Klumme

Rune Lykkeberg: En nat på banegården i Strasbourg mødte jeg kapitalismen

Hvis vi vil vinde over alle dem, som tager magten fra os ved at give os lette, hurtige og forbrugseffektive løsninger i hverdagen, må vi sige: Lad os bruge skammen som våben og gøre livet ubekvemt igen, skriver chefredaktør Rune Lykkeberg i dette debatindlæg
Vi søger alle på Google og afgiver alle vores oplysninger til gengæld for et lidt hurtigere søgeresultat, og overalt på danske togstationer er de jammerlige 7-Eleven-kiosker, som er tarvelige og dyre, blevet en slags danske institutioner, fordi de er lette og forbrugseffektive, skriver Rune Lykkeberg. 

Vi søger alle på Google og afgiver alle vores oplysninger til gengæld for et lidt hurtigere søgeresultat, og overalt på danske togstationer er de jammerlige 7-Eleven-kiosker, som er tarvelige og dyre, blevet en slags danske institutioner, fordi de er lette og forbrugseffektive, skriver Rune Lykkeberg. 

Mads Jensen/Ritzau Scanpix

18. januar 2020

For omtrent et år siden havde jeg et forunderligt møde med kapitalismen. Roligt og behageligt og klimakorrekt skulle jeg med toget til Paris.

Det begyndte så lækkert som en Wes Anderson-film gennem Tyskland i en spisevogn med hvide duge, lave lamper på bordene og personale i gammeldags uniformer, som solgte gullasch til otte euro og sagde bitte schön.

Men da vi nåede Frankfurt, brast den gammeleuropæiske atmosfære, og pludselig var vi i en socialrealistisk Ken Loach-film. Det blev os meddelt, at toget på grund af et it-nedbrud på Gare du Nord i Paris desværre ikke kunne fortsætte ind i Frankrig. Meget mere kunne personalet desværre ikke sige.

Men det lykkedes alligevel i Karlsruhe at få gruppen af efterhånden irritable passagerer presset sammen i en lille blikspand af en vogn, hvor vi stod og skubbede til hinanden og brokkede os over skubberiet, mens vi kørte ind mod Strasbourg.

Her var folk rasende, en råbende mand smed en dåseøl efter det franske togpersonale, hvilket fik andre til at råbe til ham, at han var en imbecil og skulle holde kæft. Ingen kunne sige, hvornår togene mod Paris ville køre igen.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Anders Graae
  • Morten Lind
  • Erik Karlsen
  • Alvin Jensen
  • David Zennaro
  • Anders Olesen
  • Anne Schøtt
  • Anders Reinholdt
  • Poul Anker Juul
  • erik pedersen
  • ingemaje lange
  • Jakob Trägårdh
  • Lise Lotte Rahbek
  • Carsten Mortensen
  • Kurt Nielsen
  • Carsten Munk
  • Thekla Vedelsparre
  • Steffen Gliese
  • Hanne Utoft
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Søren Kramer
  • Ejvind Larsen
  • Johnny Christiansen
  • Jørn Vilvig
  • Oluf Husted
Anders Graae, Morten Lind, Erik Karlsen, Alvin Jensen, David Zennaro, Anders Olesen, Anne Schøtt, Anders Reinholdt, Poul Anker Juul, erik pedersen, ingemaje lange, Jakob Trägårdh, Lise Lotte Rahbek, Carsten Mortensen, Kurt Nielsen, Carsten Munk, Thekla Vedelsparre, Steffen Gliese, Hanne Utoft, Bjarne Bisgaard Jensen, Søren Kramer, Ejvind Larsen, Johnny Christiansen, Jørn Vilvig og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ulla Munksgaard

Jeg har længtes mod skibskatastrofer, mod hærværk og pludselig død ... og et opbrud som ramte alverden ...

ingemaje lange, Henrik Brøndum og jens christian jacobsen anbefalede denne kommentar

"Det er en kamp, som ingen forbrugere kan vinde, og som kræver det, den amerikanske senator Elizabeth Warren kalder »store strukturelle forandringer«. Men hvis man vil vinde sin egen frihed til at gøre det rigtige og mobilisere en kulturkamp, der kan bruge skammen som middel til forandring, må man sige: Lad os gøre vores liv ubekvemt igen."

Uheldigt at et ellers væsentligt, kritisk perspektiv forlenes med Elisabeth Warren's ytringer om strukturelle forandringer. Warren er absolut utroværdig, absolut uden de nødvendige personlige ressourcer og den fornødne, progressive indstilling til at bidrage til strukturelle forandringer i USA. Warren vil blive et manipulérbar og manipulerende præsident, og dette vil være til skade for alle. Ikke mindst kloden, som er så forbandet afhængig af at især USA ændrer politisk kurs. Der er kun, jeg gentager, kun Bernie Sanders, blandt de mulige præsidentkandidater ved det kommende valg, som har en vis troværdighed når det kommer til genuine strukturforandringer i USA.

Mikael Velschow-Rasmussen, Anders Graae, Morten Lind, Niels Christensen, Peter Beck-Lauritzen, Eva Schwanenflügel, Jan Jensen, Flemming Berger, Erik Winberg, ingemaje lange, Susanne Kaspersen og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Jeg tror godt, at vi kan presse DSB til at opgive 7Eleven, det ville være dejligt. Iøvrigt møder man ude i landet stationer, hvor omsætningen har været så ringe, at de ikke findes, så man har måttet finde på lokale løsninger. - Men jeg kan virkelig godt savne gamle dages hovedbanegård med mangfoldighed.
Det handler lige præcis om at opfinde servicejob, man kan give til unge og ikke så unge mennesker i næsten industrielt omfang. Umærkeligt har vi fået tyendet tilbage, under andre former.
Det er ret ubehageligt, det er en af de skønne ting i Danmark, at man kan være sikker på, at folk faktisk får en god betaling - hvilket i den anden ende sikrer, at der ikke er ejere, der tjener uanstændige formuer på at udnytte andres afhængighed af et job.
Jeg tror på betydningen af tålmodighed og afsavn, især i den kollektive trafik er det gået fløjten, selvom vi på mange måder har i hvert fald den samme kvalitet som tilforn. - Folk skal indstille sig på, på min banelinje, at de næste otte måneder vil give dem en halv times længere rejsetid.
Det kan være irriterende nok, men det burde være til at bære. Rune Lykkebergs beskrivelse af reaktionen i sit tog er skræmmende - og troen på, at nok skal komme løsninger synes forsvundet, selvom det faktisk sjældent er tilfældet, at der ikke sker noget.
Selv har jeg oplevet togforsinkelser og ligefrem tognedbrud i Tyskland og England - det sidste en tidlig morgen på vej fra London til Stansted, hvor et godstog havde smadret skinnerne i løbet af natten. Det må have været kendt, da de sendte os afsted, men vi endte med at stå i to timer og vente på nogle lovede busser, der kom, netop som toget kunne køre igen. Folk tog det med stoisk ro, også jeg, selvom jeg var rystende nervøs for min flyafgang. Selvom det var lavpris, blev jeg dog problemløst ombooket til det næste, muligvis betalte jeg en minimal sum, det kan jeg ikke huske.
Det var i den tidligste tid med rejsegaranti, og jeg indsendte et skema til den engelske jernbanemyndighed - og modtog ikke blot det fulde beløb til dækning af rejsen, men betænksomt nok penge oveni til at dække udgiften til at veksle til danske kroner. Det var, som skrevet, helt nyt med rejsegarantien.
Til gengæld bliver jeg træt af at høre om Facebook og Google - sidstnævnte bør i øvrigt snarest erstattes, for algoritmerne er nu så snævre i deres søgen, at de er tæt på ubrugelige - et problem, der først og fremmest synes at nage den trykte presse, uden at den trykte presse helt forstår, hvordan den selv har skabt andre vilkår for sin eksistens - f.eks. Informations egen opgivelse af selvejerskabet, men også fagbevægelsens lukning af a-pressens blade, som taktisk lagde grunden til Socialdemokratiets mange valgnederlag, sammen med efterlønsforringelserne.
Det er muligt, at Facebook lever fedt på at sælge oplysninger og materiale om os, men faren er alligevel minimal i forhold til den kontrol, regeringers samkørsler af registre bruger imod sine befolkninger.
Jeg troede aldrig, at jeg skulle sige de, men CPR-nummeret bør afskaffes.

Peter Beck-Lauritzen, Claus Nielsen, Alvin Jensen, Carsten Svendsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Lise Lotte Rahbek, Carsten Mortensen og Ove Junne anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

En yngre.kulturradikal redaktør bevæger sig forsigtigt ud blandt bønder og borgere i Europa und wird verstimmt:
Ej, der er sgu kapitalisme derude i de snavsede tog!
Og Runes kur er kulturradikal uklar. Skal de skamme sig? Eller skal vi bare allesammen skamme os?! Ja vi skal. For så forsvinder alt det grimme og tarvelige. SevenEleven forvsnadler sig til en køn, gammel bistro. Helt sikkert.
En ommer Rune...

Niels Christensen, Claus Nielsen og Ole Arne Sejersen anbefalede denne kommentar
Gunner Boye Olesen

Rune og alle andre, der vi prøve de tyske tog, kan starte med at se hvor stor risikoen er for forsinkelser og aflysninger på de enkelte rafgange på hjemmesiden Zugfinder.de. Her kan man f.eks. se at aftentoget Frankfurt - Paris er aflyst eller ikke har nået Paris 5 gange siden nytår https://www.zugfinder.de/zuginfo.php?zugnr=ICE_9556
mens DSBs nye Kbh- Hamborg tog om eftermiddagen har haft et udfald siden nytår og en forsinkelse udover ½ timer, https://www.zugfinder.de/zuginfo.php?zugnr=ICE_9556

Steffen Gliese, Peter Beck-Lauritzen og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar

Sådan er det jo,
Hvis vi kun kan få bekvemmeligheder ved afbrænding af fossile brændsler, så er det det vi ikke skal. Op på jernhesten.
Pas på med nytteløse investeringer.

Måske skal vi tilbage til det EU, som ikke lavede handelsaftaler der sender gode jobs til Østen, gør det mindst klimavenlige til det billigste, og som flytter politik fra vores parlamenter til lobby-møder.

Liz Warren har desværre lige stemt for Trumps elendige nye NAFTA. Der viderefører alt det ovenstående. ....

Steffen Gliese, Peter Beck-Lauritzen, Eva Schwanenflügel og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar

Vi må starte med at spørge os selv hvorfor vores handlinger gang på gang er helt ude af sync med vores holdninger.

Christen Bang-Madsen

Bravo Rune
Vi har brug for denne slags synsvinkler, og:
når nogen er kloge og sikre på, hvad "der skal til", gælder
- fint at søge sandheden; men flygt, når du møder én, der påstår, han kender den!
(fandt en anden klog på at sige - helt uafhængig af mig)