolitik ligger – som i forståelsespapiret – langt, langt nede på regeringens prioriteringsliste, skriver Lasse Jensen.

Joy Mogensens ministerium kender allerede landskabet og synspunkterne til bunds. Mellem linjerne i den nyhedsløse pressemeddelelse, kan man dog uddrage en nyhed: Der kommer næppe noget medieforlig til foråret, og mediepolitik ligger – som i forståelsespapiret – langt, langt nede på regeringens prioriteringsliste, skriver Lasse Jensen.

Søren Bidstrup

Debat
29. januar 2020

I lørdags udsendte kulturminister Joy Mogensen (S) en pressemeddelelse med overskriften:

»Her er regeringens mediepolitiske prioriteringer«.

Endelig, tænkte jeg, her er regeringens udspil til et nyt medieforlig. Det bebudede ministeren jo, ville komme i begyndelsen af det nye år. Måske ville ministeren forklare, hvordan hun vil leve op til regeringens og dens støttepartiers forståelsespapir.

I forståelsespapiret står, lidt henkastet og kortfattet til allersidst, at »efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold«.

Ministerens pressemeddelelse kom, efter hun i et interview til Jyllands-Posten fredag heller ikke sagde noget. Jo, hun ville »sætte gang i en samtale med medieaktørerne og danskerne«, hun ville »starte med at diskutere, hvad public service egentlig er, hvad har det været, og hvad er det for udfordringer, vi står over for«. Hun har også helt overraskende opdaget, at danskernes medievaner har ændret sig, at udenlandske aktører spiller en stor rolle, og at lokale og regionale medier er under pres.

Det fik mig til at mindes min første redaktør på radioen, Jørgen Schleimann, der på syngende langelandsk vrissede »lirumlarum, katten gør æg«, når han stødte på noget intetsigende.

Således indeholder Joy Mogensens lirumlarum heller intet nyt, intet konkret, ingen fingerpeg i retning af, hvad regeringen vil. Ud over, at den tilsyneladende ikke vil noget nu.

Mangler ikke viden

Det lød som da Mette Bock (LA) blev kulturminister og rejste landet rundt for at spørge til danskernes medievaner og medieønsker. I Bocks tid udkom Public Service-udvalgets rapport, hvor public service-begrebet blev endevendt (jeg undlader her at bedømme rapporten, fordi jeg var medlem af udvalget) – og i samme periode udkom også Lisbeth Knudsens fremragende og tilbundsgående analyse af udenlandske virksomheders indflydelse på det danske medielandskab. Det er altså ikke viden, der mangler. Medieaktørernes synspunkter er kendte.

Kort sagt: Joy Mogensens ministerium kender allerede landskabet og synspunkterne til bunds. Mellem linjerne i den nyhedsløse pressemeddelelse, kan man dog uddrage en nyhed: Der kommer næppe noget medieforlig til foråret, og mediepolitik ligger – som i forståelsespapiret – langt, langt nede på regeringens prioriteringsliste.

I 2018 – og ved tidligere medieforlig – er der altid hektisk travlhed for at nå et forlig før sommerferien. Det skal nås, fordi sommeren og efteråret skal bruges til at forberede lovændringer og regelsæt, for at de kan træde i kraft året efter.

Et eventuelt efterårsforlig betyder rent praktisk, at de beslutninger, der kræver lovændringer – eksempelvis fordelingen af mediestøtten, DR’s finansiering, reklame- og sponsorregler – ikke kan føres ud i livet før tidligst efter sommerferien i 2021, mest sandsynligt først i 2022. Så har regeringen siddet i mere end halvdelen af sin formelle levetid.

Ikke mindst kan konsekvensen blive, at DR tvinges til at gennemføre resten af den besluttede spareplan og skære yderligere 240 millioner. En hel eller delvis lettelse af den plan kan muligvis klares midlertidigt via finansloven, men DR skal ikke være for optimistisk. Mens støttepartierne til venstre for regeringen kræver handling nu for at fjerne den næste – og blodige – DR-sparerunde, har Joy Mogensen og regeringstoppen slet, slet ikke travlt. De seneste dages tågede udmeldinger tyder på det modsatte.

Hvis nogen tror, Socialdemokratiet elsker DR og vil forhindre en yderligere svækkelse af dansk public services flagskib, må de tro om igen. Forståelsespapirets ’styrkelse af public service’ synes ikke at betyde en styrkelse af DR, og Mogensen har nu demonstreret, at mediepolitik tydeligvis er langt, langt nede på regeringens benhårdt organiserede tids- og prioriteringsplan.

I en tidligere udgave af denne artikel stod der, at Mette Bock nedsatte et public service-udvalg. Det gjorde hun ikke. Det var Marianne Jelved, der nedsatte udvalget. Information beklager fejlen. Red.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ole Rasmussen

DR er i dag et nul produkt.

Eva Schwanenflügel

Vi skal åbenbart alle tvinges til at abonnere på Disney og læse Facebook..

Katrine Damm, Morten Reippuert Knudsen, Anker Heegaard, Ete Forchhammer , Carsten Mortensen, Tommy Clausen og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Joy Mogensen se dog at kom i gang og få de medieaftalen i hus, så DR, lyttere og seer og hele befolkningen ikke skal have de sidste af DF hadebesparelser trukket ned over "vort" lands medieflagskib - Eller mener JM at et sådan skal danskerne ikke have længere. Det er måske bedre hvis det er private/ amerikanske udbydere der overtager det danske medierum.

P.G. Olsen, Katrine Damm, ingemaje lange, Eva Schwanenflügel, Per Klüver, Marianne Stockmarr, Ete Forchhammer og Morten Wieth anbefalede denne kommentar
Tommy Clausen

Jeg er træt af sportens magt... i fjernsynet. Hvis der er en stor nyhed på vej og der samtidigt er en fodboldskamp, så har fodbolden første prioritet. Skide være med at verden er ved at falde sammen.
Hvorfor kan man ikke bare lave en ordentlig sportskanal.....til boldtosserne...

Katrine Damm, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Thomas Tanghus, Marianne Stockmarr og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Anker Heegaard

Det kan man kalde for bekvemmelighedspolitik fra regeringens side.
Man lader andre om at planlægge drabet på DR, men gør intet for at forhindre det, når man har muligheden. Det er sgu usselt.

Ete Forchhammer , P.G. Olsen, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel, Marianne Stockmarr og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Christian Mondrup

Jeg er enig i Lasse Jensens analyse af Socialdemokraternes holdning til DR. Når det er sagt, vil jeg tilføje, at Joy Mogensen for få dage siden var i P1-morgen, hvor hun tog utvetydigt afstand fra et krav fra Søren Espersen om at afskedige Deadline-journalisten Steen Nørskov for et interview med en repræsentant for Trykkefrihedsselskabet. Hun var også klar i sin karakteristik af DFs uvilje mod DR og salig Radio247. Min fornemmelse er, at kulturministeren personligt er positiv overfor DR, i modsætning til andre S-politikere, som jeg har hørt udtale sig. Jeg kan desværre ikke ikke lige sætte navne på disse politikere.

De har effektivt fået smadret DR, og nu er public service blevet lig med royalt shit-tv.

- Det er i hvert fald tæt på Erik Nissen :(