I et indlæg i Information den 30. december påpegede vi, at en udvidelse af Københavns Lufthavn vil være et af de mest klimaskadelige enkeltprojekter, Danmark længe har set.
Tværtimod, skrev kommunikationschef for lufthavnen, Kathrine Bruun Alexandrowiz. Hun understregede den 8. januar, at udvidelsen er en del af lufthavnens ambition om at blive emissionsfri i 2030.
Kathrine Bruun Alexandrowiz anfører, at selve driften af lufthavnen er blevet CO2-neutral i år. Det, mener vi, er et beskedent fremskridt, når man ser på, hvad der er formålet med en lufthavn. For flyvning er og bliver den mest klimaskadelige transportform.
At udvide lufthavnen for at gøre den mere bæredygtig er derfor noget af en selvmodsigelse.
Uanset hvordan man vender og drejer det, kræver det enorme mængder energi at få et fly i luften. Som Alexandrowiz selv er inde på, er electrofuel ganske vist en mulighed, men der går mange år, før det er udviklet tilstrækkeligt – og så vil der endda kun være nok til at dække en meget begrænset del af luftfartens energibehov. Hertil kommer, at electrofuel er meget dyr at producere og derfor næppe vil blive omkostningseffektiv inden for en overskuelig fremtid.
Realiteten er altså, at luftfarten i mange år endnu vil være henvist til at bruge skadeligt flybrændstof.
En udvidelse af Københavns Lufthavn vil derfor gøre det urealistisk at opfylde målet om at nedbringe CO2-udledningen med 70 procent i 2030. Fly forurener og støjer desuden uanset model og årgang, og lufthavnens naboer betaler en høj pris i form af gener og helbredsproblemer.
Alexandrowiz nævner også, at luftfartsbranchen ønsker at være helt emissionsfri i 2050. Det er en lang tidshorisont i forhold til, at vi ifølge FN’s klimapanel skal gennemføre drastiske omstillinger inden 2030 for at undgå ukontrollable klimaforandringer.
Den eneste rigtige løsning er at bruge forsigtighedsprincippet. Udvidelsen bør stilles i bero, indtil vi er helt sikre på, at den kan gå hånd i hånd med beskyttelsen af vores miljø og klima.
Johnny Frank Nielsen og Peter Alving, foreningen Bevar Jordforbindelsen.
Fup og svindel!
‘Alene’ electrofuels/bioelectrofuels udvundet fra bæredygtig energi er interessant i forbindelse med, at minimere klimakatastrofen, der er drivhusgas udledende electrofuels/bioelectrofuels produktion og bæredygtig produktion.
For luftfart er der ikke produktion af electrofuels/bioelectrofuels i de mængeder der skal til alene for opretholdelse af den eksisterende luftfart, ikke i nogen meningsfuld fremtid for vores samfund.
Luftfart må reduceres markant, men bestemt ‘ikke’ udvides, udvidelse af lufthavnen er politisk ekstremt uansvarligt.
Fra Global Sustainable Development Report 2019.
“Achieving the global warming target (with a significant overshoot above 1.5 o C warming) would only be possible through a rapid and large-scale deployment of technologies that remove CO2 from the atmosphere.
However, although technologies that can do so are under development, none as yet exist at the scale needed for the required impact.”
Citat slut.
Der er jo ingen danske politikere der vil lægge afgift på flybrændstof, så lufthavnen kan jo med politikerne i ryggen bare udvide. Iøvrigt dejigt for sådan en som mig der i 2019 sløj 14 gange med ialt 22000 km. Over det dobbelte af det jeg kørte i min gamle dieselbil.
Tak for fin artikel. -
Hverken E-fuels, eller bio-fuel løser problemet. 50% af fllyvningens skadesvirkning kommer af den strålevirkning, som vanddampen i udstødningsgassen forårsager. Vi skal helt hen til elektrisk flyvning, før flyvning bliver klimavenlig.
Tyskerne har jo fundet løsningen på dæmpning af flytrafikken. De bygger lufthavne, BER, som er så mangelfulde, at de aldrig kan tages i brug. Selv om der aldrig officielt er startet et fly fra BER er dele af dens teknologi så forældet, at den skal skiftes ud.
BER er dermed verdens mest bæredygtige lufthavn med en årlig kapacitet på 100.000.000 pasagere, som aldrig kommer ud at flyve :-)