International kommentar

Et ord siger mere end tusinde billeder

Alligevel lader vi skriftsproget forfalde og med dette vores civilisation – og Donald Trump er langtfra den eneste skyldige, skriver Richard Swartz i dette debatindlæg
8. januar 2020

Læste du juleevangeliet? Eller blev det læst højt i familiens skød af pater familias?

Nå, ikke? Det anede mig. Nuvel, det er ikke religionens, familiens eller faderautoritetens forfald, der er mit ærinde her, men noget langt mere alvorligt: ordets forfald.

I begyndelsen var ordet. Sådan står der sort på hvidt i den bibel, som de færreste nok orkede at gennemblade i juledagene. Det er apostlen Johannes, som påstår det. Men det passer ikke. Ordet har intet med begyndelsen at gøre. Tværtimod indfinder det sig først på et sent stadium. I begyndelsen, længe inden ordet, indristede fortidsmennesker billeder på hulevægge, der forestillede dyr, og frembragte lyde, der med tiden blev til sang.

Ordet, det talte og i endnu højere grad det skrevne, befandt sig uden for grotten i en dunkel og endnu fjern fremtid. Den, som hævder andet, lyver eller propaganderer, og ingen mere skamløs end denne Johannes, hvis evangelium indgår i, hvad der formentlig til alle tider har været den mest udbredte og formodentlig også mest læste bog, uagtet at det sidste ikke længere holder stik.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Morten Hjerl-Hansen
  • Eva Schwanenflügel
  • Bent Nielsen
  • lars søgaard-jensen
  • Lillian Larsen
Morten Hjerl-Hansen, Eva Schwanenflügel, Bent Nielsen, lars søgaard-jensen og Lillian Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lillian Larsen

Interessant synspunkt. I de mange debatter virker det tit, som om folk taler forskellige sprog, selv om de egentlig taler det samme. Folk bruger og opfatter ord og vendinger forskelligt. Det kommer der både misforståelser, indbyrdes afgrænsninger, påduttelser og heldigvis af og til forståelse ud af.

Morten Hjerl-Hansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Kurt Loftkjær

Twitter og fåordsvældet

Twitter synes at være undergravende for sproget og forståelsen af nærmest hvad som helst. Med Twitter kan kan alle uvidende, personer med tilstrækkelig intelligens pludselig på urimelig vis føre et flertal af menneskeheden på vildspor. Ofte appeleres der til følelser og lokkes med gemene løgne og populisme.

Mange politikere er desværre forfaldet til fåordsvældet, hvor ingen dialog er mulig. Trump blinker som et fyrtårn i denne sammenhæng.

Fåordsvældet sniger sig ind overalt. Jeg beskæftiger mig en del med klagearbejde i relation til natur, miljø, retssikkerhed of forvaltningsret. Vanskelige emner som kun få mennesker kan eller vil sætte sig ind i. Emner som kræver mange ord. Ikke sjældent bliver jeg opfordret til st tilslutte mig fåordsvældet med en bemærkning om, at end ikke sagsbehandlere og klageinstanser gider læse min indlæg.

Min verden krakelere. Hvad med din verden?

Morten Hjerl-Hansen, Eva Schwanenflügel og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar

Vigtig korrektion:
"I begyndelsen var ordet. Sådan står der sort på hvidt i den bibel, som de færreste nok orkede at gennemblade i juledagene. Det er apostlen Johannes, som påstår det. Men det passer ikke. Ordet har intet med begyndelsen at gøre. Tværtimod indfinder det sig først på et sent stadium. I begyndelsen, længe inden ordet, indristede fortidsmennesker billeder på hulevægge, der forestillede dyr, og frembragte lyde, der med tiden blev til sang."

Erik Winberg og Klaus Lundahl Engelholt anbefalede denne kommentar